REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie policja nie może zatrzymywać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
gdzie policja nie może zatrzymywać
Gdzie policja nie może zatrzymywać
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Radiowóz zaparkowany w krzakach i policjant z suszarką w dłoni. Przez kilka lat taki scenariusz nie był w Polsce legalny. Już jednak jest. Policjanci mogą stać w krzakach, na przystankach, a nawet za rogiem budynku. Co jeszcze warto wiedzieć o kontroli drogowej i uprawnieniach funkcjonariuszy?
rozwiń >

Kontrola drogowa. Przepisy i zasady

Kontrola drogowa pojazdów przez policję jest sferą mocno sformalizowaną. Przepisy dokładnie odnoszą się do każdego aspektu postępowania zarówno funkcjonariusza, jak i kierującego. W przypadku miejsca zatrzymania, kluczowe są przede wszystkim trzy zapisy. Mowa o:

REKLAMA

  • art. 53 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym, który określa warunki statusu pojazdu uprzywilejowanego i zatrzymywania się w miejsca, w których jest to zabronione,
  • par. 2 ust. 6 i par. 3 ust. 1 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego. Określa miejsce zatrzymania radiowozu i auta zatrzymanego do kontroli drogowej,
  • art. 129 ust. 1 i 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym, który wskazuje na uprawnienia funkcjonariuszy w czasie kontroli drogowej.

Czy policja może zatrzymać w nocy w terenie niezabudowanym?

REKLAMA

Noc, nieoświetlona droga i miejsce poza terenem zabudowany. Czy w takich warunkach policjant może zatrzymać pojazd do kontroli drogowej? Tak, ale tylko jeden policjant. Policjant w mundurze. On może zatrzymać pojazd wszędzie i o każdej porze dnia lub nocy. Warunki dotyczące widoczności nie mają tu żadnego znaczenia. Policjant bez munduru nie ma już takiej możliwości.

Generalnie poza terenem zabudowanym kierującego do kontroli zatrzymać nie może tylko jeden typ policjanta. Mowa o policjancie, który nie ma na sobie munduru służbowego. Na takie stanowisko wskazuje par. 2 ust. 2 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego. Gdy policjant bez munduru próbuje zatrzymać pojazd do kontroli poza terenem zabudowanym, kierujący nie musi reagować na jego polecenia. Nawet w sytuacji, w której policjant stoi np. przy oznakowanym radiowozie.

gdzie policja nie może zatrzymywać, czy radiowóz może stać w krzakach, czy policjant może mierzyć prędkość z ukrycia

gdzie policja nie może zatrzymywać, czy radiowóz może stać w krzakach, czy policjant może mierzyć prędkość z ukrycia

Gdzie policja nie może zatrzymywać?

Policja

Kiedy policja nie może zatrzymać pojazdu do kontroli?

Policjant nie może zatrzymać pojazdu do kontroli drogowej tylko w jednym miejscu. W miejscu, w którym mogłoby to zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego. Wyraźnie mówi o tym par. 3 ust. 1 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego. Jakie to może być zatem miejsce? Można w to zaliczyć chociażby pas zieleni na drodze dwupasmowej czy pas awaryjny na autostradzie. W takich przypadkach radiowóz powinien eskortować auto do bezpiecznego miejsca w postaci chociażby miejsca obsługi podróżnych.

Gdzie policja może zatrzymać swój pojazd?

REKLAMA

Uprawnienia funkcjonariuszy w tym zakresie są niezwykle szerokie. W głos par. 2 ust. 6 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego, "pojazd Policji może zostać unieruchomiony w miejscu, gdzie jest to zabronione, lecz nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego". Przepisy stawiają jednak jeszcze jeden warunek dodatkowy. Musi to być konieczne dla prowadzenia czynności kontrolnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potwierdzenie tego stanu znaleźć można również w art. 53 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ten stwierdza, że "kierujący pojazdem uprzywilejowanym może, pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności, nie stosować się do przepisów o ruchu pojazdów, zatrzymaniu i postoju oraz do znaków i sygnałów drogowych tylko w razie, gdy uczestniczy w akcji związanej z ratowaniem życia, zdrowia ludzkiego lub mienia albo koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa lub porządku publicznego". Czasami kierowca ma też obowiązek zatrzymania się do kontroli pomimo braku sygnału policjanta. Dzieje się tak w przypadku pojawienia się znaku "stój - kontrola drogowa".

  • Czy policja może stać w krzakach? Oczywiście, że tak. Przepisy pozwalają na taki wybór miejsca ustawienia radiowozu podczas kontroli prędkości.
  • Czy policja może stać na przystanku? Tu również nie ma żadnych ograniczeń. Wystarczy, że policjanci włączą w radiowozie światła błyskowe.
  • Czy policja może stać na środku ronda? Również może. Przepisy pozwalają także i na to. Nie może jednak stanąć np. na torowisku poprowadzonym przez rondo.
  • Czy policja może parkować wszędzie? Może. Gdy nie pozwalają na to przepisy, wystarczy, że włączą światła błyskowe.

Gdzie policja nie może się zatrzymywać?

Policja prawie wszędzie może ustawić radiowóz i zacząć kontrolować ruch drogowy. Prawie wszędzie. Ograniczenie dotyczy jedynie miejsca, w którym mogłoby to tworzyć zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Mówi o tym wyraźnie par. 2 ust. 6 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego. O jakich miejscach może być zatem mowa? O pasie zieleni na drodze dwupasmowej czy pasie awaryjnym na autostradzie lub drodze szybkiego ruchu. Miejscem takim mogłoby też być np. torowisko tramwajowe.

Czy drogówka może zatrzymać bez powodu?

Rutynowa kontrola drogowa, czyli policjant zatrzymuje pojazd bez wyraźnej przyczyny. Jego kierujący nie popełnił bowiem wykroczenia czy nie sprawia wrażenia osoby nietrzeźwej. Czy to jest legalne? Jak najbardziej tak. Podstawą do wysnucia takiego właśnie poglądu daje art. 129 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Mówi on wyraźnie o tym, że do zadań policjantów należy "czuwanie nad bezpieczeństwem i porządkiem ruchu na drogach, kierowanie ruchem i jego kontrolowanie". A do tego par. 2 pkt 1 i 2 w/w aktu prawnego dodaje, że "policjant, w związku z wykonywaniem czynności jest uprawniony do legitymowania uczestnika ruchu" oraz "sprawdzania wymaganych dokumentów".

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Jak informuje resort, jeszcze w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Ma ona na celu całkowitą rewolucję w opłatach za badania techniczne samochodów i innych pojazdów.

REKLAMA

Samochód w firmie. Teraz Ford Transit we flocie Truck Care: 20 modeli z zabudową izotermiczną na wynajem krótkoterminowy

Truck Care firma oferująca kompleksowy wynajem pojazdów użytkowych zdecydowała się na powiększenie swojej floty wynajmu krótkoterminowego o kolejne Fordy. Tym razem wybór padł na 20 Transitów z zabudową izotermiczną. Zamówione samochody trafią do oferty najmu krótkoterminowego.

Cyfrowe prawo jazdy: nadchodzą rewolucyjne zmiany dla kierowców w UE [Nowe przepisy]

Będzie cyfrowe prawo jazdy. Nadchodzą rewolucyjne zmiany w przepisach dla kierowców UE. Utrata prawa jazdy w jednym państwie rozciąga się na całą Unię Europejską. 17-letni kierowcy będą jeździli z opiekunami. Początkujący kierowcy otrzymają wyższe kary za łamanie przepisów. Co jeszcze się zmieni? Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?

Logistyka miejska – niedoceniane narzędzie w zarządzaniu miastem

W wielu polskich miastach, miasteczkach i gminach podejmowanie decyzji urbanistycznych coraz częściej przypomina eksperyment na żywym organizmie. Zamiast opartego na potrzebach mieszkańców, przemyślanego procesu planowania i zarządzania przestrzenią, obserwujemy kopiowanie rozwiązań z europejskich metropolii – bez refleksji, bez analizy lokalnych uwarunkowań, bez udziału społeczności.

CANARD: Fotoradar na Al. Jerozolimskich w Warszawie znowu uszkodzony. Okoliczności zdarzenia bada Policja

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało, że po raz kolejny został uszkodzony fotoradar na Al. Jerozolimskich w Warszawie. Przed kolejnym zamontowaniem fotoradaru podjęte zostaną działania, które zmniejszą ryzyko jego ponownego uszkodzenia.

REKLAMA

KGP: 123 383 interwencji, 488 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 383 interwencji. Byli wzywani do 488 wypadków drogowych.

BMW ulubioną marką młodych kierowców, ale OC potrafi zaskoczyć ceną

BMW serii 3, szczególnie w wersji sprzed niemal dwóch dekad, to dziś najczęściej wybierany samochód wśród kierowców w wieku 18–25 lat. Jak wynika z danych Rankomat.pl, młodzi użytkownicy dróg zdecydowanie preferują pojazdy dynamiczne, z mocniejszym silnikiem i sportowym charakterem. Jednak ten wybór ma swoją cenę – i to niemałą.

REKLAMA