REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kierowca dostał mandat przed 17 września. Zapłacił go po 17 września. Przedawnienie punktów po roku czy dwóch?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
zasady przedawnienia punktów karnych, jaki liczyć przedawnienie punktów karnych, punkty karne 2023, punkty karne od 17 września 2023 r.
Kierowca dostał mandat przed 17 września. Zapłacił go po 17 września. Przedawnienie punktów po roku czy dwóch?
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy mają wątpliwości dotyczące zastosowania przepisów skracających okres przedawnienia punktów karnych do roku. Wątpliwości te postanowiłem zatem rozwiać. Sytuacja modelowa na dziś brzmi: kierowca dostał mandat przed 17 września, ale zapłacił go po 17 września. Co z punktami i ich przedawnieniem? Jaki termin go obowiązuje?

Punkty karne przedawniają się po roku. Kierowcy mają wątpliwości

Od 17 września 2023 r. zmieniły się przepisy w zakresie przedawnienia punktów karnych. W efekcie art. 98 ust. 1 pkt 1a ustawy Prawo o ruchu drogowym wrócił do brzmienia sprzed 17 września, ale 2022 roku. Mówi zatem o tym, że "informacje o otrzymanej liczbie punktów zgromadzone w centralnej ewidencji kierowców usuwa się z upływem 1 roku od daty uiszczenia grzywny za naruszenie". Tym samym wrócił roczny termin przedawnienia punktów karnych. Jesteśmy jednak w okresie przejściowym. A to oznacza, że nie wszystkie kwestie są jasne. Przykład? Otrzymałem pytanie od czytelnika. I brzmiało ono tak:

REKLAMA

Jeżeli mandat karny został nałożony na kierowcę przed 17 września 2023 roku, a kierowca ten zapłaci mandat już po 17 września 2023 roku, to po jakim czasie punkty się kasują?

Być może problem z tą kwestią ma większa ilość internautów. Postanowiłem zatem rozwiać ich wątpliwości. Tyle że odpowiedź trzeba rozbić na dwa przypadki. Jeden konkretnie odnoszący się do pytania i drugi stanowiący jego wariację.

Mandat przed 17 września. Opłata grzywny po 17 września. Co z przedawnieniem punktów karnych?

REKLAMA

Zacznijmy jednak od początku. A więc kierowca został zatrzymany do kontroli drogowej i otrzymał mandat karny przed 17 września 2023 r. Grzywnę opłacił jednak już po 17 września 2023 r. Czy to oznacza, że musi się liczyć z dwuletnim terminem wykasowania punktów karnych z ewidencji CEPiK? Czy może płacąc grzywnę po 17 września, załapał się na skrócony termin przedawnienia punktów karnych?

Moment opłacenia mandatu nie ma w tym przypadku absolutnie żadnego znaczenia. Decyduje on jedynie o tym, kiedy konkretnie zaczyna się bieg przedawnienia. Nie ma zastosowania dla określenia w oparciu o które przepisy należy go liczyć. Tu umiejscowienie w czasie daje data wypisania mandatu karnego, bo to z tą datą punkty karne trafiają do ewidencji kierowców. W powyższym przypadku prowadzący otrzymał mandat karny od policjantów przed 17 września 2023 r. To oznacza, że jego przypadek łapie się w stare zasady kasowania punktów karnych. Skutek? Te znikną z ewidencji w CEPiK po 24 miesiącach liczonych od dnia opłacenia grzywny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

Roczny termin przedawnienia punktów karnych jest aktualny od mandatów, które zostały kierującym wlepione od godz. 00:00 17 września 2023 r. Do godz. 23:59 16 września 2023 r. aktualnym jest dwuletni termin kasowania punktów z ewidencji.

Powyższa kwestia wydawała się oczywistą oczywistością. W sprawie pojawiły się jednak nowe wątki. Są opinie prawników, a nawet wypowiedzi policjantów, którzy uważają, że nawet dla punktów wlepionych przed 17 września 2023 r. termin przedawnienia wynosi rok. Piszemy o nich w kolejnym materiale: "Przedawnienie punktów sprzed 17 września 2023 r. także po roku? Część prawników tak uważa".

Kontrola przed 17 września. Sprawa w sądzie po 17 września. Co z przedawnieniem punktów karnych?

REKLAMA

Mówiłem o tym, że odpowiedź warto rozbić na dwa przypadki. Wspominałem, że drugi jest wariacją pierwszego. Tu rozpatrzymy zatem scenariusz, w którym kierujący został zatrzymany do kontroli drogowej przed 17 września 2023 r., policjanci chcieli ukarać go mandatem karnym, ale kierujący go nie przyjął. Funkcjonariusze skierowali zatem sprawę do sądu i sąd rozstrzygnął ją na niekorzyść prowadzącego po 17 września 2023 r. Które zasady kasowania punktów karnych mają zastosowanie w tym przypadku?

Tu zasada jest podobna jak poprzednio. Sąd może wydać rozstrzygnięcie po 17 września 2023 r., ale sprawa nadal będzie dotyczyć wykroczenia popełnionego przed tą datą. Tak, jest art. 2 par. 1 ustawy Kodeks wykroczeń, który mówi o tym, że "jeżeli w czasie orzekania obowiązuje ustawa inna niż w czasie popełnienia wykroczenia, stosuje się ustawę nową". Tu jednak rozstrzygnięcie nie określa terminu przedawnienia punktów, a ich wartość liczbową. Przedawnienie nalicza się "automatycznie" bez udziału sędziego. W efekcie powyższy zapis zastosowania nie ma, a okres kasowania się punktów zostanie naliczony na podstawie przepisów sprzed 17 września 2023 r. Kierujący powinien zatem nadal liczyć się z dwuletnim terminem przedawnienia punktów karnych.

Sprawa w sądzie: punkty znikną po roku od rozstrzygnięcia

W przypadku rozstrzygnięcia sądowego kluczowe są jeszcze dwie okoliczności. Po pierwsze w czasie kontroli drogowej policjanci po skierowaniu wniosku o ukaranie do sądu, wprowadzają do bazy CEPiK informację o punktach karnych wlepionych kierowcy. Te są jednak niejako nieaktywne. Uwidaczniają się w ewidencji dopiero po prawomocnie zakończonym postępowaniu. Uwidaczniają się, ale z datą popełnienia wykroczenia. Właśnie dlatego np. nieprzyjęcie mandatu nie chroni kierowcę przed utratą prawa jazdy za punkty. On nadal dokument straci, ale dopiero po niekorzystnym wyroku sądowym.

Po drugie w przypadku postępowania sądowego, zastosowanie w kwestii przedawnienia punktów karnych ma już art. 98 ust. 5 pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. A ten stwierdza wyraźnie, że "informacje o otrzymanej liczbie punktów zgromadzone w centralnej ewidencji kierowców usuwa się z upływem 1 roku od daty uprawomocnienia się rozstrzygnięcia, pod warunkiem uzyskania informacji o uiszczeniu grzywny za naruszenie". W skrócie punkty wykasują się po roku od rozstrzygnięcia, o ile w tym czasie kierujący opłaci grzywę. Tu termin opłacenia grzywny nie ma znaczenia dla rozpoczęcia biegu przedawnienia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Prawo jazdy seniorów: Czy możesz je stracić od 1 lipca 2025?

W życie miały wejść nowe przepisy dla kierowców, którzy ukończyli 65 lat. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, seniorzy mieli regularnie przechodzić badania lekarskie kierowców po 65. roku życia, aby zachować ważność prawa jazdy. Dodatkowe obowiązki, w tym częstsze kontrole specjalistyczne (okulistyczne i neurologiczne), czekają również kierowców po 75. roku życia.

Jeden błąd i po egzaminie. Sprawdź nowe zasady egzaminu na prawo jazdy od 1 lipca 2025

Od 1 lipca 2025 roku obowiązują nowe przepisy, które rewolucjonizują sposób przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy. Wprowadzenie tzw. błędów krytycznych sprawia, że wystarczy jeden poważny błąd, by zakończyć egzamin wynikiem negatywnym – bez szansy na dokończenie jazdy. Sprawdź, czego unikać, aby nie oblać na pierwszym zakręcie.

R.Kubica: Le Mans to wyścig, który powinien zostać zakazany. Ludzie nie śpią przez dwa dni próbując się zdrzemnąć na krzesełku. Jak spalić 12 tys. kalorii w jedną noc

Robert Kubica uważa, że zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans było jego celem odkąd wystąpił w nim pierwszy raz w 2021 r. "Dało mi to mnóstwo pozytywnych emocji, mimo że był to jeden z trudniejszych momentów w mojej karierze" - powiedział podczas briefingu w Warszawie. Podkreślił wyczerpujący charakter tego wyścigu, a brak snu był jednym z poważniejszych wyzwań.

Do którego momentu dziecko musi jeździć w foteliku? Czy wiek dziecka ma znaczenie? Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa? {przepisy}

Nie każdy musi zapinać pasy bezpieczeństwa, ale warto pamiętać, że za nieprzestrzeganie przepisów grożą mandaty. Czy wiesz do którego momentu dziecko musi podróżować w foteliku? Kto jest zwolniony z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa?

REKLAMA

Rząd otwiera drogi dla pojazdów autonomicznych [projekt przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy umożliwiający testowanie pojazdów autonomicznych na polskich drogach. Nowe regulacje mają wesprzeć innowacje i rozwój branży motoryzacyjnej, dostosowując przepisy do wyzwań współczesnego transportu.

Zmiana zasad rejestracji pojazdów w 2026 r. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

REKLAMA