REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak jeździć po autostradzie? Bezpiecznie jeździć, warto dodać

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
oprac. Kuba Brzeziński
jak jeździć po autostradzie, jak bezpiecznie jeździć po autostradzie
Jak jeździć po autostradzie? Bezpiecznie jeździć, warto dodać
Maciej Zalewski
GDDKiA

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce mamy blisko 5 tys. km dróg szybkiego ruchu. 1800 km z nich to autostrady. Ponad 3 tys. km to drogi ekspresowe. Tylko czy umiemy bezpiecznie jeździć tymi szlakami? Sprawdź najważniejsze zasady.

rozwiń >

Czy umiemy jeździć bezpiecznie po autostradzie?

Autostrady i drogi ekspresowe pozwalają na rozwijanie dużych prędkości. I to wynika wprost z ich uwarunkowania technologicznego. Posiadają co najmniej dwa pasy ruchu w każdym kierunku, kierunki jazdy oddzielone od siebie, a do tego nie dopuszczają ruchu pieszych. To jednak nie oznacza, że bezpieczeństwo na tych drogach schodzi na drugi plan. Nie schodzi. Nadal jest kluczowe i nadal jest szereg zasad, o których kierowca musi pamiętać. O przygotowanie listy 10 takich zasad poprosiliśmy Wojciecha Szajnerta, trenera jazdy defensywnej w Trenerjazdy.pl.

REKLAMA

Bezpiecznie na autostradzie, czyli z odstępem

REKLAMA

Najważniejszą zasadą prawidłowego korzystania z drogi szybkiego ruchu jest utrzymywanie dużego odstępu od jadącego przed nami pojazdu. Ze względu na rozwijane na autostradzie czy ekspresówce prędkości, dystans ten powinien być znacznie większy, niż odległość którą utrzymujemy na zwykłych trasach pozamiejskich. Sytuację od 2021 roku doskonale rozumieją przepisy. A właściwie to rozumiały ją zawsze, a wtedy sprecyzowały jedynie pojęcie bezpiecznego odstępu.

Prawo wymaga zachowania odstępu od poprzedzającego pojazdu wyrażonego w metrach i wynoszącego połowę prędkości. Jasne? No właśnie... Samochód przecież nie ma miernika odległości. Jest jednak inna zasada. Mowa o zasadzie trzech sekund.

Reguła trzech sekund mówi, że nasza odległość od poprzedzającego pojazdu powinna być przynajmniej taka, jak odcinek, który nasz samochód przejeżdża przy danej prędkości właśnie w trzy sekundy. Np. gdy jedziemy 120 km/h, w ciągu sekundy pokonujemy nieco ponad 33 metry, więc 3-sekundowy odstęp będzie miał wielkość 100 metrów – tłumaczy Wojciech Szajnert.

Dystans od poprzedzającego auta jest ważny, bo? Wojciech Szajnert zwraca uwagę, że jazda w bliższej odległości za innym pojazdem odbierałaby nam pole widzenia i czas na reakcję. Zbyt mały dystans także szybciej męczy, bo wymaga silniejszego skupienia uwagi. Wreszcie, jadąc za blisko, odbieramy jadącemu przed nami kierowcy możliwość zahamowania, gdyby przed nim zdarzyło się coś niebezpiecznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Awaryjne nie znaczą dziękuję. Światła awaryjne znaczą STOP!

REKLAMA

W Polsce ewidentnie panuje przekonanie, że włączenie świateł awaryjnych idealnie sprawdzi się w charakterze drogowego "dziękuję" lub "przepraszam". Savoir vivre za kierownicą bez wątpienia jest ważny. Z awaryjnymi w tej roli jednak byśmy nie przesadzali. Bo te de facto przekazują inną informację. Służą do ostrzegania znajdujących się za nami kierujących, że droga z przodu zaczyna się korkować.

Dzięki temu jadący naszym śladem zmotoryzowani już z daleka widzą, że dzieje się coś nietypowego i mają szansę spokojnie zareagować. Pozwólmy światłom awaryjnym migać, dopóki nie upewnimy się, że wszyscy je zauważyli, a sytuacja widziana przez nas w lusterkach wstecznych się uporządkowała  – tłumaczy Wojciech Szajnert.

Zatrzymujesz się? Pomyśl o korytarzy życia

Gdy na autostradzie lub drodze ekspresowej pojawi się zator, hamując od razu ustawmy pojazd przy krawędzi jezdni. Poza tym pamiętajmy o jeszcze jednym. Zatrzymując się w korku na drodze szybkiego ruchu, zostawmy przed swoją maską sporo wolnego miejsca. Jeśli staniemy za blisko pojazdu, który jechał przed nami, możemy potem nie być w stanie wymanewrować na bok i nie damy rady ustąpić miejsca służbom ratunkowym.

Instruktor Trenerjazdy.pl przypomina, że korytarz życia, niezależnie od liczby pasów ruchu, zawsze powinno się tworzyć pomiędzy pierwszym a drugim pasem, licząc od lewej strony: auta, które znajdowały się dotąd na lewym pasie, powinny przesunąć się w lewo, a samochody na wszystkich pozostałych pasach – w prawo. Pamiętajmy też, że aby korytarz życia był obowiązkowy, muszą jednocześnie wystąpić dwa warunki: zwiększone natężenie ruchu oraz zbliżanie się pojazdów uczestniczących w akcji ratunkowej. Jeśli ruch przebiega płynnie, albo nie nadjeżdżają pojazdy służb drogowych, korytarza tworzyć nie musimy.

Sygnalizuj manewr wyraźnie i zawczasu. Także na autostradzie!

Starajmy się planować, sygnalizować i wykonywać manewry spokojniej i z dużo większym wyprzedzeniem, niż robimy to na drogach niższych kategorii. Damy w ten sposób otaczającym nas kierowcom czas na płynną reakcję i uzyskamy pewność, że nikt nie będzie musiał reagować na nasze działania w sposób, który rodzi ryzyko wypadku – mówi Wojciech Szajnert.

Stosując się do powyższej wskazówki kierowca wypełni także swój ustawowy obowiązek zapisany w art. 22 ust. 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zapis ten mówi wyraźnie o tym, że "kierujący pojazdem jest obowiązany ZAWCZASU i WYRAŹNIE sygnalizować kierunkowskazem zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru".

Bezpiecznie na autostradzie, czyli nie zajeżdżaj drogi autom na lewym pasie

Zmorą polskich dróg szybkiego ruchu są samochody poruszające się prawym pasem, które po dojechaniu do wolniej jadącego pojazdu bezceremonialnie zjeżdżają na lewy pas, zajeżdżając drogę autom nadjeżdżającym nim ze znacznie większą prędkością.

Zachowanie, które zmusza kierowców do mocnego hamowania to bowiem wymuszenie pierwszeństwa. Pamiętajmy, że zgodnie z definicją ustawową, wymuszenie pierwszeństwa to takie zachowanie, które "zmusza innego kierującego do zmiany kierunku lub pasa ruchu lub do istotnej zmiany prędkości – mówi Wojciech Szajnert.

Na drogach ekspresowych i autostradach różnice w prędkościach pojazdów mogą być duże i w związku z tym do zmiany pasa ruchu powinniśmy podchodzić rozważniej, niż zazwyczaj. Przy intensywnym ruchu, zwłaszcza gdy poruszamy się z prędkością niższą niż maksymalna dozwolona, oznacza to czasem, że trzeba wykazać się cierpliwością i po prostu chwilę poczekać.

Nie zajeżdżajmy też drogi autom na prawym pasie

Na autostradach i drogach szybkiego ruchu nie brakuje kierowców, którzy po wykonaniu manewru wyprzedzania, wracają na prawy pas na tzw. zakładkę. To oznacza mniej więcej tyle, że chowają się na prawą część jezdni dosłownie kilka cm od maski wyprzedzonego pojazdu. To ekstremalnie niebezpieczne! A do tego to również oznacza wymuszenie pierwszeństwa.

Dobrą zasadą jest powrót na prawy pas dopiero, gdy zobaczymy wyprzedzone przez nas auto w środkowym lusterku. Będziemy wtedy na tyle od niego oddaleni, że nasze manewry staną się dla kierowcy tego pojazdu praktycznie nieodczuwalne. Takie zachowanie to jedna z oznak wysokiej kultury jazdy – mówi Wojciech Szajnert.

Obserwuj i przewiduj. Bezpieczeństwo tego wymaga

Duża prędkość, ale też różne zachowania innych kierujących. Obserwowanie i przewidywanie potencjalnych scenariuszy sprawi zatem, że kierujący wykona dobry krok w stronę bezpieczeństwa. To o tyle ważne, że w tym przypadku zadziałać mogą też ograniczenia wzroku.

Nasze oczy instynktownie skupiają się na bliskim otoczeniu i mało który kierowca patrzy dalej, niż 100-150 metrów przed siebie. O ile może to wystarczyć przy niewielkich prędkościach, to na drodze szybkiego ruchu daje zaledwie kilka sekund na rozpoznanie zagrożenia i ewentualne hamowanie na tyle spokojne, aby nie najechały na nas jadące za nami pojazdy. Przy nagłych zdarzeniach te kilka sekund okazuje się niewystarczające. Dlatego starajmy się, gdy tylko sytuacja pozwala, świadomie sięgać wzrokiem daleko – nawet 500-800 metrów w przód. Będziemy wtedy zawsze mieli czas, by spokojnie zareagować – proponuje Wojciech Szajnert.

Lustrzane wypadki na autostradzie. Patrzył obok, a nie przed siebie...

Lustrzane wypadki to nic innego, jak przypadek, w którym symetrycznie dochodzi do wypadku po jednej i drugiej stronie drogi. To jednak nie efekt działania metafizyki danego miejsca czy zbiegu okoliczności. To raczej kwestia tego, że gdy dojdzie do zdarzenia po jednej stronie jezdni, kierowcy jadący drugą obserwują kraksę i stają się mniej uważni na sytuację przed własnym autem. W razie hamowania poprzedzającego samochodu, może zatem dojść do najechania na tył.

Starajmy się nie patrzeć na miejsce kolizji. Jeśli są tam już służby ratunkowe, i tak raczej w niczym nie pomożemy, a odwracając wzrok od drogi łatwo możemy narobić sobie kłopotów. Skupmy w takich sytuacjach uwagę na pojazdach wokół nas, obserwując czy nie zmieniają w niekontrolowany sposób toru jazdy, i czy nie grozi nam kolizja z nimi – mówi Wojciech Szajnert.

Prędkość maksymalna to nie must have. To możliwość, a nie wymóg

Zwykle wydaje nam się, że jeśli na drodze szybkiego ruchu pojedziemy choćby trochę wolniej, stracimy bardzo dużo czasu. Jest to jednak złudzenie. Na 300-kilometrowym odcinku autostrady (np. z Warszawy do Poznania), przy standardowej intensywności ruchu, redukcja prędkości maksymalnej o 20 km/h zwykle powoduje wydłużenie podróży nie bardziej, niż o około 10 minut. To mniejsza strata, niż wydawałoby się na podstawie czysto matematycznego wyliczenia. Dlaczego? Bo duża część naszego zysku z szybkiej jazdy niknie, gdy musimy zwalniać na bramkach, przy robotach drogowych czy za wolniejszymi pojazdami. A takie sytuacje na takim odcinku praktycznie zawsze napotkamy wiele razy – mówi Wojciech Szajnert.

Kierowca powinien zatem dostosować prędkość do warunków jazdy i swoich umiejętności, a nie ograniczenia panującego na danej drodze. Tym bardziej że jadąc nieco wolniej od limitu, zaoszczędzi na paliwie i da odetchnąć środowisku. Oczywiście nie należy też "przekładać wajchy" na drugą stronę. Bo zbyt wolna jazda również nie jest bezpieczna.

Jedna przerwa na dwie godziny. To ważne!

Zadbajmy aby przynajmniej raz na umowne 120 minut zatrzymać się na parkingu, MOP-ie czy stacji paliw. Postarajmy się też wtedy wyjść na chwilę z auta, trochę się poruszać i dotlenić. Dobrą praktyką jest umycie podczas takiej pauzy szyb i świateł, a osoby które to lubią, mogą też trochę się porozciągać lub wykonać kilka prostych ćwiczeń, które łatwo znaleźć w internecie. Pamiętajmy, że jazda samochodem nie jest ani wyścigiem, ani konkurencją wytrzymałościową. Lepiej dotrzeć do celu kilkanaście minut później, w dobrej formie i humorze, niż dojechać kompletnie wyczerpanym albo wręcz nie dojechać nigdy – mówi Wojciech Szajnert.

Wykonywanie regularnych przerw jest elementem higieny kręgosłupa, ale także sprawia że opóźniony zostanie moment pojawienia się znużenia jazdą. Przerwy są też szczególnie ważna podczas podróżowania nocą.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

REKLAMA

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

REKLAMA

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA