REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda rowerem po alkoholu 2023 r. Mandat, grzywna, a nawet zakaz prowadzenia!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
jazda rowerem po alkoholu 2023, jazda rowerem po alkoholu, mandat za jazdę rowerem po alkoholu, mandat za jazdę rowerem po alkoholu 2023
Jazda rowerem po alkoholu 2023 r. Mandat, grzywna, a nawet zakaz prowadzenia!
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jazda rowerem po alkoholu postrzegana jest przez kierowców jako wykroczenie drugiej kategorii. Ci powinni zatem wiedzieć, że za ten czyn grożą naprawdę poważne konsekwencje. Można trafić do więzienia z grzywną wynoszącą nawet 30 tys. zł na karku. A to nie koniec.

Jazda na rowerze pod wpływem alkoholu a prawo

REKLAMA

Alkohol i środek transportu. Te dwa pojęcie łączą się tylko w jednym przypadku. Wtedy, gdy osoba pijąca trunki, jest pasażerem. Prowadzenie po alkoholu tworzy potężne zagrożenie. Rowerzysta może bowiem nie zauważyć pieszego, uderzyć np. w znak drogowy, albo wjechać pod rozpędzony samochód. I zjawisko pijanych rowerzystów nie jest wcale tak mocno odległe. Bo już piwo czy dwa wypite do obiadu zjedzonego podczas przerwy w wycieczce sprawia, że kierujący znajduje się w stanie po użyciu alkoholu albo wręcz nietrzeźwości. Warto zdawać sobie z tego sprawę.

REKLAMA

Pijany rowerzysta tworzy zagrożenie na drodze. Nie ma się zatem co dziwić, że przepisy nie pozwalają im na kierowanie rowerami. Ktoś jest w tym punkcie zdziwiony? Taki sposób myślenia wynika z działania prostej rzeczy. Rowery często są postrzegane jako ten typ pojazdów, który porusza się po drogach nieco "na dziko". Przepisy nie regulują jego ruchu, a policjanci się nimi nie interesują. To jednak poważny błąd.

Stan po użyciu alkoholu a stan nietrzeźwości na rowerze

O zakazie prowadzenia roweru po alkoholu wyraźnie mówią dwa zapisy. Mowa o:

  • art. 87 par. 2 ustawy Kodeks wykroczeń, który stwierdza że "kto, znajdując się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka, prowadzi na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu inny pojazd niż określony w par. 1, podlega karze aresztu albo karze grzywny nie niższej niż 1000 złotych".
  • art. 87 par. 1a ustawy Kodeks wykroczeń, który stwierdza że "kto, znajdując się w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem podobnie działającego środka, prowadzi na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu inny pojazd niż określony w par. 1" podlega karze aresztu albo grzywny nie niższej niż 2500 złotych".

W tym punkcie wyjaśnić należy dwie kwestie. Konieczne jest wskazanie czym jest stan po użyciu alkoholu i stan nietrzeźwości. A więc kierujący rowerem znajduje się w stanie po użyciu alkoholu w sytuacji, w której badanie alkomatem wykaże u niego od 0,2 do 0,5 promila alkoholu. Powyżej 0,5 promila pojawia się stan nietrzeźwości.

Kara za jazdę na rowerze po alkoholu w 2023 r.

Podsumowując, osoba poruszająca się na rowerze po alkoholu, na początek dostanie mandat. W przypadku stanu po użyciu alkoholu ten wynosi od 1000 do 5000 zł. W przypadku stanu nietrzeźwości jego kwota waha się od 2500 do 5000 zł. Jednak kontrola drogowa nie zawsze musi się skończyć w taki sposób. Bo policjanci mogą również skierować sprawę do sądu. A to rozszerza zakres potencjalnych konsekwencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jazda na rowerze w stanie po użyciu alkoholu:

  • grzywna od 1000 do 30 000 zł,
  • możliwość zamiany kary grzywny na karę aresztu do 30 dni,
  • możliwość orzeczenia zakazu prowadzenia pojazdów niemechanicznych na okres od 6 miesięcy do 3 lat,
  • w razie spowodowania wypadku możliwa jest kara więzienia do lat 3, przy czym może zostać zawieszona.

Jazda na rowerze w stanie nietrzeźwości:

  • grzywna od 2500 do 30 000 zł,
  • możliwość zamiany kary grzywny na karę aresztu do 30 dni,
  • możliwość orzeczenia zakazu prowadzenia pojazdów niemechanicznych na okres od 6 miesięcy do 3 lat,
  • w razie spowodowania wypadku możliwa jest kara więzienia do lat 3, przy czym może zostać zawieszona.

Jazda na rowerze po alkoholu. Dodatkowe zagadnienia

  1. Co w sytuacji, w której kierujący rowerem zostanie zatrzymany na jeździe po alkoholu w okresie zakazu prowadzenia? Sprawa trafi do sądu. Na początek otrzyma grzywnę do 30 tys. zł, a do tego karę pozbawienia wolności do lat 3.
  2. Czy jazda rowerem po alkoholu po chodniku jest legalna? W końcu cyklista znajduje się poza jezdnią. Oczywiście, że również nie! W tym przypadku cyklista poniesie nie tylko konsekwencje za jazdę na rowerze po alkoholu, ale również otrzyma mandat za nieuprawnione korzystanie z chodnika (jeżeli takowe wystąpi).
  3. Czy pchanie roweru, gdy cyklista znajduje się pod wpływem alkoholu sprawi, że uniknie konsekwencji? Jak najbardziej tak. W takim przypadku jest bowiem traktowany przez przepisy jak pieszy, a nie kierujący. Choć w sytuacji, w której jest mocno pijany, nadal policjanci mogą podjąć decyzję mówiącą o przewiezieniu go do izby wytrzeźwień, a pojazd zostanie odholowany na parking depozytowy.

Czy kierowca straci prawo jazdy za jazdę na rowerze po alkoholu?

REKLAMA

Jeszcze kilka lat temu funkcjonowały przepisy, które w przypadku przyłapania cyklisty podczas jazdy na podwójnym gazie, dawały możliwość skierowania przeciwko niemu sprawy do sądu. Sędzia orzekał zazwyczaj zakaz prowadzenia pojazdów. Nie tylko niemechanicznych, ale także samochodu, motocykla czy każdego innego środka transportu. W skrócie pijany rowerzysta tracił prawo jazdy często na wszystkie kategorie. Dziś podstawy do takiego działania już nie ma. To jednak nie oznacza, że pijany rowerzysta zakazu nie dostanie. Ten określa art. 87 par. 4 ustawy Kodeks wykroczeń. Mówi o tym, że "w razie popełnienia wykroczenia określonego w § 1a lub 2 można orzec zakaz prowadzenia pojazdów innych niż określone w § 1".

W przypadku powyższego zapisu warto zwrócić uwagę na dwie rzeczy. Pierwszą jest dobrowolność. Przepis mówi o tym, że zakaz można orzec, a nie że się go orzeka. To zależy w dużej mierze od kwalifikacji czynu przez policjantów. Jeżeli ci postanowią skierować sprawę o ukaranie do sądu, bo np. cyklista stworzył poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, oskarżony zakaz ma szansę dostać. Gdy jednak sprawa zakończyć się podczas kontroli drogowej, zakazu takiego nie będzie. Druga odnosi się do samego zakazu. Zakaz prowadzenia pojazdów innych niż mechaniczne oznacza, że skazany nie pojedzie nie tylko rowerem, ale również nie poprowadzi zaprzęgu konnego, żaglowca czy każdego innego pojazdu, który nie jest napędzany przy pomocy silnika.

Zobacz także: Mandat karny

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA