REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mobilne fotoradary w Polsce. Kto je ma i czy legalnie wystawiają mandaty?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
mobilne fotoradary w Polsce, mobilne fotoradary, mobilne fotoradary ITD, nieoznakowany pojazd ITD, nieoznakowany pojazd z mobilnym fotoradarem
Mobilne fotoradary w Polsce. Kto je ma i czy legalnie wystawiają mandaty?
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Mobilne fotoradary w Polsce są cichą, ale wyjątkowo groźną bronią na kierowców. Ci nie widzą znaku informującego o pomiarze. Nawet mogą nie zdawać sobie z niego sprawy. I tak dostaną jednak zdjęcie z propozycją mandatu wysłane listem. Czy to jest w pełni legalne?

rozwiń >

Co to jest mobilny fotoradar?

REKLAMA

Określenie mobilny fotoradar nie jest do końca precyzyjne. Powód? Bo nie są to urządzenia, które ustawia się przy drodze, a kamery zamontowane na pokładzie samochodu nieoznakowanego. Mogą one działać w trybie rejestratora (w czasie jazdy) lub fotoradaru (na postoju). W drugim z przypadków pojazdy są parkowane na poboczach i przystankach. Stąd mają dobry ogląd drogi, mogą dokonywać pomiarów, a następnie uwieczniać je za pomocą dokumentacji fotograficznej.

REKLAMA

W Polsce w charakterze mobilnego fotoradaru używane są urządzenia Ramet AD9C. To nic innego jak połączenie kamery (wyraźnie widocznej za przednią szybą) i miernika prędkości zamontowanego w przedniej części pojazdu i wykorzystującego zjawisko Dopplera. Czy mobilny fotoradar potrafi coś jeszcze? Tylko to, co zostanie ujawnione przy okazji zdjęcia wykonanego kierowcy przekraczającemu prędkość. Jego obiektyw może dostrzec np. jazdę bez zapiętych pasów, prowadzenie i rozmowę przez telefon trzymany w dłoni lub poruszanie się pojazdem, który nie ma włączonego wymaganego przepisami oświetlenia. Tyle.

Przykład

Do końca roku 2022 we flocie zarządzanej przez polskie służby znajdowało się 29 mierników Ramet AD9C. W tym roku ich liczba miała się jednak zwiększyć o kolejne 33 urządzenia. Czy tak się stało? Tego na razie nie wiadomo. Żadna ze służb nie chwaliła się zakupami.

Jaka służba używa mobilnego fotoradaru?

Mobile fotoradary jeszcze jakiś czas temu kojarzyły się ze strażą miejską. Ta dysponowała tzw. śmietnikami. Tyle że uprawnienia do ich eksploatacji zostały "czarnym" odebrane. Kto zatem może teraz używać mobilnych fotoradarów? Policja i ITD. Pierwsza ze służb nie ma jednak zamiaru tego robić. Za obróbkę zdjęć i wystawianie mandatów odpowiada bowiem jednostka CANARD. A CANARD polega bezpośrednio Inspekcji Transportu Drogowego. To zatem ITD obsługuje mobilne fotoradary, a konkretnie są one zamontowane w nieoznakowanych radiowozach należących do "krokodyli". Są to głównie czarne Volkswageny Passaty w wersji sedan, ewentualnie niebieskie Fordy Mondeo, Fordy Focusy czy Peugeoty Partner.

Jak sprawdzić, czy złapał mnie fotoradar?

REKLAMA

Kierowca nigdy nie będzie miał stuprocentowej pewności, że pocztą zostanie mu wysłana propozycja mandatu. Nawet w sytuacji, w której przed obiektywem Passata należącego do ITD przekroczył prędkość. Powód? Zdarzające się błędy pomiaru lub problemy z jakością wykonanego zdjęcia. To zmusza pracownika CANARD do wyrzucenia fotki do kosza.

Aby przekonać się o ewentualnej karze, kierowca może zatem zrobić jedno. Oczekiwać na pojawienie się listu od ITD w skrzynce. Nie ma żadnej możliwości sprawdzenia zarejestrowania wykroczenia. Żaden pracownik CANARD nie udzieli kierującemu takiej informacji. Ta nie pojawi się również na koncie prowadzącego w CEK do momentu wlepienia prawomocnego mandatu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jaki jest mandat z mobilnego fotoradaru?

Podstawową karą za zdjęcie z mobilnego fotoradaru jest oczywiście mandat za prędkość. Ile będzie on wynosił? ITD zastosuje kwoty opisane w klasycznym taryfikatorze. Te wynoszą odpowiednio:

  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km/h – mandat 50 zł i 1 punkt karny,
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 11–15 km/h – mandat 100 zł i 2 punkty karne,
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 16–20 km/h – mandat 200 zł i 3 punkty karne,
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 21–25 km/h – mandat 300 zł i 5 punktów karnych,
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 26–30 km/h – mandat 400 zł i 7 punktów karnych,
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 31–40 km/h – mandat 800 zł i 9 punktów karnych,
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 41–50 km/h – mandat 1000 zł i 11 punktów karnych,
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 51–60 km/h – mandat 1500 zł i 13 punktów karnych,
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 61–70 km/h – mandat 2000 zł i 14 punktów karnych,
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 71 km/h i więcej – mandat 2500 zł i 15 punktów karnych.

Z mobilnego fotoradaru można jednak dostać nie tylko mandat za prędkość. Możliwa jest również kara za:

  • korzystanie podczas jazdy z telefonu – mandat 500 zł i 12 punktów karnych,
  • jazdę bez wymaganych świateł od zmierzchu do świtu – mandat 300 zł i 6 punktów karnych,
  • niekorzystanie z pasów bezpieczeństwa podczas jazdy – mandat 100 zł i 5 punktów karnych,
  • zajmowanie więcej niż jednego, wyznaczonego na jezdni, pasa ruchu – mandat 150 zł i 6 punktów karnych,
  • niezastosowanie się do znaku P-4 "linia podwójna ciągła" – mandat 200 zł i 5 punktów karnych.

Warto pamiętać, że funkcjonariusze ITD mogą również sumować kary, ewentualnie w przypadku poważnych wykroczeń zastosować warunki recydywy. Te pozwalają na podwojenie sumy mandatu karnego.

Jak wygląda procedura karania za zdjęcie z mobilnego fotoradaru?

Procedura jest dokładnie taka sama, jak w przypadku kary za zdjęcie wykonane przez klasyczny fotoradar. Właściciel pojazdu zarejestrowanego przez urządzenie dostaje list z prośbą o wskazanie osoby, która w danym czasie kierowała pojazdem. Musi podać jej dane personalne i adres. Na tej podstawie sporządzana jest proponowana wysokość mandatu i punktów karnych. Informację w tej sprawie dostaje kierujący zarejestrowany na zdjęciu. Gdy przyjmuje karę, musi ją opłacić. Funkcjonariusze ITD dopiszą też punkty karne do jego konta.

  • Czy wraz z listem przesyłane jest zdjęcie pojazdu? Raczej nie. I to nie jest kwestią możliwości technicznych, a raczej oszczędności. Wydrukowanie listu bez zdjęcia jest zdecydowanie tańsze. A przecież ITD wystawia każdego roku blisko milion kar z fotoradarów. Skala oszczędności może być zatem znacząca.
  • Co się stanie w sytuacji, w której właściciel pojazdu odmówi wskazania sprawcy? Sam otrzyma mandat, ale bez punktów karnych. Mandat za niewskazanie wbrew obowiązkowi, komu pojazd został powierzony do kierowania, będzie opiewał na kwotę wynoszącą od 800 do 8000 zł.

Czy fotoradar przenośny bez znaku ostrzegawczego jest legalny?

W kwestii stacjonarnych pomiarów prędkości wyznacznikiem zasad staje się par. 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 17 czerwca 2011 r. w sprawie warunków lokalizacji, sposobu oznakowania i dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące. Ten mówi wyraźnie o tym, że "stacjonarne urządzenia rejestrujące dokonujące pomiaru prędkości poprzedza się każdorazowo znakiem drogowym D-51, określonym w przepisach o znakach i sygnałach drogowych". Czy to oznacza, że inspektorzy ITD przed rozpoczęciem pomiarów muszą ustawić przenośny znak D-51, a gdy tego nie zrobią, pomiar nie jest legalny? No właśnie nic z tych rzeczy. ITD w tym przypadku "kreatywnie" analizuje bowiem przepisy.

Przenośny fotoradar działa z ukrycia. Teoretycznie nie powinien, ale praktycznie może. Powód? Według prawa nie jest bowiem fotoradarem. To nic innego jak aparatura pomiarowa zamontowana w nieoznakowanym radiowozie. A o obecności takiego urządzenia służby informować nie muszą. Tak, przepisy powstały z myślą o pomiarach wykonywanych w czasie jazdy. Nie mówią o tym jednak wprost. ITD postanowiło je zatem wykorzystać do pomiarów prędkości wykonywanych w czasie postoju. I tak, te są zatem w stu procentach legalne.

Jak rozpoznać samochód wyposażony w mobilny fotoradar?

Znaku informującego o pomiarze o oznaczeniu D-51 nie było. Mandat za to będzie. Czy to oznacza, że kierowcy są bezbronni? Nie mają jak stwierdzić obecności radiowozu ITD przy drodze? Nie do końca. Pojazdy są dość charakterystyczne z czterech powodów. Kierujący powinien zatem zwrócić uwagę na występowanie każdego z dyskretnych znaków. Mowa o:

  • głowicy miernika prędkości zamontowanej w przednim grillu auta. Ta wyraźnie rzuca się w oczy i przypomina czarne dno butelki plastikowej.
  • obiektywie kamery, który widać przez przednią szybę pojazdu. Aparat jest zamontowany mniej więcej na jej środku i "stoi" na desce rozdzielczej.
  • charakterystycznych pojazdach. Zawsze będzie to Passat B8, Mondeo Mk4, Focus albo Partner.
  • fakcie, że na przednich fotelach siedzą funkcjonariusze ITD w charakterystycznych, zielonych mundurach.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA