REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Hulajnogą elektryczną po alkoholu. Czy kierujący straci prawo jazdy?

Hulajnogą elektryczną po alkoholu, jazda hulajnogą elektryczną po alkoholu
Hulajnogą elektryczną po alkoholu. Czy kierujący straci prawo jazdy?
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Hulajnogi elektryczne stały się czymś na kształt taksówek. To nimi mieszkańcy dużych miast lubią wracać do domu z zakrapianych imprez. Czy takie zachowanie jest legalne? Czy za jazdę hulajnogą po alkoholu można stracić prawo jazdy?
rozwiń >

Hulajnoga elektryczna i alkohol

Mieszkańcy miast mają nowe zwyczaje. Gdy w piątkowe popołudnie udają się na miasto na piwo ze znajomymi, zamiast wracać do domu autobusem nocnym czy taksówką, wynajmują hulajnogę elektryczną na minuty. Przejazd kosztuje grosze, pojazd pozwala na szybkie dotarcie do domu, a jednocześnie zaczerpnięcie świeżego powietrza. Czy takie zachowanie jest zgodne z przepisami, a co za tym idzie legalne?

REKLAMA

Czy jazda na hulajnodze elektrycznej po alkoholu jest legalna?

REKLAMA

Odpowiedź na pytanie zadane pod koniec poprzedniego akapitu płynie wprost z art. 2 pkt 47b ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zapis ten wskazuje na definicję elektrycznej hulajnogi i już w pierwszych słowach określa ją mianem pojazdu. A prowadzenie pojazdu po alkoholu – KAŻDEGO POJAZDU – nie jest i nie może być zgodne z przepisami. Jazda samochodem, motocyklem, rowerem czy właśnie elektryczną hulajnogą na podwójnym gazie tworzy realne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Kierujący może potrącić pieszego lub wjechać bezpośrednio przed pojazd. Może mieć bowiem problem z oceną sytuacji drogowej. Zawsze o tym pamiętajcie!

Tak, hulajnogą elektryczną będziecie jechać po chodniku. I na pierwszy rzut oka czyn ten może się wam wydawać niewinny. Taki jednak nie jest. Tworzycie w ten sposób zagrożenie. W takim przypadku możecie zostać zatrzymani do rutynowej kontroli drogowej. Ewentualnie ta stanie się wynikiem kolizji lub jeszcze gorzej wypadku. W razie spowodowania wypadku, podczas jazdy hulajnogą po alkoholu, popełnicie nie wykroczenie, a przestępstwo!

Mandat za jazdę hulajnogą elektryczną po alkoholu

Zanim opowiem o mandacie, muszę wyjaśnić jedną kwestię. Jakim właściwie pojazdem jest hulajnoga elektryczna. Czy to pojazd silnikowy? W żadnym razie. Został wyłączony spod działania definicji zapisanej w art. 2 pkt 32 ustawy PoRD. To oznacza, że w przypadku naliczania kary za jazdę po alkoholu, policjanci osobę kierującą hulajnogę elektryczną potraktują jak kogoś, kto jedzie pojazdem innym niż mechaniczny. To oznacza, że:

  • kierujący hulajnogą elektryczną w stanie po użyciu alkoholu (a więc gdy badanie wykaże od 0,2 do 0,5 promila alkoholu w wydychanym powietrzu) dostanie mandat nie niższy niż 1000 zł. Maksymalnie wartość grzywny w czasie kontroli drogowej może wzrosnąć do 5000 zł. Podstawę prawną daje art. 87 par. 2 ustawy Kodeks wykroczeń.
  • kierujący hulajnogą elektryczną w stanie nietrzeźwości (a więc gdy badanie wykaże więcej niż 0,5 promila alkoholu w wydychanym powietrzu) dostanie mandat nie niższy niż 2500 zł. Maksymalnie wartość grzywny w czasie kontroli drogowej może wzrosnąć do 5000 zł. Podstawę prawną daje art. 87 par. 1a ustawy Kodeks wykroczeń.

Pamiętajcie o jeszcze jednym. Policjanci mają pełne prawo zatrzymać do kontroli drogowej kierującego hulajnogą elektryczną. I mogą to zrobić czysto rutynowo. Tym bardziej że osoba jadąca późno wieczorem w piątek czy sobotę na takim pojeździe wynajętym na minuty, rzuca się w oczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Hulajnogą elektryczną po pijaku. Czasami na mandacie się nie kończy...

Powyższy model karania kierujących hulajnogami elektrycznymi dotyczy sytuacji, w której policjanci postanowią zakończyć sprawę w czasie kontroli drogowej. Funkcjonariusze mogą jednak odstąpić od ukarania kierującego. W takim przypadku skierują zatem sprawę do sądu. Tu katalog zasięgu potencjalnej kary może być zdecydowanie większy.

Jazda na hulajnodze elektrycznej w stanie po użyciu alkoholu:

  • grzywna od 1000 do 30 000 zł,
  • możliwość zamiany kary grzywny na karę aresztu do 30 dni,
  • w razie spowodowania wypadku możliwa jest kara więzienia do lat 3, przy czym może zostać zawieszona.

Jazda na hulajnodze elektrycznej w stanie nietrzeźwości:

  • grzywna od 2500 do 30 000 zł,
  • możliwość zamiany kary grzywny na karę aresztu do 30 dni,
  • w razie spowodowania wypadku możliwa jest kara więzienia do lat 3, przy czym może zostać zawieszona.

Czy za jazdę hulajnogą elektryczną po alkoholu kierowca straci prawo jazdy?

REKLAMA

Status hulajnogi elektrycznej został usankcjonowany w momencie, w którym za jazdę pod wpływem alkoholu pojazdami niemechanicznymi nie groził już zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych. A więc nie, nie ma możliwości, aby kierujący hulajnogą elektryczną po alkoholu stracił prawo jazdy. Sądy nie mają podstawy prawnej do wydania takiego wyroku. Mają jednak inną możliwość.

W przepisach funkcjonuje bowiem art. 87 par. 4 ustawy Kodeks wykroczeń. A ten wyraźnie stwierdza, że w razie prowadzenia pojazdu "niemechanicznego" w stanie po użyciu alkoholu lub nietrzeźwości, można orzec zakaz prowadzenia pojazdów innych niż mechaniczne. W skrócie kierujący dostanie zakaz jazdy hulajnogą elektryczną, ale i np. rowerem. W powyższym zapisie kluczowe są jednak słowa "MOŻNA ORZEC". Sankcja nie jest zatem obligatoryjna. Sędzia, wydając wyrok (zakładając, że sprawa w ogóle trafi do sądu), ocenia czy jest to konieczny element kary.

Być może stróżom prawa nie jest łatwo wykazać, że kierujący złamał sądowy zakaz prowadzenia pojazdów niemechanicznych. Jeżeli jednak użytkownik hulajnogi będzie miał pecha i zostanie zatrzymany do kontroli w okresie obowiązywania zakazu, otrzyma już zarzut karny. Ten jest obwarowany karą pozbawienia wolności do lat 5. Warto o tym pamiętać.

Co grozi za jazdę urządzeniem transportu osobistego po alkoholu?

Urządzenie transportu osobistego to w głos art. 2 pkt 47c nic innego jak "POJAZD napędzany elektrycznie, z wyłączeniem hulajnogi elektrycznej, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe". A skoro UTO to pojazd, konsekwencje kierowania nim w stanie po użyciu alkoholu lub nietrzeźwości są dokładnie takie same, jak powyżej. Tu również zastosowana zostanie pełna kwalifikacja. Zaczynają przez możliwość otrzymania samego mandatu, aż po sądowy wyrok zakładający np. zakaz jazdy pojazdami innymi niż mechaniczne.

Co grozi za jazdę urządzeniem wspomagającym ruch po alkoholu?

Ostatnim typem środków transportu, które zostały do omówienia, jest urządzenie wspomagające ruch. Jak sama nazwa wskazuje, jest to urządzenie, a nie pojazd. W efekcie pijany pieszy teoretycznie może legalnie na nim jeździć. W tym jednak punkcie warto zrobić dwa obostrzenia.

  • Po pierwsze jazda UWR po alkoholu nadal oznacza tworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nie można o tym zapominać. Bo niebezpieczny może być nie tylko kierujący, ale i pijany pieszy!
  • Po drugie to, że jazda UWR po alkoholu nie jest nielegalna, nie oznacza że użytkownik urządzenia nie zostanie pociągnięty do odpowiedzialności. Nadal może zostać zatrzymany i przewieziony do izby wytrzeźwień.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • zydu
    2023-07-19 08:09:59
    a co za jadę po pijanemu konno ?? na oklep bez uzdy .... siedząc tyłem do kierunku jazdy ?? wtedy jestem więziony
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

REKLAMA

Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

REKLAMA