REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady poruszania się rowerem po jezdni. To musisz wiedzieć

Zasady poruszania się rowerem po jezdni, kiedy rowerzysta może jechać po jezdni, jazda rowerem po jezdni
Zasady poruszania się rowerem po jezdni. To musisz wiedzieć
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jazda rowerem po jezdni nie jest ani opcją, ani przywilejem. Przepisy jasno wskazują kiedy rowerzysta może zdecydować się na taki krok. Dlatego nie róbmy z niego świętej krowy. Wymagajmy, aby stosował się do prawa o ruchu drogowym. Tyle!

Kiedy można jechać rowerem po ulicy?

Kierujący rowerem może wjechać na jezdnię po wystąpieniu kilku warunków. Po pierwsze przy danej drodze nie może być wyznaczona droga dla rowerów, droga dla rowerów i pieszych lub pas ruchu dla rowerów (art. 33 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym). Po drugie, gdy ruch na jezdni jest dozwolony z prędkością niższą niż 50 km/h, a szerokość chodnika jest mniejsza niż 2 m (art. 33 ust. 5 pkt 2 ustawy PoRD). Po trzecie, gdy panują dobre warunki pogodowe, a w tym nie ma śniegu, silnego wiatru, ulewy, gołoledzi czy mgły (art. 33 ust. 5 pkt 3 ustawy PoRD). Po czwarte, gdy nie mówimy o autostradzie czy drodze szybkiego ruchu (art. 2 pkt 3 i 4 ustawy PoRD).

REKLAMA

  • Po której stronie drogi jeździ się rowerem? Dokładnie po tej samej, po której poruszają się samochody. Musi się poruszać prawą stroną drogi dwukierunkowej. Na jednokierunkowej powinien trzymać się prawej krawędzi.
  • Można jechać rowerem po drodze dwupasmowej? Teoretycznie tak. Praktycznie nie zawsze. Zazwyczaj bowiem na jezdniach posiadających więcej niż dwa pasy ruchu ograniczenie prędkości jest wyższe niż 50 km/h. A do tego przy nich często znajduje się chodnik, który ma więcej niż 2 metry szerokości.
Ważne

Warto w tym punkcie zaznaczyć, że w głos art. 33 ustawy PoRD identyczne zasady dotyczą kierujących hulajnogą elektryczną.

Zasady poruszania się rowerem po jezdni

Kierujący rowerem w pierwszej kolejności powinien wjechać na ścieżkę dla rowerzystów, w drugiej na chodnik, w trzeciej na pobocze i dopiero w czwartej na jezdnię. Na tym jednak nie koniec, bo gdy już pojawi się na jezdni, powinien pamiętać o kilku zasadach ruchu drogowego. Bardzo ważne jest to, że:

  • powinien poruszać się możliwie blisko prawej krawędzi jezdni – art. 16 ust. 1 ustawy PoRD,
  • nie może jechać obok innego uczestnika ruchu, gdyby miało to utrudniać poruszanie się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób zagrażałoby bezpieczeństwu ruchu drogowego – art. 33 ust. 3 pkt 1 ustawy PoRD,
  • nie może jechać bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach – art. 33 ust. 3 pkt 2 ustawy PoRD,
  • nie może czepiać się pojazdów – art. 33 ust. 3 pkt 3 ustawy PoRD,
  • musi ustępować pierwszeństwa pieszym, którzy znajdują się na przejściu dla pieszych lub na nie wchodzą – art. 26 ust. 1 ustawy PoRD,
  • nie może wyprzedzać na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim – art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy PoRD,
  • nie może omijać pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu – art. 26 ust. 3 pkt 2 ustawy PoRD,
  • nie może korzystać z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku podczas jazdy – art. 45 ust. 2 pkt 1 ustawy PoRD,
  • musi stosować się do znaków i sygnałów drogowych – art. 7 ust. 1 ustawy PoRD.

Dziecko na rowerze a jazda po ulicy

REKLAMA

Na początek warto wyznaczyć, co rozumiemy przez pojęcie dziecka. Jeżeli kierującego rowerem do 10 lat, według przepisów jest on traktowany jak pieszy. Skutek? Powinien on bezwzględnie poruszać się ścieżką dla rowerzystów, ewentualnie chodnikiem lub poboczem. Może pojawić się na jezdni, dopiero w sytuacji, w której nie ma ani chodnika, ani pobocza. Co więcej, przepisy działają do tego stopnia, że gdy taki rowerzysta musi jechać poboczem, powinien się nim poruszać jak pieszy – a więc po stronie przeznaczonej dla przeciwnego kierunku jazdy. Auta nadjeżdżające z przeciwka musi mieć po prawej stronie.

W sytuacji, w której kierujący rowerem ma powyżej 10 lat, ale nie ukończył pełnoletniości, ma prawo pojawić się na jezdni na dokładnie takich samych zasadach, jakie zostały wskazane powyżej. Warto jednak pamiętać o wymogu dodatkowym. Bo rowerzysta w wieku od 10 do 18 lat może się pojawić na drodze publicznej tylko pod jednym warunkiem. W sytuacji, w której posiada kartę rowerową. Bez niej będzie traktowany jak kierujący, którzy prowadzi pojazd bez uprawnień. To oznacza co najmniej 1500 zł mandatu.

Kierunek jazdy na ścieżce rowerowej też ma potężne znaczenie

Czy rowerzysta ma obowiązek jazdy po ścieżce rowerowej? Oczywiście, że ma. Przepisy przytoczone powyżej nie pozostawiają tu żadnych wątpliwości. Jeżeli tylko ta została wyznaczona dla jego kierunku jazdy. Bo czasami bywa tak, że ścieżka jest wyposażona w strzałkę obrazującą kierunek, w którym rowery mogą się po niej poruszać. Teoretycznie może się zatem okazać, że gdy ścieżka jest, ale wskazany na niej kierunek jazdy jest przeciwny do tego, w którym jedzie rowerzysta, będzie on mógł legalnie jechać po jezdni. Kierujący nic na to nie poradzą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

Bywa, że choć ścieżka rowerowa jest wyznaczona przy danej drodze, rowerzyści i tak jadą jezdnią. Powód? Bo tak jest im wygodniej. Jezdnia jest równa i prosta, a do tego nie ma na niej krawężników. To jednak poważny błąd. Takie zachowanie oznacza bowiem wykroczenie.

Ile wynosi mandat za jazdę rowerem po jezdni?

W związku z powyższymi zasadami rowerzystom grozi szereg mandatów za nieprawidłowe zachowanie w ruchu drogowym. Mogą oni zostać zatrzymani do kontroli drogowej i otrzymać grzywnę m.in. za:

  • Nieustąpienie, wbrew obowiązkowi, pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych lub wchodzącemu na to przejście – mandat od 50 do 500 zł,
  • Wyprzedzanie pojazdu na przejściu dla pieszych, na którym ruch nie jest kierowany, lub bezpośrednio przed tym przejściem – mandat od 50 do 500 zł,
  • Omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu – mandat od 50 do 500 zł,
  • Utrudnianie poruszania się innym uczestnikom ruchu przez kierującego rowerem jadącego po jezdni obok innego roweru lub motoroweru – mandat 200 zł,
  • Naruszenie przez kierującego rowerem, hulajnogą elektryczną lub motorowerem zakazu czepiania się pojazdów – mandat 100 zł,
  • Naruszenie przez kierującego rowerem lub hulajnogą elektryczną obowiązku korzystania z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić – mandat 100 zł,
  • Naruszenie przez kierującego rowerem, hulajnogą elektryczną lub motorowerem zakazu jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach – mandat 50 zł.

Zobacz także: Droga dla rowerów 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA