REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwszeństwo łamane. Kierunkowskaz jest konieczny czy nie?

pierwszeństwo łamane kierunkowskaz, skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym, kierunkowskaz na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym
Pierwszeństwo łamane. Kierunkowskaz jest konieczny czy nie?
Google Maps

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszeństwo łamane a kierunkowskaz. Czy poruszanie się drogą główną zwalnia kierującego z obowiązku sygnalizowania manewru? Przepisy w tej kwestii są jasne. Nie mają żadnej wątpliwości, że... Sprawdź odpowiedź w naszym materiale.

Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym. Zasady i przepisy

REKLAMA

Przepisy przewidują co najmniej cztery zasady wyznaczania pierwszeństwa na drogach. Mowa o zasadzie prawej dłoni, znakach drogowych, sygnalizacji świetlnej i kierowaniu ruchem przez policjanta. Przypadek skrzyżowania z pierwszeństwem łamanym dotyczyć będzie zatem znaków drogowych. To one, a konkretnie znak D-1 "droga z pierwszeństwem" w połączeniu z tabliczką T-6a, będą wskazywać na przebieg drogi z pierwszeństwem. Na czym polega pierwszeństwo łamane? Na tym, że nie przebiega ono prostopadle przez skrzyżowanie, a "skręca" w prawo lub lewo.

REKLAMA

Droga z pierwszeństwem łamanym jest znakowana połączeniem znaków D-1 i T-6a. Informację w sprawie przebiegu drogi z pierwszeństwem otrzymują również kierujący dojeżdżający do skrzyżowania jezdnią podporządkowaną. W takim przypadku dostrzegą znak A-7 "ustąp pierwszeństwa" i tabliczkę T-6c.

Kierunkowskaz na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym

Droga z pierwszeństwem skręca w lewo. Kierujący jedzie zgodnie z jej przebiegiem. Czy zatem musi włączać kierunkowskaz? Oczywiście, że tak. Podstawę do takiego osądu daje art. 22 ust. 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Stwierdza on wyraźnie, że "kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować kierunkowskazem zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru". Przepis odnosi się do zmiany kierunku jazdy, a nie kwestii pierwszeństwa. Pierwszeństwo nie ma z jego punktu widzenia żadnego znaczenia. Nic nie zmienia i nic nie wnosi do sprawy.

  • Co to znaczy, że kierujący musi sygnalizować manewr wyraźnie i zawczasu? Wyraźnie, bo musi włączyć kierunkowskaz. Zawczasu, bo powinien go uruchomić powiedzmy jakieś 10 do 15 metrów przed skrzyżowaniem. Chyba że natrafi bezpośrednio przed nim na drogę w prawo lub w lewo i włączenie kierunkowskazu w takim przypadku mogłoby okazać się mylące dla innych kierujących.
  • Włączenie kierunkowskazu informuje o zamiarach kierującego. Inny użytkownicy drogi i uczestnicy ruchu na tym skrzyżowaniu dowiedzą się, jaki manewr zaraz wykona pojazd. Dzięki temu przygotują się do dalszej jazdy i będą mogli sprawniej wykonać swój manewr. To usprawni ruch na danym odcinku.
  • Identyczny przypadek dotyczy znaków nakazujących kierunek jazdy. Nakaz nie pozwala pojechać w inną stronę. Mimo wszystko kierujący ma obowiązek zasygnalizowania manewru. Przepisy nie mają co do tego żadnych wątpliwości.

Kiedy nie trzeba włączać kierunkowskazu na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym?

Poprzedni akapit jasno pokazuje, że kierunkowskaz na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym nie jest konieczny tylko w jednym przypadku. Mowa o scenariuszu, w którym pojazd jedzie przez skrzyżowanie na wprost. W takim przypadku nie musi on sygnalizować zmiany kierunku jazdy, bo de facto manewru takiego nie wykonuje. W każdej innej sytuacji brak kierunkowskazu oznacza popełnienie wykroczenia.

Mandat za brak kierunkowskazu na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym

Niewłączenie kierunkowskazu podczas wykonywania manewru skrętu na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym oznacza wypełnienie czynu opisanego w art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń. Zapis ten mówi co prawda o karze grzywny do 3000 zł. Kierujący jednak nie musi spodziewać się aż tak wysokiej kary. Ta została bowiem sprecyzowana w taryfikatorze mandatów. Kierujący, który zostanie przyłapany przez policjantów na popełnieniu wykroczenia oraz będzie zatrzymany do kontroli drogowej, dostanie równe 200 zł mandatu. Policjanci wlepią mu również punkty karne. Na jego koncie w CEPiK pojawią się dokładnie 2 punkty karne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA