REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kara więzienia za brak OC? Od 1 października 2023 r. nowe przepisy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
kara więzienia za brak OC, do więzienia za brak oc, nowe przepisy dla kierowców
Kara więzienia za brak OC? Od 1 października 2023 r. nowe przepisy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy w przypadku braku OC boją się szczególnie kary wlepionej przez UFG. 1 października 2023 r. pojawi się nowelizacja przepisów. W jej głos 7200 zł opłaty karnej straci na znaczeniu. Bo sankcja w skrajnym przypadku rozszerzy się do kary więzienia.

Brak OC w pojeździe to na początek nawet 7200 zł kary!

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych nie pozostawia żadnych złudzeń. Każdy samochód zarejestrowany na terenie Polski musi posiadać ważną polisę OC. Może to być OC miesięczne czy roczne. Ważne, aby polisa była aktualna i aby między poszczególnymi polisami występowała ciągłość. Brak ciągłości lub brak ubezpieczenia oznacza poważne konsekwencje. I te można podzielić tak naprawdę na trzy bloki:

REKLAMA

  • brak ważnego OC wykryty podczas kontroli drogowej oznacza, że kierowca straci dowód rejestracyjny pojazdu.
  • pojazd zostanie wycofany z ruchu. Będzie mógł odjechać z miejsca kontroli drogowej wyłącznie jako ładunek na lawecie.
  • informację w sprawie braku OC otrzyma Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Kara w przypadku auta osobowego to nawet 7,2 tys. zł.

Lista brzmi poważne? Z pewnością tak. Tyle że to dopiero starter. Bo pełne spektrum konsekwencji może być dużo poważniejsze.

Brak OC a wypadek. Kierowca zapłaci za szkody z własnej kieszeni

Wyobraźmy sobie taki scenariusz, że brak OC został ujawniony nie podczas standardowej czy rutynowej kontroli drogowej. Wyszedł na jaw przy okazji kolizji. Co gorsze, to pojazd sprawcy nie posiada polisy. To otwiera przed kierującym całkowicie nowy blok konsekwencji. I te brzmią jeszcze bardziej tragiczne. Brak OC oznacza mniej więcej tyle, że sprawca zdarzenia w takim przypadku nie jest chroniony od odpowiedzialności cywilnej. W skrócie to on z własnej kieszeni będzie musiał zapłacić za naprawę pojazdów poszkodowanych czy szkody osobowe. Choć w tym przypadku warto wspomnieć o jeszcze dwóch okolicznościach.

  • Brak OC oznacza brak ochrony od odpowiedzialności cywilnej. Poszkodowani nie zostaną jednak na przysłowiowym lodzie. Pieniądze na naprawę pojazdów czy w ramach szkód osobowych wypłaci im UFG przez wybraną firmę ubezpieczeniową. Sprawca następnie będzie musiał zwrócić tę sumę w całości wraz z ustawowymi odsetkami.
  • Może się okazać, że sprawca wypadku i właściciel pojazdu to dwie różne osoby. W takim przypadku odpowiadają one za szkody i płacą karę za brak OC solidarnie. Solidarnie, czyli więcej zapłaci ten, który ma większe możliwości finansowe, ewentualnie z którego komornikowi uda się ściągnąć więcej pieniędzy.

Za brak OC można trafić do więzienia. Nowelizacja przepisów

REKLAMA

Może się okazać, że sprawa kolizji trafi do sądu. Orzeczenie sędziego zobowiąże sprawcę do opłacenia kosztów naprawy pojazdu, ale i grzywny czy tzw. nawiązki lub zadośćuczynienia dla ofiary lub jej rodziny. W przypadku nawiązki lub zadośćuczynienia sprawca jadący autem bez OC nadal nie może liczyć na pomoc ubezpieczyciela. Powinien się natomiast spodziewać kwoty sięgającej czasami dziesiątek tysięcy złotych i możliwości... trafienia do więzienia. Czemu? O sprawie, a konkretnie nowelizacji przepisów w tym zakresie, informuje serwis Interia.

Otóż sprawcy do tej pory mogli się skutecznie migać od wypłaty zadośćuczynienia lub nawiązki. Komornik w takich przypadkach często bezskutecznie i miesiącami prowadził egzekucję długu. Po 1 października 2023 r. sprawcy nadal będą mogli próbować migać się od zapłaty zasądzonej kwoty, tyle że teraz niedopełnienie tego obowiązku może się wiązać z wyrokiem więzienia. Osobie, która uchyla się od obowiązku naprawienia szkody, grozić będzie kara od 3 miesięcy do 5 lat pozbawienia wolności. To wynik nowelizacji Kodeksu karnego i wprowadzenia do niego nowego przestępstwa o tym charakterze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy za brak OC można trafić do więzienia?

Kierowca prowadzący pojazd bez ważnej polisy OC naraża się na poważne konsekwencje. Główną jest kara sięgająca dziś 7200 zł? Bzdura! Dużo poważniejsze są związane z wypadkiem drogowym. Bo wtedy sprawca zapłaci za szkody z własnej kieszeni i może zostać zobowiązany do wypłacenia nawiązki. Normalnie sumę pokryłby ubezpieczyciel. To element odpowiedzialności cywilnej. W przypadku braku obowiązkowej polisy musi zrobić to sam kierowca. A gdy nie będzie w stanie wypłacić zasądzonej sumy lub gdy będzie się uchylał od tego obowiązku, trafi do więzienia. A więc skutkiem braku OC po 1 października 2023 r. może się stać trafienie do zakładu karnego. Motywacja do pilnowania ważności polisy stanie się zatem jeszcze mocniejsza.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

REKLAMA

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA