REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady poruszania się rowerem po jezdni. To musisz wiedzieć

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zasady poruszania się rowerem po jezdni, kiedy rowerzysta może jechać po jezdni, jazda rowerem po jezdni
Zasady poruszania się rowerem po jezdni. To musisz wiedzieć
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jazda rowerem po jezdni nie jest ani opcją, ani przywilejem. Przepisy jasno wskazują kiedy rowerzysta może zdecydować się na taki krok. Dlatego nie róbmy z niego świętej krowy. Wymagajmy, aby stosował się do prawa o ruchu drogowym. Tyle!

Kiedy można jechać rowerem po ulicy?

Kierujący rowerem może wjechać na jezdnię po wystąpieniu kilku warunków. Po pierwsze przy danej drodze nie może być wyznaczona droga dla rowerów, droga dla rowerów i pieszych lub pas ruchu dla rowerów (art. 33 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym). Po drugie, gdy panują dobre warunki pogodowe, a w tym nie ma śniegu, silnego wiatru, ulewy, gołoledzi czy mgły (art. 33 ust. 5 pkt 3 ustawy PoRD). Po czwarte, gdy nie mówimy o autostradzie czy drodze szybkiego ruchu (art. 2 pkt 3 i 4 ustawy PoRD).

REKLAMA

  • Po której stronie drogi jeździ się rowerem? Dokładnie po tej samej, po której poruszają się samochody. Musi się poruszać prawą stroną drogi dwukierunkowej. Na jednokierunkowej powinien trzymać się prawej krawędzi.
Ważne

Warto w tym punkcie zaznaczyć, że w głos art. 33 ustawy PoRD identyczne zasady dotyczą kierujących hulajnogą elektryczną.

Zasady poruszania się rowerem po jezdni

O czym należy pamiętać, poruszając się o jezdni?

  • powinien poruszać się możliwie blisko prawej krawędzi jezdni – art. 16 ust. 1 ustawy PoRD,
  • nie może jechać obok innego uczestnika ruchu, gdyby miało to utrudniać poruszanie się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób zagrażałoby bezpieczeństwu ruchu drogowego – art. 33 ust. 3 pkt 1 ustawy PoRD,
  • nie może jechać bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach – art. 33 ust. 3 pkt 2 ustawy PoRD,
  • nie może czepiać się pojazdów – art. 33 ust. 3 pkt 3 ustawy PoRD,
  • musi ustępować pierwszeństwa pieszym, którzy znajdują się na przejściu dla pieszych lub na nie wchodzą – art. 26 ust. 1 ustawy PoRD,
  • nie może wyprzedzać na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim – art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy PoRD,
  • nie może omijać pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu – art. 26 ust. 3 pkt 2 ustawy PoRD,
  • nie może korzystać z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku podczas jazdy – art. 45 ust. 2 pkt 1 ustawy PoRD,
  • musi stosować się do znaków i sygnałów drogowych – art. 7 ust. 1 ustawy PoRD.

Dziecko na rowerze a jazda po ulicy

REKLAMA

Na początek warto wyznaczyć, co rozumiemy przez pojęcie dziecka. Jeżeli kierującego rowerem do 10 lat, według przepisów jest on traktowany jak pieszy. Skutek? Powinien on bezwzględnie poruszać się ścieżką dla rowerzystów, ewentualnie chodnikiem lub poboczem. Może pojawić się na jezdni, dopiero w sytuacji, w której nie ma ani chodnika, ani pobocza. Co więcej, przepisy działają do tego stopnia, że gdy taki rowerzysta musi jechać poboczem, powinien się nim poruszać jak pieszy – a więc po stronie przeznaczonej dla przeciwnego kierunku jazdy. Auta nadjeżdżające z przeciwka musi mieć po prawej stronie.

W sytuacji, w której kierujący rowerem ma powyżej 10 lat, ale nie ukończył pełnoletniości, ma prawo pojawić się na jezdni na dokładnie takich samych zasadach, jakie zostały wskazane powyżej. Warto jednak pamiętać o wymogu dodatkowym. Bo rowerzysta w wieku od 10 do 18 lat może się pojawić na drodze publicznej tylko pod jednym warunkiem. W sytuacji, w której posiada kartę rowerową. Bez niej będzie traktowany jak kierujący, którzy prowadzi pojazd bez uprawnień. To oznacza co najmniej 1500 zł mandatu.

Kierunek jazdy na ścieżce rowerowej też ma potężne znaczenie

Czy rowerzysta ma obowiązek jazdy po ścieżce rowerowej? Oczywiście, że ma. Przepisy przytoczone powyżej nie pozostawiają tu żadnych wątpliwości. Jeżeli tylko ta została wyznaczona dla jego kierunku jazdy. Bo czasami bywa tak, że ścieżka jest wyposażona w strzałkę obrazującą kierunek, w którym rowery mogą się po niej poruszać. Teoretycznie może się zatem okazać, że gdy ścieżka jest, ale wskazany na niej kierunek jazdy jest przeciwny do tego, w którym jedzie rowerzysta, będzie on mógł legalnie jechać po jezdni. Kierujący nic na to nie poradzą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

Bywa, że choć ścieżka rowerowa jest wyznaczona przy danej drodze, rowerzyści i tak jadą jezdnią. Powód? Bo tak jest im wygodniej. Jezdnia jest równa i prosta, a do tego nie ma na niej krawężników. To jednak poważny błąd. Takie zachowanie oznacza bowiem wykroczenie.

Ile wynosi mandat za jazdę rowerem po jezdni?

W związku z powyższymi zasadami rowerzystom grozi szereg mandatów za nieprawidłowe zachowanie w ruchu drogowym. Mogą oni zostać zatrzymani do kontroli drogowej i otrzymać grzywnę m.in. za:

  • Nieustąpienie, wbrew obowiązkowi, pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych lub wchodzącemu na to przejście – mandat od 50 do 500 zł,
  • Wyprzedzanie pojazdu na przejściu dla pieszych, na którym ruch nie jest kierowany, lub bezpośrednio przed tym przejściem – mandat od 50 do 500 zł,
  • Omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu – mandat od 50 do 500 zł,
  • Utrudnianie poruszania się innym uczestnikom ruchu przez kierującego rowerem jadącego po jezdni obok innego roweru lub motoroweru – mandat 200 zł,
  • Naruszenie przez kierującego rowerem, hulajnogą elektryczną lub motorowerem zakazu czepiania się pojazdów – mandat 100 zł,
  • Naruszenie przez kierującego rowerem lub hulajnogą elektryczną obowiązku korzystania z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić – mandat 100 zł,
  • Naruszenie przez kierującego rowerem, hulajnogą elektryczną lub motorowerem zakazu jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach – mandat 50 zł.

Zobacz także: Droga dla rowerów 

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA