REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więzienie za tablice rejestracyjne. Nowe przepisy już obowiązują w Polsce

więzienie za tablice rejestracyjne, kara więzienia za kradzież tablic rejestracyjnych, kara więzienia za  przerobienie tablic rejestracyjnych, kara więzienia za używanie fałszywych tablic rejestracyjnych
Więzienie za tablice rejestracyjne. Nowe przepisy już obowiązują w Polsce
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Legislatorzy nie chcieli bawić się w półśrodki. Osoba, która będzie majstrować przy tablicach rejestracyjnych, może na 5 lat trafić do więzienia. Co jednak to majstrowanie oznacza w praktyce? Sprawdziliśmy to.

Więzienie za tablice rejestracyjne od 1 października 2023 r.

1 października 2023 r. w życie weszła nowelizacja Kodeksu karnego. W jej ramach aktualne jak nigdy stało się hasło mówiące o tym, że za tablice rejestracyjne auta można iść do więzienia. Czy to nowe hasło, a nowe przepisy stanowią zaskoczenie? W żadnym razie. O nowelizacji w takim kształcie mówiło się od początku roku 2022. Teraz przepisy po prostu zaczęły obowiązywać. Skąd jednak pomysł na surową karę? Chodzi o to, że legislatorzy postanowili wyeliminować trzy nagminne czyny:

REKLAMA

REKLAMA

  • pierwszym jest używanie kradzionych tablic rejestracyjnych np. do kradzieży paliwa ze stacji.
  • drugim jest jazda na "wydrukowanych" tablicach rejestracyjnych.
  • trzecim jest przerabianie tablic tak, aby stały się nieczytelne dla organów ścigania.

I sprawa wcale nie jest błaha. Jednego dnia w dużym mieście potrafi zginąć nawet 40 tablic. Kradzież paliwa na takich numerach oznacza niepotrzebne problemy dla właściciela pojazdu. Musi się później tłumaczyć na policji. Jeszcze większy problem dotyczy kwestii identyfikacyjnych. Bo przy zmodyfikowaniu tablicy, problem z namierzeniem kierowcy mają organy ścigania. A może to być np. sprawca wypadku.

Kradzież tablicy rejestracyjnej a więzienie

Nowelizacja w pierwszej kolejności rozprawia się z osobami, które kradną tablice rejestracyjne. Nowy art. 306c par. 1 Kodeksu wykroczeń stwierdza, że "kto dokonuje zaboru tablicy rejestracyjnej pojazdu mechanicznego, umożliwiającej dopuszczenie tego pojazdu do ruchu na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, albo w celu użycia za autentyczną tablicę rejestracyjną pojazdu mechanicznego podrabia lub przerabia, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat."

Przepis odnosi się zatem zarówno do osób, które ukradły tablicę rejestracyjną, jak i tej, która ma zamontowane w pojeździe tablice "wydrukowane". Pojazd bez oryginalnych tablic nie powinien wyjechać na drogi. Nie ma takiej możliwości! W tarapatach mogą być jednak również np. motocykliści, którzy lubią podginać tablice. To może zostać zakwalifikowane jako przerabianie tablic.

REKLAMA

Przerobienie tablicy rejestracyjnej a więzienie

Kodeks karny w art. 306c par. 2 mówi o tym, że "tej samej karze (a więc karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat) podlega, kto używa tablicy rejestracyjnej pojazdu mechanicznego nieprzypisanej do pojazdu, na którym ją umieszczono, albo używa jako autentycznej podrobionej lub przerobionej tablicy rejestracyjnej pojazdu mechanicznego."

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym przypadku wypełnienie ustawowych przesłanek może dotyczyć kilku przykładów. Dotyczy to sytuacji, w której kierowca np. w celu popełnienia przestępstwa, założył skradzione tablice z innego pojazdu. Znamiona tego czynu wypełnia również scenariusz, w którym na drogi trafił niezarejestrowany jeszcze samochód na tablicach od auta zarejestrowanego.

Czemu tablice rejestracyjne pojazdu są tak ważne?

Wyposażenie pojazdu w zalegalizowane tablice rejestracyjne jest jednym z ważniejszych wymogów dopuszczenia pojazdu do ruchu. Mówi o tym art. 71 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym. To tym ważniejszy znak identyfikacyjny, że jeden numer może być dopisany tylko do jednego pojazdu. W efekcie tablice stają się czymś na kształt PESEL-u samochodu. Identyfikują konkretny pojazd, a tym samym jego właściciela i potencjalnego kierowcę.

Powyższe przepisy sprawiają, że np. w razie kradzieży tablic i w czasie do uzyskania ich wtórników, pojazd musi być wycofany z ruchu. Właściciel pojazdu ma zatem poważny problem.

Kradzież tablic rejestracyjnych przed nowelizacją

Przed nowelizacją, a więc do 30 września 2023 r., czyn polegający na kradzieży tablic rejestracyjnych czy ich modyfikowaniu był kwalifikowany jako wykroczenie. Groziła za to grzywna wynoszącą od 20 do 5000 zł, ewentualnie kara aresztu od 5 do 30 dni. Po nowelizacji czyny będą kwalifikowane jako przestępstwo. To oznacza dochodzenie policji, przekazanie sprawy prokuratorowi i sprawę w sądzie. O wysokości kary zadecyduje sędzia.

Tyle teoria. Co z praktyką? W praktyce ciężko może być pociągnąć kogoś do odpowiedzialności za kradzież tablic. Powód jest prosty. Złodziej kradnie numery, popełnia na ich podstawie przestępstwo, a następnie porzuca je. Policjanci musieliby złapać takiego złodzieja na gorącym uczynku, ewentualnie zatrzymać do kontroli pojazd z podmienionymi tablicami. Dużo większy problem będą mieli natomiast motocykliści podginający tablice czy kierowcy, którzy po utracie tablic jeżdżą na numerach wydrukowanych. W ich przypadku kara staje się jak najbardziej realna.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA