REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rajdowe tablice rejestracyjne. Nowe oznaczenia pojawią się w urzędach

Rajdowe tablice rejestracyjne, czasowa rejestracja samochodu rajdowego, tablice rejestracyjne dla samochodów w motosporcie
Rajdowe tablice rejestracyjne. Nowe oznaczenia pojawią się w urzędach

REKLAMA

REKLAMA

W referatach komunikacji już jest tłoczno, a właśnie zatwierdzony został kolejny wzór tablic rejestracyjnych. Zbytek łaski? W tym przypadku właśnie nie. To tablice, na które kierowcy czekali latami. Ich pojawienie się przynosi ważną rewolucję.

rozwiń >

Rajdowe tablice rejestracyjne. Mamy kolejny wzór oznaczeń w Polsce

Poproszę tablice rejestracyjne – mówi do urzędnika kierowca. Ale konkretnie to jakie? – odpowiada pracownik referatu komunikacji. I choć ten krótki dialog może brzmieć humorystycznie, oddaje polską rzeczywistość. Bo w wydziale komunikacji na kierowców czeka cała seria odmian tablic rejestracyjnych. Mogą oni wybrać oznaczenia standardowe, indywidualne, zabytkowe, dla pojazdów o napędzie elektrycznym lub wodorowym, tymczasowe, tymczasowe badawcze, tymczasowe służące do wywozu pojazdu za granicę, profesjonalne i dyplomatyczne. A do tego część jest dostępna w formacie standardowym, a część zmniejszonym.

REKLAMA

REKLAMA

Teraz do długiej już listy dołączą kolejne tablice rejestracyjne. Konkretnie rajdowe czy też wyścigowe tablice rejestracyjne. Te są przeznaczone do pojazdów wykorzystywanych w motosporcie. I tak zmiana jest akurat dobra. Tu kierowcy narzekać nie powinni. Szczególnie że sektor motosportu czekał na tę nowelizację długie lata.

Kiedy pojawią się rajdowe tablice rejestracyjne?

Rajdowe tablice rejestracyjne pojawią się w Polsce na mocy ustawy z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw, w tym Prawo o ruchu drogowym. Ustawa została uchwalona przez sejm i senat, a następnie podpisana przez prezydenta. Czy to zatem oznacza, że od razu wejdzie w życie? No właśnie nie. Ustawa dla tej konkretnie zmiany wyznaczyła bowiem niemalże roczne vacatio legis. To oznacza mniej więcej tyle, że "dedykowane tablice rejestracyjne dla samochodu osobowego przeznaczonego do zawodów sportowych" nie pojawią się wcześniej niż z dniem 1 czerwca 2024 r.

Jest jeszcze sporo czasu. Ministerstwo sportu i transportu nie będzie się zatem z pewnością spieszyło ze wskazaniem wzoru rajdowych tablic. A na tym jego prace się nie kończą. Instytucje muszą również wskazać procedury związane z rejestracją takich pojazdów. Chodzi o listę koniecznych dokumentów, sposób ich autoryzowania i zdobywania. W tym konieczne jest określenie zakresu i sposobu przeprowadzania badań co do zgodności samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych z warunkami technicznymi.

REKLAMA

Rajdowe tablice rejestracyjne ustalą status auta rajdowego. Wreszcie!

Rajdowe tablice rejestracyjne stanowią niezwykle ważny krok. Branża prosiła o nie przez lata. Przez lata prośby te odbijały się jednak od ściany. Na czym polegał problem? Kluczowe kwestie były przede wszystkim dwie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Nie chodziło o to, żeby samochód przeznaczony do rajdów czy wyścigów otrzymał własne tablice. Chodziło przede wszystkim o usankcjonowanie jego statusu. Bo choć auto musiało zostać zmodyfikowane tak, żeby spełniało wymogi rajdu czy wyścigu, jednocześnie podlegało standardowym przepisom homologacyjnym. Jedno wykluczało drugie. Rajdówki musiały mieć bowiem ważny przegląd, choć nigdy nie powinny go przejść z uwagi na skalę modyfikacji.
  2. Gdyby jednak właściciel rajdówki i diagnosta nie nagięli przepisów w tym zakresie, auto nie mogłoby trafić na drogi publiczne m.in. w czasie dojazdów do odcinków specjalnych. Musiałoby być transportowane na dojazdach lawetą. Na drogach publicznych może się bowiem pojawić tylko auto zarejestrowane, posiadające tablice rejestracyjne i ważne OC.

Jak zdobyć rajdowe tablice rejestracyjne?

Droga do zdobycia rajdowych tablic rejestracyjnych będzie się składać z kilku punktów. W głos znowelizowanych przepisów pojazd taki musi spełniać warunki techniczne określone przez właściwy polski związek sportowy, uzyskać pozytywny wynik badania co do zgodności z warunkami technicznymi w SKP, być czasowo zarejestrowany i być poddany sprawdzeniu stanu technicznego przez organizatora imprezy przed rozpoczęciem imprezy. Co jeszcze warto wiedzieć? Oto kilka przykładowych pytań i odpowiedzi.

  • Jak będą wyglądać rajdowe tablice rejestracyjne? Zostaną wyróżnione od innych typów tablic przede wszystkim za sprawą odrębnego koloru tła.
  • Na ile będą wydawane rajdowe tablice rejestracyjne? Standardowe tablice rejestracyjne są wydawane bezterminowo. W przypadku rajdowych znowelizowane przepisy wyraźnie wskazują datę ich obowiązywania. Tablice będą wydawane na okres wynikający z terminu badania technicznego, co do zgodności z warunkami technicznymi. Skoro badanie takie musi być powtarzane co roku, roczny termin ważności będą miały także i tablice.
  • Czy samochód rajdowy jeżdżący na rajdowych tablicach rejestracyjnych będzie musiał przechodzić przegląd w stacji kontroli pojazdów? I nie, i tak. Nie będzie to bowiem klasyczny przegląd, a badanie techniczne, co do zgodności z warunkami technicznymi.

Kiedy będzie można jeździć na rajdowych tablicach rejestracyjnych?

Samochód wyposażony w rajdowe tablice rejestracyjne będzie się mógł pojawić na drodze publicznej w dwóch przypadkach. Po pierwsze na trasie zawodów sportowych. Po drugie w czasie dojazdu do poszczególnych odcinków specjalnych. Tylko wtedy! Jadąc na rajd czy wyścig, ale także w drodze do SKP, pojazd musi poruszać się lawetą. Nie ma prawa w takim przypadku jechać drogą publiczną.

W sytuacji, w której kierujący będzie samochodem rajdowym zarejestrowanym na rajdowych tablicach rejestracyjnych jeździć np. do sklepu, popełnia wykroczenie. Oznacza to prowadzenie na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu pojazd pomimo braku dopuszczenia pojazdu do ruchu. Kara za ten czyn została opisana w art. 94 par. 2 ustawy Kodeks wykroczeń i wynosi od 1500 do 5000 zł.

Ile będą kosztować rajdowe tablice rejestracyjne?

Nietrudno spodziewać się, że rajdowe tablice rejestracyjne będą miały cenę podobną do standardowych oznaczeń. W efekcie komplet tablic zostanie wyceniony przez wydział komunikacji na 80 zł (jak oznaczenia standardowe i zielone) albo na 1000 zł (jak tablice zabytkowe). Tu opcje są dwie. Warto jednak pamiętać o tym, że na tym prawdopodobnie wydatki kierującego się nie zakończą. Niewykluczone, że wraz z rajdowymi tablicami, właściciel rajdówki będzie musiał wykupić pozwolenie czasowe i dowód rejestracyjny. To oznacza, że kwota wzrośnie o dodatkowe 67,5 zł.

Ważne

Skoro samochód rajdowy zostanie czasowo zarejestrowany, na okres rejestracji będzie musiał posiadać pewnie też obowiązkową polisę OC.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA