REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak ubezpieczenia OC. Konsekwencje odczuwalne resztę życia!

Subskrybuj nas na Youtube
Brak ubezpieczenia OC. Konsekwencje odczuwalne resztę życia!
Brak ubezpieczenia OC. Konsekwencje odczuwalne resztę życia!
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Brak ubezpieczenia OC. Konsekwencje mogą być naprawdę dotkliwe. Szczególnie że czasami koszty zdarzenia bez OC spłaca się latami.
rozwiń >

Czym jest ubezpieczenie OC?

Każdy właściciel pojazdu mechanicznego poruszającego się po polskich drogach powinien posiadać wykupione obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych (dalej OC). To ubezpieczenie OC chroni osoby, które zostały poszkodowane w wypadkach drogowych. To właśnie z OC ofiara wypadku może uzyskać od towarzystwa ubezpieczeniowego odpowiednie do poniesionej szkody roszczenia w postaci odszkodowania za poniesione straty czy zadośćuczynienia za doznane krzywdy. Co jednak wtedy, kiedy pojazd, którym jechał kierowca nie posiada wykupionego OC?

REKLAMA

REKLAMA

Brak ubezpieczenia OC pojazdu

Osoba, które porusza się samochodem bez ważnego OC naraża się na bardzo poważne konsekwencje. Ośmielamy się postawić tezę, że kierowca, który zdaje sobie w pełni sprawę z tego, co może go spotkać w razie wypadku bez ważnego OC, nigdy nie siądzie za kółkiem bez posiadania takiego ubezpieczenia. Dlaczego? Po prostu konsekwencje takiego zdarzenia dla sprawcy wypadku są tak poważne, długotrwałe a przede wszystkim kosztochłonne, że na zdrowy rozum, jazda samochodem bez OC zakrawa na prawdziwe szaleństwo.

Żeby nie być gołosłownym i nie teoretyzować, ale mówić o faktach, poniżej została przedstawiona prawdziwa historia kierowcy, który spowodował wypadek oraz osoby, która została w jego wyniku poszkodowana. Oczywiście dane osób zostały zmienione na potrzeby tego opisu.

Brak polisy OC auta i wypadek

Do wypadku doszło w październiku 2012r. Michał Stopczyk jechał prawidłowo na drodze z prędkością 50 km/h, kiedy nagle został potrącony przez inne auto. W wyniku uderzenia jego pojazd przemieścił się drugi pas ruchu, gdzie zderzył się z jadącym z naprzeciwka autobusem.

REKLAMA

Winowajca nie zastosował się do znaków drogowych pierwszeństwa przejazdu i linii warunkowego zatrzymania podczas skrętu w lewo, co ostatecznie doprowadziło do zderzenia z samochodem, którym poruszał się pokrzywdzony w tym wypadku Michał Stopczyk. Co więcej, podczas prowadzonego po wypadku postępowania okazało się, że mężczyzna, który spowodował wypadek, nie posiadał prawa jazdy, a samochód, którym jechał, nie miał wykupionego OC. Absolutnie w takiej sytuacji ten „kierowca” nie powinien prowadzić samochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie szkody spowodował winowajca?

Poszkodowany Michał doznał tak bardzo poważnych obrażeń ciała, że będzie się z nimi zmagał do końca życia. W szpitalu lekarze rozpoznali niedowład czterokończynowy, ciężki uraz czaszkowo-mózgowy ze stłuczeniem i krwiakami, krwawienie, liczne złamania kości czaszki. Michał szpital opuścił na wózku inwalidzkim. Zaraz po wypadku nie potrafił czytać, pisać, liczyć i obsługiwać komputera. Tego wszystkiego musiał uczyć się od początku. Trwały uszczerbek na zdrowiu z przyczyn neurologicznych określony został na 70%. Poszkodowany jest obecnie osobą niepełnosprawną. Może poruszać się z pomocą kuli lub laski. Wymaga stałej rehabilitacji.

Wyrok więzienia to początek dla sprawcy wypadku...

Sprawca wypadku w trakcie postępowania karnego został ukarany przez sąd karą bezwzględnego pozbawienia wolność na 1,5 roku. Otrzymał także zakaz prowadzenia pojazdów na 6 lat. Jednak taki wyrok stanowi tylko początek konsekwencji, z jakimi może zmagać się do końca swojego życia. Dlaczego?

Otóż warto pamiętać, że w sytuacji, kiedy winowajca nie posiada OC, bądź nie został ustalony sprawca, roszczenia dla ofiary wypadku wypłaca Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG). Na środki, którymi dysponuje UFG składają się wszystkie towarzystwa ubezpieczeniowe ze składek osób ubezpieczonych. A wszystko po to, żeby nie doszło do takiej sytuacji, że osoba poszkodowana w wypadku nie otrzyma rekompensaty poniesionych strat i doznanej krzywdy.

Poszkodowany dostanie pół miliona. Sumę tą odda kierujący autem bez OC

W prowadzonej przez należącej do naszej Grupy Kancelarii LEXBRIDGE sprawie sądowej uzyskaliśmy dla poszkodowanego ponad pół miliona złotych roszczeń. Sprawca nie posiadał polisy OC, co oznacza, że roszczenia zostały skierowane do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Co z kolei oznacza, że UFG może się zwrócić do sprawcy wypadku (a zwykle tak robi) na zasadzie regresu ubezpieczeniowego o zwrot przekazanych ofierze wypadku środków finansowych – mówi Kamila Barszczewska, Prezes zarządu AUXILIA S.A. firmy pomagającej ofiarom wypadków.

Dla wyjaśnienia, roszczenie regresowe stanowi takie narzędzie prawne, które pozwala ubezpieczycielowi lub – w tym wypadku instytucji UFG – na żądanie zwrotu wypłaconych poszkodowanemu kwot. Mało kto dysponuje wolnymi środkami w wysokości pół miliona złotych. Oznacza to, że w przypadku wysunięcia takich żądań przez UFG do sprawcy, komornik zajmie jego konto i inne wartościowe ruchomości czy nieruchomości, dopóki nie uzyska zwrotu całej kwoty z należnymi odsetkami. W praktyce może okazać się, że ściąganie takiego długu będzie trwać do końca życia sprawcy wypadku.

Nie płać za błędy. Nie popełniaj ich! Pamiętaj o OC.

Mimo tak poważnych konsekwencji wynikających ze spowodowania wypadku bez ważnego OC, nadal w Polsce istnieje szerokie grono kierowców, którzy poruszają się po drogach bez wykupienia tego ubezpieczenia. W najnowszym dostępnych na stronie UFG raporcie z 2018r. zawarta jest informacja, że od 0,4 do 0,5 proc. z 24 mln pojazdów w Polsce jeździ bez ważnego OC, co daje liczbę od 96 tys. do 120 tys. Z tego samego raportu wynika, że "że ryzyko spowodowania - przez nieubezpieczonego kierowcę wypadku z rannymi - jest czterokrotnie większe niż w przypadku kierowcy ubezpieczonego."

Pół miliona regresu? To nic. Rekord to 1,4 mln zł kary za brak OC

To zatrważające dane. Brak OC może zaważyć na całej Twojej przyszłości, a także życiu innych uczestników ruchu, Drogi Kierowco. Pomyśl, zanim ruszysz na drogę bez ważnego ubezpieczenia. OC chroni nie tylko ofiarę wypadku, ale i sprawcę przed wysokimi roszczeniami. Ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zaczynają się od kwot rzędu kilkuset złotych. Natomiast rekordowa kwota regresu, jaką podaje UFG na swoich stronach wyniosła jak dotąd 1,4 mln zł. Czy na pewno chcesz podjąć takie ryzyko?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

REKLAMA

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

REKLAMA