REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Darmowe OC dla kupujących auta (nowe i używane) przed wyborami. Warto złapać okazję, bo niedługo będzie drożej!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
liczarka pieniędzy pieniądze banknoty liczenie wzrost podwyżka zasiłki płaca minimalna dobrobyt bogactwo
Darmowe OC dla kupujących auta (nowe i używane) przed wyborami. Warto złapać okazję, bo niedługo będzie drożej!
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Duża obniżka stóp procentowych dokonana na początku września przez Radę Polityki Pieniężnej, wskutrek czego stopa WIBOR „zjechała” poniżej 6%, spowodowało zauważalny spadek raty za samochód nowy i używany – wynika z symulacji Carsmile i Otomoto Klik. Obniżka raty jest już na tyle znacząca, że pozwala pokryć koszt ubezpieczenia OC. Korzyść ta może jednak okazać się krótkotrwała, bo za chwilę auta znów zaczną drożeć – ostrzegają eksperci. 

Stopy procentowe poszły ostro w dół na początku września 2023 r.

Rada Polityki Pieniężnej zaskoczyła rynki finansowe obniżając stopę referencyjną NBP do poziomu 6%. O ile sama decyzja o cięciu stóp była spodziewana, o tyle skala tej obniżki – aż o 0,75 pkt. proc. – wprawiła uczestników rynku w osłupienie. W konsekwencji decyzji RPP, 3-miesięczna stopa WIBOR, od której zależy oprocentowanie kredytów czy leasingu, spadła do 5,8% z 6,6-6,7% przed obniżką, a od szczytu z listopada ub.r. obniżyła się już o niemal 2 pkt. proc. Dzięki temu pożyczanie pieniędzy stało się tańsze. Osoby spłacające kredyty, na te pozytywne efekty będą musiały poczekać. Ci natomiast, którzy właśnie myślą o zakupie czegoś na kredyt bądź w leasingu, na przykład samochodu, efekt obniżek stóp odczują praktycznie od razu w postaci mniejszej raty. 

REKLAMA

Darmowe OC 

REKLAMA

- Analizując wpływ obniżki WIBORu na ratę kredytu za auto używane czy też ratę leasingu za nowy samochód można dojść do wniosku, że obniżka stóp to przedwyborczy prezent w postaci darmowego OC do kupowanego pojazdu – zauważa Arkadiusz Zaremba, dyrektor zarządzający Otmoto Klik. 

Aby sprawdzić, jak obniżka oprocentowania wpłynęła na koszt leasingu nowego auta, analitycy Carsmile obliczyli miesięczną ratę dla dwóch pojazdów: jednego o cenie zakupu 150 tys. zł netto, co jest poziomem zbliżonym do obecnej średniej rynkowej i drugiego o wartości 250 tys. zł netto. Przyjęli, że wkład własny wynosi 10%, a wykup 20%. Umowa zawierana jest na 5 lat. Ratę dla obecnej stopy WIBOR (5,81% - poziom z 14.09.23) porównano ze szczytową wartością, jaką WIBOR osiągnął pod koniec ub.r. (7,6%; listopad 2022). 

 

Leasing nowego auta - 14 września 2023 - symulacja Carsmile

Carsmile

Znaczący spadek raty leasingowej

Z symulacji wynika, że rata leasingu dla tańszego auta skurczyła się w stosunku do listopada o 138 zł netto (170 zł brutto). Obniżkę tej skali dla podanych warunków umowy leasingowej mogą odczuć przykładowo osoby zainteresowane zakupem Audi Q3 (w wersji 35 TFSI mHEV sTronic) czy Volvo XC40 (wersja B3 core out). Rata za auto o wartość 250 tys. zł netto zmalała z kolei względem szczytu z listopada ub.r. o 230 zł netto (283 zł brutto). Może to dotyczyć przykładowo leasingu BMW 330i (w wersji M sport out) czy Mercedesa Vito w wersji 116 CDI L3. 

Jeśli przyjmiemy kwotę rocznego ubezpieczenia OC dla tego typu samochodów na poziomie ok. 700 zł, czyli nieco ponad 58 zł miesięcznie, to okaże się, że obniżka raty z tytułu spadku WIBORu z nawiązką pokryje koszt tej polisy – wynika z symulacji Carsmile. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rata za auto używane niższa o kilkadziesiąt złotych 

Analitycy Otomoto Klik sprawdzili z kolei o ile zmniejszyła się rata kredytu na auto używane. Tutaj, z uwagi na niższą kwotę finansowania, obniżki stóp procentowych w mniejszym stopniu przekładają się na spadek raty, ale też widać już pewne korzyści z radyklanej decyzji RPP. Rata kredytu na kwotę 50 tys. zł spadła od szczytu WIBORu z listopada ub.r. o 49 zł brutto, a rata kredytu na kwotę 36 tys. zł (średnia wartość kredytu w serwisie Otomoto Klik) zmalała o 36 zł. 

 

Kredyt na używane auto - 14 września 2023 - symulacja Otomoto Klik

Carsmile

REKLAMA

Przykład samochodu, którego zakup można sfinansować kredytem na kwotę 50 tys. zł jest Citroen C3 z 2021 roku (benzyna, przebieg 6 tys. km, manual). Auto kosztuje według ogłoszenia zamieszczonego w Otomoto Klik 69,9 tys. zł. Aby rata 4-letniego kredytu wyniosła ok.1460 zł konieczny jest wkład własny na poziome 19,9 tys. zł.

Inny przykład to Opel Crossland X z 2020 roku (przebieg 24,2 tys. zł, benzyna, manual). Jego cena wg Otomoto Klik wynosi 65,9 tys. zł. Aby miesięczna rata 4-letniego kredytu na kwotę 50 tys. zł wyniosła ok. 1460 zł, konieczne jest wniesienie wkładu własnego na poziomie 15,9 tys. zł. 

Z kolei przykładem samochodu, jaki można sfinansować 4-letnim kredytem na kwotę 36 tys. zł jest Peugeot 208 z 2018 roku (99 tys. km przebiegu, benzyna, automat). Auto według danych Otmoto Klik kosztuje 59,5 tys. zł. Przy wkładzie własnym w kwocie 23,5 tys. zł, rata miesięczna za ten pojazd wyniesie ok. 1070 zł brutto. 

Obniżka raty pokryje koszt OC

Tymczasem warto zauważyć, że obniżka miesięcznej raty o 49 zł wystarczy na sfinansowanie całości średniej policy OC. Według danych punkta.pl, uśredniony koszt takiej polisy w sierpniu wyniósł dla całego kraju 575 zł, co daje kwotę 48 zł miesięcznie – wskazują analitycy Otomoto Klik. 

Kurs euro straszy. Lepiej się pospieszyć … 

Niestety radość kupujących samochody, zwłaszcza te nowe, może okazać się chwilowa. Znacząca obniżka stóp procentowych ma bowiem swój negatywny efekt w postaci osłabienia kursu złotego. Po decyzji RPP kurs euro podskoczył do 4,69 zł z poziomu 4,46 zł notowanego pod koniec sierpnia, czyli o ponad 5%, by następnie obniżyć się 4,64 zł. – Im słabszy złoty, a silniejsze euro, tym droższe stają samochody importowane do Polski. Nawet jeśli nie przełoży się to wprost na cenniki w złotych, z pewnością ograniczy obserwowane obecnie rabaty na rynku nowych aut, bo dla importera koszt zakupu auta jest teraz wyższy – zauważa Michał Knitter, wiceprezes Carsmile. Zwraca też uwagę na inny efekt osłabienia złotego, jakim jest potencjalne zwiększenie tzw. reeksportu nowych samochodów z Polski, ponieważ dla odbiorów ze strefy euro auta zakupione w naszym kraju stają się atrakcyjne cenowo przy słabszym złotym.  

Katarzyna Siwek 

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA