REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyprzedzanie na pasach. Kierowcy nawet nie wiedzą, że wyprzedzają...

wyprzedzanie na pasach, wyprzedzanie na pasach przepisy, wyprzedzanie na pasach kiedy można, wyprzedzanie na pasach art., zakaz wyprzedzania na pasach
Wyprzedzanie na pasach. Kierowcy nawet nie wiedzą, że wyprzedzają...
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia wyprzedzania na pasach jest jasna? A no właśnie nie bardzo... Szczególnie na drogach dwupasmowych kierowcy nawet nie zdają sobie sprawy z tego, że właśnie popełnili kosztujące 1500 zł wykroczenie. A mogą też stracić prawo jazdy! Zobacz, jak uniknąć błędu i czym tak naprawdę jest wyprzedzanie na pasach.

rozwiń >

Pierwszeństwo pieszych a wyprzedzanie na pasach

1 czerwca 2021 roku przepisy obowiązujące w Polsce wzmocniły pierwszeństwo pieszych na przejściach. Pieszy uzyskuje pierwszeństwo przed pojazdem na oznakowanym przejściu nie po wejściu na zebrę, a już w momencie, w którym wchodzi na nią. Przepisy, a konkretnie art. 26 ustawy Prawo o ruchu drogowym, obliguje kierowców do ustępowania pieszym, ale nie tylko. Jedna z bardziej fundamentalnych zasad dotyczy także zakazu wyprzedzania na przejściach.

REKLAMA

REKLAMA

Bardzo ważna w tym przypadku jest jeszcze jedna rzecz. Przepis, a konkretnie art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym, mówi o zakazie wyprzedzania POJAZDU. Czym jest pojazd? Według art. 2 pkt 31 w/w ustawy to "środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszyna lub urządzenie do tego przystosowane, z wyjątkiem urządzenia wspomagającego ruch". W skrócie legalnie na pasach bez świateł wyprzedzić można tylko urządzenia wspomagającego ruch jadące jezdnią. Nie można za to wyprzedzić samochodu, ciężarówki, autobusu, motocykla czy nawet roweru!

Wyprzedzanie na pasach. Wiesz, czym tak właściwie jest?

Czytając o wyprzedzaniu na przejściach dla pieszych, widzicie pewnie oczami wyobraźni sytuację, w której droga ma dwa pasy, po jednym w każdym kierunku. Przed pasami z pasa prawego zjeżdża pojazd i pasem lewym wyprzedza inne auto. Pewnie pomyślicie o tym, że do takiej sytuacji nawet nie może dojść. Przecież w takich punktach pojawiają się linie P-4, czyli podwójne ciągłe. I macie w tym sporo racji. Musicie jednak wiedzieć o tym, że powyższy scenariusz nie wyczerpuje wszystkich możliwości wyprzedzenia na pasach.

Czym tak właściwie jest wyprzedzanie? Według definicji zapisanej w art. 2 pkt 28 ustawy Prawo o ruchu drogowym to nic innego, jak "przejeżdżanie obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w tym samym kierunku". Wyprzedzanie nie wymusza zatem przejechania na przeciwległą cześć jezdni. Manewr może równie dobrze polegać na szybszej jeździe lewym pasem od pojazdu jadącego prawym pasem na drodze z dwoma pasami wyznaczonymi w danym kierunku. A gdy manewr ten zostanie wykonany w pobliżu oznakowanego przejścia dla pieszych, na którym ruch nie jest regulowany, kierowca popełni poważne wykroczenie.

REKLAMA

Wyprzedzać nie można na pasach, ale i przed nimi

Wyjaśniłem już, czym tak naprawdę jest wyprzedzanie. To także przejeżdżanie swoim pasem obok uczestnika ruchu jadącego sąsiednim pasem, ale wolniej. Wskazać trzeba jednak na jeszcze jedną okoliczność. O tej mówi art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zapis wskazuje, że zakaz wyprzedzania dotyczy nie tylko samego przejścia dla pieszych. On obowiązuje również bezpośrednio przed zebrą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co oznacza bezpośrednio przed pasami? Przepisy tej kwestii nie precyzują. Można jednak umownie i orientacyjnie przyjąć, że słowo bezpośrednio odpowiada np. miejscu ustawienia znaku A-16 "przejście dla pieszych". Tablica powinna znaleźć się w odległości do 100 metrów od miejsca niebezpiecznego, o którym ostrzega. Od tego miejsca kierowca powinie zacząć redukować prędkość i obserwować przejście. A nie skupiać się na wyprzedzaniu innych pojazdów.

Przykład

Nawet 100 metrów to dużo? Kierowca, który tak uważa, powinien zdać sobie sprawę z jednego. Pojazd jadący z prędkością wynoszącą 50 km/h pokona dystans 100 metrów w ciągu 7 sekund. To symboliczny margines. Zwłaszcza że sam czas reakcji kierowcy w momencie, w którym na pasach pojawi się pieszy, sięgnie nieco ponad 1 sekundy.

Dlaczego nie wolno wyprzedzać na pasach?

Wyprzedzać na przejściu dla pieszych nie można z dwóch powodów. Po pierwsze dlatego, że kierowca podczas wyprzedzania musi zwiększyć prędkość, skupić się na manewrze, a przez to gorzej będzie obserwował drogę i jej otoczenie. Skutek? Może nie dostrzec w porę pieszego wchodzącego na przejście. Taka sytuacja ma dużą szansę zakończyć się śmiertelnym potrąceniem. Przejścia dla pieszych, w dobie dużych uprawnień niechronionych uczestników ruchu, powinny być miejscem szczególnej uwagi ze strony kierujących.

Po drugie wyprzedzanie na pasach jest zabronione z uwagi na obowiązki kierującego wobec pieszych. Te zostały wyraźnie opisane w art. 26 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zapis mówi o tym, że "kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość". Zmniejszyć prędkość, a nie zwiększyć ją.

Kiedy wolno wyprzedzać na pasach?

Na przejściu dla pieszych bez żadnych ograniczeń kierujący może wyprzedzić tak naprawdę pod dwoma warunkami. Muszą wystąpić jednocześnie. Mowa o tym, że:

  • konieczne jest wystąpienie takiej możliwości z uwagi na konstrukcję drogi i jej oznakowanie. Przeszkodzić może linia ciągła, ewentualnie np. brak dwóch pasów wyznaczonych do jazdy w danym kierunku.
  • w głos art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym istnieje możliwość wyprzedzenia pojazdu na przejściu dla pieszych, na którym ruch jest kierowany. Co oznacza, że ruch jest kierowany? Przed pasami pojawia się sygnalizacja świetlna, ewentualnie ruchem kieruje policjant. To sprawia, że przejście zyskuje charakter jakby bezkolizyjny. Gdy auta jadą, piesi stoją.

Sankcją obłożone jest wyprzedzanie na pasach wyznaczonych na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu. Problem polega jednak na tym, że poza tymi miejscami przejść się po prostu na ogół nie wyznacza. W efekcie nie da się na nich wyprzedzić. To raz. Nawet gdyby zostały wyznaczone, kierowca wyprzedziłby na nich i stworzył tym samym zagrożenie dla bezpieczeństwa pieszego, konsekwencje poniesie. W takim przypadku mogą bowiem interweniować służby.

Czy można wyprzedzać na przejściu dla pieszych i przejeździe dla rowerzystów?

W sytuacji, w której przejście i przejazd są połączone, tej przestrzeni na jezdni dotyczą dokładnie te same zasady. Kierowcy powinni się zatem powstrzymać od wyprzedzania, chyba że ruch w danym punkcie jest regulowany. Działanie przepisów identycznie jak poprzednio kasuje sygnalizacja świetlna lub obecność policjanta kierującego ruchem.

Czy można wyprzedzać na przejściu sugerowanym?

Przy polskich drogach można znaleźć przejścia dla pieszych, ale także i przejścia sugerowane. Czy na przejściach sugerowanych również obowiązuje zakaz wyprzedzania? Aby móc odpowiedzieć na to pytanie, należy się cofnąć do definicji przejścia sugerowanego. A to nic innego, jak "nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych" (art. 2 pkt 11a ustawy Prawo o ruchu drogowym). Najważniejsze są słowa "niebędące przejściem dla pieszych".

Skoro przejście sugerowane nie jest przejściem dla pieszych, pieszy traci na nim pierwszeństwo. Pierwszy przejeżdża samochód. Taki charakter sprawia również, że miejsca tego nie dotyczy zakaz wyprzedzania. Zatem jeżeli na wykonanie manewru pozwalają znaki drogowe, szerokość drogi lub wielość pasów, kierowca może taki manewr wykonać. Nie stanie się on wykroczeniem.

Kara za wyprzedzanie na pasach

Wyprzedzenie pojazdu na przejściu lub bezpośrednio przed nim jest wykroczeniem. Z punktu widzenia przepisów żadnego znaczenia nie ma fakt czy na przejściu lub przed nim znajdował się w tym czasie pieszy, czy go nie było. Czyn ten oznacza wypełnienie przesłanek zapisanych w art. 86b par. 1 pkt 3 ustawy Kodeks wykroczeń. Zapis mówi wyraźnie o tym, że "kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, prowadząc pojazd mechaniczny, wyprzedza pojazd na przejściu dla pieszych, na którym ruch nie jest kierowany, lub bezpośrednio przed tym przejściem, podlega karze grzywny nie niższej niż 1500 złotych".

Mandat za wyprzedzanie na pasach wynosi zatem od 1500 do 5000 zł w przypadku postępowania mandatowego. Gdy sprawa trafi do sądu, prowadzący może otrzymać grzywnę wynoszącą od 20 do 30 000 zł. Dla "wyceny" wykroczenia w tym przypadku obecność pieszego będzie już miała kolosalne znaczenie. Grzywna nie wyczerpuje jednak sankcji prawnych. Kierujący musi się również liczyć z tym, że na jego konto w CEK trafi 15 punktów karnych.

Czy za wyprzedzanie na pasach można stracić prawo jazdy?

Powyższa kara została opisana w art. 86b par. 1 pkt 3 ustawy Kodeks wykroczeń. Jest jednak jeszcze art. 86b par. 3. Ten wyraźnie stwierdza, że "w razie popełnienia wykroczenia określonego w § 1 można orzec zakaz prowadzenia pojazdów, w szczególności, jeżeli sprawca wykroczenia spowodował zagrożenie bezpieczeństwa pieszego". Więc tak, utrata prawa jazdy za wyprzedzanie na pasach jest możliwa. Choć w tym przypadku sankcja będzie zależeć od konkretnego przypadku. Gdy na przejściu i w jego pobliżu nie było pieszych, kierowca może nie stracić uprawnień. Gdy jednak piesi byli, zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych w przypadku wyprzedzania na zebrze jest więcej niż pewny.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA