REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
gdzie policja nie może zatrzymywać
Gdzie policja nie może zatrzymywać
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Radiowóz zaparkowany w krzakach i policjant z suszarką w dłoni. Przez kilka lat taki scenariusz nie był w Polsce legalny. Już jednak jest. Policjanci mogą stać w krzakach, na przystankach, a nawet za rogiem budynku. Co jeszcze warto wiedzieć o kontroli drogowej i uprawnieniach funkcjonariuszy?

rozwiń >

Kontrola drogowa. Przepisy i zasady

Kontrola drogowa pojazdów przez policję jest sferą mocno sformalizowaną. Przepisy dokładnie odnoszą się do każdego aspektu postępowania zarówno funkcjonariusza, jak i kierującego. W przypadku miejsca zatrzymania, kluczowe są przede wszystkim trzy zapisy. Mowa o:

REKLAMA

REKLAMA

  • art. 53 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym, który określa warunki statusu pojazdu uprzywilejowanego i zatrzymywania się w miejsca, w których jest to zabronione,
  • par. 2 ust. 6 i par. 3 ust. 1 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego. Określa miejsce zatrzymania radiowozu i auta zatrzymanego do kontroli drogowej,
  • art. 129 ust. 1 i 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym, który wskazuje na uprawnienia funkcjonariuszy w czasie kontroli drogowej.

Czy policja może zatrzymać w nocy w terenie niezabudowanym?

Noc, nieoświetlona droga i miejsce poza terenem zabudowany. Czy w takich warunkach policjant może zatrzymać pojazd do kontroli drogowej? Tak, ale tylko jeden policjant. Policjant w mundurze. On może zatrzymać pojazd wszędzie i o każdej porze dnia lub nocy. Warunki dotyczące widoczności nie mają tu żadnego znaczenia. Policjant bez munduru nie ma już takiej możliwości.

Generalnie poza terenem zabudowanym kierującego do kontroli zatrzymać nie może tylko jeden typ policjanta. Mowa o policjancie, który nie ma na sobie munduru służbowego. Na takie stanowisko wskazuje par. 2 ust. 2 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego. Gdy policjant bez munduru próbuje zatrzymać pojazd do kontroli poza terenem zabudowanym, kierujący nie musi reagować na jego polecenia. Nawet w sytuacji, w której policjant stoi np. przy oznakowanym radiowozie.

gdzie policja nie może zatrzymywać, czy radiowóz może stać w krzakach, czy policjant może mierzyć prędkość z ukrycia

Gdzie policja nie może zatrzymywać?

Policja

Kiedy policja nie może zatrzymać pojazdu do kontroli?

Policjant nie może zatrzymać pojazdu do kontroli drogowej tylko w jednym miejscu. W miejscu, w którym mogłoby to zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego. Wyraźnie mówi o tym par. 3 ust. 1 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego. Jakie to może być zatem miejsce? Można w to zaliczyć chociażby pas zieleni na drodze dwupasmowej czy pas awaryjny na autostradzie. W takich przypadkach radiowóz powinien eskortować auto do bezpiecznego miejsca w postaci chociażby miejsca obsługi podróżnych.

REKLAMA

Gdzie policja może zatrzymać swój pojazd?

Uprawnienia funkcjonariuszy w tym zakresie są niezwykle szerokie. W głos par. 2 ust. 6 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego, "pojazd Policji może zostać unieruchomiony w miejscu, gdzie jest to zabronione, lecz nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego". Przepisy stawiają jednak jeszcze jeden warunek dodatkowy. Musi to być konieczne dla prowadzenia czynności kontrolnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potwierdzenie tego stanu znaleźć można również w art. 53 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ten stwierdza, że "kierujący pojazdem uprzywilejowanym może, pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności, nie stosować się do przepisów o ruchu pojazdów, zatrzymaniu i postoju oraz do znaków i sygnałów drogowych tylko w razie, gdy uczestniczy w akcji związanej z ratowaniem życia, zdrowia ludzkiego lub mienia albo koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa lub porządku publicznego". Czasami kierowca ma też obowiązek zatrzymania się do kontroli pomimo braku sygnału policjanta. Dzieje się tak w przypadku pojawienia się znaku "stój - kontrola drogowa".

  • Czy policja może stać w krzakach? Oczywiście, że tak. Przepisy pozwalają na taki wybór miejsca ustawienia radiowozu podczas kontroli prędkości.
  • Czy policja może stać na przystanku? Tu również nie ma żadnych ograniczeń. Wystarczy, że policjanci włączą w radiowozie światła błyskowe.
  • Czy policja może stać na środku ronda? Również może. Przepisy pozwalają także i na to. Nie może jednak stanąć np. na torowisku poprowadzonym przez rondo.
  • Czy policja może parkować wszędzie? Może. Gdy nie pozwalają na to przepisy, wystarczy, że włączą światła błyskowe.

Gdzie policja nie może się zatrzymywać?

Policja prawie wszędzie może ustawić radiowóz i zacząć kontrolować ruch drogowy. Prawie wszędzie. Ograniczenie dotyczy jedynie miejsca, w którym mogłoby to tworzyć zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Mówi o tym wyraźnie par. 2 ust. 6 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego. O jakich miejscach może być zatem mowa? O pasie zieleni na drodze dwupasmowej czy pasie awaryjnym na autostradzie lub drodze szybkiego ruchu. Miejscem takim mogłoby też być np. torowisko tramwajowe.

Czy drogówka może zatrzymać bez powodu?

Rutynowa kontrola drogowa, czyli policjant zatrzymuje pojazd bez wyraźnej przyczyny. Jego kierujący nie popełnił bowiem wykroczenia czy nie sprawia wrażenia osoby nietrzeźwej. Czy to jest legalne? Jak najbardziej tak. Podstawą do wysnucia takiego właśnie poglądu daje art. 129 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Mówi on wyraźnie o tym, że do zadań policjantów należy "czuwanie nad bezpieczeństwem i porządkiem ruchu na drogach, kierowanie ruchem i jego kontrolowanie". A do tego par. 2 pkt 1 i 2 w/w aktu prawnego dodaje, że "policjant, w związku z wykonywaniem czynności jest uprawniony do legitymowania uczestnika ruchu" oraz "sprawdzania wymaganych dokumentów".

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA