REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rajdowe tablice rejestracyjne. Nowe oznaczenia pojawią się w urzędach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rajdowe tablice rejestracyjne, czasowa rejestracja samochodu rajdowego, tablice rejestracyjne dla samochodów w motosporcie
Rajdowe tablice rejestracyjne. Nowe oznaczenia pojawią się w urzędach

REKLAMA

REKLAMA

W referatach komunikacji już jest tłoczno, a właśnie zatwierdzony został kolejny wzór tablic rejestracyjnych. Zbytek łaski? W tym przypadku właśnie nie. To tablice, na które kierowcy czekali latami. Ich pojawienie się przynosi ważną rewolucję.

rozwiń >

Rajdowe tablice rejestracyjne. Mamy kolejny wzór oznaczeń w Polsce

REKLAMA

Poproszę tablice rejestracyjne – mówi do urzędnika kierowca. Ale konkretnie to jakie? – odpowiada pracownik referatu komunikacji. I choć ten krótki dialog może brzmieć humorystycznie, oddaje polską rzeczywistość. Bo w wydziale komunikacji na kierowców czeka cała seria odmian tablic rejestracyjnych. Mogą oni wybrać oznaczenia standardowe, indywidualne, zabytkowe, dla pojazdów o napędzie elektrycznym lub wodorowym, tymczasowe, tymczasowe badawcze, tymczasowe służące do wywozu pojazdu za granicę, profesjonalne i dyplomatyczne. A do tego część jest dostępna w formacie standardowym, a część zmniejszonym.

REKLAMA

Teraz do długiej już listy dołączą kolejne tablice rejestracyjne. Konkretnie rajdowe czy też wyścigowe tablice rejestracyjne. Te są przeznaczone do pojazdów wykorzystywanych w motosporcie. I tak zmiana jest akurat dobra. Tu kierowcy narzekać nie powinni. Szczególnie że sektor motosportu czekał na tę nowelizację długie lata.

Kiedy pojawią się rajdowe tablice rejestracyjne?

REKLAMA

Rajdowe tablice rejestracyjne pojawią się w Polsce na mocy ustawy z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw, w tym Prawo o ruchu drogowym. Ustawa została uchwalona przez sejm i senat, a następnie podpisana przez prezydenta. Czy to zatem oznacza, że od razu wejdzie w życie? No właśnie nie. Ustawa dla tej konkretnie zmiany wyznaczyła bowiem niemalże roczne vacatio legis. To oznacza mniej więcej tyle, że "dedykowane tablice rejestracyjne dla samochodu osobowego przeznaczonego do zawodów sportowych" nie pojawią się wcześniej niż z dniem 1 czerwca 2024 r.

Jest jeszcze sporo czasu. Ministerstwo sportu i transportu nie będzie się zatem z pewnością spieszyło ze wskazaniem wzoru rajdowych tablic. A na tym jego prace się nie kończą. Instytucje muszą również wskazać procedury związane z rejestracją takich pojazdów. Chodzi o listę koniecznych dokumentów, sposób ich autoryzowania i zdobywania. W tym konieczne jest określenie zakresu i sposobu przeprowadzania badań co do zgodności samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych z warunkami technicznymi.

Rajdowe tablice rejestracyjne ustalą status auta rajdowego. Wreszcie!

Rajdowe tablice rejestracyjne stanowią niezwykle ważny krok. Branża prosiła o nie przez lata. Przez lata prośby te odbijały się jednak od ściany. Na czym polegał problem? Kluczowe kwestie były przede wszystkim dwie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Nie chodziło o to, żeby samochód przeznaczony do rajdów czy wyścigów otrzymał własne tablice. Chodziło przede wszystkim o usankcjonowanie jego statusu. Bo choć auto musiało zostać zmodyfikowane tak, żeby spełniało wymogi rajdu czy wyścigu, jednocześnie podlegało standardowym przepisom homologacyjnym. Jedno wykluczało drugie. Rajdówki musiały mieć bowiem ważny przegląd, choć nigdy nie powinny go przejść z uwagi na skalę modyfikacji.
  2. Gdyby jednak właściciel rajdówki i diagnosta nie nagięli przepisów w tym zakresie, auto nie mogłoby trafić na drogi publiczne m.in. w czasie dojazdów do odcinków specjalnych. Musiałoby być transportowane na dojazdach lawetą. Na drogach publicznych może się bowiem pojawić tylko auto zarejestrowane, posiadające tablice rejestracyjne i ważne OC.

Jak zdobyć rajdowe tablice rejestracyjne?

Droga do zdobycia rajdowych tablic rejestracyjnych będzie się składać z kilku punktów. W głos znowelizowanych przepisów pojazd taki musi spełniać warunki techniczne określone przez właściwy polski związek sportowy, uzyskać pozytywny wynik badania co do zgodności z warunkami technicznymi w SKP, być czasowo zarejestrowany i być poddany sprawdzeniu stanu technicznego przez organizatora imprezy przed rozpoczęciem imprezy. Co jeszcze warto wiedzieć? Oto kilka przykładowych pytań i odpowiedzi.

  • Jak będą wyglądać rajdowe tablice rejestracyjne? Zostaną wyróżnione od innych typów tablic przede wszystkim za sprawą odrębnego koloru tła.
  • Na ile będą wydawane rajdowe tablice rejestracyjne? Standardowe tablice rejestracyjne są wydawane bezterminowo. W przypadku rajdowych znowelizowane przepisy wyraźnie wskazują datę ich obowiązywania. Tablice będą wydawane na okres wynikający z terminu badania technicznego, co do zgodności z warunkami technicznymi. Skoro badanie takie musi być powtarzane co roku, roczny termin ważności będą miały także i tablice.
  • Czy samochód rajdowy jeżdżący na rajdowych tablicach rejestracyjnych będzie musiał przechodzić przegląd w stacji kontroli pojazdów? I nie, i tak. Nie będzie to bowiem klasyczny przegląd, a badanie techniczne, co do zgodności z warunkami technicznymi.

Kiedy będzie można jeździć na rajdowych tablicach rejestracyjnych?

Samochód wyposażony w rajdowe tablice rejestracyjne będzie się mógł pojawić na drodze publicznej w dwóch przypadkach. Po pierwsze na trasie zawodów sportowych. Po drugie w czasie dojazdu do poszczególnych odcinków specjalnych. Tylko wtedy! Jadąc na rajd czy wyścig, ale także w drodze do SKP, pojazd musi poruszać się lawetą. Nie ma prawa w takim przypadku jechać drogą publiczną.

W sytuacji, w której kierujący będzie samochodem rajdowym zarejestrowanym na rajdowych tablicach rejestracyjnych jeździć np. do sklepu, popełnia wykroczenie. Oznacza to prowadzenie na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu pojazd pomimo braku dopuszczenia pojazdu do ruchu. Kara za ten czyn została opisana w art. 94 par. 2 ustawy Kodeks wykroczeń i wynosi od 1500 do 5000 zł.

Ile będą kosztować rajdowe tablice rejestracyjne?

Nietrudno spodziewać się, że rajdowe tablice rejestracyjne będą miały cenę podobną do standardowych oznaczeń. W efekcie komplet tablic zostanie wyceniony przez wydział komunikacji na 80 zł (jak oznaczenia standardowe i zielone) albo na 1000 zł (jak tablice zabytkowe). Tu opcje są dwie. Warto jednak pamiętać o tym, że na tym prawdopodobnie wydatki kierującego się nie zakończą. Niewykluczone, że wraz z rajdowymi tablicami, właściciel rajdówki będzie musiał wykupić pozwolenie czasowe i dowód rejestracyjny. To oznacza, że kwota wzrośnie o dodatkowe 67,5 zł.

Ważne

Skoro samochód rajdowy zostanie czasowo zarejestrowany, na okres rejestracji będzie musiał posiadać pewnie też obowiązkową polisę OC.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA