REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kask na rower jest obowiązkowy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy kask na rower jest obowiązkowy, czy rowerzysta musi jeździć w kasku, kas na rowerze, kask dla rowerzysty, rowerzysta, rowerzysta w korku
Czy kask na rower jest obowiązkowy?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kask podczas jazdy rowerem jest obowiązkowy? Obiegowe opinie są różne. Zastanówmy się zatem, co mówią na ten temat przepisy. A te są jasne. Rowerzysta... Sprawdź odpowiedź w naszym materiale.

rozwiń >

Czy podczas jazdy rowerem trzeba mieć kask?

Polskie prawo nie wymaga od rowerzysty jazdy w kasku. Ono tak naprawdę nawet słowem nie wspomina o tym, co rowerzysta musi mieć na sobie w czasie poruszania się rowerem. Odnosi się jedynie do kwestii uprawnień do kierowania. Organizacje działające na rzecz bezpieczeństwa drogowego od lat wnoszą o wprowadzenie obowiązkowej jazdy w kasku. Jak na razie apele te pozostają jednak bez odpowiedzi. Rządzący zdają się ich nie dostrzegać. Nie reagują w żaden sposób.

REKLAMA

Przykład

Krótka dygresja o uprawnieniach do kierowania rowerem. Co to jest? Osoby do 10. roku życia nie potrzebują żadnego dokumentu. Jadąc na rowerze, są bowiem formalnie w głos przepisów... pieszymi! Osoby w wieku od 10 do 18 lat muszą mieć kartę rowerową. Jadąc bez karty, poruszają się pojazdem po drodze publicznej bez uprawnień. Osoby pełnoletnie muszą jedynie posiadać przy sobie dowód osobisty. On uprawnia je do kierowania pojazdami.

Mandat za brak kasku na rowerze

Skoro kask nie jest obowiązkowy, rowerzysta jadący bez niego nie może dostać mandatu. Warto jednak pamiętać o tym, że to wcale nie zamyka sprawy. Bo kask założony na głowę podczas jazdy na rowerze to bezpieczeństwo. Jego brak w razie wywrotki lub jeszcze gorzej wypadku będzie oznaczał dla rowerzysty karę. Czasami będą nią poważne uszkodzenia głowy i kalectwo, a czasami śmierć. Zawsze warto o tym pamiętać. Kask to nie kwestia mody czy przewrażliwienia. Kask to czasami kwestia życia – nawet podczas zwykłej przewrotki po utracie równowagi.

Kask na rowerze ma chronić. On nie daje nieśmiertelności

Warto pamiętać o tym, że kask ma zapewnić rowerzyście ochronę w razie konieczności. On wcale nie sprawia, że kierujący rowerem staje się odporny na wszelkie przeciwności losu. Posiadając kask, na głowie nie należy zatem podejmować bardziej ryzykownych zachowań drogowych czy jeździć szybciej. On chroni. Nie gwarantuje jednak stuprocentowej pewności, że rowerzyście nic się nie stanie podczas zdarzenia drogowego.

Jakie jest obowiązkowe wyposażenie rowerzysty?

Polskie przepisy nie określają obowiązkowego wyposażenia rowerzysty – tak samo jak motocyklisty czy kierowcy. Nie mówią zatem o obowiązku stosowania kasku czy zakładania kamizelki odblaskowej w czasie jazdy. To powinno być jednak must have. O kasku już opowiedziałem. Czemu konieczna jest również kamizelka odblaskowa? To sprawia, że rowerzysta jest lepiej widoczny dla innych kierujących i pieszych w czasie jazdy. Należy ją bezwzględnie założyć podczas jazdy w czasie od zmierzchu do świtu i to nie tylko na nieoświetlonych drogach. Ona może uratować życie!

Jakie jest obowiązkowe wyposażenie roweru?

Kwestię obowiązkowego wyposażenia roweru bardzo wyczerpująco omawia par. 53 rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Zapis ten wyraźnie stwierdza, że rower eksploatowany na drogach publicznych musi posiadać:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • z przodu – co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej (może być migające),
  • z tyłu – co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz w co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej (może być migające),
  • co najmniej jeden skutecznie działający hamulec,
  • dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.

Przepisy (a konkretnie par. 53 ust. 1a w/w rozporządzenia) dopuszczają, aby światła pozycyjne roweru były zdemontowane, jeżeli kierujący tym pojazdem nie jest zobowiązany do ich używania podczas jazdy.

Mandat za brak obowiązkowego wyposażenia roweru

REKLAMA

Rower jest typowym pojazdem. Rowerzysta z kolei typowym kierującym. Policjanci patrolujący drogę publiczną mogą zatem zatrzymać rowerzystę do kontroli drogowej i to bez względu na fakt czy porusza się jezdnią, czy np. chodnikiem lub drogą dla rowerów. Podczas kontroli sprawdzą nie tylko dokumenty kierującego, ale również mogą przyjrzeć się wyposażeniu pojazdu. Stwierdzenie braków będzie oznaczać karę. Podstawą do jej wymierzenia stanie się art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń. Ten pozwala na wlepienie mandatu wynoszącego od 20 do 3000 zł.

Oczywiście nie jest tak, że policjanci obserwują rowerzystów i nagminnie wlepiają im kary za braki w wyposażeniu pojazdów. Mandat za rower jest spotykany przede wszystkim w jednym przypadku. Mowa o sytuacji, w której rowerzysta porusza się w nocy (nawet po oświetlonej drodze), ale jego rower nie posiada oświetlenia lub to nie jest sprawne. Taki scenariusz tworzy realne zagrożenie dla rowerzysty i innych użytkowników drogi. Stąd widmo ewentualnej kary.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA