Kurs redukujący 6 punktów karnych. Trwają zapisy, ale tanio nie jest
REKLAMA
REKLAMA
- Kurs redukujący 6 punktów karnych wraca
- Jak będzie wyglądać nowy kurs redukujący punkty karne?
- Ile kosztuje kurs redukujący punkty karne?
- Od kiedy można się zapisywać na kursy dla kierowców naruszających przepisy?
- Kto może się zapisać na kurs redukujący 6 punktów karnych?
Kurs redukujący 6 punktów karnych wraca
Dobra informacja dla kierowców jest taka, że wracają kursy redukujące 6 punktów karnych. A właściwie to wróciły wczoraj – 17 września 2023 r. Zła informacja jest taka, że oficjalnie i według przepisów już są. W praktyce i w WORD-ach jeszcze ich jednak nie ma. Ośrodki potrzebują czasu na przygotowanie programu szkolenia i zorganizowanie kadry. W tym materiale wskażemy wszystkie najważniejsze informacje, które każdy kierowca powinien mieć w temacie.
REKLAMA
Jak będzie wyglądać nowy kurs redukujący punkty karne?
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 14 września 2023 r. w sprawie ewidencji kierujących pojazdami naruszających przepisy ruchu drogowego określa bardzo jasno, że "szkolenie składa się z 8 godzin wykładów, a także z ćwiczenia praktycznego, i jest realizowane w ciągu jednego dnia. Jedna godzina równa się 45 minutom." Poszczególne bloki szkoleniowe zostały podzielone na:
- Zasady i przepisy ruchu drogowego – 2 godz. – prowadzi je policjant komórki ruchu drogowego lub inna osoba posiadająca wiedzę specjalistyczną z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- Wypadki drogowe w Polsce – przyczyny, skutki, zapobieganie – 2 godz. – prowadzi je policjant komórki ruchu drogowego lub inna osoba posiadająca wiedzę specjalistyczną z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- Prawne i społeczne skutki wypadków drogowych oraz odpowiedzialność karna sprawców za przestępstwa i wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji – 2 godz. – prowadzi je policjant komórki ruchu drogowego lub inna osoba posiadająca wiedzę specjalistyczną z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- Psychologiczne aspekty kierowania pojazdem – 2 godz. – prowadzi psycholog transportu.
- Awaryjne hamowanie przy prędkości 30 km/h i 50 km/h – ćwiczenie praktyczne, musi je zaliczyć każdy z uczestników – prowadzi egzaminator lub osoba zatrudniona przez WORD, posiadająca uprawnienia instruktora nauki jazdy lub instruktora techniki jazdy.
W jednym szkoleniu nie będzie mogło uczestniczyć więcej niż 15 osób.
Ile kosztuje kurs redukujący punkty karne?
REKLAMA
Kierujący w Polsce cieszą się z powrotu szkolenia redukującego 6 punktów karnych. To cenna możliwość szczególnie dla kierowców zawodowych. Jednocześnie wszyscy zadają ważne pytanie. Chcą wiedzieć, ile będzie kosztować kurs redukujący punkty karne w nowej formule. W nowej formule, czyli trwający o 1,5 godziny zegarowej dłużej. Odpowiedź? Ta właściwie jest już znana. Informację odnośnie stawki przekazał na swojej stronie WORD Warszawa. W przypadku tej jednostki koszt uczestnictwa jednej osoby w kursie dla kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego został określony na 1000 zł.
Czy inne WORD-y w Polsce zastosują podobne stawki? To mocno prawdopodobne. Tak było w przypadku kursów redukujących punkty według starej formuły, które zostały wycofane 17 września 2022 r. Tyle że wtedy mówiliśmy o kwocie na poziomie 350 do 400 zł. Tu suma jest prawie trzy razy wyższa. Czy cena będzie stanowić dla kierowców przeszkodę? To raczej wątpliwe. 1000 zł to ułamek tego, co kierowca zawodowy może stracić przez odebranie uprawnień do kierowania pojazdami. Wielu zdecyduje się zatem na poniesienie tego kosztu.
Od kiedy można się zapisywać na kursy dla kierowców naruszających przepisy?
Teoretycznie kursy dla kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego powinny powrócić do WORD-ów w całym kraju po 17 września 2023 r. To oznacza, że pierwszym terminem mógłby się stać 18 września. Raczej jednak się nie stanie... A decydują o tym trzy powody.
- Komunikat umożliwiający wdrożenie kursów został ogłoszony 1 września 2023 r. To oznacza, że WORD-y na przygotowanie zajęć teoretycznych i praktycznych miały zaledwie 16 dnia. A i tak nie mogły tego zrobić.
- WORD-y nie mogły przygotować zajęć praktycznych i teoretycznych, bo... nie miały ich planu czy programu. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie ewidencji kierujących pojazdami naruszających przepisy ruchu drogowego, które określa wymogi, zostało opublikowane 14 września 2023 r. To dokładnie trzy dni przed wejściem w życie zmian, przy czym 14 września przypadał w czwartek. To raz. Dwa rozporządzenie weszło w życie dopiero 17 września 2023 r... WORD-y nie miały zatem czasu na uruchomienie szkoleń w terminie.
- Po opublikowaniu rozporządzenia 14 września 2023 r. WORD-y muszą opracować plan szkolenia, ale i kadrę oraz grafik. Szkolenia będą zatem dopiero powoli startować w poszczególnych ośrodkach.
Kto może się zapisać na kurs redukujący 6 punktów karnych?
8-godzinny kurs pozwoli na zredukowanie z konta kierowcy 6 punktów karnych. Warto jednak wiedzieć o tym, jaki konkretnie kierowca może zapisać się na to szkolenie w WORD-zie. Odpowiedź? Kierujący musi spełnić kilka warunków:
- musi posiadać polskie prawo jazdy, tak żeby jego profil i ewidencja punktów znajdowały się w CEPiK.
- musi posiadać uprawnienia do kierowania pojazdami dłużej niż 12 miesięcy. Młodzi kierowcy nie mogą redukować punktów karnych.
- na jego koncie w CEK nie może być więcej niż 24 punkty karne. Po przekroczeniu limitu redukcja punktów karnych nie będzie możliwa.
- kierujacy nie ma orzeczonego zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych.
- kierujący nie może uczestniczyć w kursie częściej niż raz na 6 miesięcy.
- kierujący zapisał się na kurs, pojawił się określonego dnia o określonej godzinie w WORD-zie i po okazaniu dowodu osobistego wziął udział w szkoleniu.
Warto pamiętać o tym, że po ukończeniu kursu dla kierowców popełniających wykroczenia, z ewidencji CEK w pierwszej kolejności kasowane są "najstarsze punkty". Późniejsze wykroczenia pozostają w mocy.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.