REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Hulajnogą elektryczną po alkoholu. Czy kierujący straci prawo jazdy?

Hulajnogą elektryczną po alkoholu, jazda hulajnogą elektryczną po alkoholu
Hulajnogą elektryczną po alkoholu. Czy kierujący straci prawo jazdy?
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Hulajnogi elektryczne stały się czymś na kształt taksówek. To nimi mieszkańcy dużych miast lubią wracać do domu z zakrapianych imprez. Czy takie zachowanie jest legalne? Czy za jazdę hulajnogą po alkoholu można stracić prawo jazdy?

rozwiń >

Hulajnoga elektryczna i alkohol

Mieszkańcy miast mają nowe zwyczaje. Gdy w piątkowe popołudnie udają się na miasto na piwo ze znajomymi, zamiast wracać do domu autobusem nocnym czy taksówką, wynajmują hulajnogę elektryczną na minuty. Przejazd kosztuje grosze, pojazd pozwala na szybkie dotarcie do domu, a jednocześnie zaczerpnięcie świeżego powietrza. Czy takie zachowanie jest zgodne z przepisami, a co za tym idzie legalne?

REKLAMA

REKLAMA

Czy jazda na hulajnodze elektrycznej po alkoholu jest legalna?

Odpowiedź na pytanie zadane pod koniec poprzedniego akapitu płynie wprost z art. 2 pkt 47b ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zapis ten wskazuje na definicję elektrycznej hulajnogi i już w pierwszych słowach określa ją mianem pojazdu. A prowadzenie pojazdu po alkoholu – KAŻDEGO POJAZDU – nie jest i nie może być zgodne z przepisami. Jazda samochodem, motocyklem, rowerem czy właśnie elektryczną hulajnogą na podwójnym gazie tworzy realne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Kierujący może potrącić pieszego lub wjechać bezpośrednio przed pojazd. Może mieć bowiem problem z oceną sytuacji drogowej. Zawsze o tym pamiętajcie!

Tak, hulajnogą elektryczną będziecie jechać po chodniku. I na pierwszy rzut oka czyn ten może się wam wydawać niewinny. Taki jednak nie jest. Tworzycie w ten sposób zagrożenie. W takim przypadku możecie zostać zatrzymani do rutynowej kontroli drogowej. Ewentualnie ta stanie się wynikiem kolizji lub jeszcze gorzej wypadku. W razie spowodowania wypadku, podczas jazdy hulajnogą po alkoholu, popełnicie nie wykroczenie, a przestępstwo!

Mandat za jazdę hulajnogą elektryczną po alkoholu

Zanim opowiem o mandacie, muszę wyjaśnić jedną kwestię. Jakim właściwie pojazdem jest hulajnoga elektryczna. Czy to pojazd silnikowy? W żadnym razie. Został wyłączony spod działania definicji zapisanej w art. 2 pkt 32 ustawy PoRD. To oznacza, że w przypadku naliczania kary za jazdę po alkoholu, policjanci osobę kierującą hulajnogę elektryczną potraktują jak kogoś, kto jedzie pojazdem innym niż mechaniczny. To oznacza, że:

REKLAMA

  • kierujący hulajnogą elektryczną w stanie po użyciu alkoholu (a więc gdy badanie wykaże od 0,2 do 0,5 promila alkoholu w wydychanym powietrzu) dostanie mandat nie niższy niż 1000 zł. Maksymalnie wartość grzywny w czasie kontroli drogowej może wzrosnąć do 5000 zł. Podstawę prawną daje art. 87 par. 2 ustawy Kodeks wykroczeń.
  • kierujący hulajnogą elektryczną w stanie nietrzeźwości (a więc gdy badanie wykaże więcej niż 0,5 promila alkoholu w wydychanym powietrzu) dostanie mandat nie niższy niż 2500 zł. Maksymalnie wartość grzywny w czasie kontroli drogowej może wzrosnąć do 5000 zł. Podstawę prawną daje art. 87 par. 1a ustawy Kodeks wykroczeń.

Pamiętajcie o jeszcze jednym. Policjanci mają pełne prawo zatrzymać do kontroli drogowej kierującego hulajnogą elektryczną. I mogą to zrobić czysto rutynowo. Tym bardziej że osoba jadąca późno wieczorem w piątek czy sobotę na takim pojeździe wynajętym na minuty, rzuca się w oczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Hulajnogą elektryczną po pijaku. Czasami na mandacie się nie kończy...

Powyższy model karania kierujących hulajnogami elektrycznymi dotyczy sytuacji, w której policjanci postanowią zakończyć sprawę w czasie kontroli drogowej. Funkcjonariusze mogą jednak odstąpić od ukarania kierującego. W takim przypadku skierują zatem sprawę do sądu. Tu katalog zasięgu potencjalnej kary może być zdecydowanie większy.

Jazda na hulajnodze elektrycznej w stanie po użyciu alkoholu:

  • grzywna od 1000 do 30 000 zł,
  • możliwość zamiany kary grzywny na karę aresztu do 30 dni,
  • w razie spowodowania wypadku możliwa jest kara więzienia do lat 3, przy czym może zostać zawieszona.

Jazda na hulajnodze elektrycznej w stanie nietrzeźwości:

  • grzywna od 2500 do 30 000 zł,
  • możliwość zamiany kary grzywny na karę aresztu do 30 dni,
  • w razie spowodowania wypadku możliwa jest kara więzienia do lat 3, przy czym może zostać zawieszona.

Czy za jazdę hulajnogą elektryczną po alkoholu kierowca straci prawo jazdy?

Status hulajnogi elektrycznej został usankcjonowany w momencie, w którym za jazdę pod wpływem alkoholu pojazdami niemechanicznymi nie groził już zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych. A więc nie, nie ma możliwości, aby kierujący hulajnogą elektryczną po alkoholu stracił prawo jazdy. Sądy nie mają podstawy prawnej do wydania takiego wyroku. Mają jednak inną możliwość.

W przepisach funkcjonuje bowiem art. 87 par. 4 ustawy Kodeks wykroczeń. A ten wyraźnie stwierdza, że w razie prowadzenia pojazdu "niemechanicznego" w stanie po użyciu alkoholu lub nietrzeźwości, można orzec zakaz prowadzenia pojazdów innych niż mechaniczne. W skrócie kierujący dostanie zakaz jazdy hulajnogą elektryczną, ale i np. rowerem. W powyższym zapisie kluczowe są jednak słowa "MOŻNA ORZEC". Sankcja nie jest zatem obligatoryjna. Sędzia, wydając wyrok (zakładając, że sprawa w ogóle trafi do sądu), ocenia czy jest to konieczny element kary.

Być może stróżom prawa nie jest łatwo wykazać, że kierujący złamał sądowy zakaz prowadzenia pojazdów niemechanicznych. Jeżeli jednak użytkownik hulajnogi będzie miał pecha i zostanie zatrzymany do kontroli w okresie obowiązywania zakazu, otrzyma już zarzut karny. Ten jest obwarowany karą pozbawienia wolności do lat 5. Warto o tym pamiętać.

Co grozi za jazdę urządzeniem transportu osobistego po alkoholu?

Urządzenie transportu osobistego to w głos art. 2 pkt 47c nic innego jak "POJAZD napędzany elektrycznie, z wyłączeniem hulajnogi elektrycznej, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe". A skoro UTO to pojazd, konsekwencje kierowania nim w stanie po użyciu alkoholu lub nietrzeźwości są dokładnie takie same, jak powyżej. Tu również zastosowana zostanie pełna kwalifikacja. Zaczynają przez możliwość otrzymania samego mandatu, aż po sądowy wyrok zakładający np. zakaz jazdy pojazdami innymi niż mechaniczne.

Co grozi za jazdę urządzeniem wspomagającym ruch po alkoholu?

Ostatnim typem środków transportu, które zostały do omówienia, jest urządzenie wspomagające ruch. Jak sama nazwa wskazuje, jest to urządzenie, a nie pojazd. W efekcie pijany pieszy teoretycznie może legalnie na nim jeździć. W tym jednak punkcie warto zrobić dwa obostrzenia.

  • Po pierwsze jazda UWR po alkoholu nadal oznacza tworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nie można o tym zapominać. Bo niebezpieczny może być nie tylko kierujący, ale i pijany pieszy!
  • Po drugie to, że jazda UWR po alkoholu nie jest nielegalna, nie oznacza że użytkownik urządzenia nie zostanie pociągnięty do odpowiedzialności. Nadal może zostać zatrzymany i przewieziony do izby wytrzeźwień.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA