REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przed przejściem dla pieszych trzeba zwolnić?

Czy przed przejściem dla pieszych trzeba zwolnić, przejście dla pieszych hamowanie, zachowanie kierowcy przed przejściem dla pieszych
Czy przed przejściem dla pieszych trzeba zwolnić?
Google Maps

REKLAMA

REKLAMA

Czy przed przejściem dla pieszych zawsze trzeba zwolnić? Gdy znajduje się na nim pieszy lub na nie wchodzi, sytuacja jest oczywista. Co jednak wtedy, gdy pasy są puste? Przepisy stanowią wskazówkę, ale jednoznacznej odpowiedzi nie dają. To spory problem.

Obowiązki kierowcy przed przejściem są jasne. Teoretycznie

Piesi w Polsce zyskali bezwzględne pierwszeństwo na pasach. To dotyczy nie tylko sytuacji, w której pieszy już znajduje się na przejściu, ale także gdy właśnie na nie wchodzi. Tak ukształtowana podstawa prawna oznacza jednak większą ilość wymogów. Te dotyczą jednak przede wszystkim kierujących. Ci muszą pamiętać o dwóch kwestiach, o których mówi art. 26 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Liczy się:

REKLAMA

  • zachowanie szczególnej ostrożności w momencie, w którym pojazd zbliża się do oznakowanego przejścia dla pieszych. Kierujący powinien uważnie obserwować drogę i jej otoczenie oraz kontrolować zachowanie pieszych idących chodnikiem i zbliżających się do przejścia.
  • zmniejszenie prędkości tak, aby nie narazić pieszego na niebezpieczeństwo.

Zawsze hamować przed przejściem dla pieszych czy nie?

Z punktu widzenia tego materiału kluczowa jest kwestia zmniejszenia prędkości. Przepis nie do końca jest jasny. Nie do końca wiadomo czy hamować należy w sytuacji, w której pieszy znajduje się na przejściu lub się do niego zbliża, czy także wtedy, gdy zebra na drodze i jej otoczenie są puste, a wejście pieszego jest czysto potencjalne. Pole do popisu w tym przypadku zostawia zatem... rozsądek!

  • Kiedy należy zredukować prędkość przed "pustym" przejściem dla pieszych? Przede wszystkim wtedy, gdy na drodze obowiązuje podwyższony limit prędkości, a do tego przejście oferuje słabą widoczność. Jest noc, a to nie zostało oświetlone, ewentualnie zaparkowane przed nim pojazdy ograniczają możliwość dostrzeżenia pieszych (w tym dzieci), którzy zbliżają się do jezdni. Tu redukowanie prędkości ma zadanie prewencyjne. Przygotowuje pojazd do ewentualnej konieczności wyhamowania w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu.
  • Kiedy można nie hamować przed "pustym" przejściem dla pieszych? Przede wszystkim w sytuacji, w której pojazd porusza się wolno, a kierujący ma świetną widoczność. Przy prędkości 20 czy 30 km/h nawet nagłe wejście na jezdnię pieszego sprawi, że kierowcy uda się w miarę bezpiecznie wyhamować pojazd. Zamiast zwalniać, kierowca może po prostu puścić nogę z gazu.

Profilaktyczne hamowanie przed przejściem może być niebezpieczne?

REKLAMA

Bezpieczeństwo pieszych podczas przekraczania jezdni bez wątpienia jest najważniejsze. To w końcu niechronieni uczestnicy ruchu drogowego. Nie można jednak dbać o nie w oderwaniu od wszystkich innych czynników. Nie może być tak, że w warunkach natężonego ruchu kierowca zacznie mocno hamować lub wręcz zatrzyma się przed pustą zebrą, do której nie zbliża się żaden pieszy. Bo takie zachowanie nie ma nic wspólnego z profilaktyką i bezpieczeństwem. To generuje raczej zagrożenie. Inni kierowcy mogą nie odczytać intencji kierującego. Skutkiem stanie się zatem kolizja.

Dlatego jeżeli kierowca zbliżający się do pustego przejścia chce podjąć jakąkolwiek reakcję, powinien delikatnie przyhamować lub po prostu puścić pedał gazu. Delikatne przyhamowanie uruchomi światła stopu i da sygnał innym kierowcom mówiący o konieczności dostosowania prędkości. Zanim prowadzący zdecyduje się na ostrzejsze zwolnienie, powinien najpierw spojrzeć w lusterka i ocenić sytuację za pojazdem. Tak, aby jego manewr nie spowodował zagrożenia. Zwłaszcza że mógłby zostać uznany za bezzasadny. A wtedy w razie kolizji to on poniósłby za nią winę.

Przykład

W Polsce wbrew przekonaniu wielu kierowców nie obowiązują hinduskie zasady ruchu. Kierowca nie musi przejmować się tylko pojazdami jadącymi z przodu. Musi miarkować swoje zachowania drogowe w taki sposób, aby nie zagrozić bezpieczeństwu jazdy także i tych jadących z tyłu. Zwłaszcza nagłym i bezzasadnym manewrem wykonanym orzed pustymi pasami.

Mandat za niezredukowanie prędkości przed pasami istnieje?

REKLAMA

O tym, jak płynną kwestią jest konieczność redukowania prędkości przed pustym przejściem dla pieszych, świadczy jeszcze jedna rzecz. Nawet jeżeli brak ograniczenia prędkości jazdy przed pasami miałby być wykroczeniem, taryfikator nie przewiduje za niego kary. Mandat kierujący może dostać albo za przekroczenie dopuszczalnej prędkości, albo nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu. Nie ma stadium pośredniego. W przypadku nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu wartość grzywny zaczyna się od 1500 zł. Dodatkowo karą jest konieczność dopisania do konta kierowcy 15 punktów karnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W skrajnym przypadku i w razie stworzenia zagrożenia dla bezpieczeństwa pieszego, czyn kierującego wyczerpie znamiona opisane w art. 86b par. 3 ustawy Kodeks wykroczeń. To oznacza, że otrzyma sądowy zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych. W takim przypadku policjanci skierują wniosek o ukaranie do sądu.

Jakie są obowiązki pieszych przed przejściem?

Oczywiście nie jest tak, że piesi są traktowani przez przepisy o ruchu drogowym jak święte krowy. Ich również dotyczy szereg obowiązków i obostrzeń. Osoby wchodzące na jezdnię na przejściu dla pieszych powinny pamiętać o tym, że:

  • obowiązuje ich zakaz wchodzenia na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych – art. 14 pkt 1 lit. a ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • obowiązuje ich zakaz zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię – art. 14 pkt 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • obowiązuje ich zakaz przebiegania przez jezdnię – art. 14 pkt 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • obowiązuje ich zakaz korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych – w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni lub przejściu dla pieszych – art. 14 pkt 8 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • pieszy wchodzący na jezdnię jest obowiązany zachować szczególną ostrożność – art. 13 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • jeżeli przejście dla pieszych jest podzielone wysepką lub azylem, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście odrębne – art. 13 ust. 8 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA