REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady poruszania się rowerem po jezdni. To musisz wiedzieć

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zasady poruszania się rowerem po jezdni, kiedy rowerzysta może jechać po jezdni, jazda rowerem po jezdni
Zasady poruszania się rowerem po jezdni. To musisz wiedzieć
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jazda rowerem po jezdni nie jest ani opcją, ani przywilejem. Przepisy jasno wskazują kiedy rowerzysta może zdecydować się na taki krok. Dlatego nie róbmy z niego świętej krowy. Wymagajmy, aby stosował się do prawa o ruchu drogowym. Tyle!

Kiedy można jechać rowerem po ulicy?

Kierujący rowerem może wjechać na jezdnię po wystąpieniu kilku warunków. Po pierwsze przy danej drodze nie może być wyznaczona droga dla rowerów, droga dla rowerów i pieszych lub pas ruchu dla rowerów (art. 33 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym). Po drugie, gdy panują dobre warunki pogodowe, a w tym nie ma śniegu, silnego wiatru, ulewy, gołoledzi czy mgły (art. 33 ust. 5 pkt 3 ustawy PoRD). Po czwarte, gdy nie mówimy o autostradzie czy drodze szybkiego ruchu (art. 2 pkt 3 i 4 ustawy PoRD).

REKLAMA

REKLAMA

  • Po której stronie drogi jeździ się rowerem? Dokładnie po tej samej, po której poruszają się samochody. Musi się poruszać prawą stroną drogi dwukierunkowej. Na jednokierunkowej powinien trzymać się prawej krawędzi.
Ważne

Warto w tym punkcie zaznaczyć, że w głos art. 33 ustawy PoRD identyczne zasady dotyczą kierujących hulajnogą elektryczną.

Zasady poruszania się rowerem po jezdni

O czym należy pamiętać, poruszając się o jezdni?

  • powinien poruszać się możliwie blisko prawej krawędzi jezdni – art. 16 ust. 1 ustawy PoRD,
  • nie może jechać obok innego uczestnika ruchu, gdyby miało to utrudniać poruszanie się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób zagrażałoby bezpieczeństwu ruchu drogowego – art. 33 ust. 3 pkt 1 ustawy PoRD,
  • nie może jechać bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach – art. 33 ust. 3 pkt 2 ustawy PoRD,
  • nie może czepiać się pojazdów – art. 33 ust. 3 pkt 3 ustawy PoRD,
  • musi ustępować pierwszeństwa pieszym, którzy znajdują się na przejściu dla pieszych lub na nie wchodzą – art. 26 ust. 1 ustawy PoRD,
  • nie może wyprzedzać na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim – art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy PoRD,
  • nie może omijać pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu – art. 26 ust. 3 pkt 2 ustawy PoRD,
  • nie może korzystać z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku podczas jazdy – art. 45 ust. 2 pkt 1 ustawy PoRD,
  • musi stosować się do znaków i sygnałów drogowych – art. 7 ust. 1 ustawy PoRD.

Dziecko na rowerze a jazda po ulicy

Na początek warto wyznaczyć, co rozumiemy przez pojęcie dziecka. Jeżeli kierującego rowerem do 10 lat, według przepisów jest on traktowany jak pieszy. Skutek? Powinien on bezwzględnie poruszać się ścieżką dla rowerzystów, ewentualnie chodnikiem lub poboczem. Może pojawić się na jezdni, dopiero w sytuacji, w której nie ma ani chodnika, ani pobocza. Co więcej, przepisy działają do tego stopnia, że gdy taki rowerzysta musi jechać poboczem, powinien się nim poruszać jak pieszy – a więc po stronie przeznaczonej dla przeciwnego kierunku jazdy. Auta nadjeżdżające z przeciwka musi mieć po prawej stronie.

W sytuacji, w której kierujący rowerem ma powyżej 10 lat, ale nie ukończył pełnoletniości, ma prawo pojawić się na jezdni na dokładnie takich samych zasadach, jakie zostały wskazane powyżej. Warto jednak pamiętać o wymogu dodatkowym. Bo rowerzysta w wieku od 10 do 18 lat może się pojawić na drodze publicznej tylko pod jednym warunkiem. W sytuacji, w której posiada kartę rowerową. Bez niej będzie traktowany jak kierujący, którzy prowadzi pojazd bez uprawnień. To oznacza co najmniej 1500 zł mandatu.

REKLAMA

Kierunek jazdy na ścieżce rowerowej też ma potężne znaczenie

Czy rowerzysta ma obowiązek jazdy po ścieżce rowerowej? Oczywiście, że ma. Przepisy przytoczone powyżej nie pozostawiają tu żadnych wątpliwości. Jeżeli tylko ta została wyznaczona dla jego kierunku jazdy. Bo czasami bywa tak, że ścieżka jest wyposażona w strzałkę obrazującą kierunek, w którym rowery mogą się po niej poruszać. Teoretycznie może się zatem okazać, że gdy ścieżka jest, ale wskazany na niej kierunek jazdy jest przeciwny do tego, w którym jedzie rowerzysta, będzie on mógł legalnie jechać po jezdni. Kierujący nic na to nie poradzą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

Bywa, że choć ścieżka rowerowa jest wyznaczona przy danej drodze, rowerzyści i tak jadą jezdnią. Powód? Bo tak jest im wygodniej. Jezdnia jest równa i prosta, a do tego nie ma na niej krawężników. To jednak poważny błąd. Takie zachowanie oznacza bowiem wykroczenie.

Ile wynosi mandat za jazdę rowerem po jezdni?

W związku z powyższymi zasadami rowerzystom grozi szereg mandatów za nieprawidłowe zachowanie w ruchu drogowym. Mogą oni zostać zatrzymani do kontroli drogowej i otrzymać grzywnę m.in. za:

  • Nieustąpienie, wbrew obowiązkowi, pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych lub wchodzącemu na to przejście – mandat od 50 do 500 zł,
  • Wyprzedzanie pojazdu na przejściu dla pieszych, na którym ruch nie jest kierowany, lub bezpośrednio przed tym przejściem – mandat od 50 do 500 zł,
  • Omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu – mandat od 50 do 500 zł,
  • Utrudnianie poruszania się innym uczestnikom ruchu przez kierującego rowerem jadącego po jezdni obok innego roweru lub motoroweru – mandat 200 zł,
  • Naruszenie przez kierującego rowerem, hulajnogą elektryczną lub motorowerem zakazu czepiania się pojazdów – mandat 100 zł,
  • Naruszenie przez kierującego rowerem lub hulajnogą elektryczną obowiązku korzystania z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić – mandat 100 zł,
  • Naruszenie przez kierującego rowerem, hulajnogą elektryczną lub motorowerem zakazu jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach – mandat 50 zł.

Zobacz także: Droga dla rowerów 

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA