REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyprzedzanie na pasach. Kierowcy nawet nie wiedzą, że wyprzedzają...

wyprzedzanie na pasach, wyprzedzanie na pasach przepisy, wyprzedzanie na pasach kiedy można, wyprzedzanie na pasach art., zakaz wyprzedzania na pasach
Wyprzedzanie na pasach. Kierowcy nawet nie wiedzą, że wyprzedzają...
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia wyprzedzania na pasach jest jasna? A no właśnie nie bardzo... Szczególnie na drogach dwupasmowych kierowcy nawet nie zdają sobie sprawy z tego, że właśnie popełnili kosztujące 1500 zł wykroczenie. A mogą też stracić prawo jazdy! Zobacz, jak uniknąć błędu i czym tak naprawdę jest wyprzedzanie na pasach.

rozwiń >

Pierwszeństwo pieszych a wyprzedzanie na pasach

1 czerwca 2021 roku przepisy obowiązujące w Polsce wzmocniły pierwszeństwo pieszych na przejściach. Pieszy uzyskuje pierwszeństwo przed pojazdem na oznakowanym przejściu nie po wejściu na zebrę, a już w momencie, w którym wchodzi na nią. Przepisy, a konkretnie art. 26 ustawy Prawo o ruchu drogowym, obliguje kierowców do ustępowania pieszym, ale nie tylko. Jedna z bardziej fundamentalnych zasad dotyczy także zakazu wyprzedzania na przejściach.

REKLAMA

REKLAMA

Bardzo ważna w tym przypadku jest jeszcze jedna rzecz. Przepis, a konkretnie art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym, mówi o zakazie wyprzedzania POJAZDU. Czym jest pojazd? Według art. 2 pkt 31 w/w ustawy to "środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszyna lub urządzenie do tego przystosowane, z wyjątkiem urządzenia wspomagającego ruch". W skrócie legalnie na pasach bez świateł wyprzedzić można tylko urządzenia wspomagającego ruch jadące jezdnią. Nie można za to wyprzedzić samochodu, ciężarówki, autobusu, motocykla czy nawet roweru!

Wyprzedzanie na pasach. Wiesz, czym tak właściwie jest?

Czytając o wyprzedzaniu na przejściach dla pieszych, widzicie pewnie oczami wyobraźni sytuację, w której droga ma dwa pasy, po jednym w każdym kierunku. Przed pasami z pasa prawego zjeżdża pojazd i pasem lewym wyprzedza inne auto. Pewnie pomyślicie o tym, że do takiej sytuacji nawet nie może dojść. Przecież w takich punktach pojawiają się linie P-4, czyli podwójne ciągłe. I macie w tym sporo racji. Musicie jednak wiedzieć o tym, że powyższy scenariusz nie wyczerpuje wszystkich możliwości wyprzedzenia na pasach.

Czym tak właściwie jest wyprzedzanie? Według definicji zapisanej w art. 2 pkt 28 ustawy Prawo o ruchu drogowym to nic innego, jak "przejeżdżanie obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w tym samym kierunku". Wyprzedzanie nie wymusza zatem przejechania na przeciwległą cześć jezdni. Manewr może równie dobrze polegać na szybszej jeździe lewym pasem od pojazdu jadącego prawym pasem na drodze z dwoma pasami wyznaczonymi w danym kierunku. A gdy manewr ten zostanie wykonany w pobliżu oznakowanego przejścia dla pieszych, na którym ruch nie jest regulowany, kierowca popełni poważne wykroczenie.

REKLAMA

Wyprzedzać nie można na pasach, ale i przed nimi

Wyjaśniłem już, czym tak naprawdę jest wyprzedzanie. To także przejeżdżanie swoim pasem obok uczestnika ruchu jadącego sąsiednim pasem, ale wolniej. Wskazać trzeba jednak na jeszcze jedną okoliczność. O tej mówi art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zapis wskazuje, że zakaz wyprzedzania dotyczy nie tylko samego przejścia dla pieszych. On obowiązuje również bezpośrednio przed zebrą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co oznacza bezpośrednio przed pasami? Przepisy tej kwestii nie precyzują. Można jednak umownie i orientacyjnie przyjąć, że słowo bezpośrednio odpowiada np. miejscu ustawienia znaku A-16 "przejście dla pieszych". Tablica powinna znaleźć się w odległości do 100 metrów od miejsca niebezpiecznego, o którym ostrzega. Od tego miejsca kierowca powinie zacząć redukować prędkość i obserwować przejście. A nie skupiać się na wyprzedzaniu innych pojazdów.

Przykład

Nawet 100 metrów to dużo? Kierowca, który tak uważa, powinien zdać sobie sprawę z jednego. Pojazd jadący z prędkością wynoszącą 50 km/h pokona dystans 100 metrów w ciągu 7 sekund. To symboliczny margines. Zwłaszcza że sam czas reakcji kierowcy w momencie, w którym na pasach pojawi się pieszy, sięgnie nieco ponad 1 sekundy.

Dlaczego nie wolno wyprzedzać na pasach?

Wyprzedzać na przejściu dla pieszych nie można z dwóch powodów. Po pierwsze dlatego, że kierowca podczas wyprzedzania musi zwiększyć prędkość, skupić się na manewrze, a przez to gorzej będzie obserwował drogę i jej otoczenie. Skutek? Może nie dostrzec w porę pieszego wchodzącego na przejście. Taka sytuacja ma dużą szansę zakończyć się śmiertelnym potrąceniem. Przejścia dla pieszych, w dobie dużych uprawnień niechronionych uczestników ruchu, powinny być miejscem szczególnej uwagi ze strony kierujących.

Po drugie wyprzedzanie na pasach jest zabronione z uwagi na obowiązki kierującego wobec pieszych. Te zostały wyraźnie opisane w art. 26 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zapis mówi o tym, że "kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość". Zmniejszyć prędkość, a nie zwiększyć ją.

Kiedy wolno wyprzedzać na pasach?

Na przejściu dla pieszych bez żadnych ograniczeń kierujący może wyprzedzić tak naprawdę pod dwoma warunkami. Muszą wystąpić jednocześnie. Mowa o tym, że:

  • konieczne jest wystąpienie takiej możliwości z uwagi na konstrukcję drogi i jej oznakowanie. Przeszkodzić może linia ciągła, ewentualnie np. brak dwóch pasów wyznaczonych do jazdy w danym kierunku.
  • w głos art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym istnieje możliwość wyprzedzenia pojazdu na przejściu dla pieszych, na którym ruch jest kierowany. Co oznacza, że ruch jest kierowany? Przed pasami pojawia się sygnalizacja świetlna, ewentualnie ruchem kieruje policjant. To sprawia, że przejście zyskuje charakter jakby bezkolizyjny. Gdy auta jadą, piesi stoją.

Sankcją obłożone jest wyprzedzanie na pasach wyznaczonych na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu. Problem polega jednak na tym, że poza tymi miejscami przejść się po prostu na ogół nie wyznacza. W efekcie nie da się na nich wyprzedzić. To raz. Nawet gdyby zostały wyznaczone, kierowca wyprzedziłby na nich i stworzył tym samym zagrożenie dla bezpieczeństwa pieszego, konsekwencje poniesie. W takim przypadku mogą bowiem interweniować służby.

Czy można wyprzedzać na przejściu dla pieszych i przejeździe dla rowerzystów?

W sytuacji, w której przejście i przejazd są połączone, tej przestrzeni na jezdni dotyczą dokładnie te same zasady. Kierowcy powinni się zatem powstrzymać od wyprzedzania, chyba że ruch w danym punkcie jest regulowany. Działanie przepisów identycznie jak poprzednio kasuje sygnalizacja świetlna lub obecność policjanta kierującego ruchem.

Czy można wyprzedzać na przejściu sugerowanym?

Przy polskich drogach można znaleźć przejścia dla pieszych, ale także i przejścia sugerowane. Czy na przejściach sugerowanych również obowiązuje zakaz wyprzedzania? Aby móc odpowiedzieć na to pytanie, należy się cofnąć do definicji przejścia sugerowanego. A to nic innego, jak "nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych" (art. 2 pkt 11a ustawy Prawo o ruchu drogowym). Najważniejsze są słowa "niebędące przejściem dla pieszych".

Skoro przejście sugerowane nie jest przejściem dla pieszych, pieszy traci na nim pierwszeństwo. Pierwszy przejeżdża samochód. Taki charakter sprawia również, że miejsca tego nie dotyczy zakaz wyprzedzania. Zatem jeżeli na wykonanie manewru pozwalają znaki drogowe, szerokość drogi lub wielość pasów, kierowca może taki manewr wykonać. Nie stanie się on wykroczeniem.

Kara za wyprzedzanie na pasach

Wyprzedzenie pojazdu na przejściu lub bezpośrednio przed nim jest wykroczeniem. Z punktu widzenia przepisów żadnego znaczenia nie ma fakt czy na przejściu lub przed nim znajdował się w tym czasie pieszy, czy go nie było. Czyn ten oznacza wypełnienie przesłanek zapisanych w art. 86b par. 1 pkt 3 ustawy Kodeks wykroczeń. Zapis mówi wyraźnie o tym, że "kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, prowadząc pojazd mechaniczny, wyprzedza pojazd na przejściu dla pieszych, na którym ruch nie jest kierowany, lub bezpośrednio przed tym przejściem, podlega karze grzywny nie niższej niż 1500 złotych".

Mandat za wyprzedzanie na pasach wynosi zatem od 1500 do 5000 zł w przypadku postępowania mandatowego. Gdy sprawa trafi do sądu, prowadzący może otrzymać grzywnę wynoszącą od 20 do 30 000 zł. Dla "wyceny" wykroczenia w tym przypadku obecność pieszego będzie już miała kolosalne znaczenie. Grzywna nie wyczerpuje jednak sankcji prawnych. Kierujący musi się również liczyć z tym, że na jego konto w CEK trafi 15 punktów karnych.

Czy za wyprzedzanie na pasach można stracić prawo jazdy?

Powyższa kara została opisana w art. 86b par. 1 pkt 3 ustawy Kodeks wykroczeń. Jest jednak jeszcze art. 86b par. 3. Ten wyraźnie stwierdza, że "w razie popełnienia wykroczenia określonego w § 1 można orzec zakaz prowadzenia pojazdów, w szczególności, jeżeli sprawca wykroczenia spowodował zagrożenie bezpieczeństwa pieszego". Więc tak, utrata prawa jazdy za wyprzedzanie na pasach jest możliwa. Choć w tym przypadku sankcja będzie zależeć od konkretnego przypadku. Gdy na przejściu i w jego pobliżu nie było pieszych, kierowca może nie stracić uprawnień. Gdy jednak piesi byli, zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych w przypadku wyprzedzania na zebrze jest więcej niż pewny.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA