REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

OC w 2023 r. wyższe czy niższe? To zależy jak spojrzeć na sprawę

OC w 2023 r. wyższe czy niższe
OC w 2023 r. wyższe czy niższe? To zależy jak spojrzeć na sprawę
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

OC w 2023 r. wyższe czy niższe? Nominalnie kwoty wzrosły. Tyle że gdy w tym wzroście uwzględnimy inflację, kwoty składek okażą się niższe o 13 proc.

Czy analizując ceny OC należy brać pod uwagę inflację?

REKLAMA

W normalnych warunkach uwzględnianie inflacji podczas analizy zmian cenowych na rynku OC zwykle nie jest konieczne. Chodzi o sytuację, w której roczny poziom inflacji odpowiada celowi NBP (2,5 proc. +/- 1,0 punkt procentowy). Niestety, aktualne warunki gospodarcze pod względem poziomu inflacji na pewno nie mieszczą się w szeroko pojętej normie. Potwierdzenie mogą stanowić wyniki obliczeń wykonanych przez ekspertów porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

REKLAMA

Wspomniane wyniki wskazują bowiem, że skumulowana stopa inflacji za okres od marca 2022 r. do lutego 2023 r. wyniosła około 19 proc. Taki wynik otrzymamy dzięki odpowiedniemu przemnożeniu miesięcznych stóp inflacji podawanych przez GUS. Ważna jest też jednomiesięczna inflacja, o którą skorygowaliśmy średnie składki OC.

OC w 2023 r. tańsze o 13 proc. Po uwzględnieniu inflacji

Skumulowana inflacja na poziomie niemal 20 proc. rocznie to zjawisko, którego na pewno nie należy lekceważyć. Poniższy wykres przygotowany przez ekspertów porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl potwierdza, że tak wysoki poziom inflacji zupełnie skompensował notowane w ciągu ostatnich 12 miesięcy podwyżki składek OC. Innymi słowy, waloryzacja średniej kwoty za OC proponowanej kierowcom przez ubezpieczycieli nie miała miejsca. Zamiast tego widoczny był realny spadek średniej składki OC aż o 13 proc. od lutego 2022 r. do lutego 2023 r.

OC w 2023 r. wyższe czy niższe, oc w 2023 roku niższe po doliczeniu inflacji, składka oc 2023 a inflacja

OC w 2023 r. wyższe czy niższe, oc w 2023 roku niższe po doliczeniu inflacji, składka oc 2023 a inflacja

OC w 2023 r. wyższe czy niższe? To zależy jak spojrzeć na sprawę

Materiały prasowe Ubea.pl

To dobra wiadomość. Oznacza bowiem mniej więcej tyle, że choć składki OC w roku 2023 są wyższe, te wzrosty nie nadążają za inflacją. W kieszeniach kierowców mimo wszystko zostanie zatem więcej pieniędzy - zwraca uwagę Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Ceny OC w 2023 r. mają wpływ na zysk ubezpieczycieli

Analiza przygotowana przez ekspertów Ubea.pl wydaje się ciekawa nie tylko z punktu widzenia kierowców. Realny spadek średniej składki OC będzie miał bowiem ważne konsekwencje również dla ubezpieczycieli. Taka sytuacja pogłębia bowiem problemy związane ze spadkiem zysku technicznego na sprzedaży obowiązkowych ubezpieczeń OC. Komisja Nadzoru Finansowego niestety nie podała jeszcze podsumowania wyników finansowych zakładów ubezpieczeń z całego 2022 r. Sytuacja dotycząca pierwszych trzech kwartałów minionego roku sugeruje jednak, że zysk techniczny ubezpieczycieli ze sprzedaży OC był najniższy od lat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA