REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kara więzienia za brak OC? Od 1 października 2023 r. nowe przepisy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
kara więzienia za brak OC, do więzienia za brak oc, nowe przepisy dla kierowców
Kara więzienia za brak OC? Od 1 października 2023 r. nowe przepisy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy w przypadku braku OC boją się szczególnie kary wlepionej przez UFG. 1 października 2023 r. pojawi się nowelizacja przepisów. W jej głos 7200 zł opłaty karnej straci na znaczeniu. Bo sankcja w skrajnym przypadku rozszerzy się do kary więzienia.

Brak OC w pojeździe to na początek nawet 7200 zł kary!

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych nie pozostawia żadnych złudzeń. Każdy samochód zarejestrowany na terenie Polski musi posiadać ważną polisę OC. Może to być OC miesięczne czy roczne. Ważne, aby polisa była aktualna i aby między poszczególnymi polisami występowała ciągłość. Brak ciągłości lub brak ubezpieczenia oznacza poważne konsekwencje. I te można podzielić tak naprawdę na trzy bloki:

REKLAMA

  • brak ważnego OC wykryty podczas kontroli drogowej oznacza, że kierowca straci dowód rejestracyjny pojazdu.
  • pojazd zostanie wycofany z ruchu. Będzie mógł odjechać z miejsca kontroli drogowej wyłącznie jako ładunek na lawecie.
  • informację w sprawie braku OC otrzyma Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Kara w przypadku auta osobowego to nawet 7,2 tys. zł.

Lista brzmi poważne? Z pewnością tak. Tyle że to dopiero starter. Bo pełne spektrum konsekwencji może być dużo poważniejsze.

Brak OC a wypadek. Kierowca zapłaci za szkody z własnej kieszeni

Wyobraźmy sobie taki scenariusz, że brak OC został ujawniony nie podczas standardowej czy rutynowej kontroli drogowej. Wyszedł na jaw przy okazji kolizji. Co gorsze, to pojazd sprawcy nie posiada polisy. To otwiera przed kierującym całkowicie nowy blok konsekwencji. I te brzmią jeszcze bardziej tragiczne. Brak OC oznacza mniej więcej tyle, że sprawca zdarzenia w takim przypadku nie jest chroniony od odpowiedzialności cywilnej. W skrócie to on z własnej kieszeni będzie musiał zapłacić za naprawę pojazdów poszkodowanych czy szkody osobowe. Choć w tym przypadku warto wspomnieć o jeszcze dwóch okolicznościach.

  • Brak OC oznacza brak ochrony od odpowiedzialności cywilnej. Poszkodowani nie zostaną jednak na przysłowiowym lodzie. Pieniądze na naprawę pojazdów czy w ramach szkód osobowych wypłaci im UFG przez wybraną firmę ubezpieczeniową. Sprawca następnie będzie musiał zwrócić tę sumę w całości wraz z ustawowymi odsetkami.
  • Może się okazać, że sprawca wypadku i właściciel pojazdu to dwie różne osoby. W takim przypadku odpowiadają one za szkody i płacą karę za brak OC solidarnie. Solidarnie, czyli więcej zapłaci ten, który ma większe możliwości finansowe, ewentualnie z którego komornikowi uda się ściągnąć więcej pieniędzy.

Za brak OC można trafić do więzienia. Nowelizacja przepisów

REKLAMA

Może się okazać, że sprawa kolizji trafi do sądu. Orzeczenie sędziego zobowiąże sprawcę do opłacenia kosztów naprawy pojazdu, ale i grzywny czy tzw. nawiązki lub zadośćuczynienia dla ofiary lub jej rodziny. W przypadku nawiązki lub zadośćuczynienia sprawca jadący autem bez OC nadal nie może liczyć na pomoc ubezpieczyciela. Powinien się natomiast spodziewać kwoty sięgającej czasami dziesiątek tysięcy złotych i możliwości... trafienia do więzienia. Czemu? O sprawie, a konkretnie nowelizacji przepisów w tym zakresie, informuje serwis Interia.

Otóż sprawcy do tej pory mogli się skutecznie migać od wypłaty zadośćuczynienia lub nawiązki. Komornik w takich przypadkach często bezskutecznie i miesiącami prowadził egzekucję długu. Po 1 października 2023 r. sprawcy nadal będą mogli próbować migać się od zapłaty zasądzonej kwoty, tyle że teraz niedopełnienie tego obowiązku może się wiązać z wyrokiem więzienia. Osobie, która uchyla się od obowiązku naprawienia szkody, grozić będzie kara od 3 miesięcy do 5 lat pozbawienia wolności. To wynik nowelizacji Kodeksu karnego i wprowadzenia do niego nowego przestępstwa o tym charakterze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy za brak OC można trafić do więzienia?

Kierowca prowadzący pojazd bez ważnej polisy OC naraża się na poważne konsekwencje. Główną jest kara sięgająca dziś 7200 zł? Bzdura! Dużo poważniejsze są związane z wypadkiem drogowym. Bo wtedy sprawca zapłaci za szkody z własnej kieszeni i może zostać zobowiązany do wypłacenia nawiązki. Normalnie sumę pokryłby ubezpieczyciel. To element odpowiedzialności cywilnej. W przypadku braku obowiązkowej polisy musi zrobić to sam kierowca. A gdy nie będzie w stanie wypłacić zasądzonej sumy lub gdy będzie się uchylał od tego obowiązku, trafi do więzienia. A więc skutkiem braku OC po 1 października 2023 r. może się stać trafienie do zakładu karnego. Motywacja do pilnowania ważności polisy stanie się zatem jeszcze mocniejsza.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA