REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwszeństwo dla nadjeżdżających z przeciwka. Historia znaków B-31 i D-5

Pierwszeństwo dla nadjeżdżających z przeciwka, znak B-31, pierwszeństwo na zwężonym odcinku jezdni
Pierwszeństwo dla nadjeżdżających z przeciwka. Historia znaków B-31 i D-5
Google Maps

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszeństwo dla nadjeżdżających z przeciwka to przykład typowej sytuacji drogowej w Polsce. Typowej i takiej, na której potrzeby powstały aż dwa znaki drogowe. Jakie konkretnie zasady wprowadzają oznaczenia B-31 i D-5? Sprawdziliśmy to.

O co chodzi z pierwszeństwem dla nadjeżdżających z przeciwka?

REKLAMA

Polskie przepisy przewidują wiele rodzajów pierwszeństwa. Mowa o pierwszeństwie na skrzyżowaniu, na rondzie, na ścieżce rowerowej czy łamanym. Skąd jednak wzięło się pierwszeństwo dla nadjeżdżających z przeciwka? Nie wszystkie drogi w Polsce mają szerokość jezdni na tyle dużą, aby swobodnie mogły się na nich wyminąć dwa pojazdy jadące w przeciwnym kierunku jazdy.

REKLAMA

Stąd pojawiła się konieczność wskazywania kierunku z pierwszeństwem jazdy i tego, który pierwszeństwa musi ustąpić. A żeby drogowcy mogli to zrobić, konieczne było stworzenie dedykowanych oznaczeń. Tak właśnie znaki B-31 i D-5 trafiły do rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych.

Gdzie można spotkać znaki pierwszeństwa na zwężonym odcinku drogi?

Miejsce, w którym zostaną ustawione znaki B-31 i D-5 muszą spełnić cztery przesłanki. Kluczowe jest to, aby:

  • odcinek drogi był zwężony,
  • musi być zwężony na tyle, aby nie mogły się na nim wyminąć pojazdy o szerokości wynoszącej 2,5 metra,
  • odcinek nie może być dłuższy niż 150 metrów,
  • kierujący muszą mieć na danym odcinku dobrą widoczność pojazdów nadjeżdżających z przeciwka.

W praktyce oznacza to mniej więcej tyle, że znaki B-31 i D-5 pojawiają się przede wszystkim np. w przejazdach pod starymi mostami, wąskich uliczkach w rejonach starego miasta, ewentualnie na odcinkach, na których prowadzone są roboty drogowe np. w rejonie pobocza.

Znak B-31: kto ma pierwszeństwo?

REKLAMA

Znak B-31 jest typowym znakiem zakazu. Ma czerwoną obwódkę i białe tło. Na tle natomiast pojawiają się dwie strzałki. Lewa jest zwrócona w przeciwnym kierunku, okazuje się większa i ma kolor czarny. Prawa jest zwrócona w tym samym kierunku jazdy, w którym porusza się osoba widząca oznaczenie, jest krótsza i ma kolor czerwony. Definicja znaku B-31 brzmi natomiast pierwszeństwo dla nadjeżdżających z przeciwka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oznacza to mniej więcej tyle, że widząc znak B-31, kierujący powinien zastosować się do zakazu wjazdu na zwężony odcinek jezdni, jeżeli zmusiłoby to kierujących znajdujących się na tym odcinku lub zbliżających się do niego z przeciwnej strony do zatrzymania się.

Znak D-5: kto ma pierwszeństwo?

Znak D-5 jest typowym znakiem informacyjnym. Ma kwadratową formę i niebieskie tło. Jednocześnie oznaczenie zostało również wyposażone w dwie strzałki. Lewa jest krótsza, zwrócona w kierunku przeciwnym do tego, z którego jedzie osoba widząca oznaczenie i ma kolor czerwony. Prawa jest dłuższa, wskazuje kierunek jazdy prowadzącego patrzącego na tablicę i ma kolor biały. Definicja znaku D-5 brzmi natomiast pierwszeństwo na zwężonym odcinku jezdni.

Widząc znak D-5, kierujący może być zatem pewny, że na zwężony odcinek jezdni wjedzie jako pierwszy. Znak informuje go o posiadanym pierwszeństwie. Znak D-5 umieszcza się w odległości do 20 m przed początkiem zwężonego odcinka drogi, którego przeciwległy kraniec został oznakowany znakiem B-31 "pierwszeństwo dla nadjeżdżających z przeciwka".

Ile wynosi mandat za znaki B-31 i D-5?

W sytuacji, w której kierowca nie zastosuje się do znaku B-31 "pierwszeństwo dla nadjeżdżających z przeciwka", naraża się na mandat wynoszący 100 zł. Kara jest symboliczna? Być może i tak. Jednocześnie jednak policjant dopisze do konta kierującego 4 punkty karne. Na tym jednak możliwe scenariusze się nie kończą. Bo jeżeli w wyniku niezastosowania się przez kierowcę do znaku B-31 dojdzie do kolizji, wartość grzywny wzrośnie już do 1100 zł. Na jego koncie pojawi się również aż 14 punktów karnych.

Nieco inaczej wygląda sprawa w przypadku znaku drogowego D-5. Bo w tym przypadku niezastosowanie się do oznaczenia, nie wiąże się z żadną karą. To może być wynikiem np. kultury jazdy. Bo zatrzymując się przed tą tablicą, kierujący de facto ustępuje pierwszeństwa tym użytkownikom drogi, którzy powinni pojechać jako drudzy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat MI: Zachodnia Obwodnica Szczecina coraz bliżej. Jest decyzja. Nowa trasa będzie miała blisko 50 km długości

Resort infrastruktury w przesłanym w piątek, 14 marca 2025 r. komunikacie poinformował, że Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6.

Popyt na nowe samochody już nie tak mocny jak rok temu. Jakich nowych aut poszukują Polacy: napęd, marka i model

Toyota nadal dominuje, ale pozostałe marki gonią ją coraz zacieklej. Amatorzy nowych samochodów wciąż największy apetyt mają na auta napędzane tradycyjnymi silnikami – na benzynę, olej napędowy ewentualnie autogaz.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r. Kierowcy w podziale na miasta wojewódzkie płacili od 644 zł do 963 zł za OC. Gdzie OC było najdroższe? Gdzie najtańsze? Jakie są kary za brak OC?

Przejścia sugerowane – dlaczego w Europie Zachodniej to standard a w Polsce wciąż rzadkość? Czas na uporządkowanie chaosu na drogach

W przestrzeni miejskiej, gdzie każdy fragment infrastruktury ma znaczenie, pojawia się coraz więcej znaków drogowych. W szczególności dotyczy to przejść dla pieszych, które w wielu miejscach są dosłownie „zasypane” oznaczeniami. Ale czy wszystkie są konieczne? Czym są przejścia sugerowane?

REKLAMA

KGP: 110 592 interwencji, 346 wypadków drogowych, 34 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 592 interwencji. Byli wzywani do 346 wypadków drogowych.

Paserzy na celowniku policji. W ostatniej akcji udało się odzyskać kilkadziesiąt aut

12 samochodów pochodzących z kradzieży i 11 kolejnych ze znamionami przerabiania. To bilans akcji pomorskich policjantów, którzy zatrzymali dwóch mężczyzn podejrzanych o paserstwo. W planach są kolejne akcje zwalczające przestępczość samochodową.

Zwolnij, bo się przejedziesz. Kampania społeczna o jeździe z nadmierną prędkością

Nadmierna prędkość jest powodem co piątego wypadku na drodze. Ruszyła ogólnopolska kampania społeczna o przekraczaniu prędkości na drodze.

CANARD: Nowy odcinkowy pomiar prędkości i dwa nowe systemy RedLight już działają

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości oraz dwóch systemów RedLight.

REKLAMA

Rowerowa rewolucja czy utopijna wizja? Polskie miasta a inwestycje w infrastrukturę rowerową

Rowerowa infrastruktura w miastach: Rowerowa rewolucja czy utopijna wizja? Wraz z początkiem marca miasta w Polsce otwierają stacje rowerów publicznych, a samorządy chwalą się nowo wybudowanymi ścieżkami rowerowymi.

KGP: 102 782 interwencji, 285 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 102 782 interwencji. Byli wzywani do 285 wypadków drogowych.

REKLAMA