REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Punkty karne na rok. Od 17 września 2023 r. ważne zmiany dla kierowców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Punkty karne na rok, przedawnienie punktów karnych po roku, roczny termin przedawnienia punktów karnych od 17 września 2023 r.
Punkty karne na rok. Od 17 września 2023 r. ważne zmiany dla kierowców
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Punkty karne na rok? Dokładnie. Wykroczenia popełnione przez kierowców od 17 września 2023 r. będą związane krótszym terminem przedawnienia punktów karnych. Tyle że to nadal dopiero połowa informacji. Bo nadal kluczowy jest bieg naliczania przedawnienia.

rozwiń >

Przedawnienie punktów karnych po roku, a nie dwóch

REKLAMA

17 września 2023 r. na polskich drogach oficjalnie powraca roczny termin przedawnienia punktów karnych. Niestety prawo nie działa wstecz. A to oznacza mniej więcej tyle, że gdy kierujący dostanie 6 punktów karnych np. 16 września 2023 roku o godzinie 23:50, termin ich przedawnienia to nadal 2 lata. Roczny termin przedawnienia będzie zatem dotyczył tylko tych punktów, które kierujący otrzyma od godz. 00:01 17 września 2023 r.

REKLAMA

Powyższa kwestia wydawała się oczywistą oczywistością. W sprawie pojawiły się jednak nowe wątki. Są opinie prawników, a nawet wypowiedzi policjantów, którzy uważają, że nawet dla punktów wlepionych przed 17 września 2023 r. termin przedawnienia wynosi rok. Piszemy o nich w kolejnym materiale: "Przedawnienie punktów sprzed 17 września 2023 r. także po roku? Część prawników tak uważa".

W tym przypadku kluczowe są trzy akty prawne. Mowa o:

  • ustawie z dnia 26 maja 2023 roku o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, która mówi o powrocie rocznego przedawnienia punktów karnych.
  • komunikacie Ministra Cyfryzacji z dnia 24 sierpnia 2023 r. w sprawie określenia terminu oraz zakresu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających usuwanie punktów za naruszenia przepisów ruchu drogowego oraz zmniejszenie liczby punktów za naruszenia przepisów ruchu drogowego, który określił, że system CEPiK będzie gotowy do zmiany terminu przedawnienia punktów od 17 września 2023 r.
  • rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 14 września 2023 r. w sprawie ewidencji kierujących pojazdami naruszających przepisy ruchu drogowego, który określa warunki dodatkowe.

Jak liczyć bieg przedawnienia punktów karnych?

Są dwa sposoby liczenia rocznego biegu przedawnienia punktów karnych. Dużo zależy od tego, na mocy jakiej decyzji punkty zostaną doliczone do konta kierującego. I tak:

  • w przypadku mandatu wypisanego przez policjanta w czasie kontroli drogowej bieg przedawnienia wynosi 12 miesięcy i jest liczony od... opłacenia grzywny, a nie kontroli drogowej. Jeżeli kierowca nie zapłaci go wcale, przedawnienie nigdy nie zacznie biegnąć.
  • w przypadku ukarania kierowcy przez sąd roczny termin przedawnienia punktów karnych jest liczony od prawomocnego rozstrzygnięcia, a nie wpłacenia grzywy. Choć przed skasowaniem punktów w tym terminie, musi pojawić się informacja czy kierujący grzywnę zapłacił. To warunek skasowania punktów z ewidencji.

Czemu rząd wycofał się z nowelizacji z 17 września 2022 r.?

Dwuletni termin przedawnienia punktów karnych miał być ważnym batem na kierowców. Razem ze zwiększoną ilością punktów za wykroczenia i kosmicznymi mandatami miał zachęcić kierujących w Polsce do przepisowej jazdy. To miało poprawić bezpieczeństwa na krajowych drogach. Czemu zatem rząd wycofuje się ze zmiany? Powód jest prosty. Prosiło o to (a może nawet wręcz błagało!) środowisko firm transportowych. Dwuletni termin przedawnienia punktów jest groźny dla kierowców zawodowych. Narażał ich na nagminną utratę prawa jazdy. To mogło zatem sparaliżować pracę firm transportowych i dodatkowo utrudnić ich sytuację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak sprawdzić ilość punktów i termin ich przedawnienia?

Ilość punktów karnych można sprawdzić na kilka sposobów. Można to zrobić internetowo lub na komisariacie. Jak wygląda procedura?

  • Internetowo punkty karne sprawdza się w serwisie gov.pl poprzez logowanie profilem zaufanym. Tu nie ma możliwości otrzymania zaświadczenia o liczbie punktów karnych.
  • Na komisariacie policji ewidencja punktów zostanie sprawdzona po weryfikacji tożsamości za pomocą dokumentu (dowodu osobistego lub paszportu). Ustnie informacja jest udzielana bezpłatnie. Za zaświadczenie o liczbie punktów karnych trzeba zapłacić 17 zł. Przelew należy wykonać wcześniej i okazać jego potwierdzenie funkcjonariuszowi.

Większy problem pojawia się w sytuacji, w której kierujący chciałby sprawdzić termin przedawnienia punktów. Przed 17 września 2022 roku sytuacja była prosta. Do daty otrzymania punktów doliczało się 12 miesięcy. Po tej dacie obowiązywał dwuletni termin, ale liczony od opłacenia mandatu. Od 17 września 2023 r. obowiązuje termin 12 miesięcy, ale on również dotyczy opłacenia mandatu. Kierujący w celu ustalenia terminu przedawnienia, musi zatem wiedzieć kiedy zapłacił grzywnę.

Punkty karne to groźna broń na kierujących

Punkty karne będą znikać już po roku od uprawomocnienia z ewidencji zapisanej na koncie kierującego w bazie Centralnej Ewidencji Kierowców. To świetna informacja. Nie powinna ona jednak zachęcać do popełniania wykroczeń, bo punkty karne to nadal groźna broń na prowadzących. A za słusznością tego argumentu przemawiają aż dwa akcenty.

  • Po pierwsze nadal kierowca może dostać 15 punktów karnych na jednym mandacie. Na jednym, a policjanci mogą w czasie kontroli wystawić ich kilka. W efekcie rekordziści podczas jednego zatrzymania dobili do 197 czy nawet 205 piunktów. Roczny termin przedawnienia w żaden sposób nie chroni zatem piratów drogowych, a kierowców, którzy od czasu do czasu zdarzają się mało przepisowe zachowania.
  • Po drugie nadal taryfikator punktów karnych wygląda przerażająco. Za prędkość, nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu czy złe zachowanie na przejeździe można dostać 15 punktów karnych. Rozmowa przez telefon "kosztuje" 12 punktów, a kolizja co najmniej 10 punktów.

17 września 2023 r. w życie wejdzie więcej zmian dla kierowców

Na tym nowelizacje datowane na 17 września 2023 r. się nie wyczerpują. Kolejną, niezwyle ważną zmianą dla kierowców jest powrót szkoleń dla kierowców łamiących przepisy ruchu drogowego. Ci ponownie otrzymają możliwość zredukowania 6 punktów karnych zapisanych na koncie CEK. Więcej szczegółów na temat tej nowelizacji znajdziesz w materiale, do którego link zamieszczamy poniżej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA