REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Czy kask na rower jest obowiązkowy, czy rowerzysta musi jeździć w kasku, kas na rowerze, kask dla rowerzysty, rowerzysta, rowerzysta w korku
Czy kask na rower jest obowiązkowy?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kask podczas jazdy rowerem jest obowiązkowy? Obiegowe opinie są różne. Zastanówmy się zatem, co mówią na ten temat przepisy. A te są jasne. Rowerzysta... Sprawdź odpowiedź w naszym materiale.

rozwiń >

Czy podczas jazdy rowerem trzeba mieć kask?

Polskie prawo nie wymaga od rowerzysty jazdy w kasku. Ono tak naprawdę nawet słowem nie wspomina o tym, co rowerzysta musi mieć na sobie w czasie poruszania się rowerem. Odnosi się jedynie do kwestii uprawnień do kierowania. Organizacje działające na rzecz bezpieczeństwa drogowego od lat wnoszą o wprowadzenie obowiązkowej jazdy w kasku. Jak na razie apele te pozostają jednak bez odpowiedzi. Rządzący zdają się ich nie dostrzegać. Nie reagują w żaden sposób.

REKLAMA

REKLAMA

Przykład

Krótka dygresja o uprawnieniach do kierowania rowerem. Co to jest? Osoby do 10. roku życia nie potrzebują żadnego dokumentu. Jadąc na rowerze, są bowiem formalnie w głos przepisów... pieszymi! Osoby w wieku od 10 do 18 lat muszą mieć kartę rowerową. Jadąc bez karty, poruszają się pojazdem po drodze publicznej bez uprawnień. Osoby pełnoletnie muszą jedynie posiadać przy sobie dowód osobisty. On uprawnia je do kierowania pojazdami.

Mandat za brak kasku na rowerze

Skoro kask nie jest obowiązkowy, rowerzysta jadący bez niego nie może dostać mandatu. Warto jednak pamiętać o tym, że to wcale nie zamyka sprawy. Bo kask założony na głowę podczas jazdy na rowerze to bezpieczeństwo. Jego brak w razie wywrotki lub jeszcze gorzej wypadku będzie oznaczał dla rowerzysty karę. Czasami będą nią poważne uszkodzenia głowy i kalectwo, a czasami śmierć. Zawsze warto o tym pamiętać. Kask to nie kwestia mody czy przewrażliwienia. Kask to czasami kwestia życia – nawet podczas zwykłej przewrotki po utracie równowagi.

Kask na rowerze ma chronić. On nie daje nieśmiertelności

Warto pamiętać o tym, że kask ma zapewnić rowerzyście ochronę w razie konieczności. On wcale nie sprawia, że kierujący rowerem staje się odporny na wszelkie przeciwności losu. Posiadając kask, na głowie nie należy zatem podejmować bardziej ryzykownych zachowań drogowych czy jeździć szybciej. On chroni. Nie gwarantuje jednak stuprocentowej pewności, że rowerzyście nic się nie stanie podczas zdarzenia drogowego.

Jakie jest obowiązkowe wyposażenie rowerzysty?

Polskie przepisy nie określają obowiązkowego wyposażenia rowerzysty – tak samo jak motocyklisty czy kierowcy. Nie mówią zatem o obowiązku stosowania kasku czy zakładania kamizelki odblaskowej w czasie jazdy. To powinno być jednak must have. O kasku już opowiedziałem. Czemu konieczna jest również kamizelka odblaskowa? To sprawia, że rowerzysta jest lepiej widoczny dla innych kierujących i pieszych w czasie jazdy. Należy ją bezwzględnie założyć podczas jazdy w czasie od zmierzchu do świtu i to nie tylko na nieoświetlonych drogach. Ona może uratować życie!

REKLAMA

Jakie jest obowiązkowe wyposażenie roweru?

Kwestię obowiązkowego wyposażenia roweru bardzo wyczerpująco omawia par. 53 rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Zapis ten wyraźnie stwierdza, że rower eksploatowany na drogach publicznych musi posiadać:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • z przodu – co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej (może być migające),
  • z tyłu – co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz w co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej (może być migające),
  • co najmniej jeden skutecznie działający hamulec,
  • dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.

Przepisy (a konkretnie par. 53 ust. 1a w/w rozporządzenia) dopuszczają, aby światła pozycyjne roweru były zdemontowane, jeżeli kierujący tym pojazdem nie jest zobowiązany do ich używania podczas jazdy.

Mandat za brak obowiązkowego wyposażenia roweru

Rower jest typowym pojazdem. Rowerzysta z kolei typowym kierującym. Policjanci patrolujący drogę publiczną mogą zatem zatrzymać rowerzystę do kontroli drogowej i to bez względu na fakt czy porusza się jezdnią, czy np. chodnikiem lub drogą dla rowerów. Podczas kontroli sprawdzą nie tylko dokumenty kierującego, ale również mogą przyjrzeć się wyposażeniu pojazdu. Stwierdzenie braków będzie oznaczać karę. Podstawą do jej wymierzenia stanie się art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń. Ten pozwala na wlepienie mandatu wynoszącego od 20 do 3000 zł.

Oczywiście nie jest tak, że policjanci obserwują rowerzystów i nagminnie wlepiają im kary za braki w wyposażeniu pojazdów. Mandat za rower jest spotykany przede wszystkim w jednym przypadku. Mowa o sytuacji, w której rowerzysta porusza się w nocy (nawet po oświetlonej drodze), ale jego rower nie posiada oświetlenia lub to nie jest sprawne. Taki scenariusz tworzy realne zagrożenie dla rowerzysty i innych użytkowników drogi. Stąd widmo ewentualnej kary.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA