REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fotoradar ze sztuczną inteligencją działa. I łapie 100 kierowców dziennie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
fotoradary ze sztuczną inteligencją, fotoradary ze sztuczną inteligencją w Polsce, inteligentne fotoradary
Fotoradar ze sztuczną inteligencją działa. I łapie 100 kierowców dziennie
GITD

REKLAMA

REKLAMA

Fotoradary ze sztuczną inteligencją wcale nie są śpiewem przyszłości. Takie urządzenia są już stawiane przy drogach i z powodzeniem wykorzystywane do kontrolowania ruchu drogowego. Czy w Polsce fotoradary AI też można spotkać? Sprawdźmy.

rozwiń >

Fotoradar ze sztuczną inteligencją, czyli co?

Samochody potrafią z nami rozmawiać, nawigacja sama podpowiada adresy, na które moglibyśmy chcieć jechać, a sygnalizacja świetlna obserwuje natężenie ruchu. Teraz sztuczna inteligencja zajrzała również do technologii budowy fotoradarów. Za jej sprawą możliwe jest rozszerzanie możliwości urządzeń lub jak np. w Wielkiej Brytanii, ich kierunkowanie. Urządzenie stosowane na trasie A30 na wyspach monitoruje tylko dwa wykroczenia. Sprawdza, czy kierowca ma zapięte pasy bezpieczeństwa oraz kontroluje, czy kierujący nie rozmawia przez telefon, trzymając urządzenie w dłoni.

REKLAMA

Jak działa fotoradar AI w Wielkiej Brytanii?

REKLAMA

Fotoradary AI w Wielkiej Brytanii pojawiły się m.in. na autostradzie A30 w pobliżu miejscowości Launceston w Kornwalii. Choć o fotoradarze ciężko właściwie tu mówić. To raczej zestaw prawie niewidocznych kamer, które posiadają np. lampę błyskową na podczerwień oraz są w stanie wyostrzyć czy filtrować zdjęcie. Urządzenie rejestruje każdy przejeżdżający danym odcinkiem pojazd. Fotografie są następnie analizowane przez sztuczną inteligencję. Program identyfikuje zdjęcia, które mogą stanowić dowód na popełnienie wykroczenia.

Zanim na podstawie takiego zdjęcia wystawiony zostanie mandat, fotka najpierw jest ostatecznie zatwierdzana przez człowieka. Ile mandatów wystawił system? 300 w trzy dni. 117 dotyczyło jazdy bez zapiętych pasów bezpieczeństwa. W 180. przypadkach wykroczenie polegało na korzystaniu z telefonu komórkowego w czasie prowadzenia pojazdu.

Czy w Polsce są fotoradary ze sztuczną inteligencją?

REKLAMA

Pewnie pomyślicie sobie, że system na razie działa tylko w Wielkiej Brytanii. Wkrótce być może pojawi się w innych krajach europejskich. W Polsce natomiast będziemy musieli jeszcze na niego długo zaczekać. To jednak poważny błąd. Bo w Polsce już mamy fotoradary ze sztuczną inteligencją. Urządzenia zostały umieszczone przy drodze i działają. Powiem więcej, one w Polsce mają dodatkowo rozszerzone uprawnienia. Bo monitorują nie tylko wykroczenia "peryferyjne" w postaci niezapiętych pasów czy rozmowy przez telefon. Podstawowym ich zadaniem jest badanie prędkości. Inteligentne badanie!

Sztuczna inteligencja w przypadku polskich radarów staje się groźną bronią na kierowców, którzy popełniają wykroczenia i którzy nie respektują przepisów drogowych. Jedno zdjęcie może bowiem pozwolić na ujawnienie szeregu wykroczeń. W efekcie prowadzący nie dostanie jednego mandatu, a ich zestaw. W skrajnym przypadku po zsumowaniu punktów straci nawet prawo jazdy i będzie musiał udać się na egzamin sprawdzający umiejętności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W Polsce fotoradary ze sztuczną inteligencją potrafią dużo!

Mówiąc o radarach ze sztuczną inteligencją w Polsce mam na myśli urządzenia MultaRadar CD i Mesta Fusion RN. Szczególnie wyróżnia się drugie z nich. To pionowy, pomarańczowy słupek. Francuski wynalazek potrafi jednak w tym samym czasie kontrolować 32 pojazdy, które poruszają się nawet ośmioma pasami ruchu. Obserwację prowadzi już od odległości wynoszącej 200 metrów. A to dopiero początek jego możliwości.

Mesta Fusion RN mierzy prędkość i porównuje ją z ograniczeniami prędkości przypisanymi do danego typu pojazdu czy danego pasa ruchu, odczytuje tablice rejestracyjne, sprawdza odstęp pomiędzy autami, widzi jazdę pod prąd, chodnikiem, buspasem i pasem awaryjnym, a do tego robi zdjęcie tylnej tablicy rejestracyjnej w motocyklu. Na ile skuteczna jest taka broń? Urządzenie w Kargowej w powiecie zielonogórskim w ciągu pół roku wystawiło 700 mandatów za przekroczenie prędkości. W Modzerowie pod Włocławkiem radar ujawnił 167 wykroczeń w miesiąc.

Gdzie można w Polsce znaleźć radary i kamery AI?

W Polsce sztuczną inteligencję wykorzystują nie tylko fotoradary. Lista urządzeń jest zdecydowanie dłuższa. Z dobrodziejstw cyfrowego "myślenia" korzystają również odcinkowe pomiary prędkości. Dobry przykład dotyczy OPP na S7 w Białobrzegach. Tam nie ma jednej kamery dla danego pasa ruchu. Jest jedna dla danego kierunku jazdy.

O kamery korzystające ze sztucznej inteligencji oparty jest także e-Toll na bramownicach na A2 i A4 czy zamontowany w radiowozach KAS patrolujących płatne odcinki. Kamery obserwują pojazdy, odczytują ich numery rejestracyjne, a następnie porównują je z informacją o płatności zawartą w bazie elektronicznego myta. Gdy do danego numeru nie jest dopisane wniesienie opłaty, pojazd może zostać zatrzymany, a jego kierowca dostanie mandat karny.

Jakie mandaty wystawia fotoradar ze sztuczną inteligencją?

Montowana w Polsce Mesta Fusion RN udowadnia, że oko fotoradaru jest naprawdę czujne. Widzi wiele nieprawidłowych zachowań i nie boi się ich rejestrować. Podstawą jest oczywiście przekroczenie dozwolonej prędkości. Na tym jednak lista kar za zdjęcie z inteligentnego fotoradaru się nie wyczerpuje. Kierowca może zostać ukarany za:

  • jazda autostradą lub drogą ekspresową w kierunku przeciwnym niż wynikający z ustawy lub znaków drogowych – mandat 2000 zł i 15 punktów karnych,
  • naruszenie zakazu jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych – mandat 1500 zł (recydywa 3000 zł) i 8 punktów karnych,
  • korzystanie podczas jazdy z telefonu wymagające trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku przez kierującego pojazdem – mandat 500 zł i 12 punktów karnych,
  • niezachowanie przez kierującego pojazdem wymaganego minimalnego odstępu między pojazdem, którym kieruje, a pojazdem jadącym przed nim na tym samym pasie ruchu – mandat od 300 do 500 zł i 5 punktów karnych,
  • zajmowanie więcej niż jednego, wyznaczonego na jezdni, pasa ruchu – mandat 150 zł i 6 punktów karnych,
  • niekorzystanie z pasów bezpieczeństwa podczas jazdy – mandat 100 zł i 5 punktów karnych,
  • kierowanie pojazdem przewożącym pasażerów niekorzystających z pasów bezpieczeństwa – mandat 100 zł i 5 punktów karnych,
  • niestosowanie się do znaku mówiącego o pasie ruchu dla autobusów – mandat 100 zł i 1 punkt karny.

A jeżeli chodzi o mandaty za prędkość, poniżej przypominam ich wysokość. Przekroczenie dopuszczalnej prędkości:

  • do 10 km/h – mandat 50 zł i 1 punkt karny,
  • o 11–15 km/h – mandat 100 zł i 2 punkty karne,
  • o 16–20 km/h – mandat 200 zł i 3 punkty karne,
  • o 21–25 km/h – mandat 300 zł i 5 punktów karnych,
  • o 26–30 km/h – mandat 400 zł i 7 punktów karnych,
  • o 31–40 km/h – mandat 800 zł (recydywa 1600 zł) i 9 punktów karnych,
  • o 41–50 km/h – mandat 1000 zł (recydywa 2000 zł) i 11 punktów karnych,
  • o 51–60 km/h – mandat 1500 zł (recydywa 3000 zł) i 13 punktów karnych,
  • o 61–70 km/h – mandat 2000 zł (recydywa 4000 zł) i 14 punktów karnych,
  • o 71 km/h i więcej – mandat 2500 zł (recydywa 5000 zł) i 15 punktów karnych.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA