REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
znak B-1, co oznacza znak B-1, definicja znaku B-1, mandat za znak B-1
Znak B-1. Niby zwykły zakaz, a kara do 5 tys. zł
Google Maps

REKLAMA

REKLAMA

Znak B-1 jest typowym znakiem zakazu. Co oznacza, jakie zasady ruchu wprowadza i jaka kara czeka na kierowców, którzy się do oznaczenia nie zastosują? Każda z tych informacji może uchronić kierującego przed astronomicznym mandatem.

rozwiń >

Znak B-1. Definicja, przepisy, zasady ruchu

Definicja znaku B-1 jest dość prosta i brzmi "zakaz ruchu w obu kierunkach". Przywołuje ją par. 16 ust. 1 rozporządzenia ministrów infrastruktury oraz spraw wewnętrznych i administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Na tym jednak obowiązywanie oznaczenia się nie kończy, bo ustawodawca sprecyzował też listę użytkowników drogi, do których odnosi się znak. Obowiązuje zarówno kierujących pojazdami, jak i kolumn pieszych oraz jeźdźców i poganiaczy.

REKLAMA

REKLAMA

O znaku B-1 warto wiedzieć jeszcze kilka rzeczy. Konkretnie:

  • znak nie musi być ustawiony po prawej stronie jezdni. Może stać bezpośrednio na jezdni.
  • pod znakiem może się pojawić tabliczka z napisem "Nie dotyczy" wraz z symbolem pojazdu lub wyrażeniem określającym pojazd wskazuje, że zakaz nie dotyczy pojazdu określonego tabliczką.
  • znak B-1 ustawia się w miejscach, w których prowadzone są roboty w pasie drogowym, z uwagi na zły stan techniczny drogi, zagrażający bezpieczeństwu ruchu, przeznaczenie drogi do innych celów niż ruch pojazdów lub przeznaczenie drogi do ruchu tylko określonych rodzajów pojazdów.

Czym różni się znak B-1 od B-2?

Znaki B-1 i B-2 różnią przede wszystkim dwie rzeczy. Mowa o:

  1. aspekcie graficznym. Znak B-1 ma białe tło i czerwoną obwódkę. Znak B-2 natomiast jest czerwony i posiada na środku białe pole przypominające prostokąt.
  2. aspekcie wprowadzanych zasad ruchu. Znak B-1 oznacza, że ruch na jezdni został wyłączony. W każdym z kierunków. Znak B-2 stanowi z kolei informację, że zakazany został wjazd za znak od strony jego umieszczenia. Ustawia się go głównie przed drogami jednokierunkowymi. Z przeciwnego kierunku pojazdy mogą się zatem poruszać.

Kto może wjechać za znak B-1?

Przepisy przewidują tak naprawdę cztery wyjątki, w których kierujący nie musi stosować się do znaku B-1. Mowa o:

REKLAMA

  • uprawnionej osobie niepełnosprawnej o obniżonej sprawności ruchowej kierująca pojazdem samochodowym, pod warunkiem posiadania karty parkingowej,
  • kierującym pojazdem, który przewozi osobę niepełnosprawną o obniżonej sprawności ruchowej, pod warunkiem posiadania karty parkingowej,
  • służbach publicznych, które działają w związku z ratowaniem życia i zdrowia, mowa tu o policji, straży pożarnej czy pojeździe pogotowia,
  • pojazdach, które spod jego działania zostały wyjęte na mocy tabliczki umieszczonej pod znakiem, mogą to być taksówki, pojazdy komunikacji miejskiej, mieszkańcy okolicznych bloków czy np. dostawcy.

Czy znak B-1 dotyczy pieszych i rowerzystów?

Zakaz wyrażony znakiem B-1 może dotyczyć pieszych, ale tylko w przypadku, w którym mówimy o kolumnie pieszych. Zapis taki pojawia się w definicji oznaczenia. Oznaczenie nie dotyczy natomiast pieszych rozumianych jako pojedyncze osoby idące jezdnią czy chodnikiem. Nie muszą oni stosować się do tego znaku drogowego i nie spotkają ich za to żadne konsekwencje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co w przypadku rowerów? Znak B-1 dotyczy pojazdów. Rower to natomiast, w głos definicji zapisanej w art. 2 pkt 47 ustawy Prawo o ruchu drogowym, nadal pojazd. A więc tak, zakaz wyrażony znakiem B-1 dotyczy rowerzystów. Muszą się oni stosować do wskazywanych przez oznaczenie zasad ruchu drogowego. Chyba że zostaną wyjęci spod tego obowiązku np. na mocy tabliczki pojawiającej się pod oznaczeniem.

Co odwołuje znak B-1?

Znaki zakazu obowiązują na pewnym odcinku drogi. To prawda. I nie inaczej jest ze znakiem B-1. Tyle że jego tak właściwie nic nie odwołuje. Nie ma go co odwołać, bo kierowca na dany odcinek drogi po prostu nie może wjechać. Jego obowiązywanie kończy się zatem w momencie, w którym np. drogowcy po zakończonym remoncie usuną oznaczenie.

Jaki jest mandat za znak B-1?

Niezastosowanie się do znaku B-1 "Zakaz ruchu" oznacza wykroczenie. To nie zostało jednak opisane w taryfikatorze mandatów. Czy to oznacza, że kierowca nie dostanie kary? Nic z tych rzeczy. Policjanci zastosują bowiem w tym przypadku art. 92 par. 1 ustawy Kodeks wykroczeń. Zapis ten mówi wyraźnie o tym, że "kto nie stosuje się do znaku lub sygnału drogowego albo do sygnału lub polecenia osoby uprawnionej do kierowania ruchem lub do kontroli ruchu drogowego, podlega karze grzywny".

Grzywna nie została sprecyzowana? To jeszcze gorzej dla kierowcy, bo to oznacza, że policjant może wlepić mandat wynoszący od 20 do nawet 5000 zł. Kwotę wybiera uznaniowo na podstawie stopnia zawinienia, ale także postawy kierującego. I korzystanie z maksymalnego progu wcale nie jest rzadkością. Dobry przykład płynie z Zielonej Góry. Tam kierowca Audi, który zignorował znak B-1 i zaparkował zaraz za nim, dostał właśnie 5 tys. zł mandatu.

Przykład

Kierowca nie przyjmie mandatu? Proszę bardzo. Tylko wtedy policjant skieruje sprawę do sądu. Sąd natomiast może wlepić kierującemu nawet 30 tys. zł grzywy.

Ile punktów karnych za znak B-1?

Mandat do 5 tys. zł to dużo? Bez wątpienia tak. Tyle że tak wysoka kwota grzywny to dopiero pierwsza ze złych informacji. Druga jest taka, że niezastosowanie się do znaku B-1 "Zakaz ruchu", zostało również obwarowane solidną sankcją w zakresie punktów karnych. Kierowca, który popełni to wykroczenie, musi liczyć się z tym, że policjanci wlepiając za nie mandat, dopiszą do jego konta w Centralnej Ewidencji Kierowców aż 8 punktów karnych!

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA