REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwszeństwo dla nadjeżdżających z przeciwka. Historia znaków B-31 i D-5

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pierwszeństwo dla nadjeżdżających z przeciwka, znak B-31, pierwszeństwo na zwężonym odcinku jezdni
Pierwszeństwo dla nadjeżdżających z przeciwka. Historia znaków B-31 i D-5
Google Maps

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszeństwo dla nadjeżdżających z przeciwka to przykład typowej sytuacji drogowej w Polsce. Typowej i takiej, na której potrzeby powstały aż dwa znaki drogowe. Jakie konkretnie zasady wprowadzają oznaczenia B-31 i D-5? Sprawdziliśmy to.

O co chodzi z pierwszeństwem dla nadjeżdżających z przeciwka?

Polskie przepisy przewidują wiele rodzajów pierwszeństwa. Mowa o pierwszeństwie na skrzyżowaniu, na rondzie, na ścieżce rowerowej czy łamanym. Skąd jednak wzięło się pierwszeństwo dla nadjeżdżających z przeciwka? Nie wszystkie drogi w Polsce mają szerokość jezdni na tyle dużą, aby swobodnie mogły się na nich wyminąć dwa pojazdy jadące w przeciwnym kierunku jazdy.

REKLAMA

REKLAMA

Stąd pojawiła się konieczność wskazywania kierunku z pierwszeństwem jazdy i tego, który pierwszeństwa musi ustąpić. A żeby drogowcy mogli to zrobić, konieczne było stworzenie dedykowanych oznaczeń. Tak właśnie znaki B-31 i D-5 trafiły do rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych.

Gdzie można spotkać znaki pierwszeństwa na zwężonym odcinku drogi?

Miejsce, w którym zostaną ustawione znaki B-31 i D-5 muszą spełnić cztery przesłanki. Kluczowe jest to, aby:

  • odcinek drogi był zwężony,
  • musi być zwężony na tyle, aby nie mogły się na nim wyminąć pojazdy o szerokości wynoszącej 2,5 metra,
  • odcinek nie może być dłuższy niż 150 metrów,
  • kierujący muszą mieć na danym odcinku dobrą widoczność pojazdów nadjeżdżających z przeciwka.

W praktyce oznacza to mniej więcej tyle, że znaki B-31 i D-5 pojawiają się przede wszystkim np. w przejazdach pod starymi mostami, wąskich uliczkach w rejonach starego miasta, ewentualnie na odcinkach, na których prowadzone są roboty drogowe np. w rejonie pobocza.

REKLAMA

Znak B-31: kto ma pierwszeństwo?

Znak B-31 jest typowym znakiem zakazu. Ma czerwoną obwódkę i białe tło. Na tle natomiast pojawiają się dwie strzałki. Lewa jest zwrócona w przeciwnym kierunku, okazuje się większa i ma kolor czarny. Prawa jest zwrócona w tym samym kierunku jazdy, w którym porusza się osoba widząca oznaczenie, jest krótsza i ma kolor czerwony. Definicja znaku B-31 brzmi natomiast pierwszeństwo dla nadjeżdżających z przeciwka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oznacza to mniej więcej tyle, że widząc znak B-31, kierujący powinien zastosować się do zakazu wjazdu na zwężony odcinek jezdni, jeżeli zmusiłoby to kierujących znajdujących się na tym odcinku lub zbliżających się do niego z przeciwnej strony do zatrzymania się.

Znak D-5: kto ma pierwszeństwo?

Znak D-5 jest typowym znakiem informacyjnym. Ma kwadratową formę i niebieskie tło. Jednocześnie oznaczenie zostało również wyposażone w dwie strzałki. Lewa jest krótsza, zwrócona w kierunku przeciwnym do tego, z którego jedzie osoba widząca oznaczenie i ma kolor czerwony. Prawa jest dłuższa, wskazuje kierunek jazdy prowadzącego patrzącego na tablicę i ma kolor biały. Definicja znaku D-5 brzmi natomiast pierwszeństwo na zwężonym odcinku jezdni.

Widząc znak D-5, kierujący może być zatem pewny, że na zwężony odcinek jezdni wjedzie jako pierwszy. Znak informuje go o posiadanym pierwszeństwie. Znak D-5 umieszcza się w odległości do 20 m przed początkiem zwężonego odcinka drogi, którego przeciwległy kraniec został oznakowany znakiem B-31 "pierwszeństwo dla nadjeżdżających z przeciwka".

Ile wynosi mandat za znaki B-31 i D-5?

W sytuacji, w której kierowca nie zastosuje się do znaku B-31 "pierwszeństwo dla nadjeżdżających z przeciwka", naraża się na mandat wynoszący 100 zł. Kara jest symboliczna? Być może i tak. Jednocześnie jednak policjant dopisze do konta kierującego 4 punkty karne. Na tym jednak możliwe scenariusze się nie kończą. Bo jeżeli w wyniku niezastosowania się przez kierowcę do znaku B-31 dojdzie do kolizji, wartość grzywny wzrośnie już do 1100 zł. Na jego koncie pojawi się również aż 14 punktów karnych.

Nieco inaczej wygląda sprawa w przypadku znaku drogowego D-5. Bo w tym przypadku niezastosowanie się do oznaczenia, nie wiąże się z żadną karą. To może być wynikiem np. kultury jazdy. Bo zatrzymując się przed tą tablicą, kierujący de facto ustępuje pierwszeństwa tym użytkownikom drogi, którzy powinni pojechać jako drudzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

REKLAMA

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

Zakup używanego auta – 5 zasad, które uchronią Cię przed stratą pieniędzy

Zakup samochodu używanego to dla wielu kierowców najprostszy sposób na własne auto, tańszy i szybszy niż czekanie na nowy model z salonu. Jednocześnie to rynek pełen pułapek: cofnięte liczniki, auta powypadkowe czy ukryte długi sprzedającego mogą zamienić marzenie w kosztowny koszmar. Jak nie wpaść w tę pułapkę? Oto pięć sprawdzonych zasad, które pomogą odróżnić okazję od ryzykownego zakupu.

Jak przygotować samochód na jesień i zimę? 4 proste kroki

Jesień i zima to trudny czas dla samochodu – wilgoć, błoto i sól drogowa przyspieszają jego niszczenie. Brak przygotowania może skutkować kosztownymi naprawami. Warto więc zadbać o wygląd i sprawność auta. Oto 4 proste kroki, które pomogą je zabezpieczyć.

Jak technologia zmienia relację kierowcy z samochodem?

Z badania zrealizowanego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada wynika, że już co 4. ankietowany wskazuje nowoczesne technologie jako kluczowy element wyposażenia samochodu. Motoryzacja na dobre wchodzi w erę software-defined vehicles (SDV), czyli pojazdów definiowanych przez oprogramowanie. To właśnie ono staje się kluczowym elementem doświadczenia kierowcy – od możliwości personalizacji ustawień, przez aktualizacje „over the air”, aż po subskrybowane pakiety funkcji. Co jeszcze kryje się pod tą nazwą?

REKLAMA

Dziennikarz Roku eMobility Media Awards: Tomasz Sewastianowicz z Dziennik.pl

Z przyjemnością informujemy, że nasz redakcyjny kolega z Dziennik.pl, Tomasz Sewastianowicz, został uhonorowany prestiżową nagrodą eMobility Media Awards – jednym z najważniejszych wyróżnień w dziedzinie dziennikarstwa i komunikacji związanej z elektromobilnością w Polsce.

Naprawa pojazdu bez znaczenia dla wysokości odszkodowania - ważny wyrok SN

Poszkodowanym będzie łatwiej uzyskać pełne odszkodowanie z OC komunikacyjnego. W uchwale Sąd potwierdził, że szkoda w pojeździe rozliczana z OC komunikacyjnego ma charakter statyczny, to oznacza, że ubezpieczyciel powinien wyceniać szkodę na dzień zdarzenia.

REKLAMA