REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więzienie za tablice rejestracyjne. Nowe przepisy już obowiązują w Polsce

więzienie za tablice rejestracyjne, kara więzienia za kradzież tablic rejestracyjnych, kara więzienia za  przerobienie tablic rejestracyjnych, kara więzienia za używanie fałszywych tablic rejestracyjnych
Więzienie za tablice rejestracyjne. Nowe przepisy już obowiązują w Polsce
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Legislatorzy nie chcieli bawić się w półśrodki. Osoba, która będzie majstrować przy tablicach rejestracyjnych, może na 5 lat trafić do więzienia. Co jednak to majstrowanie oznacza w praktyce? Sprawdziliśmy to.

Więzienie za tablice rejestracyjne od 1 października 2023 r.

1 października 2023 r. w życie weszła nowelizacja Kodeksu karnego. W jej ramach aktualne jak nigdy stało się hasło mówiące o tym, że za tablice rejestracyjne auta można iść do więzienia. Czy to nowe hasło, a nowe przepisy stanowią zaskoczenie? W żadnym razie. O nowelizacji w takim kształcie mówiło się od początku roku 2022. Teraz przepisy po prostu zaczęły obowiązywać. Skąd jednak pomysł na surową karę? Chodzi o to, że legislatorzy postanowili wyeliminować trzy nagminne czyny:

REKLAMA

REKLAMA

  • pierwszym jest używanie kradzionych tablic rejestracyjnych np. do kradzieży paliwa ze stacji.
  • drugim jest jazda na "wydrukowanych" tablicach rejestracyjnych.
  • trzecim jest przerabianie tablic tak, aby stały się nieczytelne dla organów ścigania.

I sprawa wcale nie jest błaha. Jednego dnia w dużym mieście potrafi zginąć nawet 40 tablic. Kradzież paliwa na takich numerach oznacza niepotrzebne problemy dla właściciela pojazdu. Musi się później tłumaczyć na policji. Jeszcze większy problem dotyczy kwestii identyfikacyjnych. Bo przy zmodyfikowaniu tablicy, problem z namierzeniem kierowcy mają organy ścigania. A może to być np. sprawca wypadku.

Kradzież tablicy rejestracyjnej a więzienie

Nowelizacja w pierwszej kolejności rozprawia się z osobami, które kradną tablice rejestracyjne. Nowy art. 306c par. 1 Kodeksu wykroczeń stwierdza, że "kto dokonuje zaboru tablicy rejestracyjnej pojazdu mechanicznego, umożliwiającej dopuszczenie tego pojazdu do ruchu na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, albo w celu użycia za autentyczną tablicę rejestracyjną pojazdu mechanicznego podrabia lub przerabia, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat."

Przepis odnosi się zatem zarówno do osób, które ukradły tablicę rejestracyjną, jak i tej, która ma zamontowane w pojeździe tablice "wydrukowane". Pojazd bez oryginalnych tablic nie powinien wyjechać na drogi. Nie ma takiej możliwości! W tarapatach mogą być jednak również np. motocykliści, którzy lubią podginać tablice. To może zostać zakwalifikowane jako przerabianie tablic.

REKLAMA

Przerobienie tablicy rejestracyjnej a więzienie

Kodeks karny w art. 306c par. 2 mówi o tym, że "tej samej karze (a więc karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat) podlega, kto używa tablicy rejestracyjnej pojazdu mechanicznego nieprzypisanej do pojazdu, na którym ją umieszczono, albo używa jako autentycznej podrobionej lub przerobionej tablicy rejestracyjnej pojazdu mechanicznego."

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym przypadku wypełnienie ustawowych przesłanek może dotyczyć kilku przykładów. Dotyczy to sytuacji, w której kierowca np. w celu popełnienia przestępstwa, założył skradzione tablice z innego pojazdu. Znamiona tego czynu wypełnia również scenariusz, w którym na drogi trafił niezarejestrowany jeszcze samochód na tablicach od auta zarejestrowanego.

Czemu tablice rejestracyjne pojazdu są tak ważne?

Wyposażenie pojazdu w zalegalizowane tablice rejestracyjne jest jednym z ważniejszych wymogów dopuszczenia pojazdu do ruchu. Mówi o tym art. 71 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym. To tym ważniejszy znak identyfikacyjny, że jeden numer może być dopisany tylko do jednego pojazdu. W efekcie tablice stają się czymś na kształt PESEL-u samochodu. Identyfikują konkretny pojazd, a tym samym jego właściciela i potencjalnego kierowcę.

Powyższe przepisy sprawiają, że np. w razie kradzieży tablic i w czasie do uzyskania ich wtórników, pojazd musi być wycofany z ruchu. Właściciel pojazdu ma zatem poważny problem.

Kradzież tablic rejestracyjnych przed nowelizacją

Przed nowelizacją, a więc do 30 września 2023 r., czyn polegający na kradzieży tablic rejestracyjnych czy ich modyfikowaniu był kwalifikowany jako wykroczenie. Groziła za to grzywna wynoszącą od 20 do 5000 zł, ewentualnie kara aresztu od 5 do 30 dni. Po nowelizacji czyny będą kwalifikowane jako przestępstwo. To oznacza dochodzenie policji, przekazanie sprawy prokuratorowi i sprawę w sądzie. O wysokości kary zadecyduje sędzia.

Tyle teoria. Co z praktyką? W praktyce ciężko może być pociągnąć kogoś do odpowiedzialności za kradzież tablic. Powód jest prosty. Złodziej kradnie numery, popełnia na ich podstawie przestępstwo, a następnie porzuca je. Policjanci musieliby złapać takiego złodzieja na gorącym uczynku, ewentualnie zatrzymać do kontroli pojazd z podmienionymi tablicami. Dużo większy problem będą mieli natomiast motocykliści podginający tablice czy kierowcy, którzy po utracie tablic jeżdżą na numerach wydrukowanych. W ich przypadku kara staje się jak najbardziej realna.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA