REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rajdowe tablice rejestracyjne. Nowe oznaczenia pojawią się w urzędach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rajdowe tablice rejestracyjne, czasowa rejestracja samochodu rajdowego, tablice rejestracyjne dla samochodów w motosporcie
Rajdowe tablice rejestracyjne. Nowe oznaczenia pojawią się w urzędach

REKLAMA

REKLAMA

W referatach komunikacji już jest tłoczno, a właśnie zatwierdzony został kolejny wzór tablic rejestracyjnych. Zbytek łaski? W tym przypadku właśnie nie. To tablice, na które kierowcy czekali latami. Ich pojawienie się przynosi ważną rewolucję.

rozwiń >

Rajdowe tablice rejestracyjne. Mamy kolejny wzór oznaczeń w Polsce

REKLAMA

Poproszę tablice rejestracyjne – mówi do urzędnika kierowca. Ale konkretnie to jakie? – odpowiada pracownik referatu komunikacji. I choć ten krótki dialog może brzmieć humorystycznie, oddaje polską rzeczywistość. Bo w wydziale komunikacji na kierowców czeka cała seria odmian tablic rejestracyjnych. Mogą oni wybrać oznaczenia standardowe, indywidualne, zabytkowe, dla pojazdów o napędzie elektrycznym lub wodorowym, tymczasowe, tymczasowe badawcze, tymczasowe służące do wywozu pojazdu za granicę, profesjonalne i dyplomatyczne. A do tego część jest dostępna w formacie standardowym, a część zmniejszonym.

REKLAMA

Teraz do długiej już listy dołączą kolejne tablice rejestracyjne. Konkretnie rajdowe czy też wyścigowe tablice rejestracyjne. Te są przeznaczone do pojazdów wykorzystywanych w motosporcie. I tak zmiana jest akurat dobra. Tu kierowcy narzekać nie powinni. Szczególnie że sektor motosportu czekał na tę nowelizację długie lata.

Kiedy pojawią się rajdowe tablice rejestracyjne?

REKLAMA

Rajdowe tablice rejestracyjne pojawią się w Polsce na mocy ustawy z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw, w tym Prawo o ruchu drogowym. Ustawa została uchwalona przez sejm i senat, a następnie podpisana przez prezydenta. Czy to zatem oznacza, że od razu wejdzie w życie? No właśnie nie. Ustawa dla tej konkretnie zmiany wyznaczyła bowiem niemalże roczne vacatio legis. To oznacza mniej więcej tyle, że "dedykowane tablice rejestracyjne dla samochodu osobowego przeznaczonego do zawodów sportowych" nie pojawią się wcześniej niż z dniem 1 czerwca 2024 r.

Jest jeszcze sporo czasu. Ministerstwo sportu i transportu nie będzie się zatem z pewnością spieszyło ze wskazaniem wzoru rajdowych tablic. A na tym jego prace się nie kończą. Instytucje muszą również wskazać procedury związane z rejestracją takich pojazdów. Chodzi o listę koniecznych dokumentów, sposób ich autoryzowania i zdobywania. W tym konieczne jest określenie zakresu i sposobu przeprowadzania badań co do zgodności samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych z warunkami technicznymi.

Rajdowe tablice rejestracyjne ustalą status auta rajdowego. Wreszcie!

Rajdowe tablice rejestracyjne stanowią niezwykle ważny krok. Branża prosiła o nie przez lata. Przez lata prośby te odbijały się jednak od ściany. Na czym polegał problem? Kluczowe kwestie były przede wszystkim dwie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Nie chodziło o to, żeby samochód przeznaczony do rajdów czy wyścigów otrzymał własne tablice. Chodziło przede wszystkim o usankcjonowanie jego statusu. Bo choć auto musiało zostać zmodyfikowane tak, żeby spełniało wymogi rajdu czy wyścigu, jednocześnie podlegało standardowym przepisom homologacyjnym. Jedno wykluczało drugie. Rajdówki musiały mieć bowiem ważny przegląd, choć nigdy nie powinny go przejść z uwagi na skalę modyfikacji.
  2. Gdyby jednak właściciel rajdówki i diagnosta nie nagięli przepisów w tym zakresie, auto nie mogłoby trafić na drogi publiczne m.in. w czasie dojazdów do odcinków specjalnych. Musiałoby być transportowane na dojazdach lawetą. Na drogach publicznych może się bowiem pojawić tylko auto zarejestrowane, posiadające tablice rejestracyjne i ważne OC.

Jak zdobyć rajdowe tablice rejestracyjne?

Droga do zdobycia rajdowych tablic rejestracyjnych będzie się składać z kilku punktów. W głos znowelizowanych przepisów pojazd taki musi spełniać warunki techniczne określone przez właściwy polski związek sportowy, uzyskać pozytywny wynik badania co do zgodności z warunkami technicznymi w SKP, być czasowo zarejestrowany i być poddany sprawdzeniu stanu technicznego przez organizatora imprezy przed rozpoczęciem imprezy. Co jeszcze warto wiedzieć? Oto kilka przykładowych pytań i odpowiedzi.

  • Jak będą wyglądać rajdowe tablice rejestracyjne? Zostaną wyróżnione od innych typów tablic przede wszystkim za sprawą odrębnego koloru tła.
  • Na ile będą wydawane rajdowe tablice rejestracyjne? Standardowe tablice rejestracyjne są wydawane bezterminowo. W przypadku rajdowych znowelizowane przepisy wyraźnie wskazują datę ich obowiązywania. Tablice będą wydawane na okres wynikający z terminu badania technicznego, co do zgodności z warunkami technicznymi. Skoro badanie takie musi być powtarzane co roku, roczny termin ważności będą miały także i tablice.
  • Czy samochód rajdowy jeżdżący na rajdowych tablicach rejestracyjnych będzie musiał przechodzić przegląd w stacji kontroli pojazdów? I nie, i tak. Nie będzie to bowiem klasyczny przegląd, a badanie techniczne, co do zgodności z warunkami technicznymi.

Kiedy będzie można jeździć na rajdowych tablicach rejestracyjnych?

Samochód wyposażony w rajdowe tablice rejestracyjne będzie się mógł pojawić na drodze publicznej w dwóch przypadkach. Po pierwsze na trasie zawodów sportowych. Po drugie w czasie dojazdu do poszczególnych odcinków specjalnych. Tylko wtedy! Jadąc na rajd czy wyścig, ale także w drodze do SKP, pojazd musi poruszać się lawetą. Nie ma prawa w takim przypadku jechać drogą publiczną.

W sytuacji, w której kierujący będzie samochodem rajdowym zarejestrowanym na rajdowych tablicach rejestracyjnych jeździć np. do sklepu, popełnia wykroczenie. Oznacza to prowadzenie na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu pojazd pomimo braku dopuszczenia pojazdu do ruchu. Kara za ten czyn została opisana w art. 94 par. 2 ustawy Kodeks wykroczeń i wynosi od 1500 do 5000 zł.

Ile będą kosztować rajdowe tablice rejestracyjne?

Nietrudno spodziewać się, że rajdowe tablice rejestracyjne będą miały cenę podobną do standardowych oznaczeń. W efekcie komplet tablic zostanie wyceniony przez wydział komunikacji na 80 zł (jak oznaczenia standardowe i zielone) albo na 1000 zł (jak tablice zabytkowe). Tu opcje są dwie. Warto jednak pamiętać o tym, że na tym prawdopodobnie wydatki kierującego się nie zakończą. Niewykluczone, że wraz z rajdowymi tablicami, właściciel rajdówki będzie musiał wykupić pozwolenie czasowe i dowód rejestracyjny. To oznacza, że kwota wzrośnie o dodatkowe 67,5 zł.

Ważne

Skoro samochód rajdowy zostanie czasowo zarejestrowany, na okres rejestracji będzie musiał posiadać pewnie też obowiązkową polisę OC.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

REKLAMA

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA