REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można legalnie przejechać na czerwonym świetle?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
kiedy można legalnie przejechać na czerwonym świetle, kiedy można przejechać na czerwonym świetle, przejazd przez skrzyżowanie na czerwonym świetle przepisy
Kiedy można legalnie przejechać na czerwonym świetle?
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Światło czerwone zawsze znaczy: stój? A właśnie, że nie. Przepisy przewidują kilka przypadków, w których kierujący może legalnie wjechać za sygnalizator na czerwonym. Są nawet dwa takie, w których za nie wjechanie na skrzyżowanie na czerwonym grozi wysoki mandat!

rozwiń >

Jazda na czerwonym świetle to powód wypadków

REKLAMA

Wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle jest częstym powodem wypadków w Polsce. I co gorsze, wypadki te na ogół są poważne. Zderzają się bowiem dwa pojazdy, które często są rozpędzone do znacznych prędkości. To scenariusz ekstremalnie groźny i dlatego kierowca powinien bezwzględnie stosować się do przepisów.

REKLAMA

W tym punkcie warto wyjaśnić jeszcze jedną kwestię. Często mówi się o tym, że sygnał czerwony na sygnalizatorze oznacza "stój". To prawda. Na tym jednak nie kończy się przekazywana przez niego informacja. Na mocy art. 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym, określającego tzw. hierarchię dyrektyw, czerwony sygnał stanowi ważną informację dotyczącą pierwszeństwa przejazdu. Kierowca widzący czerwone światło nie ma pierwszeństwa. To proste.

Czerwone światło znaczy... "Stój!"

W jakich konkretnie przypadkach czerwone światło oznacza "stój"? Przykłady są co najmniej cztery. Mowa przede wszystkim o scenariuszu, w którym:

  • na sygnalizatorze umieszczonym przed skrzyżowaniem świeci się sygnał czerwony. On zakazuje wjazdu za sygnalizator. Informuje bowiem o tym, że sygnał zielony nadawany jest dla innego kierunku jazdy. Pojazdy z innego kierunku pojawią się zatem na skrzyżowaniu.
  • na sygnalizatorze umieszczonym przed skrzyżowaniem świeci się sygnał pomarańczowy. Oznacza zakaz wyjazdu za sygnalizator, chyba że w chwili zapalenia tego sygnału pojazd znajduje się tak blisko sygnalizatora, że nie może być zatrzymany przed nim bez gwałtownego hamowania. Tu informacja dodatkowa mówi o następującej właśnie zmianie pierwszeństwa wjazdu na skrzyżowanie.
  • na sygnalizatorze umieszczonym przed przejazdem kolejowym świeci się ciągły sygnał czerwony. To oznacza, że na przejeździe (tu również dochodzi do przecięcia dróg) zaraz pojawi się pociąg.
  • na sygnalizatorze umieszczonym przed przejazdem kolejowym świeci się migający sygnał czerwony. To oznacza, że na przejeździe (tu również dochodzi do przecięcia dróg) zaraz pojawi się pociąg.

Ile wynosi mandat za jazdę na czerwonym świetle?

W tym przypadku mandat za jazdę na czerwonym świetle można podzielić na dwa przypadki. Analogicznie do sytuacji opisanych powyżej, dotyczą one skrzyżowania drogowego i skrzyżowania z torami. Grzywna wynosi:

  • 500 zł oraz kierowca dostanie 15 punktów karnych za niestosowanie się do sygnałów świetlnych na skrzyżowaniu, przy czym rozumie się przez to wjechanie za sygnalizator zarówno na czerwonym, jak i pomarańczowym świetle,
  • 2000 zł oraz kierowca dostanie 15 punktów karnych za zignorowanie sygnalizacji na przejeździe kolejowym.

Jak już wspominałem, ignorowanie czerwonego światła to częsty powód kolizji. Groźnych kolizji. Szczególnie jeżeli do zdarzenia dojdzie na przejeździe. Skutki zdarzenia mogą dotknąć nawet kilkudziesięciu osób. Nie ma się zatem co dziwić, że sankcje za łamanie przepisów są tak dotkliwe. Kierowcy powinni o nich pamiętać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy można legalnie przejechać na czerwonym świetle?

REKLAMA

Sygnał czerwony przekazuje kierowcy prostą informację. Oznacza zakaz wjazdu za sygnalizator. Zakaz ten nie jest jednak bezwzględny. Bo przepisy jednocześnie przewidują kilka wyjątków, w których wjechanie na skrzyżowanie na czerwonym w sposób legalny mimo wszystko jest możliwe. Oczywiście po wystąpieniu warunków dodatkowych.

Pierwszy przypadek dotyczy sytuacji, w której ruchem na danym skrzyżowaniu kieruje policjant. W takim przypadku działa bowiem wcześniej wspomniany art. 5 ustawy PoRD i mówiący o hierarchii dyrektyw. Jego ust. 2 stwierdza wyraźnie, że "polecenia i sygnały dawane przez osoby kierujące ruchem (...) mają pierwszeństwo przed sygnałami świetlnymi". Gdy policjant pokazuje, że możesz jechać, a świeci się światło czerwone, sygnalizacja przestaje obowiązywać. Kierowca wręcz musi wjechać na czerwonym.

Ważne

Ciekawostka? Niezastosowanie się do sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kierowania ruchem drogowym oznacza wykroczenie opisane w art. 65a Kodeksu wykroczeń. To wiąże się z mandatem wynoszącym od 20 do 5000 zł. Dodatkowo kierujący dostanie 15 punktów karnych.

Czerwone światło a zielona strzałka i wczesne pomarańczowe

Czerwone światło nie zawsze jest wystarczająco czerwone, aby kierowca nie mógł wjechać za sygnalizator wcale. Przypadki legalnego przejechania obok światła są tak naprawdę dwa.

  1. Pierwszy mówi o małej, zielonej strzałce dołączonej do sygnalizatora. Tu jednak kierowca musi zatrzymać się przed sygnalizatorem, ustąpić pierwszeństwa pieszym i pojazdom jadącym drogą poprzeczną i dopiero może wykonać manewr skrętu w kierunku określonym strzałką. Konieczne jest ZATRZYMANIE pojazdu, a nie zwolnienie.
  2. Drugi mówi o sytuacji, której gdy pojazd jest bezpośrednio przed sygnalizatorem, sygnał zmienia się z zielonego w pomarańczowy. W takim przypadku hamowanie musiałoby być gwałtowne i mogłoby spowodować zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przepisy pozwalają po prostu przejechać przez skrzyżowanie. To tzw. wczesne pomarańczowe.

Wjazd na czerwonym świetle a przejazd karetki

Wyobraźmy sobie taki scenariusz. Droga jest zakorkowana, pojazdy na wszystkich pasach ruchu stoją przed czerwonym światłem i nagle pojawia się karetka, która chce sforsować jezdnię. Kierujący stojący przed czerwonym światłem na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy PoRD mają obowiązek ułatwienia przejazdu pojazdowi uprzywilejowanemu. Jeżeli w tym celu będą musieli wysunąć się w stronę skrzyżowania i wjechać za sygnalizator, nie poniosą za to żadnych konsekwencji. Tu działa stan wyższej konieczności. Choć nadal warto pamiętać o dwóch warunkach:

  • kierowca w takiej sytuacji może wjechać za sygnalizator wskazujący światło czerwone, ale nadal musi pamiętać np. o pierwszeństwie pieszych na pasach czy innych pojazdów jadących po drodze poprzecznej.
  • powyższy schemat dotyczy nie tylko karetki, ale każdego pojazdu uprzywilejowanego. Także straży pożarnej, policji, pojazdu ITD, wojskowego czy rządowego.

Nieutworzenie tzw. korytarza życia to wykroczenie. Mandat wynosi od 500 do 2500 zł i jest uzupełniony 8 punktami karnymi. To zatem przypadek, w którym może się okazać, że kierowca dostanie karę za to, że nie wjechał za sygnalizator na czerwonym świetle, a nie fakt, że się przed nim zatrzymał. Taki paradoks!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

REKLAMA

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA