REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rajdowe tablice rejestracyjne. Nowe oznaczenia pojawią się w urzędach

Rajdowe tablice rejestracyjne, czasowa rejestracja samochodu rajdowego, tablice rejestracyjne dla samochodów w motosporcie
Rajdowe tablice rejestracyjne. Nowe oznaczenia pojawią się w urzędach

REKLAMA

REKLAMA

W referatach komunikacji już jest tłoczno, a właśnie zatwierdzony został kolejny wzór tablic rejestracyjnych. Zbytek łaski? W tym przypadku właśnie nie. To tablice, na które kierowcy czekali latami. Ich pojawienie się przynosi ważną rewolucję.
rozwiń >

Rajdowe tablice rejestracyjne. Mamy kolejny wzór oznaczeń w Polsce

REKLAMA

Poproszę tablice rejestracyjne – mówi do urzędnika kierowca. Ale konkretnie to jakie? – odpowiada pracownik referatu komunikacji. I choć ten krótki dialog może brzmieć humorystycznie, oddaje polską rzeczywistość. Bo w wydziale komunikacji na kierowców czeka cała seria odmian tablic rejestracyjnych. Mogą oni wybrać oznaczenia standardowe, indywidualne, zabytkowe, dla pojazdów o napędzie elektrycznym lub wodorowym, tymczasowe, tymczasowe badawcze, tymczasowe służące do wywozu pojazdu za granicę, profesjonalne i dyplomatyczne. A do tego część jest dostępna w formacie standardowym, a część zmniejszonym.

REKLAMA

Teraz do długiej już listy dołączą kolejne tablice rejestracyjne. Konkretnie rajdowe czy też wyścigowe tablice rejestracyjne. Te są przeznaczone do pojazdów wykorzystywanych w motosporcie. I tak zmiana jest akurat dobra. Tu kierowcy narzekać nie powinni. Szczególnie że sektor motosportu czekał na tę nowelizację długie lata.

Kiedy pojawią się rajdowe tablice rejestracyjne?

REKLAMA

Rajdowe tablice rejestracyjne pojawią się w Polsce na mocy ustawy z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw, w tym Prawo o ruchu drogowym. Ustawa została uchwalona przez sejm i senat, a następnie podpisana przez prezydenta. Czy to zatem oznacza, że od razu wejdzie w życie? No właśnie nie. Ustawa dla tej konkretnie zmiany wyznaczyła bowiem niemalże roczne vacatio legis. To oznacza mniej więcej tyle, że "dedykowane tablice rejestracyjne dla samochodu osobowego przeznaczonego do zawodów sportowych" nie pojawią się wcześniej niż z dniem 1 czerwca 2024 r.

Jest jeszcze sporo czasu. Ministerstwo sportu i transportu nie będzie się zatem z pewnością spieszyło ze wskazaniem wzoru rajdowych tablic. A na tym jego prace się nie kończą. Instytucje muszą również wskazać procedury związane z rejestracją takich pojazdów. Chodzi o listę koniecznych dokumentów, sposób ich autoryzowania i zdobywania. W tym konieczne jest określenie zakresu i sposobu przeprowadzania badań co do zgodności samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych z warunkami technicznymi.

Rajdowe tablice rejestracyjne ustalą status auta rajdowego. Wreszcie!

Rajdowe tablice rejestracyjne stanowią niezwykle ważny krok. Branża prosiła o nie przez lata. Przez lata prośby te odbijały się jednak od ściany. Na czym polegał problem? Kluczowe kwestie były przede wszystkim dwie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Nie chodziło o to, żeby samochód przeznaczony do rajdów czy wyścigów otrzymał własne tablice. Chodziło przede wszystkim o usankcjonowanie jego statusu. Bo choć auto musiało zostać zmodyfikowane tak, żeby spełniało wymogi rajdu czy wyścigu, jednocześnie podlegało standardowym przepisom homologacyjnym. Jedno wykluczało drugie. Rajdówki musiały mieć bowiem ważny przegląd, choć nigdy nie powinny go przejść z uwagi na skalę modyfikacji.
  2. Gdyby jednak właściciel rajdówki i diagnosta nie nagięli przepisów w tym zakresie, auto nie mogłoby trafić na drogi publiczne m.in. w czasie dojazdów do odcinków specjalnych. Musiałoby być transportowane na dojazdach lawetą. Na drogach publicznych może się bowiem pojawić tylko auto zarejestrowane, posiadające tablice rejestracyjne i ważne OC.

Jak zdobyć rajdowe tablice rejestracyjne?

Droga do zdobycia rajdowych tablic rejestracyjnych będzie się składać z kilku punktów. W głos znowelizowanych przepisów pojazd taki musi spełniać warunki techniczne określone przez właściwy polski związek sportowy, uzyskać pozytywny wynik badania co do zgodności z warunkami technicznymi w SKP, być czasowo zarejestrowany i być poddany sprawdzeniu stanu technicznego przez organizatora imprezy przed rozpoczęciem imprezy. Co jeszcze warto wiedzieć? Oto kilka przykładowych pytań i odpowiedzi.

  • Jak będą wyglądać rajdowe tablice rejestracyjne? Zostaną wyróżnione od innych typów tablic przede wszystkim za sprawą odrębnego koloru tła.
  • Na ile będą wydawane rajdowe tablice rejestracyjne? Standardowe tablice rejestracyjne są wydawane bezterminowo. W przypadku rajdowych znowelizowane przepisy wyraźnie wskazują datę ich obowiązywania. Tablice będą wydawane na okres wynikający z terminu badania technicznego, co do zgodności z warunkami technicznymi. Skoro badanie takie musi być powtarzane co roku, roczny termin ważności będą miały także i tablice.
  • Czy samochód rajdowy jeżdżący na rajdowych tablicach rejestracyjnych będzie musiał przechodzić przegląd w stacji kontroli pojazdów? I nie, i tak. Nie będzie to bowiem klasyczny przegląd, a badanie techniczne, co do zgodności z warunkami technicznymi.

Kiedy będzie można jeździć na rajdowych tablicach rejestracyjnych?

Samochód wyposażony w rajdowe tablice rejestracyjne będzie się mógł pojawić na drodze publicznej w dwóch przypadkach. Po pierwsze na trasie zawodów sportowych. Po drugie w czasie dojazdu do poszczególnych odcinków specjalnych. Tylko wtedy! Jadąc na rajd czy wyścig, ale także w drodze do SKP, pojazd musi poruszać się lawetą. Nie ma prawa w takim przypadku jechać drogą publiczną.

W sytuacji, w której kierujący będzie samochodem rajdowym zarejestrowanym na rajdowych tablicach rejestracyjnych jeździć np. do sklepu, popełnia wykroczenie. Oznacza to prowadzenie na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu pojazd pomimo braku dopuszczenia pojazdu do ruchu. Kara za ten czyn została opisana w art. 94 par. 2 ustawy Kodeks wykroczeń i wynosi od 1500 do 5000 zł.

Ile będą kosztować rajdowe tablice rejestracyjne?

Nietrudno spodziewać się, że rajdowe tablice rejestracyjne będą miały cenę podobną do standardowych oznaczeń. W efekcie komplet tablic zostanie wyceniony przez wydział komunikacji na 80 zł (jak oznaczenia standardowe i zielone) albo na 1000 zł (jak tablice zabytkowe). Tu opcje są dwie. Warto jednak pamiętać o tym, że na tym prawdopodobnie wydatki kierującego się nie zakończą. Niewykluczone, że wraz z rajdowymi tablicami, właściciel rajdówki będzie musiał wykupić pozwolenie czasowe i dowód rejestracyjny. To oznacza, że kwota wzrośnie o dodatkowe 67,5 zł.

Ważne

Skoro samochód rajdowy zostanie czasowo zarejestrowany, na okres rejestracji będzie musiał posiadać pewnie też obowiązkową polisę OC.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy kupują coraz częściej używane auta z silnikiem elektrycznym, jakich marek najczęściej

Używane auta z takim napędem nie są zbyt chętnie kupowane, a z pewnością duży wpływ na to ma fakt, iż dopłaty do elektryków dotyczą wyłącznie nowych pojazdów. Używane samochody chętnie kupują mieszkańcy bloków, a tam nie ma warunków do ładowania. I to jest zapewne druga przyczyna.

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk?

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk? Co z programem dopłat do zakupu samochodów elektrycznych? Czemu Polacy nie są przekonani do samochodów elektrycznych? Które samochody elektryczne są w Polsce najpopularniejsze?

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce. Kto odpowiada za stan dróg? Czy urzędnicy powinni płacić mandaty? Co by było gdyby istniał urząd zamykający dziurawe ulice?

KGP: 99 430 interwencji, 275 wypadków drogowych, 21 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 430 interwencji. Byli wzywani do 275 wypadków drogowych.

REKLAMA

Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

REKLAMA

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

REKLAMA