REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kierowca dostał mandat przed 17 września. Zapłacił go po 17 września. Przedawnienie punktów po roku czy dwóch?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
zasady przedawnienia punktów karnych, jaki liczyć przedawnienie punktów karnych, punkty karne 2023, punkty karne od 17 września 2023 r.
Kierowca dostał mandat przed 17 września. Zapłacił go po 17 września. Przedawnienie punktów po roku czy dwóch?
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy mają wątpliwości dotyczące zastosowania przepisów skracających okres przedawnienia punktów karnych do roku. Wątpliwości te postanowiłem zatem rozwiać. Sytuacja modelowa na dziś brzmi: kierowca dostał mandat przed 17 września, ale zapłacił go po 17 września. Co z punktami i ich przedawnieniem? Jaki termin go obowiązuje?

Punkty karne przedawniają się po roku. Kierowcy mają wątpliwości

Od 17 września 2023 r. zmieniły się przepisy w zakresie przedawnienia punktów karnych. W efekcie art. 98 ust. 1 pkt 1a ustawy Prawo o ruchu drogowym wrócił do brzmienia sprzed 17 września, ale 2022 roku. Mówi zatem o tym, że "informacje o otrzymanej liczbie punktów zgromadzone w centralnej ewidencji kierowców usuwa się z upływem 1 roku od daty uiszczenia grzywny za naruszenie". Tym samym wrócił roczny termin przedawnienia punktów karnych. Jesteśmy jednak w okresie przejściowym. A to oznacza, że nie wszystkie kwestie są jasne. Przykład? Otrzymałem pytanie od czytelnika. I brzmiało ono tak:

REKLAMA

Jeżeli mandat karny został nałożony na kierowcę przed 17 września 2023 roku, a kierowca ten zapłaci mandat już po 17 września 2023 roku, to po jakim czasie punkty się kasują?

Być może problem z tą kwestią ma większa ilość internautów. Postanowiłem zatem rozwiać ich wątpliwości. Tyle że odpowiedź trzeba rozbić na dwa przypadki. Jeden konkretnie odnoszący się do pytania i drugi stanowiący jego wariację.

Mandat przed 17 września. Opłata grzywny po 17 września. Co z przedawnieniem punktów karnych?

REKLAMA

Zacznijmy jednak od początku. A więc kierowca został zatrzymany do kontroli drogowej i otrzymał mandat karny przed 17 września 2023 r. Grzywnę opłacił jednak już po 17 września 2023 r. Czy to oznacza, że musi się liczyć z dwuletnim terminem wykasowania punktów karnych z ewidencji CEPiK? Czy może płacąc grzywnę po 17 września, załapał się na skrócony termin przedawnienia punktów karnych?

Moment opłacenia mandatu nie ma w tym przypadku absolutnie żadnego znaczenia. Decyduje on jedynie o tym, kiedy konkretnie zaczyna się bieg przedawnienia. Nie ma zastosowania dla określenia w oparciu o które przepisy należy go liczyć. Tu umiejscowienie w czasie daje data wypisania mandatu karnego, bo to z tą datą punkty karne trafiają do ewidencji kierowców. W powyższym przypadku prowadzący otrzymał mandat karny od policjantów przed 17 września 2023 r. To oznacza, że jego przypadek łapie się w stare zasady kasowania punktów karnych. Skutek? Te znikną z ewidencji w CEPiK po 24 miesiącach liczonych od dnia opłacenia grzywny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

Roczny termin przedawnienia punktów karnych jest aktualny od mandatów, które zostały kierującym wlepione od godz. 00:00 17 września 2023 r. Do godz. 23:59 16 września 2023 r. aktualnym jest dwuletni termin kasowania punktów z ewidencji.

Powyższa kwestia wydawała się oczywistą oczywistością. W sprawie pojawiły się jednak nowe wątki. Są opinie prawników, a nawet wypowiedzi policjantów, którzy uważają, że nawet dla punktów wlepionych przed 17 września 2023 r. termin przedawnienia wynosi rok. Piszemy o nich w kolejnym materiale: "Przedawnienie punktów sprzed 17 września 2023 r. także po roku? Część prawników tak uważa".

Kontrola przed 17 września. Sprawa w sądzie po 17 września. Co z przedawnieniem punktów karnych?

REKLAMA

Mówiłem o tym, że odpowiedź warto rozbić na dwa przypadki. Wspominałem, że drugi jest wariacją pierwszego. Tu rozpatrzymy zatem scenariusz, w którym kierujący został zatrzymany do kontroli drogowej przed 17 września 2023 r., policjanci chcieli ukarać go mandatem karnym, ale kierujący go nie przyjął. Funkcjonariusze skierowali zatem sprawę do sądu i sąd rozstrzygnął ją na niekorzyść prowadzącego po 17 września 2023 r. Które zasady kasowania punktów karnych mają zastosowanie w tym przypadku?

Tu zasada jest podobna jak poprzednio. Sąd może wydać rozstrzygnięcie po 17 września 2023 r., ale sprawa nadal będzie dotyczyć wykroczenia popełnionego przed tą datą. Tak, jest art. 2 par. 1 ustawy Kodeks wykroczeń, który mówi o tym, że "jeżeli w czasie orzekania obowiązuje ustawa inna niż w czasie popełnienia wykroczenia, stosuje się ustawę nową". Tu jednak rozstrzygnięcie nie określa terminu przedawnienia punktów, a ich wartość liczbową. Przedawnienie nalicza się "automatycznie" bez udziału sędziego. W efekcie powyższy zapis zastosowania nie ma, a okres kasowania się punktów zostanie naliczony na podstawie przepisów sprzed 17 września 2023 r. Kierujący powinien zatem nadal liczyć się z dwuletnim terminem przedawnienia punktów karnych.

Sprawa w sądzie: punkty znikną po roku od rozstrzygnięcia

W przypadku rozstrzygnięcia sądowego kluczowe są jeszcze dwie okoliczności. Po pierwsze w czasie kontroli drogowej policjanci po skierowaniu wniosku o ukaranie do sądu, wprowadzają do bazy CEPiK informację o punktach karnych wlepionych kierowcy. Te są jednak niejako nieaktywne. Uwidaczniają się w ewidencji dopiero po prawomocnie zakończonym postępowaniu. Uwidaczniają się, ale z datą popełnienia wykroczenia. Właśnie dlatego np. nieprzyjęcie mandatu nie chroni kierowcę przed utratą prawa jazdy za punkty. On nadal dokument straci, ale dopiero po niekorzystnym wyroku sądowym.

Po drugie w przypadku postępowania sądowego, zastosowanie w kwestii przedawnienia punktów karnych ma już art. 98 ust. 5 pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. A ten stwierdza wyraźnie, że "informacje o otrzymanej liczbie punktów zgromadzone w centralnej ewidencji kierowców usuwa się z upływem 1 roku od daty uprawomocnienia się rozstrzygnięcia, pod warunkiem uzyskania informacji o uiszczeniu grzywny za naruszenie". W skrócie punkty wykasują się po roku od rozstrzygnięcia, o ile w tym czasie kierujący opłaci grzywę. Tu termin opłacenia grzywny nie ma znaczenia dla rozpoczęcia biegu przedawnienia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA