REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za co zabierają prawo jazdy na 3 miesiące?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
za co zabierają prawo jazdy na 3 miesiące, utrata prawa jazdy na 3 miesiące, utrata uprawnień do kierowania pojazdami na 3 miesiące
Za co zabierają prawo jazdy na 3 miesiące?
Picasa
Policja

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce są przepisy pozwalające na odbieranie kierowcom prawa jazdy na 3 miesiące. Te działają jednak w ściśle określonych przypadkach. Scenariusze są tak naprawdę trzy. Dziś każdy z nich dokładnie omówię w tym poradniku.

rozwiń >

Starosta może samodzielnie zabrać prawo jazdy. Jest kilka powodów

REKLAMA

Prowadzenie pojazdu określonej kategorii wymaga ukończenia kursu, zdania egzaminu państwowego i odebrania prawa jazdy. Bez tej ścieżki i w szczególności jej finalnego elementu, nie można w Polsce zasiąść legalnie za kierownicą samochodu. Gdy kierowca postąpi inaczej, grozi mu grzywna startująca od kwoty 1500 zł. Maksymalnie i w przypadku postępowania sądowego, ta może sięgnąć nawet 30 tys. zł. Nie ma się zatem co dziwić, że jedną z największych kar dla kierowców jest odebranie uprawnień do kierowania.

REKLAMA

Zakaz zazwyczaj ma charakter czasowy. Czy zawsze musi jednak wynikać z decyzji sądu? No właśnie nie. Przepisy przewidują kilka przypadków, w których kierowca straci prawo jazdy na podstawie decyzji podjętej przez starostę. Podstawą dla niej stanie się informacja przesłana przez jednostkę policji. I wyraźnie mówi o tym m.in. art. 102 ust. 1 ustawy o kierujących pojazdami.

Utrata prawa jazdy na 3 miesiące za prędkość

Pierwszym przypadkiem, w którym kierujący straci uprawnienia do kierowania pojazdami na kwartał, jest przekroczenie dozwolonej prędkości. Starosta zablokuje dokument w bazie CEPiK w sytuacji, w której "kierujący pojazdem przekroczył dopuszczalną prędkość o więcej niż 50 km/h na obszarze zabudowanym". Opcję taką daje art. 102 ust. 1 pkt 4 ustawy o kierujących pojazdami. Tej możliwości już nie ma po wyroku TK? Błąd. Orzeczenie odnosiło się do możliwości odwołania, a nie samej sankcji. Kierujący nadal tracą prawo jazdy za prędkość w mieście. I liczny są zatrważające. Każdego roku uprawnienia traci nawet 50 tys. osób.

Jazda o więcej niż 50 km/h za szybko w mieście to nadal wykroczenie. A to oznacza, że poza utratą prawa jazdy, kierujący powinien się liczyć również z mandatem. Ten wyniesie:

  • 1500 zł w przypadku przekroczenia dopuszczalnej prędkości o 51 – 60 km/h. Grzywna będzie uzupełniona 13 punktami karnymi.
  • 2000 zł w przypadku przekroczenia dopuszczalnej prędkości o 61 – 70 km/h. Grzywna będzie uzupełniona 14 punktami karnymi.
  • 2500 zł w przypadku przekroczenia dopuszczalnej prędkości o co najmniej 71 km/h. Grzywna będzie uzupełniona 15 punktami karnymi.

Utrata prawa jazdy na 6 miesięcy za prędkość

Kierowca został zatrzymany na zbyt szybkiej jeździe w mieście. Stracił za to prawo jazdy na 3 miesiące. Niestety w okresie zakazu wsiadł za kółko i trafił na patrol policji. Skutek? Dostanie mandat, a do tego powinien liczyć się z tym, że starosta przedłuży okres wstrzymania uprawnień do kierowania pojazdami do 6 miesięcy. Podstawę do takiego właśnie działania daje mu art. 102 ust. 1d ustawy o kierujących pojazdami. Kolejne zatrzymanie zakończy się zakazem prowadzenia pojazdów. O czasie jego obowiązywania zadecyduje sąd. Policjant skieruje bowiem do niego wniosek o ukaranie prowadzącego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Utrata prawa jazdy na 3 miesiące za przewożenie zbyt dużej ilości pasażerów

Kierowca może stracić prawo jazdy na 3 miesiące również za przewożenie pojazdem zbyt dużej ilości pasażerów. Tu kluczowe są jednak aż dwa zapisy. Mowa o:

  • art. 102 ust. 1 pkt 5 ustawy o kierujących pojazdami, który stwierdza, że "starosta wydaje decyzję administracyjną o zatrzymaniu prawa jazdy, w przypadku gdy kierujący pojazdem silnikowym przewozi osoby w liczbie przekraczającej liczbę miejsc określoną w dowodzie rejestracyjnym (pozwoleniu czasowym) lub wynikającą z konstrukcyjnego przeznaczenia pojazdu niepodlegającego rejestracji".
  • art. 102 ust. 1a ustawy o kierujących pojazdami, który stwierdza, że powyższy przepis należy zastosować w przypadku przewożenia samochodem osobowym, samochodem ciężarowym lub w przyczepie ciągniętej przez ciągnik rolniczy lub pojazd wolnobieżny więcej niż trzech osób powyżej limitu wskazanego w dowodzie rejestracyjnym.

Warto pamiętać, że powyższa sankcja nie jest jedyną. Na kierowcę nadal czeka mandat. Otrzyma 300 zł grzywny za każdego nadmiarowego pasażera. Przy czym kara nie może przekroczyć 3000 zł. Poza tym dostanie też od 6 do 15 punktów karnych. Ilość punktów również zależy od ilości nadmiarowych pasażerów.

Utrata prawa jazdy na 3 miesiące za tachograf

Ostatni przypadek utraty prawa jazdy na 3 miesiące dotyczy kierowcy zawodowego i przekłamania tachografu. Tę kwestię omawia art. 102 ust. 1 pkt 7 ustawy o kierujących pojazdami. Ten stwierdza, że "starosta wydaje decyzję administracyjną o zatrzymaniu prawa jazdy, w przypadku gdy kierujący wykonujący przewóz drogowy (...) pojazdem wyposażonym w tachograf wbrew obowiązkowi nie rejestruje za pomocą tachografu na wykresówce lub karcie kierowcy wskazań w zakresie prędkości pojazdu, aktywności kierowcy lub przebytej drogi, używa cudzej karty kierowcy, korzysta z niedozwolonego urządzenia, przedmiotu lub zmienionego oprogramowania umożliwiającego lub powodującego podrabianie lub przerabianie danych rejestrowanych przez tachograf lub jeżeli tachograf został odłączony".

Za przekłamywanie pracy tachografu grozi również mandat. Przewoźnikowi zapłaci karę do 10 tys. zł, a kierowca i osoba zarządzająca transportem do 2 tys. zł.

Utrata prawa jazdy na 3 miesiące. Co jeszcze warto wiedzieć?

REKLAMA

Policjant dokonuje zatrzymania uprawnień do kierowania pojazdami na 3 miesiące poprzez wprowadzenie stosownego zapisu w bazie CEPiK. Na tym jednak nie koniec. Bo policjant ma również obowiązek wydania kierującemu pokwitowania. Dokument z kolei "uprawnia do kierowania pojazdem w okresie 24 godzin od chwili zatrzymania". Tak wyraźnie stwierdza art. 135 ust. 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Warto wiedzieć także o tym, że wpis policjanta musi następnie zostać potwierdzony decyzją starosty. Przy czym ta ma rygor natychmiastowej wykonalności. Tak stwierdza art. 102 ust. 1ca ustawy o kierujących pojazdami. Poza tym na samo podjęcie takiej decyzji starosta ma maksymalnie 21 dni od dnia powzięcia informacji o tym fakcie (art. 102 ust. 1da ustawy o kierujących pojazdami). Okres zakazu jest z kolei liczony od daty zatrzymania prawa jazdy, a więc kontroli drogowej (art. 102 ust. 1e ustawy o kierujących pojazdami).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA