REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady poruszania się rowerem po jezdni. To musisz wiedzieć

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zasady poruszania się rowerem po jezdni, kiedy rowerzysta może jechać po jezdni, jazda rowerem po jezdni
Zasady poruszania się rowerem po jezdni. To musisz wiedzieć
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jazda rowerem po jezdni nie jest ani opcją, ani przywilejem. Przepisy jasno wskazują kiedy rowerzysta może zdecydować się na taki krok. Dlatego nie róbmy z niego świętej krowy. Wymagajmy, aby stosował się do prawa o ruchu drogowym. Tyle!

Kiedy można jechać rowerem po ulicy?

Kierujący rowerem może wjechać na jezdnię po wystąpieniu kilku warunków. Po pierwsze przy danej drodze nie może być wyznaczona droga dla rowerów, droga dla rowerów i pieszych lub pas ruchu dla rowerów (art. 33 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym). Po drugie, gdy panują dobre warunki pogodowe, a w tym nie ma śniegu, silnego wiatru, ulewy, gołoledzi czy mgły (art. 33 ust. 5 pkt 3 ustawy PoRD). Po czwarte, gdy nie mówimy o autostradzie czy drodze szybkiego ruchu (art. 2 pkt 3 i 4 ustawy PoRD).

REKLAMA

  • Po której stronie drogi jeździ się rowerem? Dokładnie po tej samej, po której poruszają się samochody. Musi się poruszać prawą stroną drogi dwukierunkowej. Na jednokierunkowej powinien trzymać się prawej krawędzi.
Ważne

Warto w tym punkcie zaznaczyć, że w głos art. 33 ustawy PoRD identyczne zasady dotyczą kierujących hulajnogą elektryczną.

Zasady poruszania się rowerem po jezdni

O czym należy pamiętać, poruszając się o jezdni?

  • powinien poruszać się możliwie blisko prawej krawędzi jezdni – art. 16 ust. 1 ustawy PoRD,
  • nie może jechać obok innego uczestnika ruchu, gdyby miało to utrudniać poruszanie się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób zagrażałoby bezpieczeństwu ruchu drogowego – art. 33 ust. 3 pkt 1 ustawy PoRD,
  • nie może jechać bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach – art. 33 ust. 3 pkt 2 ustawy PoRD,
  • nie może czepiać się pojazdów – art. 33 ust. 3 pkt 3 ustawy PoRD,
  • musi ustępować pierwszeństwa pieszym, którzy znajdują się na przejściu dla pieszych lub na nie wchodzą – art. 26 ust. 1 ustawy PoRD,
  • nie może wyprzedzać na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim – art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy PoRD,
  • nie może omijać pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu – art. 26 ust. 3 pkt 2 ustawy PoRD,
  • nie może korzystać z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku podczas jazdy – art. 45 ust. 2 pkt 1 ustawy PoRD,
  • musi stosować się do znaków i sygnałów drogowych – art. 7 ust. 1 ustawy PoRD.

Dziecko na rowerze a jazda po ulicy

REKLAMA

Na początek warto wyznaczyć, co rozumiemy przez pojęcie dziecka. Jeżeli kierującego rowerem do 10 lat, według przepisów jest on traktowany jak pieszy. Skutek? Powinien on bezwzględnie poruszać się ścieżką dla rowerzystów, ewentualnie chodnikiem lub poboczem. Może pojawić się na jezdni, dopiero w sytuacji, w której nie ma ani chodnika, ani pobocza. Co więcej, przepisy działają do tego stopnia, że gdy taki rowerzysta musi jechać poboczem, powinien się nim poruszać jak pieszy – a więc po stronie przeznaczonej dla przeciwnego kierunku jazdy. Auta nadjeżdżające z przeciwka musi mieć po prawej stronie.

W sytuacji, w której kierujący rowerem ma powyżej 10 lat, ale nie ukończył pełnoletniości, ma prawo pojawić się na jezdni na dokładnie takich samych zasadach, jakie zostały wskazane powyżej. Warto jednak pamiętać o wymogu dodatkowym. Bo rowerzysta w wieku od 10 do 18 lat może się pojawić na drodze publicznej tylko pod jednym warunkiem. W sytuacji, w której posiada kartę rowerową. Bez niej będzie traktowany jak kierujący, którzy prowadzi pojazd bez uprawnień. To oznacza co najmniej 1500 zł mandatu.

Kierunek jazdy na ścieżce rowerowej też ma potężne znaczenie

Czy rowerzysta ma obowiązek jazdy po ścieżce rowerowej? Oczywiście, że ma. Przepisy przytoczone powyżej nie pozostawiają tu żadnych wątpliwości. Jeżeli tylko ta została wyznaczona dla jego kierunku jazdy. Bo czasami bywa tak, że ścieżka jest wyposażona w strzałkę obrazującą kierunek, w którym rowery mogą się po niej poruszać. Teoretycznie może się zatem okazać, że gdy ścieżka jest, ale wskazany na niej kierunek jazdy jest przeciwny do tego, w którym jedzie rowerzysta, będzie on mógł legalnie jechać po jezdni. Kierujący nic na to nie poradzą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

Bywa, że choć ścieżka rowerowa jest wyznaczona przy danej drodze, rowerzyści i tak jadą jezdnią. Powód? Bo tak jest im wygodniej. Jezdnia jest równa i prosta, a do tego nie ma na niej krawężników. To jednak poważny błąd. Takie zachowanie oznacza bowiem wykroczenie.

Ile wynosi mandat za jazdę rowerem po jezdni?

W związku z powyższymi zasadami rowerzystom grozi szereg mandatów za nieprawidłowe zachowanie w ruchu drogowym. Mogą oni zostać zatrzymani do kontroli drogowej i otrzymać grzywnę m.in. za:

  • Nieustąpienie, wbrew obowiązkowi, pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych lub wchodzącemu na to przejście – mandat od 50 do 500 zł,
  • Wyprzedzanie pojazdu na przejściu dla pieszych, na którym ruch nie jest kierowany, lub bezpośrednio przed tym przejściem – mandat od 50 do 500 zł,
  • Omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu – mandat od 50 do 500 zł,
  • Utrudnianie poruszania się innym uczestnikom ruchu przez kierującego rowerem jadącego po jezdni obok innego roweru lub motoroweru – mandat 200 zł,
  • Naruszenie przez kierującego rowerem, hulajnogą elektryczną lub motorowerem zakazu czepiania się pojazdów – mandat 100 zł,
  • Naruszenie przez kierującego rowerem lub hulajnogą elektryczną obowiązku korzystania z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić – mandat 100 zł,
  • Naruszenie przez kierującego rowerem, hulajnogą elektryczną lub motorowerem zakazu jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach – mandat 50 zł.

Zobacz także: Droga dla rowerów 

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany zasad rejestracji pojazdów w 2026 roku. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

Sektor logistyczny pokazuje w I połowie 2025 r., że radzi sobie z globalnymi zakłóceniami (wojna handlowa USA-Chiny). Koszty wymiany handlowej będą jednak rosły

Widmo historycznego spadku wolumenu przeładunków i wzrost kosztów transportu to dwa dominujące efekty w logistyce, które wywołała wojna handlowa na linii Chiny-USA. Pomimo obniżenia globalnych prognoz dla PKB i handlu, operatorzy logistyczni wciąż radzą sobie zaskakująco dobrze, choć wśród europejskich ekspertów zarządzających łańcuchami dostaw panuje zgodność co do tego, że koszty wymiany handlowej będą rosły. Jednocześnie 70% z nich twierdzi, że na kolejne zakłócenia i nieoczekiwane zwroty akcji będzie w stanie odpowiedzieć w ciągu maksymalnie 3 dni.

Większa elastyczność w wypowiadaniu umów OC [Projekt nowelizacji trafił do konsultacji]

Do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany w OC.

KGP: 112 716 interwencji, 470 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 716 interwencji. Byli wzywani do 470 wypadków drogowych.

REKLAMA

OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

KGP: 116 725 interwencji, 519 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 116 725 interwencji. Byli wzywani do 519 wypadków drogowych.

Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

REKLAMA

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

KGP: 117 251 interwencji, 487 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 117 251 interwencji. Byli wzywani do 487 wypadków drogowych.

REKLAMA