REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady poruszania się rowerem po jezdni. To musisz wiedzieć

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zasady poruszania się rowerem po jezdni, kiedy rowerzysta może jechać po jezdni, jazda rowerem po jezdni
Zasady poruszania się rowerem po jezdni. To musisz wiedzieć
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jazda rowerem po jezdni nie jest ani opcją, ani przywilejem. Przepisy jasno wskazują kiedy rowerzysta może zdecydować się na taki krok. Dlatego nie róbmy z niego świętej krowy. Wymagajmy, aby stosował się do prawa o ruchu drogowym. Tyle!

Kiedy można jechać rowerem po ulicy?

Kierujący rowerem może wjechać na jezdnię po wystąpieniu kilku warunków. Po pierwsze przy danej drodze nie może być wyznaczona droga dla rowerów, droga dla rowerów i pieszych lub pas ruchu dla rowerów (art. 33 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym). Po drugie, gdy panują dobre warunki pogodowe, a w tym nie ma śniegu, silnego wiatru, ulewy, gołoledzi czy mgły (art. 33 ust. 5 pkt 3 ustawy PoRD). Po czwarte, gdy nie mówimy o autostradzie czy drodze szybkiego ruchu (art. 2 pkt 3 i 4 ustawy PoRD).

REKLAMA

  • Po której stronie drogi jeździ się rowerem? Dokładnie po tej samej, po której poruszają się samochody. Musi się poruszać prawą stroną drogi dwukierunkowej. Na jednokierunkowej powinien trzymać się prawej krawędzi.
Ważne

Warto w tym punkcie zaznaczyć, że w głos art. 33 ustawy PoRD identyczne zasady dotyczą kierujących hulajnogą elektryczną.

Zasady poruszania się rowerem po jezdni

O czym należy pamiętać, poruszając się o jezdni?

  • powinien poruszać się możliwie blisko prawej krawędzi jezdni – art. 16 ust. 1 ustawy PoRD,
  • nie może jechać obok innego uczestnika ruchu, gdyby miało to utrudniać poruszanie się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób zagrażałoby bezpieczeństwu ruchu drogowego – art. 33 ust. 3 pkt 1 ustawy PoRD,
  • nie może jechać bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach – art. 33 ust. 3 pkt 2 ustawy PoRD,
  • nie może czepiać się pojazdów – art. 33 ust. 3 pkt 3 ustawy PoRD,
  • musi ustępować pierwszeństwa pieszym, którzy znajdują się na przejściu dla pieszych lub na nie wchodzą – art. 26 ust. 1 ustawy PoRD,
  • nie może wyprzedzać na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim – art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy PoRD,
  • nie może omijać pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu – art. 26 ust. 3 pkt 2 ustawy PoRD,
  • nie może korzystać z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku podczas jazdy – art. 45 ust. 2 pkt 1 ustawy PoRD,
  • musi stosować się do znaków i sygnałów drogowych – art. 7 ust. 1 ustawy PoRD.

Dziecko na rowerze a jazda po ulicy

REKLAMA

Na początek warto wyznaczyć, co rozumiemy przez pojęcie dziecka. Jeżeli kierującego rowerem do 10 lat, według przepisów jest on traktowany jak pieszy. Skutek? Powinien on bezwzględnie poruszać się ścieżką dla rowerzystów, ewentualnie chodnikiem lub poboczem. Może pojawić się na jezdni, dopiero w sytuacji, w której nie ma ani chodnika, ani pobocza. Co więcej, przepisy działają do tego stopnia, że gdy taki rowerzysta musi jechać poboczem, powinien się nim poruszać jak pieszy – a więc po stronie przeznaczonej dla przeciwnego kierunku jazdy. Auta nadjeżdżające z przeciwka musi mieć po prawej stronie.

W sytuacji, w której kierujący rowerem ma powyżej 10 lat, ale nie ukończył pełnoletniości, ma prawo pojawić się na jezdni na dokładnie takich samych zasadach, jakie zostały wskazane powyżej. Warto jednak pamiętać o wymogu dodatkowym. Bo rowerzysta w wieku od 10 do 18 lat może się pojawić na drodze publicznej tylko pod jednym warunkiem. W sytuacji, w której posiada kartę rowerową. Bez niej będzie traktowany jak kierujący, którzy prowadzi pojazd bez uprawnień. To oznacza co najmniej 1500 zł mandatu.

Kierunek jazdy na ścieżce rowerowej też ma potężne znaczenie

Czy rowerzysta ma obowiązek jazdy po ścieżce rowerowej? Oczywiście, że ma. Przepisy przytoczone powyżej nie pozostawiają tu żadnych wątpliwości. Jeżeli tylko ta została wyznaczona dla jego kierunku jazdy. Bo czasami bywa tak, że ścieżka jest wyposażona w strzałkę obrazującą kierunek, w którym rowery mogą się po niej poruszać. Teoretycznie może się zatem okazać, że gdy ścieżka jest, ale wskazany na niej kierunek jazdy jest przeciwny do tego, w którym jedzie rowerzysta, będzie on mógł legalnie jechać po jezdni. Kierujący nic na to nie poradzą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

Bywa, że choć ścieżka rowerowa jest wyznaczona przy danej drodze, rowerzyści i tak jadą jezdnią. Powód? Bo tak jest im wygodniej. Jezdnia jest równa i prosta, a do tego nie ma na niej krawężników. To jednak poważny błąd. Takie zachowanie oznacza bowiem wykroczenie.

Ile wynosi mandat za jazdę rowerem po jezdni?

W związku z powyższymi zasadami rowerzystom grozi szereg mandatów za nieprawidłowe zachowanie w ruchu drogowym. Mogą oni zostać zatrzymani do kontroli drogowej i otrzymać grzywnę m.in. za:

  • Nieustąpienie, wbrew obowiązkowi, pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych lub wchodzącemu na to przejście – mandat od 50 do 500 zł,
  • Wyprzedzanie pojazdu na przejściu dla pieszych, na którym ruch nie jest kierowany, lub bezpośrednio przed tym przejściem – mandat od 50 do 500 zł,
  • Omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu – mandat od 50 do 500 zł,
  • Utrudnianie poruszania się innym uczestnikom ruchu przez kierującego rowerem jadącego po jezdni obok innego roweru lub motoroweru – mandat 200 zł,
  • Naruszenie przez kierującego rowerem, hulajnogą elektryczną lub motorowerem zakazu czepiania się pojazdów – mandat 100 zł,
  • Naruszenie przez kierującego rowerem lub hulajnogą elektryczną obowiązku korzystania z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić – mandat 100 zł,
  • Naruszenie przez kierującego rowerem, hulajnogą elektryczną lub motorowerem zakazu jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach – mandat 50 zł.

Zobacz także: Droga dla rowerów 

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA