REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie policja nie może zatrzymywać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
gdzie policja nie może zatrzymywać
Gdzie policja nie może zatrzymywać
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Radiowóz zaparkowany w krzakach i policjant z suszarką w dłoni. Przez kilka lat taki scenariusz nie był w Polsce legalny. Już jednak jest. Policjanci mogą stać w krzakach, na przystankach, a nawet za rogiem budynku. Co jeszcze warto wiedzieć o kontroli drogowej i uprawnieniach funkcjonariuszy?

rozwiń >

Kontrola drogowa. Przepisy i zasady

Kontrola drogowa pojazdów przez policję jest sferą mocno sformalizowaną. Przepisy dokładnie odnoszą się do każdego aspektu postępowania zarówno funkcjonariusza, jak i kierującego. W przypadku miejsca zatrzymania, kluczowe są przede wszystkim trzy zapisy. Mowa o:

REKLAMA

  • art. 53 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym, który określa warunki statusu pojazdu uprzywilejowanego i zatrzymywania się w miejsca, w których jest to zabronione,
  • par. 2 ust. 6 i par. 3 ust. 1 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego. Określa miejsce zatrzymania radiowozu i auta zatrzymanego do kontroli drogowej,
  • art. 129 ust. 1 i 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym, który wskazuje na uprawnienia funkcjonariuszy w czasie kontroli drogowej.

Czy policja może zatrzymać w nocy w terenie niezabudowanym?

REKLAMA

Noc, nieoświetlona droga i miejsce poza terenem zabudowany. Czy w takich warunkach policjant może zatrzymać pojazd do kontroli drogowej? Tak, ale tylko jeden policjant. Policjant w mundurze. On może zatrzymać pojazd wszędzie i o każdej porze dnia lub nocy. Warunki dotyczące widoczności nie mają tu żadnego znaczenia. Policjant bez munduru nie ma już takiej możliwości.

Generalnie poza terenem zabudowanym kierującego do kontroli zatrzymać nie może tylko jeden typ policjanta. Mowa o policjancie, który nie ma na sobie munduru służbowego. Na takie stanowisko wskazuje par. 2 ust. 2 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego. Gdy policjant bez munduru próbuje zatrzymać pojazd do kontroli poza terenem zabudowanym, kierujący nie musi reagować na jego polecenia. Nawet w sytuacji, w której policjant stoi np. przy oznakowanym radiowozie.

gdzie policja nie może zatrzymywać, czy radiowóz może stać w krzakach, czy policjant może mierzyć prędkość z ukrycia

Gdzie policja nie może zatrzymywać?

Policja

Kiedy policja nie może zatrzymać pojazdu do kontroli?

Policjant nie może zatrzymać pojazdu do kontroli drogowej tylko w jednym miejscu. W miejscu, w którym mogłoby to zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego. Wyraźnie mówi o tym par. 3 ust. 1 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego. Jakie to może być zatem miejsce? Można w to zaliczyć chociażby pas zieleni na drodze dwupasmowej czy pas awaryjny na autostradzie. W takich przypadkach radiowóz powinien eskortować auto do bezpiecznego miejsca w postaci chociażby miejsca obsługi podróżnych.

Gdzie policja może zatrzymać swój pojazd?

REKLAMA

Uprawnienia funkcjonariuszy w tym zakresie są niezwykle szerokie. W głos par. 2 ust. 6 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego, "pojazd Policji może zostać unieruchomiony w miejscu, gdzie jest to zabronione, lecz nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego". Przepisy stawiają jednak jeszcze jeden warunek dodatkowy. Musi to być konieczne dla prowadzenia czynności kontrolnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potwierdzenie tego stanu znaleźć można również w art. 53 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ten stwierdza, że "kierujący pojazdem uprzywilejowanym może, pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności, nie stosować się do przepisów o ruchu pojazdów, zatrzymaniu i postoju oraz do znaków i sygnałów drogowych tylko w razie, gdy uczestniczy w akcji związanej z ratowaniem życia, zdrowia ludzkiego lub mienia albo koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa lub porządku publicznego". Czasami kierowca ma też obowiązek zatrzymania się do kontroli pomimo braku sygnału policjanta. Dzieje się tak w przypadku pojawienia się znaku "stój - kontrola drogowa".

  • Czy policja może stać w krzakach? Oczywiście, że tak. Przepisy pozwalają na taki wybór miejsca ustawienia radiowozu podczas kontroli prędkości.
  • Czy policja może stać na przystanku? Tu również nie ma żadnych ograniczeń. Wystarczy, że policjanci włączą w radiowozie światła błyskowe.
  • Czy policja może stać na środku ronda? Również może. Przepisy pozwalają także i na to. Nie może jednak stanąć np. na torowisku poprowadzonym przez rondo.
  • Czy policja może parkować wszędzie? Może. Gdy nie pozwalają na to przepisy, wystarczy, że włączą światła błyskowe.

Gdzie policja nie może się zatrzymywać?

Policja prawie wszędzie może ustawić radiowóz i zacząć kontrolować ruch drogowy. Prawie wszędzie. Ograniczenie dotyczy jedynie miejsca, w którym mogłoby to tworzyć zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Mówi o tym wyraźnie par. 2 ust. 6 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego. O jakich miejscach może być zatem mowa? O pasie zieleni na drodze dwupasmowej czy pasie awaryjnym na autostradzie lub drodze szybkiego ruchu. Miejscem takim mogłoby też być np. torowisko tramwajowe.

Czy drogówka może zatrzymać bez powodu?

Rutynowa kontrola drogowa, czyli policjant zatrzymuje pojazd bez wyraźnej przyczyny. Jego kierujący nie popełnił bowiem wykroczenia czy nie sprawia wrażenia osoby nietrzeźwej. Czy to jest legalne? Jak najbardziej tak. Podstawą do wysnucia takiego właśnie poglądu daje art. 129 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Mówi on wyraźnie o tym, że do zadań policjantów należy "czuwanie nad bezpieczeństwem i porządkiem ruchu na drogach, kierowanie ruchem i jego kontrolowanie". A do tego par. 2 pkt 1 i 2 w/w aktu prawnego dodaje, że "policjant, w związku z wykonywaniem czynności jest uprawniony do legitymowania uczestnika ruchu" oraz "sprawdzania wymaganych dokumentów".

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA