REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Kara za brak OC. Przedawnienie jest możliwe?
Kara za brak OC. Przedawnienie jest możliwe?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kara za brak OC. Przedawnienie jest terminem, który może pojawić się w kontekście kary wlepionej przez UFG za brak obowiązkowej polisy dla auta?
rozwiń >

Obowiązkowa polisa OC dla auta. Podstawa prawna

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych mówi wyraźnie, każdy samochód eksploatowany na polskich drogach publicznych, musi posiadać obowiązkową polisę OC. Ta chroni właściciela przed ewentualną odpowiedzialności cywilną w razie kolizji i daje poszkodowanym pewność wypłacenia odszkodowania pokrywającego wartość szkody. Polisa jest obowiązkowa. Brak OC musi się zatem wiązać z karą. Termin ten również został zatem usankcjonowany ustawowo.

REKLAMA

Ważne

Obowiązek dotyczy nie tylko samochodów zarejestrowanych w Polsce. Również tych na zagranicznych numerach rejestracyjnych czy paradoksalnie nawet tych bez tablic. Obecność na drodze publicznej w przypadku auta zawsze oznacza konieczność wykupienia OC.

Ile wynosi kara za brak OC?

Pełna kara za brak OC w Polsce wynosi dwukrotność najniższego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w danym roku. Choć nie zawsze kierowca musi wnieść pełną opłatę karną. Czasami może być ona niższa. Wszystko zależy od tego, ile dni wynosiła luka ubezpieczeniowa. I tak właściciel samochodu, który pozostawał bez OC przez okres:

  • do 3 dni zapłaci 20 proc. opłaty karnej,
  • od 4 do 14 dni zapłaci 50 proc. opłaty karnej,
  • powyżej 14 dni zapłaci 100 proc. opłaty karnej.

W okresie do końca czerwca roku 2023 pełna opłata karna za brak OC wynosi 6980 zł. Od 1 lipca wraz z najniższą krajową wzrośnie do 7200 zł. Czas na opłacenie kary za brak OC, to 30 dni od momentu odebrania pisma z informacją od UFG.

 

Kiedy kierowca może dostać karę za brak OC?

Karę za brak OC zapłaci właściciel samochodu, który nie wykupi dla swojego auta obowiązkowej polisy od odpowiedzialności cywilnej. Chociaż słowo nie wykupi jest mało miarodajne. Bo czasami to nie kwestia świadomego zaniedbania. Obecnie posiadana polisa może się również nie przedłużyć automatycznie. Stanie się tak w kilku przypadkach. Chociażby wtedy, gdy poprzednie OC jest miesięczne, tzw. komisowe, kierowca nie opłacił jednej z rat poprzedniego OC lub poprzednie OC było przepisywane z poprzedniego właściciela pojazdu. Takie polisy nie przedłużają się automatycznie.

W jaki sposób zostanie ujawniony brak OC? Dzieje się tak na kilka sposobów:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • w wyniku kontroli UFG. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny sprawdza rekordy dotyczące OC w bazie CEPiK. Tam wyłapuje luki i wszczyna postępowania wyjaśniające, wzywając właścicieli aut do wyjaśnień.
  • w wyniku kontroli policyjnej. Gdy funkcjonariusze ujawnią brak OC, mają obowiązek poinformowania o tym fakcie UFG.
  • po kolizji drogowej, gdy właściciele zaczynają wymieniać się danymi koniecznymi do likwidacji szkód.

Kara za brak OC i przedawnienie

Kara za brak OC przedawnia się po okresie 3 lat. Tyle że jest on liczony nie od momentu wlepienia opłaty karnej, a od ostatniego dnia roku kalendarzowego, w którym wykryto brak OC. To raz. Dwa pozostaje też kwestia przerwania biegu przedawnienia. To może się stać w wyniku postępowania właściciela pojazdu (np. nawiązania kontaktu z UFG i uznania długu) lub wszczęcia egzekucji. W przypadku przekazania sprawy komornikowi, ten może dochodzić zaległości do momentu ich spłacenia w całości. Przepisy nie określają ram czasowych, a dług się nie przedawnia w takim przypadku.

Kto płaci karę za brak OC?

REKLAMA

Karę za brak OC co do zasady płaci właściciel pojazdu lub właściciele solidarnie (jeżeli jest ich więcej). Jest jednak opcja, że lista odpowiedzialnych zostanie rozszerzona. Stanie się tak w przypadku, w którym brak OC ujawnili policjanci w czasie kontroli drogowej lub po kolizji, a dodatkowo pojazd prowadziła osoba, która nie jest jego właścicielem. Również ona podlega odpowiedzialności z tytułu kary za brak OC.

Co oznacza odpowiedzialność solidarna? Kara za brak OC zawsze jest jedna. UFG nie interesuje czy w pełni zapłaci ją właściciel lub kierujący, czy osoby te podzielą się płatnością. Odpowiedzialność solidarna ma także znaczenie w przypadku postępowania komorniczego. Poborca ściągnie większą kwotę z tej osoby, która będzie dysponowała większym majątkiem.

Kara za brak OC to jedno. Regres drugie

W przypadku spowodowania kolizji kara za brak OC oznacza dopiero początek kosztów. Bo pozostaje jeszcze kwestia odpowiedzialności cywilnej za ewentualne szkody. Roszczenia poszkodowanych pokryje UFG za pośrednictwem jednej z firm ubezpieczeniowych. Kwotę w całości i wraz z odsetkami będzie musiał jednak zwrócić właściciel pojazdu, ewentualnie właściciel i kierujący na spółkę. Tu również obowiązuje zasada odpowiedzialności solidarnej.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA