REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kask na rower jest obowiązkowy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy kask na rower jest obowiązkowy, czy rowerzysta musi jeździć w kasku, kas na rowerze, kask dla rowerzysty, rowerzysta, rowerzysta w korku
Czy kask na rower jest obowiązkowy?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kask podczas jazdy rowerem jest obowiązkowy? Obiegowe opinie są różne. Zastanówmy się zatem, co mówią na ten temat przepisy. A te są jasne. Rowerzysta... Sprawdź odpowiedź w naszym materiale.

rozwiń >

Czy podczas jazdy rowerem trzeba mieć kask?

Polskie prawo nie wymaga od rowerzysty jazdy w kasku. Ono tak naprawdę nawet słowem nie wspomina o tym, co rowerzysta musi mieć na sobie w czasie poruszania się rowerem. Odnosi się jedynie do kwestii uprawnień do kierowania. Organizacje działające na rzecz bezpieczeństwa drogowego od lat wnoszą o wprowadzenie obowiązkowej jazdy w kasku. Jak na razie apele te pozostają jednak bez odpowiedzi. Rządzący zdają się ich nie dostrzegać. Nie reagują w żaden sposób.

REKLAMA

REKLAMA

Przykład

Krótka dygresja o uprawnieniach do kierowania rowerem. Co to jest? Osoby do 10. roku życia nie potrzebują żadnego dokumentu. Jadąc na rowerze, są bowiem formalnie w głos przepisów... pieszymi! Osoby w wieku od 10 do 18 lat muszą mieć kartę rowerową. Jadąc bez karty, poruszają się pojazdem po drodze publicznej bez uprawnień. Osoby pełnoletnie muszą jedynie posiadać przy sobie dowód osobisty. On uprawnia je do kierowania pojazdami.

Mandat za brak kasku na rowerze

Skoro kask nie jest obowiązkowy, rowerzysta jadący bez niego nie może dostać mandatu. Warto jednak pamiętać o tym, że to wcale nie zamyka sprawy. Bo kask założony na głowę podczas jazdy na rowerze to bezpieczeństwo. Jego brak w razie wywrotki lub jeszcze gorzej wypadku będzie oznaczał dla rowerzysty karę. Czasami będą nią poważne uszkodzenia głowy i kalectwo, a czasami śmierć. Zawsze warto o tym pamiętać. Kask to nie kwestia mody czy przewrażliwienia. Kask to czasami kwestia życia – nawet podczas zwykłej przewrotki po utracie równowagi.

Kask na rowerze ma chronić. On nie daje nieśmiertelności

Warto pamiętać o tym, że kask ma zapewnić rowerzyście ochronę w razie konieczności. On wcale nie sprawia, że kierujący rowerem staje się odporny na wszelkie przeciwności losu. Posiadając kask, na głowie nie należy zatem podejmować bardziej ryzykownych zachowań drogowych czy jeździć szybciej. On chroni. Nie gwarantuje jednak stuprocentowej pewności, że rowerzyście nic się nie stanie podczas zdarzenia drogowego.

Jakie jest obowiązkowe wyposażenie rowerzysty?

Polskie przepisy nie określają obowiązkowego wyposażenia rowerzysty – tak samo jak motocyklisty czy kierowcy. Nie mówią zatem o obowiązku stosowania kasku czy zakładania kamizelki odblaskowej w czasie jazdy. To powinno być jednak must have. O kasku już opowiedziałem. Czemu konieczna jest również kamizelka odblaskowa? To sprawia, że rowerzysta jest lepiej widoczny dla innych kierujących i pieszych w czasie jazdy. Należy ją bezwzględnie założyć podczas jazdy w czasie od zmierzchu do świtu i to nie tylko na nieoświetlonych drogach. Ona może uratować życie!

REKLAMA

Jakie jest obowiązkowe wyposażenie roweru?

Kwestię obowiązkowego wyposażenia roweru bardzo wyczerpująco omawia par. 53 rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Zapis ten wyraźnie stwierdza, że rower eksploatowany na drogach publicznych musi posiadać:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • z przodu – co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej (może być migające),
  • z tyłu – co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz w co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej (może być migające),
  • co najmniej jeden skutecznie działający hamulec,
  • dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.

Przepisy (a konkretnie par. 53 ust. 1a w/w rozporządzenia) dopuszczają, aby światła pozycyjne roweru były zdemontowane, jeżeli kierujący tym pojazdem nie jest zobowiązany do ich używania podczas jazdy.

Mandat za brak obowiązkowego wyposażenia roweru

Rower jest typowym pojazdem. Rowerzysta z kolei typowym kierującym. Policjanci patrolujący drogę publiczną mogą zatem zatrzymać rowerzystę do kontroli drogowej i to bez względu na fakt czy porusza się jezdnią, czy np. chodnikiem lub drogą dla rowerów. Podczas kontroli sprawdzą nie tylko dokumenty kierującego, ale również mogą przyjrzeć się wyposażeniu pojazdu. Stwierdzenie braków będzie oznaczać karę. Podstawą do jej wymierzenia stanie się art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń. Ten pozwala na wlepienie mandatu wynoszącego od 20 do 3000 zł.

Oczywiście nie jest tak, że policjanci obserwują rowerzystów i nagminnie wlepiają im kary za braki w wyposażeniu pojazdów. Mandat za rower jest spotykany przede wszystkim w jednym przypadku. Mowa o sytuacji, w której rowerzysta porusza się w nocy (nawet po oświetlonej drodze), ale jego rower nie posiada oświetlenia lub to nie jest sprawne. Taki scenariusz tworzy realne zagrożenie dla rowerzysty i innych użytkowników drogi. Stąd widmo ewentualnej kary.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA