REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przed przejściem dla pieszych trzeba zwolnić?

Czy przed przejściem dla pieszych trzeba zwolnić, przejście dla pieszych hamowanie, zachowanie kierowcy przed przejściem dla pieszych
Czy przed przejściem dla pieszych trzeba zwolnić?
Google Maps

REKLAMA

REKLAMA

Czy przed przejściem dla pieszych zawsze trzeba zwolnić? Gdy znajduje się na nim pieszy lub na nie wchodzi, sytuacja jest oczywista. Co jednak wtedy, gdy pasy są puste? Przepisy stanowią wskazówkę, ale jednoznacznej odpowiedzi nie dają. To spory problem.

Obowiązki kierowcy przed przejściem są jasne. Teoretycznie

Piesi w Polsce zyskali bezwzględne pierwszeństwo na pasach. To dotyczy nie tylko sytuacji, w której pieszy już znajduje się na przejściu, ale także gdy właśnie na nie wchodzi. Tak ukształtowana podstawa prawna oznacza jednak większą ilość wymogów. Te dotyczą jednak przede wszystkim kierujących. Ci muszą pamiętać o dwóch kwestiach, o których mówi art. 26 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Liczy się:

REKLAMA

  • zachowanie szczególnej ostrożności w momencie, w którym pojazd zbliża się do oznakowanego przejścia dla pieszych. Kierujący powinien uważnie obserwować drogę i jej otoczenie oraz kontrolować zachowanie pieszych idących chodnikiem i zbliżających się do przejścia.
  • zmniejszenie prędkości tak, aby nie narazić pieszego na niebezpieczeństwo.

Zawsze hamować przed przejściem dla pieszych czy nie?

Z punktu widzenia tego materiału kluczowa jest kwestia zmniejszenia prędkości. Przepis nie do końca jest jasny. Nie do końca wiadomo czy hamować należy w sytuacji, w której pieszy znajduje się na przejściu lub się do niego zbliża, czy także wtedy, gdy zebra na drodze i jej otoczenie są puste, a wejście pieszego jest czysto potencjalne. Pole do popisu w tym przypadku zostawia zatem... rozsądek!

  • Kiedy należy zredukować prędkość przed "pustym" przejściem dla pieszych? Przede wszystkim wtedy, gdy na drodze obowiązuje podwyższony limit prędkości, a do tego przejście oferuje słabą widoczność. Jest noc, a to nie zostało oświetlone, ewentualnie zaparkowane przed nim pojazdy ograniczają możliwość dostrzeżenia pieszych (w tym dzieci), którzy zbliżają się do jezdni. Tu redukowanie prędkości ma zadanie prewencyjne. Przygotowuje pojazd do ewentualnej konieczności wyhamowania w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu.
  • Kiedy można nie hamować przed "pustym" przejściem dla pieszych? Przede wszystkim w sytuacji, w której pojazd porusza się wolno, a kierujący ma świetną widoczność. Przy prędkości 20 czy 30 km/h nawet nagłe wejście na jezdnię pieszego sprawi, że kierowcy uda się w miarę bezpiecznie wyhamować pojazd. Zamiast zwalniać, kierowca może po prostu puścić nogę z gazu.

Profilaktyczne hamowanie przed przejściem może być niebezpieczne?

REKLAMA

Bezpieczeństwo pieszych podczas przekraczania jezdni bez wątpienia jest najważniejsze. To w końcu niechronieni uczestnicy ruchu drogowego. Nie można jednak dbać o nie w oderwaniu od wszystkich innych czynników. Nie może być tak, że w warunkach natężonego ruchu kierowca zacznie mocno hamować lub wręcz zatrzyma się przed pustą zebrą, do której nie zbliża się żaden pieszy. Bo takie zachowanie nie ma nic wspólnego z profilaktyką i bezpieczeństwem. To generuje raczej zagrożenie. Inni kierowcy mogą nie odczytać intencji kierującego. Skutkiem stanie się zatem kolizja.

Dlatego jeżeli kierowca zbliżający się do pustego przejścia chce podjąć jakąkolwiek reakcję, powinien delikatnie przyhamować lub po prostu puścić pedał gazu. Delikatne przyhamowanie uruchomi światła stopu i da sygnał innym kierowcom mówiący o konieczności dostosowania prędkości. Zanim prowadzący zdecyduje się na ostrzejsze zwolnienie, powinien najpierw spojrzeć w lusterka i ocenić sytuację za pojazdem. Tak, aby jego manewr nie spowodował zagrożenia. Zwłaszcza że mógłby zostać uznany za bezzasadny. A wtedy w razie kolizji to on poniósłby za nią winę.

Przykład

W Polsce wbrew przekonaniu wielu kierowców nie obowiązują hinduskie zasady ruchu. Kierowca nie musi przejmować się tylko pojazdami jadącymi z przodu. Musi miarkować swoje zachowania drogowe w taki sposób, aby nie zagrozić bezpieczeństwu jazdy także i tych jadących z tyłu. Zwłaszcza nagłym i bezzasadnym manewrem wykonanym orzed pustymi pasami.

Mandat za niezredukowanie prędkości przed pasami istnieje?

REKLAMA

O tym, jak płynną kwestią jest konieczność redukowania prędkości przed pustym przejściem dla pieszych, świadczy jeszcze jedna rzecz. Nawet jeżeli brak ograniczenia prędkości jazdy przed pasami miałby być wykroczeniem, taryfikator nie przewiduje za niego kary. Mandat kierujący może dostać albo za przekroczenie dopuszczalnej prędkości, albo nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu. Nie ma stadium pośredniego. W przypadku nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu wartość grzywny zaczyna się od 1500 zł. Dodatkowo karą jest konieczność dopisania do konta kierowcy 15 punktów karnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W skrajnym przypadku i w razie stworzenia zagrożenia dla bezpieczeństwa pieszego, czyn kierującego wyczerpie znamiona opisane w art. 86b par. 3 ustawy Kodeks wykroczeń. To oznacza, że otrzyma sądowy zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych. W takim przypadku policjanci skierują wniosek o ukaranie do sądu.

Jakie są obowiązki pieszych przed przejściem?

Oczywiście nie jest tak, że piesi są traktowani przez przepisy o ruchu drogowym jak święte krowy. Ich również dotyczy szereg obowiązków i obostrzeń. Osoby wchodzące na jezdnię na przejściu dla pieszych powinny pamiętać o tym, że:

  • obowiązuje ich zakaz wchodzenia na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych – art. 14 pkt 1 lit. a ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • obowiązuje ich zakaz zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię – art. 14 pkt 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • obowiązuje ich zakaz przebiegania przez jezdnię – art. 14 pkt 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • obowiązuje ich zakaz korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych – w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni lub przejściu dla pieszych – art. 14 pkt 8 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • pieszy wchodzący na jezdnię jest obowiązany zachować szczególną ostrożność – art. 13 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • jeżeli przejście dla pieszych jest podzielone wysepką lub azylem, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście odrębne – art. 13 ust. 8 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

REKLAMA

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

REKLAMA

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

REKLAMA