REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy znak B-33 dotyczy też ciężarówek i autobusów? To dobre pytanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy znak B-33 dotyczy też ciężarówek i autobusów, kogo dotyczy znak b-33, czy znak B-33 dotyczy wszystkich pojazdów
Czy znak B-33 dotyczy też ciężarówek i autobusów? To dobre pytanie
/
Google Maps

REKLAMA

REKLAMA

Znak B-33 nie dotyczy wszystkich kierujących. Dla części z nich staje się... niewidzialny. Aby jednak ta zasada zadziałała w pełni, muszą najpierw zostać spełnione dwa dodatkowe warunki. A wszystko wyjaśniam w tym materiale.

rozwiń >

Ograniczenia prędkości. Znak B-33 czasami podnosi prędkość!

REKLAMA

Jest wiele kluczowych zasad ruchu drogowego. Niezwykle ważne jest pierwszeństwo, potężne znaczenie ma zachowanie szczególnej ostrożności oraz wysoki priorytet ma prędkość. Dozwolona prędkość jazdy pojazdu jest wyznaczana przez przepisy na dwa sposoby. Pierwszy dotyczy sytuacji, w której stosowane są generalne zasady zapisane w art. 20 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Drugi dotyczy sytuacji, w której przy drodze ustawiony zostanie znak B-33 "ograniczenie prędkości".

REKLAMA

Definicja znaku B-33 mówi o ograniczeniu prędkości. Tyle że słowo ograniczenie nie zawsze w tym przypadku jest właściwe. Bywa, że znak podnosi dozwoloną szybkość jazdy, a nie ją ogranicza. Dzieje się tak np. w mieście, gdy wskazuje prędkość na poziomie 70 km/h.

Kogo dotyczy, a kogo nie dotyczy znak B-33?

Kierowcy, widząc okrągłą tablicę z czerwoną obwódką i zapisaną na białym tle wartością liczbową, wiedzą, z jaką maksymalną prędkością mogą pojechać. Gdy pokazuje np. 70, limit prędkości wynosi 70 km/h. Jeżeli wskazuje 30, limit spada do 30 km/h. Co do tego jednak chyba żaden kierowca posiadający prawo jazdy wątpliwości nie ma. Wątpliwości mogą natomiast dotyczyć innej kwestii. Czy wszyscy kierujący wiedzą, kogo dotyczy ograniczenie prędkości? Nie zawsze jest bowiem tak, że tablica dotyczy wszystkich prowadzących...

W kwestii obowiązywania znaku B-33, rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych przewiduje dwa wyjątki.

  1. Po pierwsze znak B-33 dotyczy tylko tych pojazdów, których symbol pojawił się pod oznaczeniem na tabliczce. Może tam się pojawić symbol motocykla, samochodu ciężarowego, ciągnika rolniczego, pojazdu silnikowego z przyczepą, autobusu czy pojazdu przewożącego materiały niebezpieczne. Wszystkie inne pojazdy mogą się poruszać z prędkością zgodną dla ograniczenia obowiązującego na drodze.
  2. Po drugie gdy znak B-33 pojawi się w obszarze zabudowanym i będzie wskazywał prędkość wyższą niż 50 km/h, będzie się odnosił wyłącznie do samochodu osobowego, motocykla i samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t. W takim przypadku znak B-33 będzie niewidzialny dla kierowcy ciężarówki czy autobusu. Choć i tu są wyjątki. Podwyższone ograniczenie nadal nie będzie dotyczyć pojazdu o DMC do 3,5 t przewożącego materiały niebezpieczne czy motocykla przewożącego dziecko do lat 7.

Różne typy pojazdów różne przekroczenia prędkości za znakiem B-33

Załóżmy taki scenariusz. Mówimy o szerokiej, miejskiej arterii, na której drogowcy podnieśli prędkość do 70 km/h. Znajduje się ona oczywiście w obszarze zabudowanym. Trasą jadą dwa pojazdy: samochód osobowy i ciężarówka o DMC powyżej 3,5 tony. Obydwa pojazdy poruszają się 81 km/h. Ich kierujący popełniają jednak dwa różne wykroczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Przy limicie na poziomie 70 km/h wskazywanym przez znak B-33, kierujący autem osobowym przekracza dozwoloną prędkość o 11 km/h. To oznacza, że w razie pomiaru prędkości i kontroli drogowej dostanie 100 zł mandatu i 2 punkty karne.
  • Przy limicie na poziomie 70 km/h wskazywanym przez znak B-33, kierujący pojazdem ciężarowym o DMC powyżej 3,5 tony przekracza dozwoloną prędkość o 31 km/h. Jego znak B-33 przecież nie obejmuje. To oznacza, że dostanie 800 zł mandatu i 9 punktów karnych.

Warto w tym punkcie pamiętać o tym, że różne limity prędkości dla różnych pojazdów na jednej drodze to kwestia, którą doskonale znają np. współczesne fotoradary. Dla przykładu Mesta Fusion RN jest w stanie identyfikować pojazdy i wskazywać wysokość kary w zależności od indywidualnego limitu prędkości.

Co odwołuje znak B-33?

Znak B-33 obowiązuje, ale na ograniczonym obszarze drogi. Wprowadzane przez niego zasady można odwołać tak naprawdę na siedem sposobów. Wskazane na tablicy ograniczenie prędkości przestaje obowiązywać:

  • po minięciu skrzyżowania. Skrzyżowania, a nie połączenia dróg! Połączenie dróg nie odwołuje znaku B-33.
  • po minięciu kolejnego znaku B-33, wskazującego inny limit niż poprzednio.
  • po minięciu znaku B-43 "strefa ograniczonej prędkości".
  • po minięciu znaku B-42 "koniec zakazów". Tablica odwołuje wszystkie wcześniej obowiązujące zakazy, a więc np. ograniczenie prędkości, ale i zakaz wyprzedzania czy postoju.
  • po minięciu znaku D-40 "strefa zamieszkania". Ten znak automatycznie zmienia dopuszczalną prędkość. Ta jest ograniczana do zaledwie 20 km/h.
  • po minięciu znaku D-42 "obszar zabudowany". W tym przypadku prędkość automatycznie jest ograniczana do 50 km/h lub szybkości wskazanej na znaku B-33 dołączonym do tablicy D-42.
  • po minięciu znaku D-43 "koniec obszaru zabudowanego".

Mandat za znakiem B-33. Do 5 tys. zł i 15 punktów karnych

Czy istnieje mandat za niestosowanie się do znaku B-33? Pewnie, że tak. Mowa o mandacie za przekroczenie dozwolonej prędkości. I kary te warto na każdym kroku przypominać. Szczególnie że wartości zapisane w taryfikatorze są dziś niezwykle wysokie. A grzywna to dopiero początek. Są też przecież punkty karne, które trafią na konto kierowcy w Centralnej Ewidencji Kierowców.

  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km/h – mandat 50 zł i 1 punkt karny
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 11–15 km/h – mandat 100 zł i 2 punkty karne
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 16–20 km/h – mandat 200 zł i 3 punkty karne
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 21–25 km/h – mandat 300 zł i 5 punktów karnych
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 26–30 km/h – mandat 400 zł i 7 punktów karnych
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 31–40 km/h – mandat 800 zł i 9 punktów karnych
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 41–50 km/h – mandat 1000 zł i 11 punktów karnych
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 51–60 km/h – mandat 1500 zł i 13 punktów karnych
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 61–70 km/h – mandat 2000 zł i 14 punktów karnych
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 71 km/h i więcej – mandat 2500 zł i 15 punktów karnych

Warto pamiętać również o tzw. warunkach recydywy. W sytuacji, w której kierowca przekroczy prędkość o więcej niż 31 km/h i będzie to drugie takie przekroczenie w ciągu ostatnich dwóch lat, policjant podwoi kwotę mandatu. W przypadku przekroczenia o 31 do 40 km/h kara sięgnie zatem np. 1600, a nie 800 zł.

Utrata prawa jazdy za znakiem B-33

Nawet 5 tys. zł grzywny i 15 punktów karnych. Kara jest bolesna? A może się stać jeszcze bardziej bolesna. Bo w skrajnym przypadku policjanci mogą odebrać kierowcy prawo jazdy. Możliwość taka dotyczy przede wszystkim dwóch scenariuszy.

  • Po pierwsze kierowca straci prawo jazdy za prędkość, gdy przekroczy ją o co najmniej 50 km/h w terenie zabudowanym. Przekroczenie może być liczone zarówno od limitu podstawowego, jak i podwyższonego znakiem B-33. To nie ma znaczenia. Okres zakazu prowadzenia pojazdów trwa w tym przypadku 3 miesiące.
  • Po drugie kierowca straci prawo jazdy w przypadku drastycznego przekroczenie dopuszczalnej prędkości, które zostanie uznane przez policjantów za stworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Podstawę do takiego działania daje art. 86 par. 3 ustawy Kodeks wykroczeń. Decyzję o okresie zakazu podejmuje sąd. Zakaz może trwać od 6 miesięcy do 3 lat.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

KGP: 116 725 interwencji, 519 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 116 725 interwencji. Byli wzywani do 519 wypadków drogowych.

Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

REKLAMA

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

KGP: 117 251 interwencji, 487 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 117 251 interwencji. Byli wzywani do 487 wypadków drogowych.

Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

REKLAMA

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA