REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda rowerem po alkoholu 2023 r. Mandat, grzywna, a nawet zakaz prowadzenia!

jazda rowerem po alkoholu 2023, jazda rowerem po alkoholu, mandat za jazdę rowerem po alkoholu, mandat za jazdę rowerem po alkoholu 2023
Jazda rowerem po alkoholu 2023 r. Mandat, grzywna, a nawet zakaz prowadzenia!
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jazda rowerem po alkoholu postrzegana jest przez kierowców jako wykroczenie drugiej kategorii. Ci powinni zatem wiedzieć, że za ten czyn grożą naprawdę poważne konsekwencje. Można trafić do więzienia z grzywną wynoszącą nawet 30 tys. zł na karku. A to nie koniec.

Jazda na rowerze pod wpływem alkoholu a prawo

Alkohol i środek transportu. Te dwa pojęcie łączą się tylko w jednym przypadku. Wtedy, gdy osoba pijąca trunki, jest pasażerem. Prowadzenie po alkoholu tworzy potężne zagrożenie. Rowerzysta może bowiem nie zauważyć pieszego, uderzyć np. w znak drogowy, albo wjechać pod rozpędzony samochód. I zjawisko pijanych rowerzystów nie jest wcale tak mocno odległe. Bo już piwo czy dwa wypite do obiadu zjedzonego podczas przerwy w wycieczce sprawia, że kierujący znajduje się w stanie po użyciu alkoholu albo wręcz nietrzeźwości. Warto zdawać sobie z tego sprawę.

REKLAMA

REKLAMA

Pijany rowerzysta tworzy zagrożenie na drodze. Nie ma się zatem co dziwić, że przepisy nie pozwalają im na kierowanie rowerami. Ktoś jest w tym punkcie zdziwiony? Taki sposób myślenia wynika z działania prostej rzeczy. Rowery często są postrzegane jako ten typ pojazdów, który porusza się po drogach nieco "na dziko". Przepisy nie regulują jego ruchu, a policjanci się nimi nie interesują. To jednak poważny błąd.

Stan po użyciu alkoholu a stan nietrzeźwości na rowerze

O zakazie prowadzenia roweru po alkoholu wyraźnie mówią dwa zapisy. Mowa o:

  • art. 87 par. 2 ustawy Kodeks wykroczeń, który stwierdza że "kto, znajdując się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka, prowadzi na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu inny pojazd niż określony w par. 1, podlega karze aresztu albo karze grzywny nie niższej niż 1000 złotych".
  • art. 87 par. 1a ustawy Kodeks wykroczeń, który stwierdza że "kto, znajdując się w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem podobnie działającego środka, prowadzi na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu inny pojazd niż określony w par. 1" podlega karze aresztu albo grzywny nie niższej niż 2500 złotych".

W tym punkcie wyjaśnić należy dwie kwestie. Konieczne jest wskazanie czym jest stan po użyciu alkoholu i stan nietrzeźwości. A więc kierujący rowerem znajduje się w stanie po użyciu alkoholu w sytuacji, w której badanie alkomatem wykaże u niego od 0,2 do 0,5 promila alkoholu. Powyżej 0,5 promila pojawia się stan nietrzeźwości.

REKLAMA

Kara za jazdę na rowerze po alkoholu w 2023 r.

Podsumowując, osoba poruszająca się na rowerze po alkoholu, na początek dostanie mandat. W przypadku stanu po użyciu alkoholu ten wynosi od 1000 do 5000 zł. W przypadku stanu nietrzeźwości jego kwota waha się od 2500 do 5000 zł. Jednak kontrola drogowa nie zawsze musi się skończyć w taki sposób. Bo policjanci mogą również skierować sprawę do sądu. A to rozszerza zakres potencjalnych konsekwencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jazda na rowerze w stanie po użyciu alkoholu:

  • grzywna od 1000 do 30 000 zł,
  • możliwość zamiany kary grzywny na karę aresztu do 30 dni,
  • możliwość orzeczenia zakazu prowadzenia pojazdów niemechanicznych na okres od 6 miesięcy do 3 lat,
  • w razie spowodowania wypadku możliwa jest kara więzienia do lat 3, przy czym może zostać zawieszona.

Jazda na rowerze w stanie nietrzeźwości:

  • grzywna od 2500 do 30 000 zł,
  • możliwość zamiany kary grzywny na karę aresztu do 30 dni,
  • możliwość orzeczenia zakazu prowadzenia pojazdów niemechanicznych na okres od 6 miesięcy do 3 lat,
  • w razie spowodowania wypadku możliwa jest kara więzienia do lat 3, przy czym może zostać zawieszona.

Jazda na rowerze po alkoholu. Dodatkowe zagadnienia

  1. Co w sytuacji, w której kierujący rowerem zostanie zatrzymany na jeździe po alkoholu w okresie zakazu prowadzenia? Sprawa trafi do sądu. Na początek otrzyma grzywnę do 30 tys. zł, a do tego karę pozbawienia wolności do lat 3.
  2. Czy jazda rowerem po alkoholu po chodniku jest legalna? W końcu cyklista znajduje się poza jezdnią. Oczywiście, że również nie! W tym przypadku cyklista poniesie nie tylko konsekwencje za jazdę na rowerze po alkoholu, ale również otrzyma mandat za nieuprawnione korzystanie z chodnika (jeżeli takowe wystąpi).
  3. Czy pchanie roweru, gdy cyklista znajduje się pod wpływem alkoholu sprawi, że uniknie konsekwencji? Jak najbardziej tak. W takim przypadku jest bowiem traktowany przez przepisy jak pieszy, a nie kierujący. Choć w sytuacji, w której jest mocno pijany, nadal policjanci mogą podjąć decyzję mówiącą o przewiezieniu go do izby wytrzeźwień, a pojazd zostanie odholowany na parking depozytowy.

Czy kierowca straci prawo jazdy za jazdę na rowerze po alkoholu?

Jeszcze kilka lat temu funkcjonowały przepisy, które w przypadku przyłapania cyklisty podczas jazdy na podwójnym gazie, dawały możliwość skierowania przeciwko niemu sprawy do sądu. Sędzia orzekał zazwyczaj zakaz prowadzenia pojazdów. Nie tylko niemechanicznych, ale także samochodu, motocykla czy każdego innego środka transportu. W skrócie pijany rowerzysta tracił prawo jazdy często na wszystkie kategorie. Dziś podstawy do takiego działania już nie ma. To jednak nie oznacza, że pijany rowerzysta zakazu nie dostanie. Ten określa art. 87 par. 4 ustawy Kodeks wykroczeń. Mówi o tym, że "w razie popełnienia wykroczenia określonego w § 1a lub 2 można orzec zakaz prowadzenia pojazdów innych niż określone w § 1".

W przypadku powyższego zapisu warto zwrócić uwagę na dwie rzeczy. Pierwszą jest dobrowolność. Przepis mówi o tym, że zakaz można orzec, a nie że się go orzeka. To zależy w dużej mierze od kwalifikacji czynu przez policjantów. Jeżeli ci postanowią skierować sprawę o ukaranie do sądu, bo np. cyklista stworzył poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, oskarżony zakaz ma szansę dostać. Gdy jednak sprawa zakończyć się podczas kontroli drogowej, zakazu takiego nie będzie. Druga odnosi się do samego zakazu. Zakaz prowadzenia pojazdów innych niż mechaniczne oznacza, że skazany nie pojedzie nie tylko rowerem, ale również nie poprowadzi zaprzęgu konnego, żaglowca czy każdego innego pojazdu, który nie jest napędzany przy pomocy silnika.

Zobacz także: Mandat karny

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jedziesz na letnich oponach w warunkach zimowych? Ryzykujesz mandat do 3000 zł za jazdę i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

REKLAMA

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA