REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Punkty karne będą się kasować po roku. Od 17 września 2023 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
punkty karne będą się kasować po roku od 17 września 2023 r., przedawnienie punktów karnych po roku
Punkty karne będą się kasować po roku. Od 17 września 2023 r.
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Długo wyczekiwana przez kierowców zmiana wreszcie zacznie obowiązywać. Od 17 września 2023 roku punkty karne będą się przedawniać po roku, a nie dwóch. Warto jednak poznać zasady przedawnienia. Jest pewien haczyk.

rozwiń >

Punkty karne będą się przedawniać po roku. Podstawa prawna

Sprawa zaczęła się dużo, dużo wcześniej. A wszystko za sprawą art. 8 pkt 2 ustawy z dnia 26 maja 2023 roku o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. Ten stwierdza wyraźnie, że "w ust. 2 i 3 wyrazy "2 lat" zastępuje się wyrazami "1 roku"". Ustawa weszła w życie 1 lipca 2023 r., przedawnienie nie zaczęło jednak obowiązywać w tym terminie. Powód? Do zmian nie był przygotowany system CEPiK, w którym na koncie kierowcy w bazie Centralnej Ewidencji Kierowców są przechowywane informacje o karach. Nieprzygotowane były również i procedury.

REKLAMA

REKLAMA

Przedawnienie punktów karnych po roku od 17 września 2023 r.

Dlatego w w/w ustawie pojawił się zapis mówiący o tym, że "minister właściwy do spraw informatyzacji ogłasza w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" komunikat określający termin oraz zakres wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających usuwanie punktów za naruszenia przepisów ruchu drogowego". Kierowcy z napięciem czekali na komunikat. I ten pojawił się 1 września 2023 r. w Monitorze Polskim. Ciekawostka? Sam komunikat pojawił się 1 września, ale jest datowany na 24 sierpnia 2023 r.

Dokument wyraźnie stwierdza, że "termin wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających usuwanie punktów za naruszenia przepisów ruchu drogowego ‒ w zakresie osób wpisanych do ewidencji kierujących pojazdami silnikowymi, motorowerami oraz tramwajami naruszających przepisy ruchu drogowego, po upływie 1 roku od daty uprawomocnienia się rozstrzygnięcia wydanego w sprawie o naruszenie albo po upływie 1 roku od daty uiszczenia grzywny za naruszenie, w przypadku nałożenia grzywny w drodze mandatu karnego określa się na dzień 17 września 2023 r."

Gdy kierujący dostanie 6 punktów karnych np. 16 września 2023 roku o godzinie 23:50, a zmiany wejdą w życie dopiero 17 września, te punkty karne przedawnią się nie po 12, a 24 miesiącach. Identyczna zasada dotyczy wszystkich kar wlepionych od 17 września 2022 roku. Roczny termin przedawnienia będzie zatem dotyczył tylko tych punktów, które kierujący otrzyma od godz. 00:01 17 września 2023 r.

REKLAMA

Powyższa kwestia wydawała się oczywistą oczywistością. W sprawie pojawiły się jednak nowe wątki. Są opinie prawników, a nawet wypowiedzi policjantów, którzy uważają, że nawet dla punktów wlepionych przed 17 września 2023 r. termin przedawnienia wynosi rok. Piszemy o nich w kolejnym materiale: "Przedawnienie punktów sprzed 17 września 2023 r. także po roku? Część prawników tak uważa".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasady kasowania się punktów karnych po roku

Punkty karne od 17 września 2023 r. będą się kasować po roku. Powyższy komunikat ministra cyfryzacji wskazuje jednak na dwie zasady przedawnienia punktów. Mowa o tym, że:

  • punkty karne dopisane do konta kierowcy na mocy grzywny otrzymanej od policjantów w czasie kontroli drogowej i potwierdzone mandatem karnym będą znikać z ewidencji CEK po upływie 1 roku od daty uiszczenia grzywny za naruszenie.
  • punkty karne dopisane do konta kierowcy na mocy rozstrzygnięcia sądowego w sprawie o naruszenie przepisów będą się przedawniać po upływie 1 roku od daty uprawomocnienia się rozstrzygnięcia. Znikną z CEK po roku od uprawomocnienia się orzeczenia sądu.

Kasowanie punktów karnych a bieg przedawnienia

W tym punkcie warto jednak pamiętać o jednej rzeczy. Skrócił się termin przedawnienia punktów karnych. Nie zmienił się jednak moment liczenia biegu przedawnienia. To nadal będzie liczone od opłacenia grzywny, a nie popełnienia wykroczenia. Przedawnienie nastąpi zatem w ciągu 12 miesięcy od opłacenia mandatu. Jeżeli kierowca nie zapłaci go wcale, przedawnienie nigdy nie zacznie biegnąć. To raz. Drugi z problemów jest dużo poważniejszy, bo dotyczy scenariusza, w którym kierujący zostanie ukarany nie przez patrol policji, a sąd.

W przypadku punktów dopisanych do konta kierującego w CEPiK przez sędziego, czas oczekiwania na karę może potrwać nawet kilka miesięcy lub w skrajnym przypadku lat. Dopiero w rok po uprawomocnieniu się orzeczenia sądu z ewidencji znikną punkty. Ciekawostka? W przypadku rozstrzygnięcia sądowego warunkiem skasowania punktów karnych z ewidencji nie jest opłacenie grzywny. Tu data przedawnienia punktów jest liczona od prawomocnego rozstrzygnięcia, a nie wpłacenia grzywy. Tak wyraźnie stwierdza komunikat ministra cyfryzacji z dnia 24 sierpnia 2023 r. Powód? W przypadku nieopłacenia grzywny kierujący może trafić do więzienia. To bardziej dolegliwa sankcja od braku przedawnienia punktów karnych.

Przedawnienie punktów po roku i kursy redukujące punkty

W/w komunikat ministra cyfryzacji określa termin wdrożenia jeszcze jednej zmiany. Mowa o powrocie kursów redukujących punkty karne. Szkolenia, po których z ewidencji kierowcy w CEK zniknie 6 punktów karnych, ponownie będą mogły być prowadzone przez WORD-y. Od kiedy? Tu ponownie pojawia się data 17 września 2023 r. Na ten dzień wskazany został "termin wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających zmniejszenie liczby punktów za naruszenia przepisów ruchu drogowego ‒ w zakresie wynikającym z odbycia szkolenia organizowanego przez dyrektora wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego".

Kierowcy czekali na nowy-stary termin przedawnienia punktów karnych

Jeżeli w ostatnich miesiącach kierowcy czekali na jakiekolwiek zmiany legislacyjne, to ta zdecydowanie była jedną z najważniejszych. Powód? Te są tak naprawdę dwa. Po pierwsze chodzi o drastyczny wzrost kar. Dziś za wyprzedzanie można dostać 10 punktów karnych, rozmowę przez telefon 12 punktów karnych, a prędkość 15 punktów karnych. Po drugie dodatkową tragedię w świetle takich kar stanowił okres przedawnienia. 24-miesięczny sprawiał, że często proste błędy popełnione na drodze mogły doprowadzić do sytuacji, w której kierowca przez 2 lata nazbierał tyle punktów, iż tracił prawo jazdy.

Nie ma się zatem co dziwić, że o powrót do starych zasad przedawniania punktów karnych szczególnie mocno postulowały środowiska związane z kierowcami zawodowymi. Oni byli głównie zagrożeni działaniem tej sankcji. To właśnie ich prośbami rząd motywował potrzebę wprowadzenia zmian i pojawienie się zapisów skracających termin przedawnienia punktów karnych do roku.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA