REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Punkty karne na rok. Od 17 września 2023 r. ważne zmiany dla kierowców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Punkty karne na rok, przedawnienie punktów karnych po roku, roczny termin przedawnienia punktów karnych od 17 września 2023 r.
Punkty karne na rok. Od 17 września 2023 r. ważne zmiany dla kierowców
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Punkty karne na rok? Dokładnie. Wykroczenia popełnione przez kierowców od 17 września 2023 r. będą związane krótszym terminem przedawnienia punktów karnych. Tyle że to nadal dopiero połowa informacji. Bo nadal kluczowy jest bieg naliczania przedawnienia.

rozwiń >

Przedawnienie punktów karnych po roku, a nie dwóch

REKLAMA

17 września 2023 r. na polskich drogach oficjalnie powraca roczny termin przedawnienia punktów karnych. Niestety prawo nie działa wstecz. A to oznacza mniej więcej tyle, że gdy kierujący dostanie 6 punktów karnych np. 16 września 2023 roku o godzinie 23:50, termin ich przedawnienia to nadal 2 lata. Roczny termin przedawnienia będzie zatem dotyczył tylko tych punktów, które kierujący otrzyma od godz. 00:01 17 września 2023 r.

REKLAMA

Powyższa kwestia wydawała się oczywistą oczywistością. W sprawie pojawiły się jednak nowe wątki. Są opinie prawników, a nawet wypowiedzi policjantów, którzy uważają, że nawet dla punktów wlepionych przed 17 września 2023 r. termin przedawnienia wynosi rok. Piszemy o nich w kolejnym materiale: "Przedawnienie punktów sprzed 17 września 2023 r. także po roku? Część prawników tak uważa".

W tym przypadku kluczowe są trzy akty prawne. Mowa o:

  • ustawie z dnia 26 maja 2023 roku o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, która mówi o powrocie rocznego przedawnienia punktów karnych.
  • komunikacie Ministra Cyfryzacji z dnia 24 sierpnia 2023 r. w sprawie określenia terminu oraz zakresu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających usuwanie punktów za naruszenia przepisów ruchu drogowego oraz zmniejszenie liczby punktów za naruszenia przepisów ruchu drogowego, który określił, że system CEPiK będzie gotowy do zmiany terminu przedawnienia punktów od 17 września 2023 r.
  • rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 14 września 2023 r. w sprawie ewidencji kierujących pojazdami naruszających przepisy ruchu drogowego, który określa warunki dodatkowe.

Jak liczyć bieg przedawnienia punktów karnych?

Są dwa sposoby liczenia rocznego biegu przedawnienia punktów karnych. Dużo zależy od tego, na mocy jakiej decyzji punkty zostaną doliczone do konta kierującego. I tak:

  • w przypadku mandatu wypisanego przez policjanta w czasie kontroli drogowej bieg przedawnienia wynosi 12 miesięcy i jest liczony od... opłacenia grzywny, a nie kontroli drogowej. Jeżeli kierowca nie zapłaci go wcale, przedawnienie nigdy nie zacznie biegnąć.
  • w przypadku ukarania kierowcy przez sąd roczny termin przedawnienia punktów karnych jest liczony od prawomocnego rozstrzygnięcia, a nie wpłacenia grzywy. Choć przed skasowaniem punktów w tym terminie, musi pojawić się informacja czy kierujący grzywnę zapłacił. To warunek skasowania punktów z ewidencji.

Czemu rząd wycofał się z nowelizacji z 17 września 2022 r.?

Dwuletni termin przedawnienia punktów karnych miał być ważnym batem na kierowców. Razem ze zwiększoną ilością punktów za wykroczenia i kosmicznymi mandatami miał zachęcić kierujących w Polsce do przepisowej jazdy. To miało poprawić bezpieczeństwa na krajowych drogach. Czemu zatem rząd wycofuje się ze zmiany? Powód jest prosty. Prosiło o to (a może nawet wręcz błagało!) środowisko firm transportowych. Dwuletni termin przedawnienia punktów jest groźny dla kierowców zawodowych. Narażał ich na nagminną utratę prawa jazdy. To mogło zatem sparaliżować pracę firm transportowych i dodatkowo utrudnić ich sytuację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak sprawdzić ilość punktów i termin ich przedawnienia?

Ilość punktów karnych można sprawdzić na kilka sposobów. Można to zrobić internetowo lub na komisariacie. Jak wygląda procedura?

  • Internetowo punkty karne sprawdza się w serwisie gov.pl poprzez logowanie profilem zaufanym. Tu nie ma możliwości otrzymania zaświadczenia o liczbie punktów karnych.
  • Na komisariacie policji ewidencja punktów zostanie sprawdzona po weryfikacji tożsamości za pomocą dokumentu (dowodu osobistego lub paszportu). Ustnie informacja jest udzielana bezpłatnie. Za zaświadczenie o liczbie punktów karnych trzeba zapłacić 17 zł. Przelew należy wykonać wcześniej i okazać jego potwierdzenie funkcjonariuszowi.

Większy problem pojawia się w sytuacji, w której kierujący chciałby sprawdzić termin przedawnienia punktów. Przed 17 września 2022 roku sytuacja była prosta. Do daty otrzymania punktów doliczało się 12 miesięcy. Po tej dacie obowiązywał dwuletni termin, ale liczony od opłacenia mandatu. Od 17 września 2023 r. obowiązuje termin 12 miesięcy, ale on również dotyczy opłacenia mandatu. Kierujący w celu ustalenia terminu przedawnienia, musi zatem wiedzieć kiedy zapłacił grzywnę.

Punkty karne to groźna broń na kierujących

Punkty karne będą znikać już po roku od uprawomocnienia z ewidencji zapisanej na koncie kierującego w bazie Centralnej Ewidencji Kierowców. To świetna informacja. Nie powinna ona jednak zachęcać do popełniania wykroczeń, bo punkty karne to nadal groźna broń na prowadzących. A za słusznością tego argumentu przemawiają aż dwa akcenty.

  • Po pierwsze nadal kierowca może dostać 15 punktów karnych na jednym mandacie. Na jednym, a policjanci mogą w czasie kontroli wystawić ich kilka. W efekcie rekordziści podczas jednego zatrzymania dobili do 197 czy nawet 205 piunktów. Roczny termin przedawnienia w żaden sposób nie chroni zatem piratów drogowych, a kierowców, którzy od czasu do czasu zdarzają się mało przepisowe zachowania.
  • Po drugie nadal taryfikator punktów karnych wygląda przerażająco. Za prędkość, nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu czy złe zachowanie na przejeździe można dostać 15 punktów karnych. Rozmowa przez telefon "kosztuje" 12 punktów, a kolizja co najmniej 10 punktów.

17 września 2023 r. w życie wejdzie więcej zmian dla kierowców

Na tym nowelizacje datowane na 17 września 2023 r. się nie wyczerpują. Kolejną, niezwyle ważną zmianą dla kierowców jest powrót szkoleń dla kierowców łamiących przepisy ruchu drogowego. Ci ponownie otrzymają możliwość zredukowania 6 punktów karnych zapisanych na koncie CEK. Więcej szczegółów na temat tej nowelizacji znajdziesz w materiale, do którego link zamieszczamy poniżej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

REKLAMA

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA