REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo jazdy kat. B+. Rodzaj pojazdów, zakres uprawnień

prawo jazdy kat. B+, prawo jazdy kategorii B+, kategoria B+
Prawo jazdy kat. B+. Rodzaj pojazdów, zakres uprawnień

REKLAMA

REKLAMA

UE chce majstrować przy prawie jazdy. Nowy pomysł polega na podzieleniu obecnej kategorii B na kategorię B i B+. Stopniowanie uprawnień ma być sposobem na poprawę bezpieczeństwa. Tyle że pomysł wcale bezpiecznie nie brzmi. Sprawdźcie szczegóły.
rozwiń >

UW ma nowy pomysł na prawo jazdy. Pojawi się kat. B+

Unijni włodarze doszli do wniosku, że w kwestii systemu nadawania uprawnień kierowcom. Konieczna jest zmiana. Obmyślili sposób doskonalenia umiejętności kierowania czy aktualizowania wiedzy na temat przepisów? Nic z tych rzeczy. Postanowili... mocniej wystopniować samo nadawanie prawa jazdy. To trochę zajście sprawy od tyłu. To prawda. Zanim jednak ocenię samą słuszność pomysłu, opowiem o samej jego koncepcji. Otóż włodarze UE chcą podzielić obecną kategorię B, na dwie kolejne. Tak miałoby powstać:

REKLAMA

  • nowe prawo jazdy kat. B – to uprawniałoby do kierowania pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej maksymalnie 1800 kg.
  • prawo jazdy kat. B+ – to uprawniałoby do kierowania pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej od 1800 do 3500 kg.

Nowa propozycja wpłynęła od działającej w Parlamencie Europejskim Komisji Transportu i Turystyki (TRAN). To projekt rezolucji legislacyjnej, który został opublikowany 19 lipca 2023 r.

Nowe prawo jazdy kategorii B – wymogi

W przypadku nowej kategorii B komisja TRAN działająca w Parlamencie Europejskim również ma kilka pomysłów zmian. Zasadniczy dotyczy oczywiście DMC pojazdów. Dodatkowy odnosi się jednak do wieku kierującego. Projekt mówi o tym, że o tego typu uprawnienia mogłaby się starać osoba już w wieku 17 lat. Obecnie próg to 18 lat. 17-latkowie się ucieszą? Nie do końca. Bo do momentu uzyskania pełnoletniości, kierujący musiałby prowadzić w towarzystwie doświadczonego kierowcy. To raz. Dwa, miałby zakaz jazdy po zmroku. Trzy, musiałby prowadzić w stuprocentowej trzeźwości. Limit alkoholu we krwi zostałby ustalony na 0 promili.

Jakie są warunki uzyskania prawa jazdy kat. B+?

REKLAMA

Stopniowanie uprawnień sprawia, że kierowca nie mógłby ot, tak zdobyć uprawnień kategorii B+. Najpierw byłby zobligowany do uzyskania prawa jazdy kategorii B. Dopiero co najmniej dwa lata po tym fakcie, mógłby starać się o rozszerzenie uprawnień. I kluczowe są tu słowa mówiące o minimalnym okresie próbnym na poziomie 2 lat. Bo kategorię B+ można byłoby zdobyć dopiero po ukończeniu 21. roku życia. Oczywiście do jej uzyskania konieczne byłoby zdanie egzaminu państwowego w części teoretycznej i praktycznej.

Wszyscy ci, którzy myśleli, że kategoria B+ może rozszerzyć uprawnienia np. w kwestii wagowej, mogą być w tym momencie zawiedzeni. To raczej dalsze komplikowanie systemu szkolenia kierowców, które wnosi tak naprawdę niewiele w kwestii bezpieczeństwa na drogach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile mogłoby kosztować prawo jazdy kategorii B+?

Mówimy o projekcie zmian. Dziś nie do końca zatem wiadomo czy do uzyskania prawa jazdy kategorii B+ konieczne byłoby odbycie kursu, czy tylko egzamin państwowy. Gdyby okazało się, że kurs również jest niezbędny, kierowca na początek musiałby wydać od 2 do nawet 3 tys. zł na szkolenie w ośrodku nauki jazdy. Poza tym za jakieś 50 zł musiałby wykonać aktualne zdjęcia, dostarczyć kosztujące 200 zł badania lekarskie, zdać egzamin państwowy wyceniony na 250 zł (50 zł teoria, 200 zł praktyka) oraz zapłacić 100 zł za wydanie nowego dokumentu. W sumie daje to kwotę wynoszącą od 2,6 do 3,6 tys. zł.

Prawo jazdy kat. B+ a wątpliwości

REKLAMA

System szkolenia kierowców wymaga zmian. Ale raczej nie formalnych. Te powinny iść w kierunku umiejętności kierujących. Aktualnie jest tak, że kandydat na kierowcę jest uczony w OSK "pod egzamin". Instruktor wpaja mu nawyki, które pozwolą przemyślnie przebrnąć sito w WORD. Dopiero otrzymując dokument i trafiając na drogi, przechodzi egzamin życia. Uczy się zachowań drogowych, poznaje sytuacje niebezpieczne i dowiaduje się jak w praktyce stosować przepisy. Warto może byłoby odwrócić tę kolejność? A właściwie to raczej wykasować pierwszy element i zastąpić go drugim.

Podział kategorii B na B i B+ może wprowadzić natomiast zamęt i utrudnić życie kierowcom. Zwłaszcza że współczesne auta, a zwłaszcza elektryki, tyją dość znacząco. W efekcie obniżenie DMC przy kategorii B może ograniczyć młodym kierowcom dostęp do wielu pojazdów. Dostawczaki? Tak, te znajdują się na czele listy. Poza tym warto wspomnieć o dużych SUV-ach czy pick-up`ach, ale także... kompaktowych autach zasilanych prądem. Po zmianach kierujący nie mógłby legalnie prowadzić np. Renault Megane e-Tech. To już w bazowej wersji 130-konnej ma DMC na poziomie przekraczającym 2 tony.

Nowe prawo jazdy powinno zależeć od mocy, a nie DMC

Uzależnianie rodzaju uprawnień od DMC mogłoby prowadzić do przedziwnych paradoksów. Przykład? Kierujący posiadający nową kategorię B nie mógłby wsiąść za kierownicę 130-konnego Megane e-Tech, które osiąga 100 km/h po 10 sekundach. Mógłby jednak legalnie prowadzić 200-konną Fiestę ST, która przyspiesza do setki w zaledwie 6,5 sekundy. Byłby w stanie prowadzić również 180-konnego Abartha 695 czy 207-konne Polo GTI. To rzeczywiście brzmi bezpieczniej...

Szczęście z propozycją wprowadzenia prawa jazdy kategorii B+ jest takie, że nawet przegłosowanie pomysłu w UE, nie obliguje Polski do jego wprowadzenia w życie. To w gestii poszczególnych krajów UE pozostawiona byłaby możliwość wprowadzenia nowej kategorii B+ na swoim terytorium.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA