REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Autoblokada alkoholowa w samochodzie. Rzadki zamiennik zakazu prowadzenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Autoblokada alkoholowa, blokada alkoholowa w samochodzie, blokada alkoholowa w samochodzie zamiast zakazu prowadzenia pojazdów
Autoblokada alkoholowa w samochodzie. Rzadki zamiennik zakazu prowadzenia
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Autoblokada alkoholowa zamontowana w samochodzie jest umocowana prawnie w Polsce. Obowiązek korzystania z niej nie dotyczy jednak wszystkich kierowców. I co najważniejsze, trzeba się o nią starać, wykazując m.in. nienaganne zachowanie. O co w tym wszystkim chodzi?
rozwiń >

Co to jest autoblokada alkoholowa?

Kierowca wsiada do samochodu, wkłada kluczyk do stacyjki, jednak zanim odpali silnik, musi... dmuchnąć w balonik. Zjawisko wydaje się nieco abstrakcyjne. To prawda. Tyle że jest jak najbardziej możliwe w Polsce. Obowiązek stosowania pokładowego alkomatu nie spoczywa jednak na każdym kierującym. Dotyczy przede wszystkim osób, które otrzymały zakaz prowadzenia pojazdów. Zakaz ten po pewnym czasie może zostać zamieniony właśnie na blokadę. Czym de facto jest to urządzenie? Kwestię tą reguluje art. 2 pkt 84 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Mówi o tym, że:

REKLAMA

  • blokada alkoholowa to urządzenie techniczne uniemożliwiające uruchomienie silnika pojazdu silnikowego i pojazdu szynowego, w przypadku gdy zawartość alkoholu w wydychanym przez kierującego powietrzu wynosi co najmniej 0,1 mg alkoholu w 1 dm3.

Blokadę alkoholową można zamontować nie tylko w samochodzie osobowym, ale także ciężarówce, autobusie czy motocyklu. Przepisy nie znają w tej kwestii większych ograniczeń.

Podstawa prawna dla autoblokady alkoholowej

REKLAMA

Blokada alkoholowa jest umocowana prawnie m.in. w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Jej status omawia m.in. art. 66 ust. 1d i 1e. O czym one mówią? Wskazują na dwie niezwykle ważne okoliczności eksploatacyjne. Po pierwsze blokadę alkoholową w samochodzie zamontować może wyłącznie producent urządzenia lub jego upoważniony przedstawiciel. Nie można jej po prostu kupić w sieci, a potem samodzielnie zamontować w pojeździe.

Po drugie blokadę alkoholową należy regularnie kalibrować. Ustawa mówi o powtarzaniu procedury co 12 miesięcy. Prawdopodobnie też kierowca musi mieć dowód przeprowadzenia kalibracji. Ten może wymagać np. diagnosta podczas przeglądu, ewentualnie policjant w czasie kontroli drogowej. Kolejnym aktem prawnym, który reguluje kwestię działania blokady alkoholowej w samochodzie, jest art. 182a par. 1 ustawy Kodeks karny wykonawczy. W tym przypadku wskazywane są zasady przyznawania tego środka karnego.

Autoblokada alkoholowa. Zasada działania i koszty

REKLAMA

Ile kosztuje montaż blokady alkoholowej w aucie? To nie jest tania sprawa. Sama aparatura potrzebna do działania urządzenia zostanie wyceniona na jakieś 3 tys. zł. Dodatkowo kierowca musi doliczyć do rachunku od 300 do 700 zł za montaż. Blokady nie trzeba jednak kupować na własność. Można ją również wynająć. W takim przypadku miesięczna opłata wynosi jakieś 90 do 100 zł. Jak wygląda blokada alkoholowa w samochodzie? Blokada alkoholowa wygląda trochę jak przenośny alkomat, który jest wpięty za pomocą przewodu do układu elektronicznego pojazdu. Urządzenie na ogół jest umieszczone w okolicy miejsca zajmowanego przez kierowcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak działa autoblokada alkoholowa? Kierujący inicjuje zapłon pojazdu, a wtedy autoblokada prosi go o poddanie się badaniu. Wynik na poziomie 0 promili sprawia, że urządzenie automatycznie zdejmuje blokadę zapłonu. Działa trochę jak dodatkowy immobiliser. Urządzenie uniemożliwi rozruch silnika, gdy zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu wyniesie co najmniej 0,1 mg alkoholu w 1 dm3.

Blokada alkoholowa: po jakim czasie można się o nią starać?

O możliwość prowadzenia pojazdów wyposażonych w blokadę alkoholową może starać się kierujący, u którego zakaz prowadzenia pojazdów był wykonywany przez okres co najmniej połowy orzeczonego wymiaru. Jeżeli zakaz był przyznany dożywotnio, musi minąć co najmniej 10 lat. O tym warunku wyraźnie mówi art. 182a par. 1 ustawy KKW. Sprawę w tym przypadku rozpatruje sąd na wniosek sprawcy.

