REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można legalnie przejechać na czerwonym świetle?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
kiedy można legalnie przejechać na czerwonym świetle, kiedy można przejechać na czerwonym świetle, przejazd przez skrzyżowanie na czerwonym świetle przepisy
Kiedy można legalnie przejechać na czerwonym świetle?
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Światło czerwone zawsze znaczy: stój? A właśnie, że nie. Przepisy przewidują kilka przypadków, w których kierujący może legalnie wjechać za sygnalizator na czerwonym. Są nawet dwa takie, w których za nie wjechanie na skrzyżowanie na czerwonym grozi wysoki mandat!

rozwiń >

Jazda na czerwonym świetle to powód wypadków

Wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle jest częstym powodem wypadków w Polsce. I co gorsze, wypadki te na ogół są poważne. Zderzają się bowiem dwa pojazdy, które często są rozpędzone do znacznych prędkości. To scenariusz ekstremalnie groźny i dlatego kierowca powinien bezwzględnie stosować się do przepisów.

REKLAMA

REKLAMA

W tym punkcie warto wyjaśnić jeszcze jedną kwestię. Często mówi się o tym, że sygnał czerwony na sygnalizatorze oznacza "stój". To prawda. Na tym jednak nie kończy się przekazywana przez niego informacja. Na mocy art. 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym, określającego tzw. hierarchię dyrektyw, czerwony sygnał stanowi ważną informację dotyczącą pierwszeństwa przejazdu. Kierowca widzący czerwone światło nie ma pierwszeństwa. To proste.

Czerwone światło znaczy... "Stój!"

W jakich konkretnie przypadkach czerwone światło oznacza "stój"? Przykłady są co najmniej cztery. Mowa przede wszystkim o scenariuszu, w którym:

  • na sygnalizatorze umieszczonym przed skrzyżowaniem świeci się sygnał czerwony. On zakazuje wjazdu za sygnalizator. Informuje bowiem o tym, że sygnał zielony nadawany jest dla innego kierunku jazdy. Pojazdy z innego kierunku pojawią się zatem na skrzyżowaniu.
  • na sygnalizatorze umieszczonym przed skrzyżowaniem świeci się sygnał pomarańczowy. Oznacza zakaz wyjazdu za sygnalizator, chyba że w chwili zapalenia tego sygnału pojazd znajduje się tak blisko sygnalizatora, że nie może być zatrzymany przed nim bez gwałtownego hamowania. Tu informacja dodatkowa mówi o następującej właśnie zmianie pierwszeństwa wjazdu na skrzyżowanie.
  • na sygnalizatorze umieszczonym przed przejazdem kolejowym świeci się ciągły sygnał czerwony. To oznacza, że na przejeździe (tu również dochodzi do przecięcia dróg) zaraz pojawi się pociąg.
  • na sygnalizatorze umieszczonym przed przejazdem kolejowym świeci się migający sygnał czerwony. To oznacza, że na przejeździe (tu również dochodzi do przecięcia dróg) zaraz pojawi się pociąg.

Ile wynosi mandat za jazdę na czerwonym świetle?

W tym przypadku mandat za jazdę na czerwonym świetle można podzielić na dwa przypadki. Analogicznie do sytuacji opisanych powyżej, dotyczą one skrzyżowania drogowego i skrzyżowania z torami. Grzywna wynosi:

REKLAMA

  • 500 zł oraz kierowca dostanie 15 punktów karnych za niestosowanie się do sygnałów świetlnych na skrzyżowaniu, przy czym rozumie się przez to wjechanie za sygnalizator zarówno na czerwonym, jak i pomarańczowym świetle,
  • 2000 zł oraz kierowca dostanie 15 punktów karnych za zignorowanie sygnalizacji na przejeździe kolejowym.

Jak już wspominałem, ignorowanie czerwonego światła to częsty powód kolizji. Groźnych kolizji. Szczególnie jeżeli do zdarzenia dojdzie na przejeździe. Skutki zdarzenia mogą dotknąć nawet kilkudziesięciu osób. Nie ma się zatem co dziwić, że sankcje za łamanie przepisów są tak dotkliwe. Kierowcy powinni o nich pamiętać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy można legalnie przejechać na czerwonym świetle?

Sygnał czerwony przekazuje kierowcy prostą informację. Oznacza zakaz wjazdu za sygnalizator. Zakaz ten nie jest jednak bezwzględny. Bo przepisy jednocześnie przewidują kilka wyjątków, w których wjechanie na skrzyżowanie na czerwonym w sposób legalny mimo wszystko jest możliwe. Oczywiście po wystąpieniu warunków dodatkowych.

Pierwszy przypadek dotyczy sytuacji, w której ruchem na danym skrzyżowaniu kieruje policjant. W takim przypadku działa bowiem wcześniej wspomniany art. 5 ustawy PoRD i mówiący o hierarchii dyrektyw. Jego ust. 2 stwierdza wyraźnie, że "polecenia i sygnały dawane przez osoby kierujące ruchem (...) mają pierwszeństwo przed sygnałami świetlnymi". Gdy policjant pokazuje, że możesz jechać, a świeci się światło czerwone, sygnalizacja przestaje obowiązywać. Kierowca wręcz musi wjechać na czerwonym.

Ważne

Ciekawostka? Niezastosowanie się do sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kierowania ruchem drogowym oznacza wykroczenie opisane w art. 65a Kodeksu wykroczeń. To wiąże się z mandatem wynoszącym od 20 do 5000 zł. Dodatkowo kierujący dostanie 15 punktów karnych.

Czerwone światło a zielona strzałka i wczesne pomarańczowe

Czerwone światło nie zawsze jest wystarczająco czerwone, aby kierowca nie mógł wjechać za sygnalizator wcale. Przypadki legalnego przejechania obok światła są tak naprawdę dwa.

  1. Pierwszy mówi o małej, zielonej strzałce dołączonej do sygnalizatora. Tu jednak kierowca musi zatrzymać się przed sygnalizatorem, ustąpić pierwszeństwa pieszym i pojazdom jadącym drogą poprzeczną i dopiero może wykonać manewr skrętu w kierunku określonym strzałką. Konieczne jest ZATRZYMANIE pojazdu, a nie zwolnienie.
  2. Drugi mówi o sytuacji, której gdy pojazd jest bezpośrednio przed sygnalizatorem, sygnał zmienia się z zielonego w pomarańczowy. W takim przypadku hamowanie musiałoby być gwałtowne i mogłoby spowodować zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przepisy pozwalają po prostu przejechać przez skrzyżowanie. To tzw. wczesne pomarańczowe.

Wjazd na czerwonym świetle a przejazd karetki

Wyobraźmy sobie taki scenariusz. Droga jest zakorkowana, pojazdy na wszystkich pasach ruchu stoją przed czerwonym światłem i nagle pojawia się karetka, która chce sforsować jezdnię. Kierujący stojący przed czerwonym światłem na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy PoRD mają obowiązek ułatwienia przejazdu pojazdowi uprzywilejowanemu. Jeżeli w tym celu będą musieli wysunąć się w stronę skrzyżowania i wjechać za sygnalizator, nie poniosą za to żadnych konsekwencji. Tu działa stan wyższej konieczności. Choć nadal warto pamiętać o dwóch warunkach:

  • kierowca w takiej sytuacji może wjechać za sygnalizator wskazujący światło czerwone, ale nadal musi pamiętać np. o pierwszeństwie pieszych na pasach czy innych pojazdów jadących po drodze poprzecznej.
  • powyższy schemat dotyczy nie tylko karetki, ale każdego pojazdu uprzywilejowanego. Także straży pożarnej, policji, pojazdu ITD, wojskowego czy rządowego.

Nieutworzenie tzw. korytarza życia to wykroczenie. Mandat wynosi od 500 do 2500 zł i jest uzupełniony 8 punktami karnymi. To zatem przypadek, w którym może się okazać, że kierowca dostanie karę za to, że nie wjechał za sygnalizator na czerwonym świetle, a nie fakt, że się przed nim zatrzymał. Taki paradoks!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA