REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kwadratowe ograniczenie prędkości? Dokładnie. Znak dotyczy jednego typu pojazdów

kwadratowe ograniczenie prędkości, ograniczenie prędkości dla tramwajów, znak BT-1
Kwadratowe ograniczenie prędkości? Dokładnie. Znak dotyczy jednego typu pojazdów
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszy raz widzisz kwadratowe ograniczenie prędkości? Z pewnością nie. Mogłeś dostrzec je wcześniej, tylko nie patrzyłeś tam, gdzie trzeba. A nieuwaga może być kosztowna. Niestosowanie się do tego znaku kosztuje nawet 5 tys. zł.
rozwiń >

Czy kwadratowy znak BT-1 wyraża ograniczenie prędkości?

Ograniczenie prędkości to okrągły znak z czerwoną obwódką i wartością liczbową. Ewentualnie taki sam znak, ale umieszczony na białym tle. Czemu w tym przypadku znak jest kwadratowy i ma kwadratową, czerwoną obwódkę? Bo nie mówimy o znaku B-33 "ograniczenie prędkości" czy B-43 " strefa ograniczonej prędkości". To znak BT-1. Takie oznaczenie tłumaczy jego mało spotykaną formę.

REKLAMA

Kwadratowe ograniczenie prędkości to ograniczenie prędkości dla...

Kwadratowy znak z czerwoną obwódką nadal wskazuje ograniczenie prędkości. Czemu zatem nie da się go dostrzec przy drogach w Polsce? Da, tylko kierowcy nie szukają go w tym miejscu, co trzeba. Bo on jest umieszczany, ale przy torowiskach idących wzdłuż miejskich arterii. Powód takiej sytuacji jest oczywisty. Znak BT-1 znajduje się w katalogu oznaczeń przeznaczonych dla kierujących tramwajami. Tylko ich dotyczy.

Ciekawostka? Katalog znaków przeznaczonych dla kierujących tramwajem składa się tylko z 9 oznaczeń.

Czy za przekroczenie prędkości za znakiem BT-1 można dostać mandat?

Wyznacznikiem w tym przypadku staje się art. 91a par. 1 ustawy Kodeks wykroczeń. Ten stwierdza wyraźnie, że "kto, prowadząc pojazd, nie stosuje się do ograniczenia prędkości określonego ustawą lub znakiem drogowym, podlega karze grzywny". Aby rozjaśnić czy na tej podstawie można motorniczemu wlepić mandat za prędkość za znakiem BT-1, trzeba rozwinąć jeszcze dwie kwestie. Mowa o:

  • Czy tramwaj jest pojazdem? Jak najbardziej tak. Wyraźnie mówi o tym definicja zapisana w art. 2 pkt 31 ustawy Prawo o ruchu drogowym. W jej głos pojazdem jest "środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane, z wyjątkiem urządzenia wspomagającego ruch".
  • Czy znak BT-1 wyczerpuje znamiona znaku określającego ograniczenie prędkości? Również tak. Znak BT-1 znajduje się bowiem w katalogu zapisanym w rozporządzeniu Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Jego oficjalna definicja brzmi "ograniczenie prędkości". Jest zatem tak samo ważny, jak oznaczenia B-33 i B-43.

Podsumowując, gdy tramwaj przekroczy prędkość określoną znakiem BT-1, motorniczy może zostać za to ukarany mandatem i punktami karnymi. To scenariusz w pełni realny. Mało prawdopodobny w prawdziwym życiu, ale nadal realny.

Ile wynosi mandat za prędkość za znakiem BT-1?

W przypadku przekroczenia dozwolonej prędkości, określonej na znaku BT-1, kierujący tramwajem może otrzymać mandat karny i punkty karne. Kwoty w tym przypadku określa taryfikator mandatów. Są to kwoty identyczne, z którymi powinien się liczyć kierujący samochodem. W przypadku przekroczenia dopuszczalnej prędkości:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • do 10 km/h – mandat 50 zł i 1 punkt karny,
  • o 11–15 km/h – mandat 100 zł i 2 punkty karne,
  • o 16–20 km/h – mandat 200 zł i 3 punkty karne,
  • o 21–25 km/h – mandat 300 zł i 5 punktów karnych,
  • o 26–30 km/h – mandat 400 zł i 7 punktów karnych,
  • o 31–40 km/h – mandat 800 zł i 9 punktów karnych,
  • o 41–50 km/h – mandat 1000 zł i 11 punktów karnych,
  • o 51–60 km/h – mandat 1500 zł i 13 punktów karnych,
  • o 61–70 km/h – mandat 2000 zł i 14 punktów karnych,
  • o 71 km/h i więcej – mandat 2500 zł i 15 punktów karnych.

Kto może mierzyć prędkość tramwaju za znakiem BT-1?

Podczas kontrolowania prędkości tramwaju obowiązują dokładnie takie same przepisy, jak w przypadku kontrolowania szybkości jazdy samochodów osobowych. To oznacza, że kontrolę przy użyciu aparatury może przeprowadzić np. policja. Tyle że możliwość ta jest raczej czysto potencjalna. Policjanci co do zasady nie prowadzą rutynowych kontroli prędkości tramwajów.

Czy za znakiem BT-1 można stracić prawo jazdy za prędkość?

REKLAMA

Motorniczych dotyczą te same przepisy prawa o ruchu drogowym, co kierowców. To zatem oznacza, że w ich przypadku również działa art. 135 ustawy Prawo o ruchu drogowym (wyraźnie stwierdza to art. 139 ustawy PoRD). Różnica jest tak naprawdę jedna. Motorniczy nie straci prawa jazdy, a pozwolenie na kierowanie tramwajem. Kiedy tak się stanie? "Policjant zatrzyma wydane w kraju prawo jazdy za pokwitowaniem w przypadku ujawnienia czynu polegającego na kierowaniu pojazdem z prędkością przekraczającą dopuszczalną o więcej niż 50 km/h na obszarze zabudowanym". W takim przypadku pozwolenie na kierowanie tramwajem zostanie wstrzymane na 3 miesiące.

Poza tym uprawnienia do kierowania tramwajem można również stracić w przypadku przekroczenia dozwolonej ilości punktów karnych czy stworzenia zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

REKLAMA

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

REKLAMA