Jakie warunki trzeba spełnić, aby sąd zamienił zakaz na blokadę? Kwestia częściowego odbycia kary stanowi dopiero pierwszą przesłankę. Kluczowa jest także postawa oskarżonego. Z niej musi jasno wynikać, że "postawa, właściwości i warunki osobiste sprawcy oraz zachowanie w okresie wykonywania środka karnego uzasadniają przekonanie, że prowadzenie pojazdu przez tę osobę nie zagraża bezpieczeństwu w komunikacji". Tak mówi art. 182a par. 1 ustawy KKW.

Sąd indywidualnie ocenia powyższe okoliczności. Znaczenie ma także fakt, że np. skazany pracuje jako kierowca i jest jedynym żywicielem rodziny. Procedura nie jest typowa. Sam wyrok sądu może być też różny. Nie każdy kierowca będzie miał zamienioną sankcję zakazu prowadzenia na autoblokadę alkoholową.

Jak długo trzeba jeździć z blokadą alkoholową?

W przypadku pozytywnego wyroku sądu w sprawie zamiany środka karnego z zakazu prowadzenia pojazdów na możliwość prowadzenia aut wyposażonych w blokadę alkoholową, kluczowy jest także czas. Ile będzie obowiązywać obowiązek jazdy z blokadą? Art. 182a par. 1 ustawy KKW mówi wyraźnie o tym, że "sąd może orzec o dalszym wykonywaniu tego środka karnego w postaci zakazu prowadzenia pojazdów niewyposażonych w blokadę alkoholową". W skrócie okres obowiązywania nowego środka karnego będzie dokładnie taki sam, jaki czas pozostał kierowcy do wykonania pełnego okresu zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych.

Blokada alkoholowa a ponowny egzamin

Załóżmy, że kierowca dostał 3 lata zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych. Po połowie tego okresu zaczął starać się o zamianę sankcji na obowiązek korzystania z blokady alkoholowej. Sąd przychylił się do tego wniosku. Co dalej? Minęło ponad 18 miesięcy zakazu. To oznacza mniej więcej tyle, że kierowca od razu prawa jazdy nie odzyska. W głos art. 102 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym "jeżeli od dnia zatrzymania prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem upłynął okres przekraczający rok, warunkiem zwrotu prawa jazdy (...) jest uzyskanie pozytywnego wyniku kontrolnego sprawdzenia kwalifikacji".

Kierujący musi się zatem udać do wydziału komunikacji należnego miejscu zamieszkania. Tam na podstawie decyzji sądu i numery PKK otrzyma skierowanie na egzamin. Z nim może udać się do WORD-u i opłacić egzamin. Pozytywny wynik sprawdzianu w części teoretycznej i praktycznej sprawi, że pod warunkiem korzystania z blokady alkoholowej, będzie mógł legalnie prowadzić pojazd mechaniczny. Uprawnienia zostaną mu przywrócone, a prawo jazdy zwrócone.

  • Skąd policjanci będą wiedzieć o obowiązku stosowania blokady alkoholowej? W prawie jazdy (także jego elektronicznej wersji w bazie CEK) pojawi się kod 69 mówiący o blokadzie. Prawo jazdy z tym kodem zostanie wydane na okres obowiązywania środka karnego. Później kierujący dostanie dokument bez kodu ograniczeń.
  • Czy pojazd szkoleniowy lub egzaminacyjny musi posiadać blokadę alkoholową? Całe szczęście nie. O takim zwolnieniu mówi bowiem art. 182a par. 2 ustawy KKW.

Kara za jazdę bez blokady alkoholowej

Kierowca ma zakaz prowadzenia pojazdów niewyposażonych w blokadę alkoholową, mimo wszystko złamał go i – co gorsza – wpadł na tym przestępstwie podczas kontroli drogowej. Jakie będą sankcje z tego tytułu? Mowa o czterech możliwych scenariuszach, przy czym raczej wystąpią one jednocześnie. Co więcej, o skali środków karnych zadecyduje sąd. Policjanci mają obowiązek skierowania sprawy do rozpatrzenia przez sędziego.

  • Po pierwsze w takiej sytuacji kierujący prowadzi pojazd bez uprawnień. To oznacza, że dostanie karę grzywny. Ta może wynosić nawet do 30 tys. zł.
  • Po drugie kierujący powinien się liczyć z tym, że możliwość prowadzenia pojazdów wyposażonych w blokadę alkoholową zostanie uchylona. Kierujący powróci do zakazu prowadzenia pojazdów.
  • Po trzecie zakaz prowadzenia pojazdów zostanie wydłużony. Może nawet o 3 lata.
  • Po czwarte kierowca dostanie karę pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA