REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kara więzienia za brak OC? Od 1 października 2023 r. nowe przepisy

kara więzienia za brak OC, do więzienia za brak oc, nowe przepisy dla kierowców
Kara więzienia za brak OC? Od 1 października 2023 r. nowe przepisy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy w przypadku braku OC boją się szczególnie kary wlepionej przez UFG. 1 października 2023 r. pojawi się nowelizacja przepisów. W jej głos 7200 zł opłaty karnej straci na znaczeniu. Bo sankcja w skrajnym przypadku rozszerzy się do kary więzienia.

Brak OC w pojeździe to na początek nawet 7200 zł kary!

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych nie pozostawia żadnych złudzeń. Każdy samochód zarejestrowany na terenie Polski musi posiadać ważną polisę OC. Może to być OC miesięczne czy roczne. Ważne, aby polisa była aktualna i aby między poszczególnymi polisami występowała ciągłość. Brak ciągłości lub brak ubezpieczenia oznacza poważne konsekwencje. I te można podzielić tak naprawdę na trzy bloki:

REKLAMA

REKLAMA

  • brak ważnego OC wykryty podczas kontroli drogowej oznacza, że kierowca straci dowód rejestracyjny pojazdu.
  • pojazd zostanie wycofany z ruchu. Będzie mógł odjechać z miejsca kontroli drogowej wyłącznie jako ładunek na lawecie.
  • informację w sprawie braku OC otrzyma Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Kara w przypadku auta osobowego to nawet 7,2 tys. zł.

Lista brzmi poważne? Z pewnością tak. Tyle że to dopiero starter. Bo pełne spektrum konsekwencji może być dużo poważniejsze.

Brak OC a wypadek. Kierowca zapłaci za szkody z własnej kieszeni

Wyobraźmy sobie taki scenariusz, że brak OC został ujawniony nie podczas standardowej czy rutynowej kontroli drogowej. Wyszedł na jaw przy okazji kolizji. Co gorsze, to pojazd sprawcy nie posiada polisy. To otwiera przed kierującym całkowicie nowy blok konsekwencji. I te brzmią jeszcze bardziej tragiczne. Brak OC oznacza mniej więcej tyle, że sprawca zdarzenia w takim przypadku nie jest chroniony od odpowiedzialności cywilnej. W skrócie to on z własnej kieszeni będzie musiał zapłacić za naprawę pojazdów poszkodowanych czy szkody osobowe. Choć w tym przypadku warto wspomnieć o jeszcze dwóch okolicznościach.

  • Brak OC oznacza brak ochrony od odpowiedzialności cywilnej. Poszkodowani nie zostaną jednak na przysłowiowym lodzie. Pieniądze na naprawę pojazdów czy w ramach szkód osobowych wypłaci im UFG przez wybraną firmę ubezpieczeniową. Sprawca następnie będzie musiał zwrócić tę sumę w całości wraz z ustawowymi odsetkami.
  • Może się okazać, że sprawca wypadku i właściciel pojazdu to dwie różne osoby. W takim przypadku odpowiadają one za szkody i płacą karę za brak OC solidarnie. Solidarnie, czyli więcej zapłaci ten, który ma większe możliwości finansowe, ewentualnie z którego komornikowi uda się ściągnąć więcej pieniędzy.

Za brak OC można trafić do więzienia. Nowelizacja przepisów

Może się okazać, że sprawa kolizji trafi do sądu. Orzeczenie sędziego zobowiąże sprawcę do opłacenia kosztów naprawy pojazdu, ale i grzywny czy tzw. nawiązki lub zadośćuczynienia dla ofiary lub jej rodziny. W przypadku nawiązki lub zadośćuczynienia sprawca jadący autem bez OC nadal nie może liczyć na pomoc ubezpieczyciela. Powinien się natomiast spodziewać kwoty sięgającej czasami dziesiątek tysięcy złotych i możliwości... trafienia do więzienia. Czemu? O sprawie, a konkretnie nowelizacji przepisów w tym zakresie, informuje serwis Interia.

REKLAMA

Otóż sprawcy do tej pory mogli się skutecznie migać od wypłaty zadośćuczynienia lub nawiązki. Komornik w takich przypadkach często bezskutecznie i miesiącami prowadził egzekucję długu. Po 1 października 2023 r. sprawcy nadal będą mogli próbować migać się od zapłaty zasądzonej kwoty, tyle że teraz niedopełnienie tego obowiązku może się wiązać z wyrokiem więzienia. Osobie, która uchyla się od obowiązku naprawienia szkody, grozić będzie kara od 3 miesięcy do 5 lat pozbawienia wolności. To wynik nowelizacji Kodeksu karnego i wprowadzenia do niego nowego przestępstwa o tym charakterze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy za brak OC można trafić do więzienia?

Kierowca prowadzący pojazd bez ważnej polisy OC naraża się na poważne konsekwencje. Główną jest kara sięgająca dziś 7200 zł? Bzdura! Dużo poważniejsze są związane z wypadkiem drogowym. Bo wtedy sprawca zapłaci za szkody z własnej kieszeni i może zostać zobowiązany do wypłacenia nawiązki. Normalnie sumę pokryłby ubezpieczyciel. To element odpowiedzialności cywilnej. W przypadku braku obowiązkowej polisy musi zrobić to sam kierowca. A gdy nie będzie w stanie wypłacić zasądzonej sumy lub gdy będzie się uchylał od tego obowiązku, trafi do więzienia. A więc skutkiem braku OC po 1 października 2023 r. może się stać trafienie do zakładu karnego. Motywacja do pilnowania ważności polisy stanie się zatem jeszcze mocniejsza.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

REKLAMA

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

REKLAMA

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA