REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kurs redukujący punkty karne 2023. Nowe zasady od 17 września?

kurs redukujący punkty karne 2023, kursy redukujące punkty karne powracają 17 września 2023 r.
Kurs redukujący punkty karne 2023. Nowe zasady od 17 września?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy znowu będą mogli zredukować 6 punktów karnych ze swojego konta w CEK. Teraz wiadomo już nawet kiedy. Kursy redukujące punkty powrócą do WORD-ów w całym kraju dokładnie 17 września 2023 r.

rozwiń >

Kurs redukujący punkty karne powraca. Kiedy konkretnie?

Powrót kursów redukujących 6 punktów karnych został ustanowiony na mocy ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. Ten akt prawny obowiązuje od 1 lipca 2023 r. Czy to oznacza, że od 1 lipca kierowcy mogą ująć 6 punktów za sprawą szkolenia w WORD-zie? No właśnie nie. W przypadku tej zmiany nie wystarczyło samo uprawomocnienie się ustawy. Konieczny do spełnienia jest jeszcze jeden warunek. Musi pojawić się komunikat ministra cyfryzacji mówiący o tym, że CEPiK jest gotowy na redukowanie punktów. A do tego niezbędne jest rozporządzenie regulujące zasady odbywania się kursów.

REKLAMA

REKLAMA

Aktualny stan faktyczny jest taki, że mamy już rozporządzenie ministra cyfryzacji. To określa termin wdrożenia rozwiązań technicznych na 17 września 2023 r. Brakuje zatem tylko uregulowania zasad, choć pojawił się już projekt rozrządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie ewidencji kierujących pojazdami naruszających przepisy ruchu drogowego. Ten został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji 16 sierpnia 2023 r. Jest zatem spora szansa na to, że 17 września 2023 r. kursy redukujące punkty karne mają szansę powrócić do WORD-ów.

Warunki organizacji szkolenia dla kierowców popełniających wykroczenia

Wymogi formalne przed szkoleniem są tak naprawdę dwa. Pierwszy dotyczy osób, które muszą je prowadzić. Przepisy czekające na podpis ministra wyraźnie mówią o:

  • policjancie z komórki ruchu drogowego lub innej osobie posiadającej wiedzę specjalistyczną z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  • psychologu transportu,
  • egzaminatorze osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami lub osobie posiadającej uprawnienia instruktora nauki jazdy lub instruktora techniki jazdy.

Drugi z warunków mówi o tym, że poszczególne grupy szkoleniowe nie mogą się składać z większej ilości osób, niż 15.

REKLAMA

Jakie są nowe zasady kursów redukujących 6 punktów karnych?

Kursy redukujące 6 punktów karnych z konta kierowcy po nowemu wprowadzają dwie nowości. Po pierwsze wykłady trwają nie 4,5, a 6 godzin zegarowych. Przepisy wymagają odbycia przez kierowcę 8 godzin wykładów, przy czym rozporządzenie przez godzinę rozumie godzinę lekcyjną, w więc 45 minut. Po drugie wymogiem koniecznym do odbycia się szkolenia jest ćwiczenie praktyczne. Wszystko wskazuje na to, że kierowca zostanie poproszony o wykonanie manewru nagłego hamowania na placu manewrowym z prędkości wynoszącej od 30 do 50 km/h. Ćwiczenie będzie musiał wykonać każdy z uczestników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie ewidencji kierujących pojazdami naruszających przepisy ruchu drogowego przewiduje konkretny plan wykładów. Przewidziane są:

  • 2 godz. wykładu w zakresie zasad i przepisów ruchu drogowego. Zajęcia poprowadzi policjant lub osoba, która ma specjalistyczną wiedzę z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przewidziana jest tu prezentacja ze studium przypadków.
  • 2 godz. wykładu w zakresie wypadków drogowych w Polsce. Chodzi o omówienie ich skutków, przyczyn i sposobów zapobiegania. Zajęcia poprowadzi policjant lub osoba, która ma specjalistyczną wiedzę z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przewidziany jest tu film lub prezentacja.
  • 2 godz. wykładu w zakresie prawnych i społecznych skutków wypadków drogowych. Zajęcia poprowadzi policjant lub osoba, która ma specjalistyczną wiedzę z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przewidziany jest tu film.
  • 2 godz. wykładu w zakresie psychologicznych aspektów kierowania pojazdem. Zajęcia poprowadzi psycholog transportu. Przewidziany jest tu film lub prezentacja.

Redukcja punktów karnych. Krok po kroku

  1. Kierowca wypełnia zgłoszenie i zapisuje się na szkolenie.
  2. Następnie opłaca uczestnictwo i przychodzi w terminie określonym przez WORD do ośrodka.
  3. Przed wejściem na sale musi okazać dowód tożsamości. Bez dokumentu osoba nie zostanie dopuszczona do uczestniczenia w szkoleniu.
  4. Po szkoleniu otrzymuje zaświadczenie potwierdzające udział w szkoleniu. Na jego podstawie i podstawie informacji przesłanej przez WORD komendant policji redukuje 6 punktów z konta kierowcy.

Jaki kierowca może zapisać się na kurs redukujący punkty karne?

Możliwość zredukowania 6 punktów karnych otrzyma przede wszystkim ten kierujący, który prawo jazdy posiada. Nie zostało ono zatrzymane czy też kierujący nie posiada orzeczonego zakazu prowadzenia.

Kiedy kierowca nie będzie mógł redukować punktów karnych?

Z możliwości zredukowanie 6 punktów karnych z bazy CEK nie będą mogły skorzystać trzy typy kierowców. Mowa o osobach, które:

  • posiadają uprawnienia do kierowania pojazdami, ale te nie są ważne dłużej niż 12 miesięcy.
  • w wyniku popełnionych do tej pory wykroczeń zdobyły więcej niż 24 punkty karne. W takim przypadku punktów redukować się nie da. Kierowca najpierw musi odzyskać zabrane prawo jazdy.
  • przyszły do WORD-u i spełniają wymogi formalne, ale nie mają przy sobie dokumentu tożsamości ze zdjęciem. Przy czym przez dowód tożsamości rozumiany jest tylko dowód osobisty lub paszport. Żaden inny dokument nie jest honorowany.

Ile będzie kosztował kurs redukujący punkty karne w 2023 r.?

W roku 2022, gdy kurs redukujący punkty karne w poprzednim kształcie znikał, uczestnictwo w szkoleniu oznaczało wydatek wynoszący przeciętnie 350 zł. Ile we wrześniu 2023 roku będzie kosztować redukcja 6 punktów karnych? No właśnie, to dobre pytanie. Na razie jednak nikt nie potrafi na nie odpowiedzieć. Kwota na poziomie 350 zł z pewnością nie będzie aktualna. Nie ma takiej możliwości. I to nie tylko z uwagi na inflację, ale przede wszystkim mocne rozszerzenie programu i zakresu szkolenia.

Czy kurs redukujący 6 punktów karnych może kosztować 2 tys. zł? Tyle miał kosztować, ale kurs reedukacyjny dla kierowców, którzy przekroczyli 24 punkty karne. Ten nie zostanie jednak wprowadzony. To raz. Dwa kwota wynikała z faktu, że miał on trwać nie 8, a 28 godzin i miał zostać rozciągnięty na aż 4 dni. Tu pełne szkolenie ma zostać zrealizowane jednego dnia.

Czy kierowcy będą korzystać z kursów redukujących punkty?

To raczej nie ulega większym wątpliwościom. Zwłaszcza w świetle nowych kar. Dziś za wyprzedzenie na pasach można dostać 15 punktów, a rozmowę przez telefon 12 punktów. Jednocześnie niezmienny pozostał limit. Nadal kierujący, który posiada uprawnienia dłużej niż 12 miesięcy, może zdobyć maksymalnie 24 punkty karne. Przekroczenie tej liczby choćby o jeden punkt zakończy się utratą prawa jazdy i koniecznością udania się na egzamin sprawdzający. Dopiero po jego zdaniu kierujący odzyska uprawnienia.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA