REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Autoblokada alkoholowa w samochodzie. Rzadki zamiennik zakazu prowadzenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Autoblokada alkoholowa, blokada alkoholowa w samochodzie, blokada alkoholowa w samochodzie zamiast zakazu prowadzenia pojazdów
Autoblokada alkoholowa w samochodzie. Rzadki zamiennik zakazu prowadzenia
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Autoblokada alkoholowa zamontowana w samochodzie jest umocowana prawnie w Polsce. Obowiązek korzystania z niej nie dotyczy jednak wszystkich kierowców. I co najważniejsze, trzeba się o nią starać, wykazując m.in. nienaganne zachowanie. O co w tym wszystkim chodzi?

rozwiń >

Co to jest autoblokada alkoholowa?

Kierowca wsiada do samochodu, wkłada kluczyk do stacyjki, jednak zanim odpali silnik, musi... dmuchnąć w balonik. Zjawisko wydaje się nieco abstrakcyjne. To prawda. Tyle że jest jak najbardziej możliwe w Polsce. Obowiązek stosowania pokładowego alkomatu nie spoczywa jednak na każdym kierującym. Dotyczy przede wszystkim osób, które otrzymały zakaz prowadzenia pojazdów. Zakaz ten po pewnym czasie może zostać zamieniony właśnie na blokadę. Czym de facto jest to urządzenie? Kwestię tą reguluje art. 2 pkt 84 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Mówi o tym, że:

REKLAMA

REKLAMA

  • blokada alkoholowa to urządzenie techniczne uniemożliwiające uruchomienie silnika pojazdu silnikowego i pojazdu szynowego, w przypadku gdy zawartość alkoholu w wydychanym przez kierującego powietrzu wynosi co najmniej 0,1 mg alkoholu w 1 dm3.

Blokadę alkoholową można zamontować nie tylko w samochodzie osobowym, ale także ciężarówce, autobusie czy motocyklu. Przepisy nie znają w tej kwestii większych ograniczeń.

Podstawa prawna dla autoblokady alkoholowej

Blokada alkoholowa jest umocowana prawnie m.in. w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Jej status omawia m.in. art. 66 ust. 1d i 1e. O czym one mówią? Wskazują na dwie niezwykle ważne okoliczności eksploatacyjne. Po pierwsze blokadę alkoholową w samochodzie zamontować może wyłącznie producent urządzenia lub jego upoważniony przedstawiciel. Nie można jej po prostu kupić w sieci, a potem samodzielnie zamontować w pojeździe.

Po drugie blokadę alkoholową należy regularnie kalibrować. Ustawa mówi o powtarzaniu procedury co 12 miesięcy. Prawdopodobnie też kierowca musi mieć dowód przeprowadzenia kalibracji. Ten może wymagać np. diagnosta podczas przeglądu, ewentualnie policjant w czasie kontroli drogowej. Kolejnym aktem prawnym, który reguluje kwestię działania blokady alkoholowej w samochodzie, jest art. 182a par. 1 ustawy Kodeks karny wykonawczy. W tym przypadku wskazywane są zasady przyznawania tego środka karnego.

REKLAMA

Autoblokada alkoholowa. Zasada działania i koszty

Ile kosztuje montaż blokady alkoholowej w aucie? To nie jest tania sprawa. Sama aparatura potrzebna do działania urządzenia zostanie wyceniona na jakieś 3 tys. zł. Dodatkowo kierowca musi doliczyć do rachunku od 300 do 700 zł za montaż. Blokady nie trzeba jednak kupować na własność. Można ją również wynająć. W takim przypadku miesięczna opłata wynosi jakieś 90 do 100 zł. Jak wygląda blokada alkoholowa w samochodzie? Blokada alkoholowa wygląda trochę jak przenośny alkomat, który jest wpięty za pomocą przewodu do układu elektronicznego pojazdu. Urządzenie na ogół jest umieszczone w okolicy miejsca zajmowanego przez kierowcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak działa autoblokada alkoholowa? Kierujący inicjuje zapłon pojazdu, a wtedy autoblokada prosi go o poddanie się badaniu. Wynik na poziomie 0 promili sprawia, że urządzenie automatycznie zdejmuje blokadę zapłonu. Działa trochę jak dodatkowy immobiliser. Urządzenie uniemożliwi rozruch silnika, gdy zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu wyniesie co najmniej 0,1 mg alkoholu w 1 dm3.

Blokada alkoholowa: po jakim czasie można się o nią starać?

O możliwość prowadzenia pojazdów wyposażonych w blokadę alkoholową może starać się kierujący, u którego zakaz prowadzenia pojazdów był wykonywany przez okres co najmniej połowy orzeczonego wymiaru. Jeżeli zakaz był przyznany dożywotnio, musi minąć co najmniej 10 lat. O tym warunku wyraźnie mówi art. 182a par. 1 ustawy KKW. Sprawę w tym przypadku rozpatruje sąd na wniosek sprawcy.

Jakie warunki trzeba spełnić, aby sąd zamienił zakaz na blokadę? Kwestia częściowego odbycia kary stanowi dopiero pierwszą przesłankę. Kluczowa jest także postawa oskarżonego. Z niej musi jasno wynikać, że "postawa, właściwości i warunki osobiste sprawcy oraz zachowanie w okresie wykonywania środka karnego uzasadniają przekonanie, że prowadzenie pojazdu przez tę osobę nie zagraża bezpieczeństwu w komunikacji". Tak mówi art. 182a par. 1 ustawy KKW.

Sąd indywidualnie ocenia powyższe okoliczności. Znaczenie ma także fakt, że np. skazany pracuje jako kierowca i jest jedynym żywicielem rodziny. Procedura nie jest typowa. Sam wyrok sądu może być też różny. Nie każdy kierowca będzie miał zamienioną sankcję zakazu prowadzenia na autoblokadę alkoholową.

Jak długo trzeba jeździć z blokadą alkoholową?

W przypadku pozytywnego wyroku sądu w sprawie zamiany środka karnego z zakazu prowadzenia pojazdów na możliwość prowadzenia aut wyposażonych w blokadę alkoholową, kluczowy jest także czas. Ile będzie obowiązywać obowiązek jazdy z blokadą? Art. 182a par. 1 ustawy KKW mówi wyraźnie o tym, że "sąd może orzec o dalszym wykonywaniu tego środka karnego w postaci zakazu prowadzenia pojazdów niewyposażonych w blokadę alkoholową". W skrócie okres obowiązywania nowego środka karnego będzie dokładnie taki sam, jaki czas pozostał kierowcy do wykonania pełnego okresu zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych.

Blokada alkoholowa a ponowny egzamin

Załóżmy, że kierowca dostał 3 lata zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych. Po połowie tego okresu zaczął starać się o zamianę sankcji na obowiązek korzystania z blokady alkoholowej. Sąd przychylił się do tego wniosku. Co dalej? Minęło ponad 18 miesięcy zakazu. To oznacza mniej więcej tyle, że kierowca od razu prawa jazdy nie odzyska. W głos art. 102 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym "jeżeli od dnia zatrzymania prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem upłynął okres przekraczający rok, warunkiem zwrotu prawa jazdy (...) jest uzyskanie pozytywnego wyniku kontrolnego sprawdzenia kwalifikacji".

Kierujący musi się zatem udać do wydziału komunikacji należnego miejscu zamieszkania. Tam na podstawie decyzji sądu i numery PKK otrzyma skierowanie na egzamin. Z nim może udać się do WORD-u i opłacić egzamin. Pozytywny wynik sprawdzianu w części teoretycznej i praktycznej sprawi, że pod warunkiem korzystania z blokady alkoholowej, będzie mógł legalnie prowadzić pojazd mechaniczny. Uprawnienia zostaną mu przywrócone, a prawo jazdy zwrócone.

  • Skąd policjanci będą wiedzieć o obowiązku stosowania blokady alkoholowej? W prawie jazdy (także jego elektronicznej wersji w bazie CEK) pojawi się kod 69 mówiący o blokadzie. Prawo jazdy z tym kodem zostanie wydane na okres obowiązywania środka karnego. Później kierujący dostanie dokument bez kodu ograniczeń.
  • Czy pojazd szkoleniowy lub egzaminacyjny musi posiadać blokadę alkoholową? Całe szczęście nie. O takim zwolnieniu mówi bowiem art. 182a par. 2 ustawy KKW.

Kara za jazdę bez blokady alkoholowej

Kierowca ma zakaz prowadzenia pojazdów niewyposażonych w blokadę alkoholową, mimo wszystko złamał go i – co gorsza – wpadł na tym przestępstwie podczas kontroli drogowej. Jakie będą sankcje z tego tytułu? Mowa o czterech możliwych scenariuszach, przy czym raczej wystąpią one jednocześnie. Co więcej, o skali środków karnych zadecyduje sąd. Policjanci mają obowiązek skierowania sprawy do rozpatrzenia przez sędziego.

  • Po pierwsze w takiej sytuacji kierujący prowadzi pojazd bez uprawnień. To oznacza, że dostanie karę grzywny. Ta może wynosić nawet do 30 tys. zł.
  • Po drugie kierujący powinien się liczyć z tym, że możliwość prowadzenia pojazdów wyposażonych w blokadę alkoholową zostanie uchylona. Kierujący powróci do zakazu prowadzenia pojazdów.
  • Po trzecie zakaz prowadzenia pojazdów zostanie wydłużony. Może nawet o 3 lata.
  • Po czwarte kierowca dostanie karę pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA