REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przed przejściem dla pieszych trzeba zwolnić?

Czy przed przejściem dla pieszych trzeba zwolnić, przejście dla pieszych hamowanie, zachowanie kierowcy przed przejściem dla pieszych
Czy przed przejściem dla pieszych trzeba zwolnić, przejście dla pieszych hamowanie, zachowanie kierowcy przed przejściem dla pieszych
Czy przed przejściem dla pieszych trzeba zwolnić?
Google Maps

REKLAMA

REKLAMA

Czy przed przejściem dla pieszych zawsze trzeba zwolnić? Gdy znajduje się na nim pieszy lub na nie wchodzi, sytuacja jest oczywista. Co jednak wtedy, gdy pasy są puste? Przepisy stanowią wskazówkę, ale jednoznacznej odpowiedzi nie dają. To spory problem.

Obowiązki kierowcy przed przejściem są jasne. Teoretycznie

Piesi w Polsce zyskali bezwzględne pierwszeństwo na pasach. To dotyczy nie tylko sytuacji, w której pieszy już znajduje się na przejściu, ale także gdy właśnie na nie wchodzi. Tak ukształtowana podstawa prawna oznacza jednak większą ilość wymogów. Te dotyczą jednak przede wszystkim kierujących. Ci muszą pamiętać o dwóch kwestiach, o których mówi art. 26 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Liczy się:

REKLAMA

  • zachowanie szczególnej ostrożności w momencie, w którym pojazd zbliża się do oznakowanego przejścia dla pieszych. Kierujący powinien uważnie obserwować drogę i jej otoczenie oraz kontrolować zachowanie pieszych idących chodnikiem i zbliżających się do przejścia.
  • zmniejszenie prędkości tak, aby nie narazić pieszego na niebezpieczeństwo.

Zawsze hamować przed przejściem dla pieszych czy nie?

Z punktu widzenia tego materiału kluczowa jest kwestia zmniejszenia prędkości. Przepis nie do końca jest jasny. Nie do końca wiadomo czy hamować należy w sytuacji, w której pieszy znajduje się na przejściu lub się do niego zbliża, czy także wtedy, gdy zebra na drodze i jej otoczenie są puste, a wejście pieszego jest czysto potencjalne. Pole do popisu w tym przypadku zostawia zatem... rozsądek!

  • Kiedy należy zredukować prędkość przed "pustym" przejściem dla pieszych? Przede wszystkim wtedy, gdy na drodze obowiązuje podwyższony limit prędkości, a do tego przejście oferuje słabą widoczność. Jest noc, a to nie zostało oświetlone, ewentualnie zaparkowane przed nim pojazdy ograniczają możliwość dostrzeżenia pieszych (w tym dzieci), którzy zbliżają się do jezdni. Tu redukowanie prędkości ma zadanie prewencyjne. Przygotowuje pojazd do ewentualnej konieczności wyhamowania w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu.
  • Kiedy można nie hamować przed "pustym" przejściem dla pieszych? Przede wszystkim w sytuacji, w której pojazd porusza się wolno, a kierujący ma świetną widoczność. Przy prędkości 20 czy 30 km/h nawet nagłe wejście na jezdnię pieszego sprawi, że kierowcy uda się w miarę bezpiecznie wyhamować pojazd. Zamiast zwalniać, kierowca może po prostu puścić nogę z gazu.

Profilaktyczne hamowanie przed przejściem może być niebezpieczne?

REKLAMA

Bezpieczeństwo pieszych podczas przekraczania jezdni bez wątpienia jest najważniejsze. To w końcu niechronieni uczestnicy ruchu drogowego. Nie można jednak dbać o nie w oderwaniu od wszystkich innych czynników. Nie może być tak, że w warunkach natężonego ruchu kierowca zacznie mocno hamować lub wręcz zatrzyma się przed pustą zebrą, do której nie zbliża się żaden pieszy. Bo takie zachowanie nie ma nic wspólnego z profilaktyką i bezpieczeństwem. To generuje raczej zagrożenie. Inni kierowcy mogą nie odczytać intencji kierującego. Skutkiem stanie się zatem kolizja.

Dlatego jeżeli kierowca zbliżający się do pustego przejścia chce podjąć jakąkolwiek reakcję, powinien delikatnie przyhamować lub po prostu puścić pedał gazu. Delikatne przyhamowanie uruchomi światła stopu i da sygnał innym kierowcom mówiący o konieczności dostosowania prędkości. Zanim prowadzący zdecyduje się na ostrzejsze zwolnienie, powinien najpierw spojrzeć w lusterka i ocenić sytuację za pojazdem. Tak, aby jego manewr nie spowodował zagrożenia. Zwłaszcza że mógłby zostać uznany za bezzasadny. A wtedy w razie kolizji to on poniósłby za nią winę.

Przykład

W Polsce wbrew przekonaniu wielu kierowców nie obowiązują hinduskie zasady ruchu. Kierowca nie musi przejmować się tylko pojazdami jadącymi z przodu. Musi miarkować swoje zachowania drogowe w taki sposób, aby nie zagrozić bezpieczeństwu jazdy także i tych jadących z tyłu. Zwłaszcza nagłym i bezzasadnym manewrem wykonanym orzed pustymi pasami.

Mandat za niezredukowanie prędkości przed pasami istnieje?

REKLAMA

O tym, jak płynną kwestią jest konieczność redukowania prędkości przed pustym przejściem dla pieszych, świadczy jeszcze jedna rzecz. Nawet jeżeli brak ograniczenia prędkości jazdy przed pasami miałby być wykroczeniem, taryfikator nie przewiduje za niego kary. Mandat kierujący może dostać albo za przekroczenie dopuszczalnej prędkości, albo nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu. Nie ma stadium pośredniego. W przypadku nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu wartość grzywny zaczyna się od 1500 zł. Dodatkowo karą jest konieczność dopisania do konta kierowcy 15 punktów karnych.

W skrajnym przypadku i w razie stworzenia zagrożenia dla bezpieczeństwa pieszego, czyn kierującego wyczerpie znamiona opisane w art. 86b par. 3 ustawy Kodeks wykroczeń. To oznacza, że otrzyma sądowy zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych. W takim przypadku policjanci skierują wniosek o ukaranie do sądu.

Jakie są obowiązki pieszych przed przejściem?

Oczywiście nie jest tak, że piesi są traktowani przez przepisy o ruchu drogowym jak święte krowy. Ich również dotyczy szereg obowiązków i obostrzeń. Osoby wchodzące na jezdnię na przejściu dla pieszych powinny pamiętać o tym, że:

  • obowiązuje ich zakaz wchodzenia na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych – art. 14 pkt 1 lit. a ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • obowiązuje ich zakaz zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię – art. 14 pkt 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • obowiązuje ich zakaz przebiegania przez jezdnię – art. 14 pkt 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • obowiązuje ich zakaz korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych – w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni lub przejściu dla pieszych – art. 14 pkt 8 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • pieszy wchodzący na jezdnię jest obowiązany zachować szczególną ostrożność – art. 13 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • jeżeli przejście dla pieszych jest podzielone wysepką lub azylem, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście odrębne – art. 13 ust. 8 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    PKN ORLEN nie narusza prawa niskimi cenami? Bezpodstawne oskarżenia? [Wybory 2023]

    Są trzy wytłumaczenia dlaczego PKN Orlen sprzedaje paliwa jakby ropa kosztowała 50 dolarów za baryłkę. A jest po 94 dolary. Nie każde postępowanie zarządu spółki wiąże się z odpowiedzialnością prawną.

    Sztuczna inteligencja w samochodzie. Auta już są inteligentne, a ich IQ rośnie!

    Sztuczna inteligencja w samochodzie ma znaczenie nie tylko dla kierowców. To kluczowy trend rynkowy! Już dziś jedna piąta środków wydawanych na prace nad AI, trafiają właśnie do sektora moto. To potężny potencjał. Warto jednak zastanowić się nad tym, co może właściwie oznaczać dla właścicieli aut.

    Historia pojazdu w aplikacji mObywatel. Nowe przepisy już obowiązują

    Usługa "Historia pojazdu" jest niezwykle popularna. Korzysta z niej nawet 27 mln osób miesięcznie. Teraz liczba ta może się zwiększyć. Bo usługa pojawiła się w rządowej aplikacji mObywatel. Rozporządzenie w tej sprawie już działa.

    Czym kierują się Polacy podczas zakupu używanego auta?

    Przy wyborze auta z rynku wtórnego Polacy kierują się przede wszystkim ceną. Tuż za nią, z niemal identyczną liczbą wskazań, plasują się: rocznik oraz przebieg. Nabywcy chcą także znać historię serwisową i wypadkową pojazdu - wynika z badań serwisu autobaza.pl. Co jeszcze wpływa na motoryzacyjne wybory i w jaki sposób świadczy to o świadomości kupujących? Analizują eksperci autobaza.pl.

    REKLAMA

    Fałszywy mandat od straży miejskiej. Nowy sposób złodziei w Warszawie

    Wezwanie od straży miejskiej wygląda łudząco realistycznie. Prawdziwe jednak nie jest. Fakt, że dokument sporządzili oszuści, a nie strażnicy miejscy, zdradza kilka rzucających się w oczy detali. Sprawdź, na co zwrócić uwagę i jak nie dać się oszukać.

    Wracają kontrole na granicy ze Słowacją. Czy twoje auto też skontrolują?

    Na granicy między Polską a Słowacją ponownie pojawią się strażnicy graniczni. Ci nie będą obserwować ruchu, a zatrzymywać pojazdy i je kontrolować. Na jakich autach się skupią i co ma na celu przywrócenie kontroli granicznych? O tym w tym materiale.

    Dopłaty gwarantowane przez państwo wpływają na zainteresowanie Polaków elektrykami

    Dopłaty gwarantowane przez państwo wpływają na zainteresowanie Polaków elektrykami - wynika z badania zrealizowanego na potrzeby raportu „E-rewolucja w świecie motoryzacji”.

    Czy Ukrainiec może zrobić prawo jazdy w Polsce?

    Czy Ukrainiec może zrobić prawo jazdy w Polsce? Teoretycznie tak. Teoretycznie, bo przed przystąpieniem do kursu i egzaminu, musi spełnić kilka wymogów dodatkowych. O wszystkich koniecznych formalnościach opowiem w tym materiale.

    REKLAMA

    Wybory 2023: Ile będzie kosztować transport wyborców do komisji wyborczych?

    40 mln zł będzie kosztować transport wyborców do komisji wyborczych. Suma po części wynika ze skali przejazdów, a po części faktu, że ministerstwo... nie opracowało stawek, na podstawie których można byłoby taki transport realizować. Oto szczegóły programu "taksówka+".

    Obwodnica Pułtuska. Jest ZRID, zaraz startują prace

    Pułtusk jest pięknym miastem o mocnym akcencie historycznym. Nie ma się zatem co dziwić, że rząd postanowił zainwestować w nie 442 mln zł. A właściwie to nie tyle w nie, co w jego okolice. Bo powstanie obwodnica Pułtuska. Trasa otrzymała właśnie ZRID.

    REKLAMA