REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odbieranie prawa jazdy seniorom. Przepisy pozwalają na to od lat!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
odbieranie prawa jazdy seniorom, odbieranie prawa jazdy seniorom przepisy, czy seniorowi można zabrać prawo jazdy
Odbieranie prawa jazdy seniorom. Przepisy pozwalają na to od lat!
Pixabay

REKLAMA

REKLAMA

Wiek i ewentualne choroby robią swoje. Senior może nie nadawać się do prowadzenia pojazdu i to pomimo wielu lat spędzonych za kółkiem. Czy jest zatem możliwość, aby stracił prawo jazdy? Trochę nie, a trochę tak. Są przepisy, które stanowią furtkę. I obowiązują od lat.
rozwiń >

Senior a prawo jazdy. W czym jest problem?

REKLAMA

Wiek odbija się nie tylko na kondycji skóry czy fryzury. Wiek to coś więcej niż zmarszczki. To też ograniczona sprawność fizyczna, ruchowa i umysłowa. 70-latek nie będzie w stanie tak samo szybko przeanalizować sytuacji drogowej, wyłowić ewentualnego zagrożenia i zareagować, co 20-latek. I nie ma się co oszukiwać, że jest inaczej. Oczywiście to nie oznacza, że każdy senior powinien stracić prawo jazdy z uwagi na wiek. Bo u jednego sprawność ruchowa osłabi się po sześćdziesiątce, a u innego dopiero po siedemdziesiątce.

REKLAMA

Weźcie teraz seniora, który znajduje się w słabej kondycji fizycznej i który wyjeżdża na drogi aglomeracji warszawskiej. To oznacza mniej więcej tyle, że porusza się w ruchu drogowym, który jest "wyceniany" na ponad 2,1 mln pojazdów. W takich warunkach niedowidzący, niedosłyszący czy powolnie ruszający się senior może się stać sprawcą wypadku drogowego lub potrącenia pieszego, ewentualnie rowerzysty. Otaczajmy seniorów na drodze opieką i bądźmy wyrozumiali? To bzdura. W ruchu drogowym nie uprzejmość czy szacunek do starszego są najważniejsze. Tu wartością nadrzędną jest bezpieczeństwa oraz życie i zdrowie!

Senior a okresowe badania. Bezterminowe prawo jazdy na przeszkodzie

REKLAMA

Okresowe badania lekarskie sprawdzające stan kierowcy, powiecie? To bez wątpienia jakiś pomysł. Niestety dość ułomny. Jeżeli macie w rodzinie seniora, który posiada prawo jazdy, poproście go o okazanie dokumentu. Następnie odwróćcie jego prawo jazdy i sprawdźcie, co zostało wpisane w rubryce 11. Pojawia się tam kreska? Wniosek może być jeden. Senior posiada prawo jazdy bezterminowe. Bezterminowy dokument został wydany na podstawie bezterminowego orzeczenia lekarskiego. W skrócie senior nie będzie musiał przechodzić badań okresowych. Nigdy!

Może zatem zmusić go do badania raz w roku czy raz na dwa lata? Tyle że nie za bardzo jest jak. Nie ma takiej możliwości, bo bezterminowe prawo jazdy zostało mu nadane decyzją administracyjną. Tej nie da się teraz cofnąć. Wprowadzenie okresowych badań musiałoby być z tym jednoznaczne. Taki zapis byłby zatem niezgodny z prawem i raczej niemożliwy do wprowadzenia.

Koniec bezterminowego prawa jazdy zmieni status seniora?

Oczywiście możecie pomyśleć, że bezterminowe prawo jazdy to w zasadzie nie problem. To przestało być wydawane od 18 stycznia 2013 roku, a w latach 2028 – 2033 i tak każdy kierowca będzie musiał je zmienić na terminowe. To prawda. Tyle że w przypadku wymiany bezterminowego prawa jazdy, jego terminowość po roku 2033 ma wymiar wyłącznie aktualizacyjny. Bezterminowe pozostanie orzeczenie lekarskie. Data ważności dokumentu będzie miała zmusić kierowcę wyłącznie do zmiany prawa jazdy na takie, które będzie zawierać aktualne zdjęcie. Tyle! Senior nawet wprowadzeniem daty ważności dokumentu nie zostanie zmuszony do przeprowadzania okresowych badań lekarskich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sytuacja jest beznadziejna? Tak, to przepisowa krótkowzroczność. Przepisy mają jednak to do siebie, że jest ich wiele. Wiele omawia podobną kwestią. I identycznie jest także w tym przypadku. Są zapisy, które mimo wszystko pozwalają na odebranie seniorowi prawa jazdy. Powiem więcej, te zapisy nie są żadną nowością. Funkcjonują w polskim prawie od lat. Nie są jednak szeroko stosowane.

Nie da się odebrać seniorowi prawa jazdy. To jednak połowa informacji

Możliwość odebrania seniorowi prawa jazdy daje tzw. sprawdzenie kwalifikacji kierowcy w formie egzaminu państwowego. Taka instytucja istnieje w ustawie o kierujących pojazdami. Kto może podlegać egzaminowi sprawdzającemu? Przypadków jest kilka. Z punktu widzenia tego materiału najważniejszy jest jednak ten opisany w art. 49 ust. 1 pkt 2. Ten wyraźnie stwierdza, że "sprawdzeniu kwalifikacji w formie egzaminu państwowego podlega osoba posiadająca prawo jazdy lub pozwolenie na kierowanie tramwajem w razie uzasadnionych zastrzeżeń co do jej kwalifikacji". Senior nie radzi sobie z prowadzeniem, autem i analizowaniem otoczenia drogowego, można go zatem skierować na powtórny egzamin do WORD-u. To jednak nie takie proste.

Ważne

Tu ważne są dwie rzeczy. Powyższy punkt dotyczy nie tylko kierowcy. Odnosi się również do kierującego tramwajem. Poza tym wysłanie na egzamin sprawdzający dotyczy nie tylko seniora. Może odnosić się do każdego kierowcy, który ewidentnie i pomimo posiadania prawa jazdy, nie radzi sobie z kierowaniem pojazdem.

Jak skierować seniora na egzamin sprawdzający?

Skierowanie na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji kierującego może wystawić tylko jedna osoba. Jest nią starosta należny miejscu zamieszkania posiadacza prawa jazdy. Wyraźnie mówi o tym art. 99 ust. 1 pkt 1 ustawy o kierujących pojazdami. Czy to oznacza, że wybierze on losowo seniorów i zacznie kierować ich do WORD-ów? Raczej nie. Nie stosuje się takiej praktyki. Najczęściej starosta wydaje decyzję administracyjną o skierowaniu kierowcy na powtórny egzamin w przypadku:

  • informacji i ustaleń stanu faktycznego uzyskanych w ramach wykonywania zadań własnych – art. 99 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o kierujących pojazdami.
  • na wniosek organu kontroli ruchu drogowego lub dyrektora wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego – art. 99 ust. 2 pkt 2 ustawy o kierujących pojazdami.

Powyższa podstawa prawna oznacza mniej więcej tyle, że starosta może skierować seniora na powtórny egzamin w przypadku, w którym ktoś poinformuje go o ograniczonych możliwościach danej osoby. Ujawni dane personalne kierującego i okaże np. filmik pokazujący jego "drogowe dokonania". Z wnioskiem może wystąpić również jednostka policji lub dyrektor WORD. Policjanci podzielą się w ten sposób wiedzą uzyskaną np. w wyniku prewencyjnej obserwacji drogi i dostrzeżenia kierującego, który nie panuje nad autem w czasie jazdy lub zdarzenia drogowego z udziałem seniora.

Czy od decyzji starosty o skierowaniu na egzamin sprawdzający można się odwołać?

Jak już wspomniałem, decyzja starosty dotycząca skierowania kierowcy na egzamin sprawdzający jest decyzją administracyjną. To oznacza, że kierujący może się od niej odwołać. Ma na to 14 dni liczona od dnia doręczenia decyzji. Odwołanie kieruje się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Kiedy może zostać uznane? Każdy przypadek jest rozstrzygany jednostkowo. Ważną przesłanką może być fakt, że np. ujawnione okoliczności, na podstawie których starosta podjął decyzję, miały miejsce na długo przed podjęciem decyzji administracyjnej.

Kierowca dostał skierowanie na egzamin. Zignorował je. Co dalej?

Starosta po podjęciu decyzji o skierowaniu kierowcy na egzamin sprawdzający przesyła tę decyzję posiadaczowi prawa jazdy. W niej wskazuje datę, do której należy przeprowadzić pojedynczy egzamin sprawdzający. W sytuacji, w której kierujący nie dotrzyma terminu lub egzaminu nie zda w obydwu częściach (teoretycznej i praktycznej), starosta podejmuje decyzję o wstrzymaniu uprawnień do kierowania pojazdami. Ta zostanie wpisana do bazy CEPiK. Urzędnik poprosi również kierowcę o zwrot prawa jazdy do wydziału komunikacji.

Do odzyskania uprawnień, kierowca będzie musiał zdać egzamin na prawo jazdy. W tym przypadku do sprawdzianu w WORD-zie może już podchodzić nielimitowaną ilość razy. Wszystko zależy od jego determinacji.

Jak dużą szansę ma senior na zdanie egzaminu sprawdzającego?

Senior, który ma problem ze wzrokiem, słuchem i możliwościami motorycznymi ma raczej nikłe szanse na zdanie egzaminu państwowego na prawo jazdy w WORD-zie. Szanse są tym mniejsze, że od czasu, w którym senior uzyskał uprawnienia, zasadniczo zmieniły się też przepisy drogowe czy zasady prowadzenia pojazdu. Z dużą dozą pewności można powiedzieć, że senior za zmianami nie nadąża. To sprawi, że odpadnie z sita egzaminacyjnego pewnie już na etapie zdawania egzaminu teoretycznego na prawo jazdy.

Starosta wyśle na egzamin lub badanie lekarskie

Starosta może skierować kierującego na egzamin sprawdzający. Na tym jednak możliwości jego działania się nie kończą. Ma on również możliwość "wydania decyzji administracyjnej o skierowaniu kierowcy na  badanie lekarskie, jeżeli istnieją uzasadnione zastrzeżenia co do ich stanu zdrowia". Mówi o tym art. 99 ust. 1 pkt 2 ustawy o kierujących pojazdami. Tu również działanie może zostać podjęte na podstawie informacji uzyskanych samodzielnie, od policjantów czy także na podstawie "zawiadomienia właściwych organów orzekających o niepełnosprawności lub niezdolności do pracy" (art. 99 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy o kierujących pojazdami).

W takim przypadku kierujący musi trafić do lekarza orzecznika. Ten na podstawie własnego badania i np. po zasięgnięciu opinii lekarzy innych specjalizacji, określi stan zdrowia kierującego oraz może podjąć decyzję o wydaniu jedynie czasowego orzeczenia. Kierowca tym samym będzie musiał okresowo poddawać się badaniom lekarskim.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA