REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak ubezpieczenia OC. Konsekwencje odczuwalne resztę życia!

Subskrybuj nas na Youtube
Brak ubezpieczenia OC. Konsekwencje odczuwalne resztę życia!
Brak ubezpieczenia OC. Konsekwencje odczuwalne resztę życia!
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Brak ubezpieczenia OC. Konsekwencje mogą być naprawdę dotkliwe. Szczególnie że czasami koszty zdarzenia bez OC spłaca się latami.
rozwiń >

Czym jest ubezpieczenie OC?

Każdy właściciel pojazdu mechanicznego poruszającego się po polskich drogach powinien posiadać wykupione obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych (dalej OC). To ubezpieczenie OC chroni osoby, które zostały poszkodowane w wypadkach drogowych. To właśnie z OC ofiara wypadku może uzyskać od towarzystwa ubezpieczeniowego odpowiednie do poniesionej szkody roszczenia w postaci odszkodowania za poniesione straty czy zadośćuczynienia za doznane krzywdy. Co jednak wtedy, kiedy pojazd, którym jechał kierowca nie posiada wykupionego OC?

REKLAMA

REKLAMA

Brak ubezpieczenia OC pojazdu

Osoba, które porusza się samochodem bez ważnego OC naraża się na bardzo poważne konsekwencje. Ośmielamy się postawić tezę, że kierowca, który zdaje sobie w pełni sprawę z tego, co może go spotkać w razie wypadku bez ważnego OC, nigdy nie siądzie za kółkiem bez posiadania takiego ubezpieczenia. Dlaczego? Po prostu konsekwencje takiego zdarzenia dla sprawcy wypadku są tak poważne, długotrwałe a przede wszystkim kosztochłonne, że na zdrowy rozum, jazda samochodem bez OC zakrawa na prawdziwe szaleństwo.

Żeby nie być gołosłownym i nie teoretyzować, ale mówić o faktach, poniżej została przedstawiona prawdziwa historia kierowcy, który spowodował wypadek oraz osoby, która została w jego wyniku poszkodowana. Oczywiście dane osób zostały zmienione na potrzeby tego opisu.

Brak polisy OC auta i wypadek

Do wypadku doszło w październiku 2012r. Michał Stopczyk jechał prawidłowo na drodze z prędkością 50 km/h, kiedy nagle został potrącony przez inne auto. W wyniku uderzenia jego pojazd przemieścił się drugi pas ruchu, gdzie zderzył się z jadącym z naprzeciwka autobusem.

REKLAMA

Winowajca nie zastosował się do znaków drogowych pierwszeństwa przejazdu i linii warunkowego zatrzymania podczas skrętu w lewo, co ostatecznie doprowadziło do zderzenia z samochodem, którym poruszał się pokrzywdzony w tym wypadku Michał Stopczyk. Co więcej, podczas prowadzonego po wypadku postępowania okazało się, że mężczyzna, który spowodował wypadek, nie posiadał prawa jazdy, a samochód, którym jechał, nie miał wykupionego OC. Absolutnie w takiej sytuacji ten „kierowca” nie powinien prowadzić samochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie szkody spowodował winowajca?

Poszkodowany Michał doznał tak bardzo poważnych obrażeń ciała, że będzie się z nimi zmagał do końca życia. W szpitalu lekarze rozpoznali niedowład czterokończynowy, ciężki uraz czaszkowo-mózgowy ze stłuczeniem i krwiakami, krwawienie, liczne złamania kości czaszki. Michał szpital opuścił na wózku inwalidzkim. Zaraz po wypadku nie potrafił czytać, pisać, liczyć i obsługiwać komputera. Tego wszystkiego musiał uczyć się od początku. Trwały uszczerbek na zdrowiu z przyczyn neurologicznych określony został na 70%. Poszkodowany jest obecnie osobą niepełnosprawną. Może poruszać się z pomocą kuli lub laski. Wymaga stałej rehabilitacji.

Wyrok więzienia to początek dla sprawcy wypadku...

Sprawca wypadku w trakcie postępowania karnego został ukarany przez sąd karą bezwzględnego pozbawienia wolność na 1,5 roku. Otrzymał także zakaz prowadzenia pojazdów na 6 lat. Jednak taki wyrok stanowi tylko początek konsekwencji, z jakimi może zmagać się do końca swojego życia. Dlaczego?

Otóż warto pamiętać, że w sytuacji, kiedy winowajca nie posiada OC, bądź nie został ustalony sprawca, roszczenia dla ofiary wypadku wypłaca Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG). Na środki, którymi dysponuje UFG składają się wszystkie towarzystwa ubezpieczeniowe ze składek osób ubezpieczonych. A wszystko po to, żeby nie doszło do takiej sytuacji, że osoba poszkodowana w wypadku nie otrzyma rekompensaty poniesionych strat i doznanej krzywdy.

Poszkodowany dostanie pół miliona. Sumę tą odda kierujący autem bez OC

W prowadzonej przez należącej do naszej Grupy Kancelarii LEXBRIDGE sprawie sądowej uzyskaliśmy dla poszkodowanego ponad pół miliona złotych roszczeń. Sprawca nie posiadał polisy OC, co oznacza, że roszczenia zostały skierowane do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Co z kolei oznacza, że UFG może się zwrócić do sprawcy wypadku (a zwykle tak robi) na zasadzie regresu ubezpieczeniowego o zwrot przekazanych ofierze wypadku środków finansowych – mówi Kamila Barszczewska, Prezes zarządu AUXILIA S.A. firmy pomagającej ofiarom wypadków.

Dla wyjaśnienia, roszczenie regresowe stanowi takie narzędzie prawne, które pozwala ubezpieczycielowi lub – w tym wypadku instytucji UFG – na żądanie zwrotu wypłaconych poszkodowanemu kwot. Mało kto dysponuje wolnymi środkami w wysokości pół miliona złotych. Oznacza to, że w przypadku wysunięcia takich żądań przez UFG do sprawcy, komornik zajmie jego konto i inne wartościowe ruchomości czy nieruchomości, dopóki nie uzyska zwrotu całej kwoty z należnymi odsetkami. W praktyce może okazać się, że ściąganie takiego długu będzie trwać do końca życia sprawcy wypadku.

Nie płać za błędy. Nie popełniaj ich! Pamiętaj o OC.

Mimo tak poważnych konsekwencji wynikających ze spowodowania wypadku bez ważnego OC, nadal w Polsce istnieje szerokie grono kierowców, którzy poruszają się po drogach bez wykupienia tego ubezpieczenia. W najnowszym dostępnych na stronie UFG raporcie z 2018r. zawarta jest informacja, że od 0,4 do 0,5 proc. z 24 mln pojazdów w Polsce jeździ bez ważnego OC, co daje liczbę od 96 tys. do 120 tys. Z tego samego raportu wynika, że "że ryzyko spowodowania - przez nieubezpieczonego kierowcę wypadku z rannymi - jest czterokrotnie większe niż w przypadku kierowcy ubezpieczonego."

Pół miliona regresu? To nic. Rekord to 1,4 mln zł kary za brak OC

To zatrważające dane. Brak OC może zaważyć na całej Twojej przyszłości, a także życiu innych uczestników ruchu, Drogi Kierowco. Pomyśl, zanim ruszysz na drogę bez ważnego ubezpieczenia. OC chroni nie tylko ofiarę wypadku, ale i sprawcę przed wysokimi roszczeniami. Ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zaczynają się od kwot rzędu kilkuset złotych. Natomiast rekordowa kwota regresu, jaką podaje UFG na swoich stronach wyniosła jak dotąd 1,4 mln zł. Czy na pewno chcesz podjąć takie ryzyko?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA