REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kolumna wojskowa. Przepisy stawiają ją ponad prawem? To dobre pytanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
kolumna wojskowa przepisy, kolumna pojazdów wojskowych przepisy, kolumna pojazdów wojskowych, kolumna wojskowa, uprzywilejowana kolumna pojazdów wojskowych
Kolumna wojskowa. Przepisy stawiają ją ponad prawem? To dobre pytanie
Centralne Wojskowe Centrum Rekrutacji

REKLAMA

REKLAMA

Kolumna pojazdów wojskowych a przepisy. Czy zielone ciężarówki mają pierwszeństwo? Czy kierowca może je wyprzedzać? Poszukaliśmy odpowiedzi na te i inne pytania w polskich przepisach.

rozwiń >

Czym jest kolumna pojazdów wojskowych?

Kolumna pojazdów wojskowych to kilka jadących pod rząd ciężarówek, które mają wyraźne malowania wojskowe, a do tego tablice rejestracyjne zaczynające się od litery U. Od kilkunastu miesięcy mamy do czynienia z natężonym ruchem tego typu samochodów na polskich drogach. Powód? Tych może być wiele. Mowa o ćwiczeniach i manewrach wojskowych, rozwiązywaniu sytuacji pandemicznych, kryzysie na granicy, a teraz wojnie w Ukrainie.

REKLAMA

Oznaczenie kolumny wojskowej

Kolumna wojskowa musi zostać właściwie oznakowania. Szczegóły podaje tu par. 17 ust. 1 rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej w sprawie sposobu i trybu wydawania zezwoleń wojskowych na przejazd drogowy oraz sposobu organizacji i oznakowania kolumn pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Mówi on wyraźnie o tym, że:

  • z przodu po lewej stronie pierwszego pojazdu i z tyłu po lewej stronie ostatniego pojazdu w kolumnie pojazdów umieszcza się tablicę koloru pomarańczowego, która pokazuje serię pojazdów,
  • pierwszy pojazd każdej grupy pojazdów, z przodu po lewej stronie, oznacza się niebieską flagą,
  • ostatni pojazd każdej grupy pojazdów, z przodu po lewej stronie, oznacza się zieloną flagą,
  • pojazd dowódcy kolumny pojazdów, z przodu po lewej stronie, oznacza się biało-czarną flagą,
  • każdy pojazd kolumny pojazdów oznacza się numerem kolumny pojazdów,
  • umieszcza się ostrzegawczy sygnał świetlny błyskowy barwy żółtej na pierwszym i ostatnim pojeździe w razie przejazdu niepilotowanych kolumn pojazdów po drodze ekspresowej lub autostradzie.

Jaką długość może mieć kolumna pojazdów wojskowych?

REKLAMA

Przepisy w przypadku przejazdu kolumn są mocno szczegółowe. Wskazują nawet na warunki jazdy w zorganizowanej kolumnie. Mówią m.in. o tym, że liczba pojazdów jadących w kolumnie nie może przekraczać 5 (mówi o tym art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym). Choć tu pojawia się wyjątek. Bo w głos art. 32 ust. 6a w przypadku pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej kolumna może składać się z większej ilości pojazdów. Pod warunkiem jednak, że organizator przejazdu zdobędzie zezwolenie wojskowe na taki przejazd. Poza tym jadący nie mogą zapominać o odległościach między kolumnami. Ta nie może być mniejsza niż 500 metrów – mówi o tym art. 32 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Czemu służą przepisy dotyczące ilości pojazdów i odległości między kolumnami? To proste. Kolumny poruszają się na drogach publicznych i często z uwagi na ograniczenia pojazdów wojskowych, jadą dość wolno. Określenie parametrów długości kolumny i przerw między kolumnami ma sprawić, że inni kierujący otrzymają możliwość bezpiecznego wyprzedzenia pojazdów. W efekcie przejazd kolumny nie będzie w stanie np. zakorkować drogi czy nie zmusi kierujących do niebezpiecznych zachowań.

Kolumna pojazdów wojskowych czy po prostu pojazdy wojskowe?

Pojazdy wojskowe poruszające się po drodze publicznej nie zawsze muszą spełniać kryteria przypisane do kolumny. W sytuacji, w której nie wpisują się w powyższe wymogi dotyczące sposobu oznaczania poszczególnych pojazdów, tak naprawdę mają w ruchu drogowym dokładnie taki sam charakter, jak każdy inny pojazd. Stają się po prostu zielonymi ciężarówkami jadącymi w szeregu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy można wyprzedzać kolumnę wojskową?

Kierujący bardzo często pytają o to, czy kolumny wojskowe można wyprzedzać. Można i to bez względu na fakt czy mówimy o terenie zabudowanym, czy nie. Ale przy zachowaniu pewnych warunków. Kluczowe jest to, że kolumną wojskową trzeba wyprzedzić w całości! Zabrania się wjeżdżania między jadące w kolumnie pojazdy. Wyraźnie mówi o tym art. 32 ust. 6 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Kierujący musi zatem znaleźć odcinek drogi, na którym znaki pionowe, poziome, jak i pojawiająca się przy drodze infrastruktura pozwolą na wyprzedzenie np. pięciu ciężarówek jednocześnie.

Przykład

W sytuacji, w której kierujący złapie powyższy zakaz, podlega odpowiedzialności z tytułu kodeksu wykroczeń. Wjeżdżanie między jadące w kolumnie pojazdy wojskowe może oznaczać 200 zł mandatu i 2 punkty karne.

Czy kolumna wojskowa musi stosować się do przepisów?

REKLAMA

Kolumna pojazdów wojskowych – pomijając kwestię jej wyprzedzania – nie ma żadnych specjalnych uprawnień na drodze. Wyraźnie mówi o tym m.in. art 32 ust. 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zapis wskazuje, że "jazda w kolumnie nie zwalnia kierującego pojazdem od przestrzegania obowiązujących przepisów ruchu drogowego". Prowadzący pojazdy wojskowe muszą zatem stosować się do znaków i sygnałów drogowych, zasad pierwszeństwa czy poleceń wydawanych przez osoby kierujące ruchem.

Jest tylko jeden przypadek, w którym kolumna pojazdów wojskowych staje się uprzywilejowana. Mowa o przypadku, w którym na jej czele i końcu porusza się pojazd wysyłający sygnały dźwiękowe i świetlne. Uprzywilejowanie oznacza, że w głos art. 9 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym "uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego, w szczególności przez niezwłoczne usunięcie się z jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się". Dodatkowo uprzywilejowana kolumna pojazdów wojskowych może "pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności, nie stosować się do przepisów o ruchu pojazdów" (art. 53 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym).

Czy można wyprzedzać uprzywilejowaną kolumnę wojskową?

Sytuacja zmienia się wtedy, gdy na początku i końcu kolumny pojazdów wojskowych jedzie pojazd uprzywilejowany. Mowa np. o radiowozie, który wysyła sygnały dźwiękowe i błyskowe. W takim przypadku mówimy już o wojskowej kolumnie pojazdów uprzywilejowanych. To zmienia zasady gry w kwestii wyprzedzania. Kolumną można nadal wyprzedzić, ale tylko poza terenem zabudowanym. Dodatkowo kierujący cały czas musi pamiętać o tym, że wyprzedzić trzeba całą kolumnę. Nie można wjeżdżać między pojazdy jadące w niej. Złamanie przepisów oznacza jeden z dwóch mandatów. Mowa o karze za:

  • wjeżdżanie między jadące w kolumnie uprzywilejowanej pojazdy – mandat 200 zł i 2 punkty karne,
  • wyprzedzanie pojazdu uprzywilejowanego na obszarze zabudowanym – mandat 1000 zł (recydywa 2000 zł) i 10 punktów karnych.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA