REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kwadratowe ograniczenie prędkości? Dokładnie. Znak dotyczy jednego typu pojazdów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
kwadratowe ograniczenie prędkości, ograniczenie prędkości dla tramwajów, znak BT-1
Kwadratowe ograniczenie prędkości? Dokładnie. Znak dotyczy jednego typu pojazdów
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszy raz widzisz kwadratowe ograniczenie prędkości? Z pewnością nie. Mogłeś dostrzec je wcześniej, tylko nie patrzyłeś tam, gdzie trzeba. A nieuwaga może być kosztowna. Niestosowanie się do tego znaku kosztuje nawet 5 tys. zł.

rozwiń >

Czy kwadratowy znak BT-1 wyraża ograniczenie prędkości?

Ograniczenie prędkości to okrągły znak z czerwoną obwódką i wartością liczbową. Ewentualnie taki sam znak, ale umieszczony na białym tle. Czemu w tym przypadku znak jest kwadratowy i ma kwadratową, czerwoną obwódkę? Bo nie mówimy o znaku B-33 "ograniczenie prędkości" czy B-43 " strefa ograniczonej prędkości". To znak BT-1. Takie oznaczenie tłumaczy jego mało spotykaną formę.

REKLAMA

Kwadratowe ograniczenie prędkości to ograniczenie prędkości dla...

Kwadratowy znak z czerwoną obwódką nadal wskazuje ograniczenie prędkości. Czemu zatem nie da się go dostrzec przy drogach w Polsce? Da, tylko kierowcy nie szukają go w tym miejscu, co trzeba. Bo on jest umieszczany, ale przy torowiskach idących wzdłuż miejskich arterii. Powód takiej sytuacji jest oczywisty. Znak BT-1 znajduje się w katalogu oznaczeń przeznaczonych dla kierujących tramwajami. Tylko ich dotyczy.

Ciekawostka? Katalog znaków przeznaczonych dla kierujących tramwajem składa się tylko z 9 oznaczeń.

Czy za przekroczenie prędkości za znakiem BT-1 można dostać mandat?

Wyznacznikiem w tym przypadku staje się art. 91a par. 1 ustawy Kodeks wykroczeń. Ten stwierdza wyraźnie, że "kto, prowadząc pojazd, nie stosuje się do ograniczenia prędkości określonego ustawą lub znakiem drogowym, podlega karze grzywny". Aby rozjaśnić czy na tej podstawie można motorniczemu wlepić mandat za prędkość za znakiem BT-1, trzeba rozwinąć jeszcze dwie kwestie. Mowa o:

  • Czy tramwaj jest pojazdem? Jak najbardziej tak. Wyraźnie mówi o tym definicja zapisana w art. 2 pkt 31 ustawy Prawo o ruchu drogowym. W jej głos pojazdem jest "środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane, z wyjątkiem urządzenia wspomagającego ruch".
  • Czy znak BT-1 wyczerpuje znamiona znaku określającego ograniczenie prędkości? Również tak. Znak BT-1 znajduje się bowiem w katalogu zapisanym w rozporządzeniu Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Jego oficjalna definicja brzmi "ograniczenie prędkości". Jest zatem tak samo ważny, jak oznaczenia B-33 i B-43.

Podsumowując, gdy tramwaj przekroczy prędkość określoną znakiem BT-1, motorniczy może zostać za to ukarany mandatem i punktami karnymi. To scenariusz w pełni realny. Mało prawdopodobny w prawdziwym życiu, ale nadal realny.

Ile wynosi mandat za prędkość za znakiem BT-1?

W przypadku przekroczenia dozwolonej prędkości, określonej na znaku BT-1, kierujący tramwajem może otrzymać mandat karny i punkty karne. Kwoty w tym przypadku określa taryfikator mandatów. Są to kwoty identyczne, z którymi powinien się liczyć kierujący samochodem. W przypadku przekroczenia dopuszczalnej prędkości:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • do 10 km/h – mandat 50 zł i 1 punkt karny,
  • o 11–15 km/h – mandat 100 zł i 2 punkty karne,
  • o 16–20 km/h – mandat 200 zł i 3 punkty karne,
  • o 21–25 km/h – mandat 300 zł i 5 punktów karnych,
  • o 26–30 km/h – mandat 400 zł i 7 punktów karnych,
  • o 31–40 km/h – mandat 800 zł i 9 punktów karnych,
  • o 41–50 km/h – mandat 1000 zł i 11 punktów karnych,
  • o 51–60 km/h – mandat 1500 zł i 13 punktów karnych,
  • o 61–70 km/h – mandat 2000 zł i 14 punktów karnych,
  • o 71 km/h i więcej – mandat 2500 zł i 15 punktów karnych.

Kto może mierzyć prędkość tramwaju za znakiem BT-1?

Podczas kontrolowania prędkości tramwaju obowiązują dokładnie takie same przepisy, jak w przypadku kontrolowania szybkości jazdy samochodów osobowych. To oznacza, że kontrolę przy użyciu aparatury może przeprowadzić np. policja. Tyle że możliwość ta jest raczej czysto potencjalna. Policjanci co do zasady nie prowadzą rutynowych kontroli prędkości tramwajów.

Czy za znakiem BT-1 można stracić prawo jazdy za prędkość?

REKLAMA

Motorniczych dotyczą te same przepisy prawa o ruchu drogowym, co kierowców. To zatem oznacza, że w ich przypadku również działa art. 135 ustawy Prawo o ruchu drogowym (wyraźnie stwierdza to art. 139 ustawy PoRD). Różnica jest tak naprawdę jedna. Motorniczy nie straci prawa jazdy, a pozwolenie na kierowanie tramwajem. Kiedy tak się stanie? "Policjant zatrzyma wydane w kraju prawo jazdy za pokwitowaniem w przypadku ujawnienia czynu polegającego na kierowaniu pojazdem z prędkością przekraczającą dopuszczalną o więcej niż 50 km/h na obszarze zabudowanym". W takim przypadku pozwolenie na kierowanie tramwajem zostanie wstrzymane na 3 miesiące.

Poza tym uprawnienia do kierowania tramwajem można również stracić w przypadku przekroczenia dozwolonej ilości punktów karnych czy stworzenia zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA