REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fotoradar ze sztuczną inteligencją działa. I łapie 100 kierowców dziennie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
fotoradary ze sztuczną inteligencją, fotoradary ze sztuczną inteligencją w Polsce, inteligentne fotoradary
Fotoradar ze sztuczną inteligencją działa. I łapie 100 kierowców dziennie
GITD

REKLAMA

REKLAMA

Fotoradary ze sztuczną inteligencją wcale nie są śpiewem przyszłości. Takie urządzenia są już stawiane przy drogach i z powodzeniem wykorzystywane do kontrolowania ruchu drogowego. Czy w Polsce fotoradary AI też można spotkać? Sprawdźmy.

rozwiń >

Fotoradar ze sztuczną inteligencją, czyli co?

Samochody potrafią z nami rozmawiać, nawigacja sama podpowiada adresy, na które moglibyśmy chcieć jechać, a sygnalizacja świetlna obserwuje natężenie ruchu. Teraz sztuczna inteligencja zajrzała również do technologii budowy fotoradarów. Za jej sprawą możliwe jest rozszerzanie możliwości urządzeń lub jak np. w Wielkiej Brytanii, ich kierunkowanie. Urządzenie stosowane na trasie A30 na wyspach monitoruje tylko dwa wykroczenia. Sprawdza, czy kierowca ma zapięte pasy bezpieczeństwa oraz kontroluje, czy kierujący nie rozmawia przez telefon, trzymając urządzenie w dłoni.

REKLAMA

REKLAMA

Jak działa fotoradar AI w Wielkiej Brytanii?

Fotoradary AI w Wielkiej Brytanii pojawiły się m.in. na autostradzie A30 w pobliżu miejscowości Launceston w Kornwalii. Choć o fotoradarze ciężko właściwie tu mówić. To raczej zestaw prawie niewidocznych kamer, które posiadają np. lampę błyskową na podczerwień oraz są w stanie wyostrzyć czy filtrować zdjęcie. Urządzenie rejestruje każdy przejeżdżający danym odcinkiem pojazd. Fotografie są następnie analizowane przez sztuczną inteligencję. Program identyfikuje zdjęcia, które mogą stanowić dowód na popełnienie wykroczenia.

Zanim na podstawie takiego zdjęcia wystawiony zostanie mandat, fotka najpierw jest ostatecznie zatwierdzana przez człowieka. Ile mandatów wystawił system? 300 w trzy dni. 117 dotyczyło jazdy bez zapiętych pasów bezpieczeństwa. W 180. przypadkach wykroczenie polegało na korzystaniu z telefonu komórkowego w czasie prowadzenia pojazdu.

Czy w Polsce są fotoradary ze sztuczną inteligencją?

Pewnie pomyślicie sobie, że system na razie działa tylko w Wielkiej Brytanii. Wkrótce być może pojawi się w innych krajach europejskich. W Polsce natomiast będziemy musieli jeszcze na niego długo zaczekać. To jednak poważny błąd. Bo w Polsce już mamy fotoradary ze sztuczną inteligencją. Urządzenia zostały umieszczone przy drodze i działają. Powiem więcej, one w Polsce mają dodatkowo rozszerzone uprawnienia. Bo monitorują nie tylko wykroczenia "peryferyjne" w postaci niezapiętych pasów czy rozmowy przez telefon. Podstawowym ich zadaniem jest badanie prędkości. Inteligentne badanie!

REKLAMA

Sztuczna inteligencja w przypadku polskich radarów staje się groźną bronią na kierowców, którzy popełniają wykroczenia i którzy nie respektują przepisów drogowych. Jedno zdjęcie może bowiem pozwolić na ujawnienie szeregu wykroczeń. W efekcie prowadzący nie dostanie jednego mandatu, a ich zestaw. W skrajnym przypadku po zsumowaniu punktów straci nawet prawo jazdy i będzie musiał udać się na egzamin sprawdzający umiejętności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W Polsce fotoradary ze sztuczną inteligencją potrafią dużo!

Mówiąc o radarach ze sztuczną inteligencją w Polsce mam na myśli urządzenia MultaRadar CD i Mesta Fusion RN. Szczególnie wyróżnia się drugie z nich. To pionowy, pomarańczowy słupek. Francuski wynalazek potrafi jednak w tym samym czasie kontrolować 32 pojazdy, które poruszają się nawet ośmioma pasami ruchu. Obserwację prowadzi już od odległości wynoszącej 200 metrów. A to dopiero początek jego możliwości.

Mesta Fusion RN mierzy prędkość i porównuje ją z ograniczeniami prędkości przypisanymi do danego typu pojazdu czy danego pasa ruchu, odczytuje tablice rejestracyjne, sprawdza odstęp pomiędzy autami, widzi jazdę pod prąd, chodnikiem, buspasem i pasem awaryjnym, a do tego robi zdjęcie tylnej tablicy rejestracyjnej w motocyklu. Na ile skuteczna jest taka broń? Urządzenie w Kargowej w powiecie zielonogórskim w ciągu pół roku wystawiło 700 mandatów za przekroczenie prędkości. W Modzerowie pod Włocławkiem radar ujawnił 167 wykroczeń w miesiąc.

Gdzie można w Polsce znaleźć radary i kamery AI?

W Polsce sztuczną inteligencję wykorzystują nie tylko fotoradary. Lista urządzeń jest zdecydowanie dłuższa. Z dobrodziejstw cyfrowego "myślenia" korzystają również odcinkowe pomiary prędkości. Dobry przykład dotyczy OPP na S7 w Białobrzegach. Tam nie ma jednej kamery dla danego pasa ruchu. Jest jedna dla danego kierunku jazdy.

O kamery korzystające ze sztucznej inteligencji oparty jest także e-Toll na bramownicach na A2 i A4 czy zamontowany w radiowozach KAS patrolujących płatne odcinki. Kamery obserwują pojazdy, odczytują ich numery rejestracyjne, a następnie porównują je z informacją o płatności zawartą w bazie elektronicznego myta. Gdy do danego numeru nie jest dopisane wniesienie opłaty, pojazd może zostać zatrzymany, a jego kierowca dostanie mandat karny.

Jakie mandaty wystawia fotoradar ze sztuczną inteligencją?

Montowana w Polsce Mesta Fusion RN udowadnia, że oko fotoradaru jest naprawdę czujne. Widzi wiele nieprawidłowych zachowań i nie boi się ich rejestrować. Podstawą jest oczywiście przekroczenie dozwolonej prędkości. Na tym jednak lista kar za zdjęcie z inteligentnego fotoradaru się nie wyczerpuje. Kierowca może zostać ukarany za:

  • jazda autostradą lub drogą ekspresową w kierunku przeciwnym niż wynikający z ustawy lub znaków drogowych – mandat 2000 zł i 15 punktów karnych,
  • naruszenie zakazu jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych – mandat 1500 zł (recydywa 3000 zł) i 8 punktów karnych,
  • korzystanie podczas jazdy z telefonu wymagające trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku przez kierującego pojazdem – mandat 500 zł i 12 punktów karnych,
  • niezachowanie przez kierującego pojazdem wymaganego minimalnego odstępu między pojazdem, którym kieruje, a pojazdem jadącym przed nim na tym samym pasie ruchu – mandat od 300 do 500 zł i 5 punktów karnych,
  • zajmowanie więcej niż jednego, wyznaczonego na jezdni, pasa ruchu – mandat 150 zł i 6 punktów karnych,
  • niekorzystanie z pasów bezpieczeństwa podczas jazdy – mandat 100 zł i 5 punktów karnych,
  • kierowanie pojazdem przewożącym pasażerów niekorzystających z pasów bezpieczeństwa – mandat 100 zł i 5 punktów karnych,
  • niestosowanie się do znaku mówiącego o pasie ruchu dla autobusów – mandat 100 zł i 1 punkt karny.

A jeżeli chodzi o mandaty za prędkość, poniżej przypominam ich wysokość. Przekroczenie dopuszczalnej prędkości:

  • do 10 km/h – mandat 50 zł i 1 punkt karny,
  • o 11–15 km/h – mandat 100 zł i 2 punkty karne,
  • o 16–20 km/h – mandat 200 zł i 3 punkty karne,
  • o 21–25 km/h – mandat 300 zł i 5 punktów karnych,
  • o 26–30 km/h – mandat 400 zł i 7 punktów karnych,
  • o 31–40 km/h – mandat 800 zł (recydywa 1600 zł) i 9 punktów karnych,
  • o 41–50 km/h – mandat 1000 zł (recydywa 2000 zł) i 11 punktów karnych,
  • o 51–60 km/h – mandat 1500 zł (recydywa 3000 zł) i 13 punktów karnych,
  • o 61–70 km/h – mandat 2000 zł (recydywa 4000 zł) i 14 punktów karnych,
  • o 71 km/h i więcej – mandat 2500 zł (recydywa 5000 zł) i 15 punktów karnych.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA