REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo jazdy kat. B+. Rodzaj pojazdów, zakres uprawnień

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
prawo jazdy kat. B+, prawo jazdy kategorii B+, kategoria B+
Prawo jazdy kat. B+. Rodzaj pojazdów, zakres uprawnień

REKLAMA

REKLAMA

UE chce majstrować przy prawie jazdy. Nowy pomysł polega na podzieleniu obecnej kategorii B na kategorię B i B+. Stopniowanie uprawnień ma być sposobem na poprawę bezpieczeństwa. Tyle że pomysł wcale bezpiecznie nie brzmi. Sprawdźcie szczegóły.

rozwiń >

UW ma nowy pomysł na prawo jazdy. Pojawi się kat. B+

Unijni włodarze doszli do wniosku, że w kwestii systemu nadawania uprawnień kierowcom. Konieczna jest zmiana. Obmyślili sposób doskonalenia umiejętności kierowania czy aktualizowania wiedzy na temat przepisów? Nic z tych rzeczy. Postanowili... mocniej wystopniować samo nadawanie prawa jazdy. To trochę zajście sprawy od tyłu. To prawda. Zanim jednak ocenię samą słuszność pomysłu, opowiem o samej jego koncepcji. Otóż włodarze UE chcą podzielić obecną kategorię B, na dwie kolejne. Tak miałoby powstać:

REKLAMA

REKLAMA

  • nowe prawo jazdy kat. B – to uprawniałoby do kierowania pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej maksymalnie 1800 kg.
  • prawo jazdy kat. B+ – to uprawniałoby do kierowania pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej od 1800 do 3500 kg.

Nowa propozycja wpłynęła od działającej w Parlamencie Europejskim Komisji Transportu i Turystyki (TRAN). To projekt rezolucji legislacyjnej, który został opublikowany 19 lipca 2023 r.

Nowe prawo jazdy kategorii B – wymogi

W przypadku nowej kategorii B komisja TRAN działająca w Parlamencie Europejskim również ma kilka pomysłów zmian. Zasadniczy dotyczy oczywiście DMC pojazdów. Dodatkowy odnosi się jednak do wieku kierującego. Projekt mówi o tym, że o tego typu uprawnienia mogłaby się starać osoba już w wieku 17 lat. Obecnie próg to 18 lat. 17-latkowie się ucieszą? Nie do końca. Bo do momentu uzyskania pełnoletniości, kierujący musiałby prowadzić w towarzystwie doświadczonego kierowcy. To raz. Dwa, miałby zakaz jazdy po zmroku. Trzy, musiałby prowadzić w stuprocentowej trzeźwości. Limit alkoholu we krwi zostałby ustalony na 0 promili.

Jakie są warunki uzyskania prawa jazdy kat. B+?

Stopniowanie uprawnień sprawia, że kierowca nie mógłby ot, tak zdobyć uprawnień kategorii B+. Najpierw byłby zobligowany do uzyskania prawa jazdy kategorii B. Dopiero co najmniej dwa lata po tym fakcie, mógłby starać się o rozszerzenie uprawnień. I kluczowe są tu słowa mówiące o minimalnym okresie próbnym na poziomie 2 lat. Bo kategorię B+ można byłoby zdobyć dopiero po ukończeniu 21. roku życia. Oczywiście do jej uzyskania konieczne byłoby zdanie egzaminu państwowego w części teoretycznej i praktycznej.

REKLAMA

Wszyscy ci, którzy myśleli, że kategoria B+ może rozszerzyć uprawnienia np. w kwestii wagowej, mogą być w tym momencie zawiedzeni. To raczej dalsze komplikowanie systemu szkolenia kierowców, które wnosi tak naprawdę niewiele w kwestii bezpieczeństwa na drogach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile mogłoby kosztować prawo jazdy kategorii B+?

Mówimy o projekcie zmian. Dziś nie do końca zatem wiadomo czy do uzyskania prawa jazdy kategorii B+ konieczne byłoby odbycie kursu, czy tylko egzamin państwowy. Gdyby okazało się, że kurs również jest niezbędny, kierowca na początek musiałby wydać od 2 do nawet 3 tys. zł na szkolenie w ośrodku nauki jazdy. Poza tym za jakieś 50 zł musiałby wykonać aktualne zdjęcia, dostarczyć kosztujące 200 zł badania lekarskie, zdać egzamin państwowy wyceniony na 250 zł (50 zł teoria, 200 zł praktyka) oraz zapłacić 100 zł za wydanie nowego dokumentu. W sumie daje to kwotę wynoszącą od 2,6 do 3,6 tys. zł.

Prawo jazdy kat. B+ a wątpliwości

System szkolenia kierowców wymaga zmian. Ale raczej nie formalnych. Te powinny iść w kierunku umiejętności kierujących. Aktualnie jest tak, że kandydat na kierowcę jest uczony w OSK "pod egzamin". Instruktor wpaja mu nawyki, które pozwolą przemyślnie przebrnąć sito w WORD. Dopiero otrzymując dokument i trafiając na drogi, przechodzi egzamin życia. Uczy się zachowań drogowych, poznaje sytuacje niebezpieczne i dowiaduje się jak w praktyce stosować przepisy. Warto może byłoby odwrócić tę kolejność? A właściwie to raczej wykasować pierwszy element i zastąpić go drugim.

Podział kategorii B na B i B+ może wprowadzić natomiast zamęt i utrudnić życie kierowcom. Zwłaszcza że współczesne auta, a zwłaszcza elektryki, tyją dość znacząco. W efekcie obniżenie DMC przy kategorii B może ograniczyć młodym kierowcom dostęp do wielu pojazdów. Dostawczaki? Tak, te znajdują się na czele listy. Poza tym warto wspomnieć o dużych SUV-ach czy pick-up`ach, ale także... kompaktowych autach zasilanych prądem. Po zmianach kierujący nie mógłby legalnie prowadzić np. Renault Megane e-Tech. To już w bazowej wersji 130-konnej ma DMC na poziomie przekraczającym 2 tony.

Nowe prawo jazdy powinno zależeć od mocy, a nie DMC

Uzależnianie rodzaju uprawnień od DMC mogłoby prowadzić do przedziwnych paradoksów. Przykład? Kierujący posiadający nową kategorię B nie mógłby wsiąść za kierownicę 130-konnego Megane e-Tech, które osiąga 100 km/h po 10 sekundach. Mógłby jednak legalnie prowadzić 200-konną Fiestę ST, która przyspiesza do setki w zaledwie 6,5 sekundy. Byłby w stanie prowadzić również 180-konnego Abartha 695 czy 207-konne Polo GTI. To rzeczywiście brzmi bezpieczniej...

Szczęście z propozycją wprowadzenia prawa jazdy kategorii B+ jest takie, że nawet przegłosowanie pomysłu w UE, nie obliguje Polski do jego wprowadzenia w życie. To w gestii poszczególnych krajów UE pozostawiona byłaby możliwość wprowadzenia nowej kategorii B+ na swoim terytorium.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

REKLAMA

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

Zakup używanego auta – 5 zasad, które uchronią Cię przed stratą pieniędzy

Zakup samochodu używanego to dla wielu kierowców najprostszy sposób na własne auto, tańszy i szybszy niż czekanie na nowy model z salonu. Jednocześnie to rynek pełen pułapek: cofnięte liczniki, auta powypadkowe czy ukryte długi sprzedającego mogą zamienić marzenie w kosztowny koszmar. Jak nie wpaść w tę pułapkę? Oto pięć sprawdzonych zasad, które pomogą odróżnić okazję od ryzykownego zakupu.

REKLAMA