REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
znak B-1, co oznacza znak B-1, definicja znaku B-1, mandat za znak B-1
Znak B-1. Niby zwykły zakaz, a kara do 5 tys. zł
Google Maps

REKLAMA

REKLAMA

Znak B-1 jest typowym znakiem zakazu. Co oznacza, jakie zasady ruchu wprowadza i jaka kara czeka na kierowców, którzy się do oznaczenia nie zastosują? Każda z tych informacji może uchronić kierującego przed astronomicznym mandatem.

rozwiń >

Znak B-1. Definicja, przepisy, zasady ruchu

Definicja znaku B-1 jest dość prosta i brzmi "zakaz ruchu w obu kierunkach". Przywołuje ją par. 16 ust. 1 rozporządzenia ministrów infrastruktury oraz spraw wewnętrznych i administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Na tym jednak obowiązywanie oznaczenia się nie kończy, bo ustawodawca sprecyzował też listę użytkowników drogi, do których odnosi się znak. Obowiązuje zarówno kierujących pojazdami, jak i kolumn pieszych oraz jeźdźców i poganiaczy.

REKLAMA

REKLAMA

O znaku B-1 warto wiedzieć jeszcze kilka rzeczy. Konkretnie:

  • znak nie musi być ustawiony po prawej stronie jezdni. Może stać bezpośrednio na jezdni.
  • pod znakiem może się pojawić tabliczka z napisem "Nie dotyczy" wraz z symbolem pojazdu lub wyrażeniem określającym pojazd wskazuje, że zakaz nie dotyczy pojazdu określonego tabliczką.
  • znak B-1 ustawia się w miejscach, w których prowadzone są roboty w pasie drogowym, z uwagi na zły stan techniczny drogi, zagrażający bezpieczeństwu ruchu, przeznaczenie drogi do innych celów niż ruch pojazdów lub przeznaczenie drogi do ruchu tylko określonych rodzajów pojazdów.

Czym różni się znak B-1 od B-2?

Znaki B-1 i B-2 różnią przede wszystkim dwie rzeczy. Mowa o:

  1. aspekcie graficznym. Znak B-1 ma białe tło i czerwoną obwódkę. Znak B-2 natomiast jest czerwony i posiada na środku białe pole przypominające prostokąt.
  2. aspekcie wprowadzanych zasad ruchu. Znak B-1 oznacza, że ruch na jezdni został wyłączony. W każdym z kierunków. Znak B-2 stanowi z kolei informację, że zakazany został wjazd za znak od strony jego umieszczenia. Ustawia się go głównie przed drogami jednokierunkowymi. Z przeciwnego kierunku pojazdy mogą się zatem poruszać.

Kto może wjechać za znak B-1?

Przepisy przewidują tak naprawdę cztery wyjątki, w których kierujący nie musi stosować się do znaku B-1. Mowa o:

REKLAMA

  • uprawnionej osobie niepełnosprawnej o obniżonej sprawności ruchowej kierująca pojazdem samochodowym, pod warunkiem posiadania karty parkingowej,
  • kierującym pojazdem, który przewozi osobę niepełnosprawną o obniżonej sprawności ruchowej, pod warunkiem posiadania karty parkingowej,
  • służbach publicznych, które działają w związku z ratowaniem życia i zdrowia, mowa tu o policji, straży pożarnej czy pojeździe pogotowia,
  • pojazdach, które spod jego działania zostały wyjęte na mocy tabliczki umieszczonej pod znakiem, mogą to być taksówki, pojazdy komunikacji miejskiej, mieszkańcy okolicznych bloków czy np. dostawcy.

Czy znak B-1 dotyczy pieszych i rowerzystów?

Zakaz wyrażony znakiem B-1 może dotyczyć pieszych, ale tylko w przypadku, w którym mówimy o kolumnie pieszych. Zapis taki pojawia się w definicji oznaczenia. Oznaczenie nie dotyczy natomiast pieszych rozumianych jako pojedyncze osoby idące jezdnią czy chodnikiem. Nie muszą oni stosować się do tego znaku drogowego i nie spotkają ich za to żadne konsekwencje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co w przypadku rowerów? Znak B-1 dotyczy pojazdów. Rower to natomiast, w głos definicji zapisanej w art. 2 pkt 47 ustawy Prawo o ruchu drogowym, nadal pojazd. A więc tak, zakaz wyrażony znakiem B-1 dotyczy rowerzystów. Muszą się oni stosować do wskazywanych przez oznaczenie zasad ruchu drogowego. Chyba że zostaną wyjęci spod tego obowiązku np. na mocy tabliczki pojawiającej się pod oznaczeniem.

Co odwołuje znak B-1?

Znaki zakazu obowiązują na pewnym odcinku drogi. To prawda. I nie inaczej jest ze znakiem B-1. Tyle że jego tak właściwie nic nie odwołuje. Nie ma go co odwołać, bo kierowca na dany odcinek drogi po prostu nie może wjechać. Jego obowiązywanie kończy się zatem w momencie, w którym np. drogowcy po zakończonym remoncie usuną oznaczenie.

Jaki jest mandat za znak B-1?

Niezastosowanie się do znaku B-1 "Zakaz ruchu" oznacza wykroczenie. To nie zostało jednak opisane w taryfikatorze mandatów. Czy to oznacza, że kierowca nie dostanie kary? Nic z tych rzeczy. Policjanci zastosują bowiem w tym przypadku art. 92 par. 1 ustawy Kodeks wykroczeń. Zapis ten mówi wyraźnie o tym, że "kto nie stosuje się do znaku lub sygnału drogowego albo do sygnału lub polecenia osoby uprawnionej do kierowania ruchem lub do kontroli ruchu drogowego, podlega karze grzywny".

Grzywna nie została sprecyzowana? To jeszcze gorzej dla kierowcy, bo to oznacza, że policjant może wlepić mandat wynoszący od 20 do nawet 5000 zł. Kwotę wybiera uznaniowo na podstawie stopnia zawinienia, ale także postawy kierującego. I korzystanie z maksymalnego progu wcale nie jest rzadkością. Dobry przykład płynie z Zielonej Góry. Tam kierowca Audi, który zignorował znak B-1 i zaparkował zaraz za nim, dostał właśnie 5 tys. zł mandatu.

Przykład

Kierowca nie przyjmie mandatu? Proszę bardzo. Tylko wtedy policjant skieruje sprawę do sądu. Sąd natomiast może wlepić kierującemu nawet 30 tys. zł grzywy.

Ile punktów karnych za znak B-1?

Mandat do 5 tys. zł to dużo? Bez wątpienia tak. Tyle że tak wysoka kwota grzywny to dopiero pierwsza ze złych informacji. Druga jest taka, że niezastosowanie się do znaku B-1 "Zakaz ruchu", zostało również obwarowane solidną sankcją w zakresie punktów karnych. Kierowca, który popełni to wykroczenie, musi liczyć się z tym, że policjanci wlepiając za nie mandat, dopiszą do jego konta w Centralnej Ewidencji Kierowców aż 8 punktów karnych!

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA