REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kask na rower jest obowiązkowy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy kask na rower jest obowiązkowy, czy rowerzysta musi jeździć w kasku, kas na rowerze, kask dla rowerzysty, rowerzysta, rowerzysta w korku
Czy kask na rower jest obowiązkowy?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kask podczas jazdy rowerem jest obowiązkowy? Obiegowe opinie są różne. Zastanówmy się zatem, co mówią na ten temat przepisy. A te są jasne. Rowerzysta... Sprawdź odpowiedź w naszym materiale.

rozwiń >

Czy podczas jazdy rowerem trzeba mieć kask?

Polskie prawo nie wymaga od rowerzysty jazdy w kasku. Ono tak naprawdę nawet słowem nie wspomina o tym, co rowerzysta musi mieć na sobie w czasie poruszania się rowerem. Odnosi się jedynie do kwestii uprawnień do kierowania. Organizacje działające na rzecz bezpieczeństwa drogowego od lat wnoszą o wprowadzenie obowiązkowej jazdy w kasku. Jak na razie apele te pozostają jednak bez odpowiedzi. Rządzący zdają się ich nie dostrzegać. Nie reagują w żaden sposób.

REKLAMA

Przykład

Krótka dygresja o uprawnieniach do kierowania rowerem. Co to jest? Osoby do 10. roku życia nie potrzebują żadnego dokumentu. Jadąc na rowerze, są bowiem formalnie w głos przepisów... pieszymi! Osoby w wieku od 10 do 18 lat muszą mieć kartę rowerową. Jadąc bez karty, poruszają się pojazdem po drodze publicznej bez uprawnień. Osoby pełnoletnie muszą jedynie posiadać przy sobie dowód osobisty. On uprawnia je do kierowania pojazdami.

Mandat za brak kasku na rowerze

Skoro kask nie jest obowiązkowy, rowerzysta jadący bez niego nie może dostać mandatu. Warto jednak pamiętać o tym, że to wcale nie zamyka sprawy. Bo kask założony na głowę podczas jazdy na rowerze to bezpieczeństwo. Jego brak w razie wywrotki lub jeszcze gorzej wypadku będzie oznaczał dla rowerzysty karę. Czasami będą nią poważne uszkodzenia głowy i kalectwo, a czasami śmierć. Zawsze warto o tym pamiętać. Kask to nie kwestia mody czy przewrażliwienia. Kask to czasami kwestia życia – nawet podczas zwykłej przewrotki po utracie równowagi.

Kask na rowerze ma chronić. On nie daje nieśmiertelności

Warto pamiętać o tym, że kask ma zapewnić rowerzyście ochronę w razie konieczności. On wcale nie sprawia, że kierujący rowerem staje się odporny na wszelkie przeciwności losu. Posiadając kask, na głowie nie należy zatem podejmować bardziej ryzykownych zachowań drogowych czy jeździć szybciej. On chroni. Nie gwarantuje jednak stuprocentowej pewności, że rowerzyście nic się nie stanie podczas zdarzenia drogowego.

Jakie jest obowiązkowe wyposażenie rowerzysty?

Polskie przepisy nie określają obowiązkowego wyposażenia rowerzysty – tak samo jak motocyklisty czy kierowcy. Nie mówią zatem o obowiązku stosowania kasku czy zakładania kamizelki odblaskowej w czasie jazdy. To powinno być jednak must have. O kasku już opowiedziałem. Czemu konieczna jest również kamizelka odblaskowa? To sprawia, że rowerzysta jest lepiej widoczny dla innych kierujących i pieszych w czasie jazdy. Należy ją bezwzględnie założyć podczas jazdy w czasie od zmierzchu do świtu i to nie tylko na nieoświetlonych drogach. Ona może uratować życie!

Jakie jest obowiązkowe wyposażenie roweru?

Kwestię obowiązkowego wyposażenia roweru bardzo wyczerpująco omawia par. 53 rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Zapis ten wyraźnie stwierdza, że rower eksploatowany na drogach publicznych musi posiadać:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • z przodu – co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej (może być migające),
  • z tyłu – co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz w co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej (może być migające),
  • co najmniej jeden skutecznie działający hamulec,
  • dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.

Przepisy (a konkretnie par. 53 ust. 1a w/w rozporządzenia) dopuszczają, aby światła pozycyjne roweru były zdemontowane, jeżeli kierujący tym pojazdem nie jest zobowiązany do ich używania podczas jazdy.

Mandat za brak obowiązkowego wyposażenia roweru

REKLAMA

Rower jest typowym pojazdem. Rowerzysta z kolei typowym kierującym. Policjanci patrolujący drogę publiczną mogą zatem zatrzymać rowerzystę do kontroli drogowej i to bez względu na fakt czy porusza się jezdnią, czy np. chodnikiem lub drogą dla rowerów. Podczas kontroli sprawdzą nie tylko dokumenty kierującego, ale również mogą przyjrzeć się wyposażeniu pojazdu. Stwierdzenie braków będzie oznaczać karę. Podstawą do jej wymierzenia stanie się art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń. Ten pozwala na wlepienie mandatu wynoszącego od 20 do 3000 zł.

Oczywiście nie jest tak, że policjanci obserwują rowerzystów i nagminnie wlepiają im kary za braki w wyposażeniu pojazdów. Mandat za rower jest spotykany przede wszystkim w jednym przypadku. Mowa o sytuacji, w której rowerzysta porusza się w nocy (nawet po oświetlonej drodze), ale jego rower nie posiada oświetlenia lub to nie jest sprawne. Taki scenariusz tworzy realne zagrożenie dla rowerzysty i innych użytkowników drogi. Stąd widmo ewentualnej kary.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA