REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znak B-1. Niby zwykły zakaz, a kara do 5 tys. zł

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
znak B-1, co oznacza znak B-1, definicja znaku B-1, mandat za znak B-1
Znak B-1. Niby zwykły zakaz, a kara do 5 tys. zł
Google Maps

REKLAMA

REKLAMA

Znak B-1 jest typowym znakiem zakazu. Co oznacza, jakie zasady ruchu wprowadza i jaka kara czeka na kierowców, którzy się do oznaczenia nie zastosują? Każda z tych informacji może uchronić kierującego przed astronomicznym mandatem.

rozwiń >

Znak B-1. Definicja, przepisy, zasady ruchu

Definicja znaku B-1 jest dość prosta i brzmi "zakaz ruchu w obu kierunkach". Przywołuje ją par. 16 ust. 1 rozporządzenia ministrów infrastruktury oraz spraw wewnętrznych i administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Na tym jednak obowiązywanie oznaczenia się nie kończy, bo ustawodawca sprecyzował też listę użytkowników drogi, do których odnosi się znak. Obowiązuje zarówno kierujących pojazdami, jak i kolumn pieszych oraz jeźdźców i poganiaczy.

REKLAMA

REKLAMA

O znaku B-1 warto wiedzieć jeszcze kilka rzeczy. Konkretnie:

  • znak nie musi być ustawiony po prawej stronie jezdni. Może stać bezpośrednio na jezdni.
  • pod znakiem może się pojawić tabliczka z napisem "Nie dotyczy" wraz z symbolem pojazdu lub wyrażeniem określającym pojazd wskazuje, że zakaz nie dotyczy pojazdu określonego tabliczką.
  • znak B-1 ustawia się w miejscach, w których prowadzone są roboty w pasie drogowym, z uwagi na zły stan techniczny drogi, zagrażający bezpieczeństwu ruchu, przeznaczenie drogi do innych celów niż ruch pojazdów lub przeznaczenie drogi do ruchu tylko określonych rodzajów pojazdów.

Czym różni się znak B-1 od B-2?

Znaki B-1 i B-2 różnią przede wszystkim dwie rzeczy. Mowa o:

  1. aspekcie graficznym. Znak B-1 ma białe tło i czerwoną obwódkę. Znak B-2 natomiast jest czerwony i posiada na środku białe pole przypominające prostokąt.
  2. aspekcie wprowadzanych zasad ruchu. Znak B-1 oznacza, że ruch na jezdni został wyłączony. W każdym z kierunków. Znak B-2 stanowi z kolei informację, że zakazany został wjazd za znak od strony jego umieszczenia. Ustawia się go głównie przed drogami jednokierunkowymi. Z przeciwnego kierunku pojazdy mogą się zatem poruszać.

Kto może wjechać za znak B-1?

Przepisy przewidują tak naprawdę cztery wyjątki, w których kierujący nie musi stosować się do znaku B-1. Mowa o:

REKLAMA

  • uprawnionej osobie niepełnosprawnej o obniżonej sprawności ruchowej kierująca pojazdem samochodowym, pod warunkiem posiadania karty parkingowej,
  • kierującym pojazdem, który przewozi osobę niepełnosprawną o obniżonej sprawności ruchowej, pod warunkiem posiadania karty parkingowej,
  • służbach publicznych, które działają w związku z ratowaniem życia i zdrowia, mowa tu o policji, straży pożarnej czy pojeździe pogotowia,
  • pojazdach, które spod jego działania zostały wyjęte na mocy tabliczki umieszczonej pod znakiem, mogą to być taksówki, pojazdy komunikacji miejskiej, mieszkańcy okolicznych bloków czy np. dostawcy.

Czy znak B-1 dotyczy pieszych i rowerzystów?

Zakaz wyrażony znakiem B-1 może dotyczyć pieszych, ale tylko w przypadku, w którym mówimy o kolumnie pieszych. Zapis taki pojawia się w definicji oznaczenia. Oznaczenie nie dotyczy natomiast pieszych rozumianych jako pojedyncze osoby idące jezdnią czy chodnikiem. Nie muszą oni stosować się do tego znaku drogowego i nie spotkają ich za to żadne konsekwencje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co w przypadku rowerów? Znak B-1 dotyczy pojazdów. Rower to natomiast, w głos definicji zapisanej w art. 2 pkt 47 ustawy Prawo o ruchu drogowym, nadal pojazd. A więc tak, zakaz wyrażony znakiem B-1 dotyczy rowerzystów. Muszą się oni stosować do wskazywanych przez oznaczenie zasad ruchu drogowego. Chyba że zostaną wyjęci spod tego obowiązku np. na mocy tabliczki pojawiającej się pod oznaczeniem.

Co odwołuje znak B-1?

Znaki zakazu obowiązują na pewnym odcinku drogi. To prawda. I nie inaczej jest ze znakiem B-1. Tyle że jego tak właściwie nic nie odwołuje. Nie ma go co odwołać, bo kierowca na dany odcinek drogi po prostu nie może wjechać. Jego obowiązywanie kończy się zatem w momencie, w którym np. drogowcy po zakończonym remoncie usuną oznaczenie.

Jaki jest mandat za znak B-1?

Niezastosowanie się do znaku B-1 "Zakaz ruchu" oznacza wykroczenie. To nie zostało jednak opisane w taryfikatorze mandatów. Czy to oznacza, że kierowca nie dostanie kary? Nic z tych rzeczy. Policjanci zastosują bowiem w tym przypadku art. 92 par. 1 ustawy Kodeks wykroczeń. Zapis ten mówi wyraźnie o tym, że "kto nie stosuje się do znaku lub sygnału drogowego albo do sygnału lub polecenia osoby uprawnionej do kierowania ruchem lub do kontroli ruchu drogowego, podlega karze grzywny".

Grzywna nie została sprecyzowana? To jeszcze gorzej dla kierowcy, bo to oznacza, że policjant może wlepić mandat wynoszący od 20 do nawet 5000 zł. Kwotę wybiera uznaniowo na podstawie stopnia zawinienia, ale także postawy kierującego. I korzystanie z maksymalnego progu wcale nie jest rzadkością. Dobry przykład płynie z Zielonej Góry. Tam kierowca Audi, który zignorował znak B-1 i zaparkował zaraz za nim, dostał właśnie 5 tys. zł mandatu.

Przykład

Kierowca nie przyjmie mandatu? Proszę bardzo. Tylko wtedy policjant skieruje sprawę do sądu. Sąd natomiast może wlepić kierującemu nawet 30 tys. zł grzywy.

Ile punktów karnych za znak B-1?

Mandat do 5 tys. zł to dużo? Bez wątpienia tak. Tyle że tak wysoka kwota grzywny to dopiero pierwsza ze złych informacji. Druga jest taka, że niezastosowanie się do znaku B-1 "Zakaz ruchu", zostało również obwarowane solidną sankcją w zakresie punktów karnych. Kierowca, który popełni to wykroczenie, musi liczyć się z tym, że policjanci wlepiając za nie mandat, dopiszą do jego konta w Centralnej Ewidencji Kierowców aż 8 punktów karnych!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

REKLAMA

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA