REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sumowanie punktów karnych za wykroczenia w czasie kontroli. Legalne czy nie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
sumowanie punktów karnych za wykroczenia w czasie kontroli, sumowanie punktów karnych za wiele wykroczeń w czasie jednej kontroli drogowej
Sumowanie punktów karnych za wykroczenia w czasie kontroli. Legalne czy nie?
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił uwagę na dość ważną kwestię. Otóż przepisy w zakresie sumowania punktów karnych za wiele wykroczeń w czasie jednej kontroli drogowej się wykluczają. Jedne pozwalają dodawać punkty bez limitu. Inne mówią o maksymalnym progu 15 punktów. Które mają rację?

Kolizja dwóch przepisy dotyczących naliczania punktów karnych

Rzecznik Praw Obywatelskich w swoim ostatnim piśmie skierowanym do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji zwrócił uwagę na kolizję dwóch przepisów, które odnoszą się do kwestii punktów karnych. Mowa o zapisie:

REKLAMA

REKLAMA

  • art. 98 ust. 3 ustawy o kierujących pojazdami, który stwierdza, że "w przypadku jednoczesnego popełnienia kilku naruszeń przez osobę, punkty im odpowiadające sumuje się. Jeżeli suma punktów odpowiadających naruszeniom przekracza 15, osoba ta otrzymuje 15 punktów".
  • par. 3 ust. 2 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 15 września 2022 r. w sprawie ewidencji kierujących pojazdami naruszających przepisy ruchu drogowego. Stwierdza on, że "jeżeli kierujący dopuścił się jednym czynem dwóch lub większej liczby naruszeń, do ewidencji wpisuje się wszystkie naruszenia popełnione przez tego kierującego, przypisując każdemu z tych naruszeń odpowiadającą mu liczbę punktów".

Powyższe zapisy ewidentnie wskazują na dwa przeciwne mechanizmy postępowania. Pierwszy mówi o tym, że kierowca w czasie jednej kontroli drogowej nie może dostać więcej niż 15 punktów karnych. Drugi – i stosowany przez policjantów – wskazuje, że ilość punktów karnych dopisanych w czasie jednej kontroli drogowej jest tak naprawdę nielimitowana. Udowodnił to ostatnio 58-latek z Warszawy, który dostał 265 punktów w czasie jednej kontroli drogowej.

Przepisy mówią o limicie 15 punktów karnych. Sprawa nie jest jednak prosta

Generalnie sprawa wydaje się dość prosta. W praktyce powinny być stosowane zapisy korzystniejsze. Tyle że to jedynie pozory. Kwestia taka prosta do rozstrzygnięcia niestety nie jest. Bo nie można zapominać o jeszcze jednym zapisie. Jest nim art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw.

Ten stwierdza natomiast, że "do czasu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających przekazywanie danych na zasadach określonych w art. 100aa-100aq ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, przepisów (...) art. 98 (...) nie stosuje się". W skrócie, w obecnym porządku prawnym art. 98 ustawy o kierujących pojazdami nie istnieje. Zapis niby jest aktywny, ale nie może być stosowany. Policja w zgodzie z przepisami może dopisać do bazy CEPiK i konta kierowcy 100, 200 czy nawet 300 punktów karnych. Wszystko zależy od tego ile i jakich wykroczeń popełnił przed kontrolą drogową.

REKLAMA

Wystarczy znowelizować dwa przepisy i kumulacji punktów nie będzie

Zdaniem RPO w takiej sytuacji "zasadny wydaje się zatem  postulat modyfikacji obecnego stanu prawnego". Modyfikacji oczywiście w kierunku stosowania art. 98 ustawy o kierujących pojazdami. Skąd ten pomysł? Otóż zdaniem rzecznika "rozwiązanie takie będzie spójne z zasadami karania wynikającymi z Kodeksu wykroczeń w przypadku, gdy sprawca jednym czynem popełnia więcej niż jedno wykroczenie". W tym samym czasie przejście w kierunku limitu punktów karnych, które można otrzymać w czasie jednej kontroli drogowej, stanie się swoistą tarczą dla obywatela przed zbyt uznaniowym przyznawaniem punktów karnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak miałaby wyglądać modyfikacja stanu prawnego zdaniem RPO? Ten wnosi o dwa rozwiązanie. Konieczne byłoby:

  • wykreślenie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw odnośnika do art. 98 ustawy o kierujących pojazdami.
  • znowelizowanie par. 3 ust. 2 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 15 września 2022 r. w sprawie ewidencji kierujących pojazdami naruszających przepisy ruchu drogowego tak, aby zapis zawierał limit 15 punktów karnych możliwych do zdobycia w czasie jednej kontroli drogowej.

Rozwiązanie z sumowaniem punktów karnych jest proste. MSWiA go nie chce!

Pismo RPO do MSWiA jest zatem formą prośby rozważenia zainicjowania odpowiednich prac legislacyjnych. Problem polega jednak na tym, że MSWiA problemu nie dostrzega. Powiem więcej, w swojej odpowiedzi ministerstwo podkreśla, że przepisy stosowane w takim kształcie są słuszne, bo "są one ukierunkowane na istotne wzmocnienie oddziaływania prewencyjnego (odstraszającego) wobec kierujących pojazdami mechanicznymi, powodujących wysoki stopień ryzyka i zagrożenia w ruchu drogowym".

Na tym MSWiA się nie zatrzymuje. Odpowiadający na pismo RPO Maciej Wąsik, sekretarza stanu w MSWiA, dodaje że "zasada sumowania punktów (bez określania górnego limitu) niewątpliwie przyczyniła się do skutecznego dyscyplinowania kierujących pojazdami mechanicznymi, wdrażając ich do poszanowania zasad wynikających z prawa o ruchu drogowym". I na poparcie tej tezy podaje statystyki. Pisze m.in. o tym, że:

  • liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w Polsce spadła w ciągu ostatnich 10 lat aż o 47 proc. - w 2012 r. na polskich drogach zginęło 3571 osób, natomiast w 2022 r. - 1896.
  • w Polsce nastąpił znaczny spadek wskaźnika liczby zabitych w wypadkach drogowych w przeliczeniu na 1 mln mieszkańców. W 2022 r. wyniósł on 51, natomiast jeszcze w 2019 r. wynosił 77.

Liczby z pewnością przemawiają do wyobraźni. Tylko czy mają duży związek z zapisami, do których odnosi się pismo RPO? No i tu mam pewne wątpliwości. Nielimitowane naliczanie punktów karnych funkcjonowało od zawsze. Dużo wcześniej niż dekadę temu. A przecież ministerstwo powołuje się na lawinowy spadek wykroczeń w perspektywie 10-letniej. Przepisy pozwalające na sumowanie punktów nie mają zatem pewnie zbyt dużego odbicia w statystykach. Większy może mieć bowiem poprawiający się stan polskiej floty samochodowej i dróg oraz zmieniające się nawyki kierowców. Tu raczej doszukiwałbym się przyczyn.

Przepis limitujący punkty w czasie kontroli wejdzie w życie. W przyszłości...

No dobrze, a więc co dalej? Kierowcy nie mają wyjścia. Muszą uważnie dobierać zachowania drogowe, bo kumulowanie punktów karnych w Polsce szybko nie zniknie. Aby art. 98 ustawy o kierujących pojazdami mówiący o limicie 15 punktów wszedł de facto w życie, konieczny jest komunikat wydany przez ministra właściwego do spraw informatyzacji w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu. Czego ten komunikat ma dotyczyć? Wdrożenia nowej bazy ewidencjonującej punkty karne. Bez tego stosowanie zapisu nie ruszy. Na uruchomienie bazy z kolei czekamy już od 2018 r. Kółko się zatem zamyka...

Na koniec jeszcze jedno pytanie. Kiedy ta nowa baza mogłaby zostać uruchomiona i kiedy przepis limitujący punkty wlepione w czasie jednej kontroli mógłby de facto wejść w życie? No i tu dobrych informacji nie ma. Maciej Wąsik, sekretarza stanu w MSWiA, w odpowiedzi na pismo RPO używa następujących stwierdzeń. Mówi o tym, że "nowa ewidencja punktowa będzie W PRZYSZŁOŚCI administrowana przez ministra właściwego do spraw informatyzacji" i że "całość tej struktury W PRZYSZŁOŚCI będzie tworzyć zupełnie nowy system nadzoru nad kierującymi pojazdami". Wyrażenie w przyszłości z pewnością oznacza odległą przyszłość. Bardzo odległą nawet.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA