REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak ubezpieczenia OC. Konsekwencje odczuwalne resztę życia!

Subskrybuj nas na Youtube
Brak ubezpieczenia OC. Konsekwencje odczuwalne resztę życia!
Brak ubezpieczenia OC. Konsekwencje odczuwalne resztę życia!
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Brak ubezpieczenia OC. Konsekwencje mogą być naprawdę dotkliwe. Szczególnie że czasami koszty zdarzenia bez OC spłaca się latami.
rozwiń >

Czym jest ubezpieczenie OC?

Każdy właściciel pojazdu mechanicznego poruszającego się po polskich drogach powinien posiadać wykupione obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych (dalej OC). To ubezpieczenie OC chroni osoby, które zostały poszkodowane w wypadkach drogowych. To właśnie z OC ofiara wypadku może uzyskać od towarzystwa ubezpieczeniowego odpowiednie do poniesionej szkody roszczenia w postaci odszkodowania za poniesione straty czy zadośćuczynienia za doznane krzywdy. Co jednak wtedy, kiedy pojazd, którym jechał kierowca nie posiada wykupionego OC?

REKLAMA

Brak ubezpieczenia OC pojazdu

REKLAMA

Osoba, które porusza się samochodem bez ważnego OC naraża się na bardzo poważne konsekwencje. Ośmielamy się postawić tezę, że kierowca, który zdaje sobie w pełni sprawę z tego, co może go spotkać w razie wypadku bez ważnego OC, nigdy nie siądzie za kółkiem bez posiadania takiego ubezpieczenia. Dlaczego? Po prostu konsekwencje takiego zdarzenia dla sprawcy wypadku są tak poważne, długotrwałe a przede wszystkim kosztochłonne, że na zdrowy rozum, jazda samochodem bez OC zakrawa na prawdziwe szaleństwo.

Żeby nie być gołosłownym i nie teoretyzować, ale mówić o faktach, poniżej została przedstawiona prawdziwa historia kierowcy, który spowodował wypadek oraz osoby, która została w jego wyniku poszkodowana. Oczywiście dane osób zostały zmienione na potrzeby tego opisu.

Brak polisy OC auta i wypadek

Do wypadku doszło w październiku 2012r. Michał Stopczyk jechał prawidłowo na drodze z prędkością 50 km/h, kiedy nagle został potrącony przez inne auto. W wyniku uderzenia jego pojazd przemieścił się drugi pas ruchu, gdzie zderzył się z jadącym z naprzeciwka autobusem.

Winowajca nie zastosował się do znaków drogowych pierwszeństwa przejazdu i linii warunkowego zatrzymania podczas skrętu w lewo, co ostatecznie doprowadziło do zderzenia z samochodem, którym poruszał się pokrzywdzony w tym wypadku Michał Stopczyk. Co więcej, podczas prowadzonego po wypadku postępowania okazało się, że mężczyzna, który spowodował wypadek, nie posiadał prawa jazdy, a samochód, którym jechał, nie miał wykupionego OC. Absolutnie w takiej sytuacji ten „kierowca” nie powinien prowadzić samochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie szkody spowodował winowajca?

Poszkodowany Michał doznał tak bardzo poważnych obrażeń ciała, że będzie się z nimi zmagał do końca życia. W szpitalu lekarze rozpoznali niedowład czterokończynowy, ciężki uraz czaszkowo-mózgowy ze stłuczeniem i krwiakami, krwawienie, liczne złamania kości czaszki. Michał szpital opuścił na wózku inwalidzkim. Zaraz po wypadku nie potrafił czytać, pisać, liczyć i obsługiwać komputera. Tego wszystkiego musiał uczyć się od początku. Trwały uszczerbek na zdrowiu z przyczyn neurologicznych określony został na 70%. Poszkodowany jest obecnie osobą niepełnosprawną. Może poruszać się z pomocą kuli lub laski. Wymaga stałej rehabilitacji.

Wyrok więzienia to początek dla sprawcy wypadku...

REKLAMA

Sprawca wypadku w trakcie postępowania karnego został ukarany przez sąd karą bezwzględnego pozbawienia wolność na 1,5 roku. Otrzymał także zakaz prowadzenia pojazdów na 6 lat. Jednak taki wyrok stanowi tylko początek konsekwencji, z jakimi może zmagać się do końca swojego życia. Dlaczego?

Otóż warto pamiętać, że w sytuacji, kiedy winowajca nie posiada OC, bądź nie został ustalony sprawca, roszczenia dla ofiary wypadku wypłaca Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG). Na środki, którymi dysponuje UFG składają się wszystkie towarzystwa ubezpieczeniowe ze składek osób ubezpieczonych. A wszystko po to, żeby nie doszło do takiej sytuacji, że osoba poszkodowana w wypadku nie otrzyma rekompensaty poniesionych strat i doznanej krzywdy.

Poszkodowany dostanie pół miliona. Sumę tą odda kierujący autem bez OC

W prowadzonej przez należącej do naszej Grupy Kancelarii LEXBRIDGE sprawie sądowej uzyskaliśmy dla poszkodowanego ponad pół miliona złotych roszczeń. Sprawca nie posiadał polisy OC, co oznacza, że roszczenia zostały skierowane do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Co z kolei oznacza, że UFG może się zwrócić do sprawcy wypadku (a zwykle tak robi) na zasadzie regresu ubezpieczeniowego o zwrot przekazanych ofierze wypadku środków finansowych – mówi Kamila Barszczewska, Prezes zarządu AUXILIA S.A. firmy pomagającej ofiarom wypadków.

Dla wyjaśnienia, roszczenie regresowe stanowi takie narzędzie prawne, które pozwala ubezpieczycielowi lub – w tym wypadku instytucji UFG – na żądanie zwrotu wypłaconych poszkodowanemu kwot. Mało kto dysponuje wolnymi środkami w wysokości pół miliona złotych. Oznacza to, że w przypadku wysunięcia takich żądań przez UFG do sprawcy, komornik zajmie jego konto i inne wartościowe ruchomości czy nieruchomości, dopóki nie uzyska zwrotu całej kwoty z należnymi odsetkami. W praktyce może okazać się, że ściąganie takiego długu będzie trwać do końca życia sprawcy wypadku.

Nie płać za błędy. Nie popełniaj ich! Pamiętaj o OC.

Mimo tak poważnych konsekwencji wynikających ze spowodowania wypadku bez ważnego OC, nadal w Polsce istnieje szerokie grono kierowców, którzy poruszają się po drogach bez wykupienia tego ubezpieczenia. W najnowszym dostępnych na stronie UFG raporcie z 2018r. zawarta jest informacja, że od 0,4 do 0,5 proc. z 24 mln pojazdów w Polsce jeździ bez ważnego OC, co daje liczbę od 96 tys. do 120 tys. Z tego samego raportu wynika, że "że ryzyko spowodowania - przez nieubezpieczonego kierowcę wypadku z rannymi - jest czterokrotnie większe niż w przypadku kierowcy ubezpieczonego."

Pół miliona regresu? To nic. Rekord to 1,4 mln zł kary za brak OC

To zatrważające dane. Brak OC może zaważyć na całej Twojej przyszłości, a także życiu innych uczestników ruchu, Drogi Kierowco. Pomyśl, zanim ruszysz na drogę bez ważnego ubezpieczenia. OC chroni nie tylko ofiarę wypadku, ale i sprawcę przed wysokimi roszczeniami. Ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zaczynają się od kwot rzędu kilkuset złotych. Natomiast rekordowa kwota regresu, jaką podaje UFG na swoich stronach wyniosła jak dotąd 1,4 mln zł. Czy na pewno chcesz podjąć takie ryzyko?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

REKLAMA

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA