REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rajdowe tablice rejestracyjne. Nowe oznaczenia pojawią się w urzędach

Rajdowe tablice rejestracyjne, czasowa rejestracja samochodu rajdowego, tablice rejestracyjne dla samochodów w motosporcie
Rajdowe tablice rejestracyjne. Nowe oznaczenia pojawią się w urzędach

REKLAMA

REKLAMA

W referatach komunikacji już jest tłoczno, a właśnie zatwierdzony został kolejny wzór tablic rejestracyjnych. Zbytek łaski? W tym przypadku właśnie nie. To tablice, na które kierowcy czekali latami. Ich pojawienie się przynosi ważną rewolucję.

rozwiń >

Rajdowe tablice rejestracyjne. Mamy kolejny wzór oznaczeń w Polsce

Poproszę tablice rejestracyjne – mówi do urzędnika kierowca. Ale konkretnie to jakie? – odpowiada pracownik referatu komunikacji. I choć ten krótki dialog może brzmieć humorystycznie, oddaje polską rzeczywistość. Bo w wydziale komunikacji na kierowców czeka cała seria odmian tablic rejestracyjnych. Mogą oni wybrać oznaczenia standardowe, indywidualne, zabytkowe, dla pojazdów o napędzie elektrycznym lub wodorowym, tymczasowe, tymczasowe badawcze, tymczasowe służące do wywozu pojazdu za granicę, profesjonalne i dyplomatyczne. A do tego część jest dostępna w formacie standardowym, a część zmniejszonym.

REKLAMA

REKLAMA

Teraz do długiej już listy dołączą kolejne tablice rejestracyjne. Konkretnie rajdowe czy też wyścigowe tablice rejestracyjne. Te są przeznaczone do pojazdów wykorzystywanych w motosporcie. I tak zmiana jest akurat dobra. Tu kierowcy narzekać nie powinni. Szczególnie że sektor motosportu czekał na tę nowelizację długie lata.

Kiedy pojawią się rajdowe tablice rejestracyjne?

Rajdowe tablice rejestracyjne pojawią się w Polsce na mocy ustawy z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw, w tym Prawo o ruchu drogowym. Ustawa została uchwalona przez sejm i senat, a następnie podpisana przez prezydenta. Czy to zatem oznacza, że od razu wejdzie w życie? No właśnie nie. Ustawa dla tej konkretnie zmiany wyznaczyła bowiem niemalże roczne vacatio legis. To oznacza mniej więcej tyle, że "dedykowane tablice rejestracyjne dla samochodu osobowego przeznaczonego do zawodów sportowych" nie pojawią się wcześniej niż z dniem 1 czerwca 2024 r.

Jest jeszcze sporo czasu. Ministerstwo sportu i transportu nie będzie się zatem z pewnością spieszyło ze wskazaniem wzoru rajdowych tablic. A na tym jego prace się nie kończą. Instytucje muszą również wskazać procedury związane z rejestracją takich pojazdów. Chodzi o listę koniecznych dokumentów, sposób ich autoryzowania i zdobywania. W tym konieczne jest określenie zakresu i sposobu przeprowadzania badań co do zgodności samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych z warunkami technicznymi.

REKLAMA

Rajdowe tablice rejestracyjne ustalą status auta rajdowego. Wreszcie!

Rajdowe tablice rejestracyjne stanowią niezwykle ważny krok. Branża prosiła o nie przez lata. Przez lata prośby te odbijały się jednak od ściany. Na czym polegał problem? Kluczowe kwestie były przede wszystkim dwie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Nie chodziło o to, żeby samochód przeznaczony do rajdów czy wyścigów otrzymał własne tablice. Chodziło przede wszystkim o usankcjonowanie jego statusu. Bo choć auto musiało zostać zmodyfikowane tak, żeby spełniało wymogi rajdu czy wyścigu, jednocześnie podlegało standardowym przepisom homologacyjnym. Jedno wykluczało drugie. Rajdówki musiały mieć bowiem ważny przegląd, choć nigdy nie powinny go przejść z uwagi na skalę modyfikacji.
  2. Gdyby jednak właściciel rajdówki i diagnosta nie nagięli przepisów w tym zakresie, auto nie mogłoby trafić na drogi publiczne m.in. w czasie dojazdów do odcinków specjalnych. Musiałoby być transportowane na dojazdach lawetą. Na drogach publicznych może się bowiem pojawić tylko auto zarejestrowane, posiadające tablice rejestracyjne i ważne OC.

Jak zdobyć rajdowe tablice rejestracyjne?

Droga do zdobycia rajdowych tablic rejestracyjnych będzie się składać z kilku punktów. W głos znowelizowanych przepisów pojazd taki musi spełniać warunki techniczne określone przez właściwy polski związek sportowy, uzyskać pozytywny wynik badania co do zgodności z warunkami technicznymi w SKP, być czasowo zarejestrowany i być poddany sprawdzeniu stanu technicznego przez organizatora imprezy przed rozpoczęciem imprezy. Co jeszcze warto wiedzieć? Oto kilka przykładowych pytań i odpowiedzi.

  • Jak będą wyglądać rajdowe tablice rejestracyjne? Zostaną wyróżnione od innych typów tablic przede wszystkim za sprawą odrębnego koloru tła.
  • Na ile będą wydawane rajdowe tablice rejestracyjne? Standardowe tablice rejestracyjne są wydawane bezterminowo. W przypadku rajdowych znowelizowane przepisy wyraźnie wskazują datę ich obowiązywania. Tablice będą wydawane na okres wynikający z terminu badania technicznego, co do zgodności z warunkami technicznymi. Skoro badanie takie musi być powtarzane co roku, roczny termin ważności będą miały także i tablice.
  • Czy samochód rajdowy jeżdżący na rajdowych tablicach rejestracyjnych będzie musiał przechodzić przegląd w stacji kontroli pojazdów? I nie, i tak. Nie będzie to bowiem klasyczny przegląd, a badanie techniczne, co do zgodności z warunkami technicznymi.

Kiedy będzie można jeździć na rajdowych tablicach rejestracyjnych?

Samochód wyposażony w rajdowe tablice rejestracyjne będzie się mógł pojawić na drodze publicznej w dwóch przypadkach. Po pierwsze na trasie zawodów sportowych. Po drugie w czasie dojazdu do poszczególnych odcinków specjalnych. Tylko wtedy! Jadąc na rajd czy wyścig, ale także w drodze do SKP, pojazd musi poruszać się lawetą. Nie ma prawa w takim przypadku jechać drogą publiczną.

W sytuacji, w której kierujący będzie samochodem rajdowym zarejestrowanym na rajdowych tablicach rejestracyjnych jeździć np. do sklepu, popełnia wykroczenie. Oznacza to prowadzenie na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu pojazd pomimo braku dopuszczenia pojazdu do ruchu. Kara za ten czyn została opisana w art. 94 par. 2 ustawy Kodeks wykroczeń i wynosi od 1500 do 5000 zł.

Ile będą kosztować rajdowe tablice rejestracyjne?

Nietrudno spodziewać się, że rajdowe tablice rejestracyjne będą miały cenę podobną do standardowych oznaczeń. W efekcie komplet tablic zostanie wyceniony przez wydział komunikacji na 80 zł (jak oznaczenia standardowe i zielone) albo na 1000 zł (jak tablice zabytkowe). Tu opcje są dwie. Warto jednak pamiętać o tym, że na tym prawdopodobnie wydatki kierującego się nie zakończą. Niewykluczone, że wraz z rajdowymi tablicami, właściciel rajdówki będzie musiał wykupić pozwolenie czasowe i dowód rejestracyjny. To oznacza, że kwota wzrośnie o dodatkowe 67,5 zł.

Ważne

Skoro samochód rajdowy zostanie czasowo zarejestrowany, na okres rejestracji będzie musiał posiadać pewnie też obowiązkową polisę OC.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

REKLAMA

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA