REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Autoblokada alkoholowa w samochodzie. Rzadki zamiennik zakazu prowadzenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Autoblokada alkoholowa, blokada alkoholowa w samochodzie, blokada alkoholowa w samochodzie zamiast zakazu prowadzenia pojazdów
Autoblokada alkoholowa w samochodzie. Rzadki zamiennik zakazu prowadzenia
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Autoblokada alkoholowa zamontowana w samochodzie jest umocowana prawnie w Polsce. Obowiązek korzystania z niej nie dotyczy jednak wszystkich kierowców. I co najważniejsze, trzeba się o nią starać, wykazując m.in. nienaganne zachowanie. O co w tym wszystkim chodzi?

rozwiń >

Co to jest autoblokada alkoholowa?

Kierowca wsiada do samochodu, wkłada kluczyk do stacyjki, jednak zanim odpali silnik, musi... dmuchnąć w balonik. Zjawisko wydaje się nieco abstrakcyjne. To prawda. Tyle że jest jak najbardziej możliwe w Polsce. Obowiązek stosowania pokładowego alkomatu nie spoczywa jednak na każdym kierującym. Dotyczy przede wszystkim osób, które otrzymały zakaz prowadzenia pojazdów. Zakaz ten po pewnym czasie może zostać zamieniony właśnie na blokadę. Czym de facto jest to urządzenie? Kwestię tą reguluje art. 2 pkt 84 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Mówi o tym, że:

REKLAMA

  • blokada alkoholowa to urządzenie techniczne uniemożliwiające uruchomienie silnika pojazdu silnikowego i pojazdu szynowego, w przypadku gdy zawartość alkoholu w wydychanym przez kierującego powietrzu wynosi co najmniej 0,1 mg alkoholu w 1 dm3.

Blokadę alkoholową można zamontować nie tylko w samochodzie osobowym, ale także ciężarówce, autobusie czy motocyklu. Przepisy nie znają w tej kwestii większych ograniczeń.

Podstawa prawna dla autoblokady alkoholowej

REKLAMA

Blokada alkoholowa jest umocowana prawnie m.in. w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Jej status omawia m.in. art. 66 ust. 1d i 1e. O czym one mówią? Wskazują na dwie niezwykle ważne okoliczności eksploatacyjne. Po pierwsze blokadę alkoholową w samochodzie zamontować może wyłącznie producent urządzenia lub jego upoważniony przedstawiciel. Nie można jej po prostu kupić w sieci, a potem samodzielnie zamontować w pojeździe.

Po drugie blokadę alkoholową należy regularnie kalibrować. Ustawa mówi o powtarzaniu procedury co 12 miesięcy. Prawdopodobnie też kierowca musi mieć dowód przeprowadzenia kalibracji. Ten może wymagać np. diagnosta podczas przeglądu, ewentualnie policjant w czasie kontroli drogowej. Kolejnym aktem prawnym, który reguluje kwestię działania blokady alkoholowej w samochodzie, jest art. 182a par. 1 ustawy Kodeks karny wykonawczy. W tym przypadku wskazywane są zasady przyznawania tego środka karnego.

Autoblokada alkoholowa. Zasada działania i koszty

REKLAMA

Ile kosztuje montaż blokady alkoholowej w aucie? To nie jest tania sprawa. Sama aparatura potrzebna do działania urządzenia zostanie wyceniona na jakieś 3 tys. zł. Dodatkowo kierowca musi doliczyć do rachunku od 300 do 700 zł za montaż. Blokady nie trzeba jednak kupować na własność. Można ją również wynająć. W takim przypadku miesięczna opłata wynosi jakieś 90 do 100 zł. Jak wygląda blokada alkoholowa w samochodzie? Blokada alkoholowa wygląda trochę jak przenośny alkomat, który jest wpięty za pomocą przewodu do układu elektronicznego pojazdu. Urządzenie na ogół jest umieszczone w okolicy miejsca zajmowanego przez kierowcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak działa autoblokada alkoholowa? Kierujący inicjuje zapłon pojazdu, a wtedy autoblokada prosi go o poddanie się badaniu. Wynik na poziomie 0 promili sprawia, że urządzenie automatycznie zdejmuje blokadę zapłonu. Działa trochę jak dodatkowy immobiliser. Urządzenie uniemożliwi rozruch silnika, gdy zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu wyniesie co najmniej 0,1 mg alkoholu w 1 dm3.

Blokada alkoholowa: po jakim czasie można się o nią starać?

O możliwość prowadzenia pojazdów wyposażonych w blokadę alkoholową może starać się kierujący, u którego zakaz prowadzenia pojazdów był wykonywany przez okres co najmniej połowy orzeczonego wymiaru. Jeżeli zakaz był przyznany dożywotnio, musi minąć co najmniej 10 lat. O tym warunku wyraźnie mówi art. 182a par. 1 ustawy KKW. Sprawę w tym przypadku rozpatruje sąd na wniosek sprawcy.

Jakie warunki trzeba spełnić, aby sąd zamienił zakaz na blokadę? Kwestia częściowego odbycia kary stanowi dopiero pierwszą przesłankę. Kluczowa jest także postawa oskarżonego. Z niej musi jasno wynikać, że "postawa, właściwości i warunki osobiste sprawcy oraz zachowanie w okresie wykonywania środka karnego uzasadniają przekonanie, że prowadzenie pojazdu przez tę osobę nie zagraża bezpieczeństwu w komunikacji". Tak mówi art. 182a par. 1 ustawy KKW.

Sąd indywidualnie ocenia powyższe okoliczności. Znaczenie ma także fakt, że np. skazany pracuje jako kierowca i jest jedynym żywicielem rodziny. Procedura nie jest typowa. Sam wyrok sądu może być też różny. Nie każdy kierowca będzie miał zamienioną sankcję zakazu prowadzenia na autoblokadę alkoholową.

Jak długo trzeba jeździć z blokadą alkoholową?

W przypadku pozytywnego wyroku sądu w sprawie zamiany środka karnego z zakazu prowadzenia pojazdów na możliwość prowadzenia aut wyposażonych w blokadę alkoholową, kluczowy jest także czas. Ile będzie obowiązywać obowiązek jazdy z blokadą? Art. 182a par. 1 ustawy KKW mówi wyraźnie o tym, że "sąd może orzec o dalszym wykonywaniu tego środka karnego w postaci zakazu prowadzenia pojazdów niewyposażonych w blokadę alkoholową". W skrócie okres obowiązywania nowego środka karnego będzie dokładnie taki sam, jaki czas pozostał kierowcy do wykonania pełnego okresu zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych.

Blokada alkoholowa a ponowny egzamin

Załóżmy, że kierowca dostał 3 lata zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych. Po połowie tego okresu zaczął starać się o zamianę sankcji na obowiązek korzystania z blokady alkoholowej. Sąd przychylił się do tego wniosku. Co dalej? Minęło ponad 18 miesięcy zakazu. To oznacza mniej więcej tyle, że kierowca od razu prawa jazdy nie odzyska. W głos art. 102 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym "jeżeli od dnia zatrzymania prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem upłynął okres przekraczający rok, warunkiem zwrotu prawa jazdy (...) jest uzyskanie pozytywnego wyniku kontrolnego sprawdzenia kwalifikacji".

Kierujący musi się zatem udać do wydziału komunikacji należnego miejscu zamieszkania. Tam na podstawie decyzji sądu i numery PKK otrzyma skierowanie na egzamin. Z nim może udać się do WORD-u i opłacić egzamin. Pozytywny wynik sprawdzianu w części teoretycznej i praktycznej sprawi, że pod warunkiem korzystania z blokady alkoholowej, będzie mógł legalnie prowadzić pojazd mechaniczny. Uprawnienia zostaną mu przywrócone, a prawo jazdy zwrócone.

  • Skąd policjanci będą wiedzieć o obowiązku stosowania blokady alkoholowej? W prawie jazdy (także jego elektronicznej wersji w bazie CEK) pojawi się kod 69 mówiący o blokadzie. Prawo jazdy z tym kodem zostanie wydane na okres obowiązywania środka karnego. Później kierujący dostanie dokument bez kodu ograniczeń.
  • Czy pojazd szkoleniowy lub egzaminacyjny musi posiadać blokadę alkoholową? Całe szczęście nie. O takim zwolnieniu mówi bowiem art. 182a par. 2 ustawy KKW.

Kara za jazdę bez blokady alkoholowej

Kierowca ma zakaz prowadzenia pojazdów niewyposażonych w blokadę alkoholową, mimo wszystko złamał go i – co gorsza – wpadł na tym przestępstwie podczas kontroli drogowej. Jakie będą sankcje z tego tytułu? Mowa o czterech możliwych scenariuszach, przy czym raczej wystąpią one jednocześnie. Co więcej, o skali środków karnych zadecyduje sąd. Policjanci mają obowiązek skierowania sprawy do rozpatrzenia przez sędziego.

  • Po pierwsze w takiej sytuacji kierujący prowadzi pojazd bez uprawnień. To oznacza, że dostanie karę grzywny. Ta może wynosić nawet do 30 tys. zł.
  • Po drugie kierujący powinien się liczyć z tym, że możliwość prowadzenia pojazdów wyposażonych w blokadę alkoholową zostanie uchylona. Kierujący powróci do zakazu prowadzenia pojazdów.
  • Po trzecie zakaz prowadzenia pojazdów zostanie wydłużony. Może nawet o 3 lata.
  • Po czwarte kierowca dostanie karę pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA