REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kwadratowe ograniczenie prędkości? Dokładnie. Znak dotyczy jednego typu pojazdów

kwadratowe ograniczenie prędkości, ograniczenie prędkości dla tramwajów, znak BT-1
Kwadratowe ograniczenie prędkości? Dokładnie. Znak dotyczy jednego typu pojazdów
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszy raz widzisz kwadratowe ograniczenie prędkości? Z pewnością nie. Mogłeś dostrzec je wcześniej, tylko nie patrzyłeś tam, gdzie trzeba. A nieuwaga może być kosztowna. Niestosowanie się do tego znaku kosztuje nawet 5 tys. zł.
rozwiń >

Czy kwadratowy znak BT-1 wyraża ograniczenie prędkości?

Ograniczenie prędkości to okrągły znak z czerwoną obwódką i wartością liczbową. Ewentualnie taki sam znak, ale umieszczony na białym tle. Czemu w tym przypadku znak jest kwadratowy i ma kwadratową, czerwoną obwódkę? Bo nie mówimy o znaku B-33 "ograniczenie prędkości" czy B-43 " strefa ograniczonej prędkości". To znak BT-1. Takie oznaczenie tłumaczy jego mało spotykaną formę.

REKLAMA

Kwadratowe ograniczenie prędkości to ograniczenie prędkości dla...

Kwadratowy znak z czerwoną obwódką nadal wskazuje ograniczenie prędkości. Czemu zatem nie da się go dostrzec przy drogach w Polsce? Da, tylko kierowcy nie szukają go w tym miejscu, co trzeba. Bo on jest umieszczany, ale przy torowiskach idących wzdłuż miejskich arterii. Powód takiej sytuacji jest oczywisty. Znak BT-1 znajduje się w katalogu oznaczeń przeznaczonych dla kierujących tramwajami. Tylko ich dotyczy.

Ciekawostka? Katalog znaków przeznaczonych dla kierujących tramwajem składa się tylko z 9 oznaczeń.

Czy za przekroczenie prędkości za znakiem BT-1 można dostać mandat?

Wyznacznikiem w tym przypadku staje się art. 91a par. 1 ustawy Kodeks wykroczeń. Ten stwierdza wyraźnie, że "kto, prowadząc pojazd, nie stosuje się do ograniczenia prędkości określonego ustawą lub znakiem drogowym, podlega karze grzywny". Aby rozjaśnić czy na tej podstawie można motorniczemu wlepić mandat za prędkość za znakiem BT-1, trzeba rozwinąć jeszcze dwie kwestie. Mowa o:

  • Czy tramwaj jest pojazdem? Jak najbardziej tak. Wyraźnie mówi o tym definicja zapisana w art. 2 pkt 31 ustawy Prawo o ruchu drogowym. W jej głos pojazdem jest "środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane, z wyjątkiem urządzenia wspomagającego ruch".
  • Czy znak BT-1 wyczerpuje znamiona znaku określającego ograniczenie prędkości? Również tak. Znak BT-1 znajduje się bowiem w katalogu zapisanym w rozporządzeniu Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Jego oficjalna definicja brzmi "ograniczenie prędkości". Jest zatem tak samo ważny, jak oznaczenia B-33 i B-43.

Podsumowując, gdy tramwaj przekroczy prędkość określoną znakiem BT-1, motorniczy może zostać za to ukarany mandatem i punktami karnymi. To scenariusz w pełni realny. Mało prawdopodobny w prawdziwym życiu, ale nadal realny.

Ile wynosi mandat za prędkość za znakiem BT-1?

W przypadku przekroczenia dozwolonej prędkości, określonej na znaku BT-1, kierujący tramwajem może otrzymać mandat karny i punkty karne. Kwoty w tym przypadku określa taryfikator mandatów. Są to kwoty identyczne, z którymi powinien się liczyć kierujący samochodem. W przypadku przekroczenia dopuszczalnej prędkości:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • do 10 km/h – mandat 50 zł i 1 punkt karny,
  • o 11–15 km/h – mandat 100 zł i 2 punkty karne,
  • o 16–20 km/h – mandat 200 zł i 3 punkty karne,
  • o 21–25 km/h – mandat 300 zł i 5 punktów karnych,
  • o 26–30 km/h – mandat 400 zł i 7 punktów karnych,
  • o 31–40 km/h – mandat 800 zł i 9 punktów karnych,
  • o 41–50 km/h – mandat 1000 zł i 11 punktów karnych,
  • o 51–60 km/h – mandat 1500 zł i 13 punktów karnych,
  • o 61–70 km/h – mandat 2000 zł i 14 punktów karnych,
  • o 71 km/h i więcej – mandat 2500 zł i 15 punktów karnych.

Kto może mierzyć prędkość tramwaju za znakiem BT-1?

Podczas kontrolowania prędkości tramwaju obowiązują dokładnie takie same przepisy, jak w przypadku kontrolowania szybkości jazdy samochodów osobowych. To oznacza, że kontrolę przy użyciu aparatury może przeprowadzić np. policja. Tyle że możliwość ta jest raczej czysto potencjalna. Policjanci co do zasady nie prowadzą rutynowych kontroli prędkości tramwajów.

Czy za znakiem BT-1 można stracić prawo jazdy za prędkość?

REKLAMA

Motorniczych dotyczą te same przepisy prawa o ruchu drogowym, co kierowców. To zatem oznacza, że w ich przypadku również działa art. 135 ustawy Prawo o ruchu drogowym (wyraźnie stwierdza to art. 139 ustawy PoRD). Różnica jest tak naprawdę jedna. Motorniczy nie straci prawa jazdy, a pozwolenie na kierowanie tramwajem. Kiedy tak się stanie? "Policjant zatrzyma wydane w kraju prawo jazdy za pokwitowaniem w przypadku ujawnienia czynu polegającego na kierowaniu pojazdem z prędkością przekraczającą dopuszczalną o więcej niż 50 km/h na obszarze zabudowanym". W takim przypadku pozwolenie na kierowanie tramwajem zostanie wstrzymane na 3 miesiące.

Poza tym uprawnienia do kierowania tramwajem można również stracić w przypadku przekroczenia dozwolonej ilości punktów karnych czy stworzenia zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA