REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wracają kontrole na granicy ze Słowacją. Czy twoje auto też skontrolują?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wracają kontrole na granicy ze Słowacją, jakie samochody będą kontrolowane na granicy ze Słowacją, kontrola graniczna Słowacja
Wracają kontrole na granicy ze Słowacją. Czy twoje auto też skontrolują?
Straż Graniczna

REKLAMA

REKLAMA

Na granicy między Polską a Słowacją ponownie pojawią się strażnicy graniczni. Ci nie będą obserwować ruchu, a zatrzymywać pojazdy i je kontrolować. Na jakich autach się skupią i co ma na celu przywrócenie kontroli granicznych? O tym w tym materiale.

rozwiń >

Powrót kontroli granicznych to odpowiedź na kryzys migracyjny

Polska znajduje się w strefie Schengen. To oznacza mniej więcej tyle, że na naszej granicy ze Słowacją, nie znajduje się zewnętrzna granica UE. Kontroli granicznych nie powinno zatem być. Czemu zatem decyzją rządu zostały przywrócone? Powód jest prosty. Chodzi o kryzys migracyjny i jego nasilanie się. A najlepiej obrazują to dane udostępnione przez straż graniczną. Dla przykładu karpacki oddział w tym roku ujawnił i zatrzymał 149 nielegalnych migrantów. W analogicznym okresie ubiegłego roku takich przypadków było 13. Wzrost przekroczył zatem 100 proc. Stąd działania rządu.

REKLAMA

Ważne

Kto zostanie uznany za nielegalnego migranta? Osoba, która pochodzi spoza strefy Schengen, nie będzie w stanie okazać paszportu lub nie posiada wizy na pobyt w strefie.

Czemu kontrole wracają akurat na granicy ze Słowacją?

Nielegalni migranci próbują się wedrzeć na teren Unii Europejskiej głównie przez granicę między Polską i Białorusią. Tak, to w dużej mierze prawda. Kanał białoruski nie jest jednak jedynym, którym decydują się podróżować Syryjczycy czy Afgańczycy. Bo równie często wybieraną trasą jest tzw. szlak bałkański. To droga wyznaczona przez takie kraje, jak Turcja, Bułgaria, Rumunia, Węgry, Słowacja, Polska i Niemcy. Powoli zaczyna on odgrywać coraz ważniejszą rolę. A jako że afera wizowa nie wpływa najlepiej na wizerunek polskiego rządu, postanowił on podjąć stanowcze działania w tym zakresie. Przywraca zatem kontrole graniczne i chce podjąć próbę doszczelnienia granicy między Słowacją a Polską.

Na czym mają polegać wyrywkowe kontrole graniczne?

Oczywiście nie będą to regularne kontrole, w których pojawią się budki graniczne, celnicy, kontrola dokumentów każdego podróżującego i kontrola każdego pojazdu. Do kontroli zapraszane będą wybrane pojazdy. Ma ona mieć charakter wyrywkowy tak, aby pozwoliła na wyłapywanie nielegalnych imigrantów, ale mimo wszystko nie paraliżowała ruchu drogowego między obydwoma krajami. Gdzie będą prowadzone wyrywkowe kontrole graniczne? Na terenie zlikwidowanych przejść. Tam straż graniczna ma ustawiać patrole. Funkcjonariusze będą obserwować przejeżdżające pojazdu i wybierać te, którym warto uważniej się przyjrzeć. Choć patrol może pojawić się wszędzie. Równie dobrze kilkadziesiąt km od granicy.

Kontrole graniczne od 4 października 2023 r. 8 przejść drogowych

Od północy 4 października 2023 r. obostrzenia na granicy ze Słowacją zostały nasilone. Pojazdy będą mogły przejeżdżać między Słowacją a Polską wyłącznie po dedykowanych przejściach drogowych. Punktów takich jest 8. W pozostałych miejscach obowiązuje zakaz wjazdu na teren Polski. Podczas przekraczania granicy kierujący pojazdem będzie musiał okazać dokumenty auta, a do tego swój dowód osobisty lub paszport. Dokument tożsamości lub paszport będą musieli pokazać celnikowi także wszyscy pasażerowie znajdujący się w pojeździe.

Tu trzy kluczowe fakty:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Kontrole na razie zostały przywrócone na 10 dni. Docelowo prawdopodobnie zostaną jednak przedłużone. Maksymalnie do 2 miesięcy.
  2. Kontrole graniczne powróciły, ale tylko na kierunku wjazdowym do Polski. Muszą je odbyć auta poruszające się ze Słowacji lub innych krajów przez Słowację.
  3. Dostępnych jest 8 drogowych punktów granicznych. Te znajdują się w Barwinku i Radoszycach (woj. podkarpackie), Muszynce, Piwnicznej Zdroju, Jurgowie i Chyżnych (woj. małopolskie), Korbielowie i Zwardoniu (woj. śląskie).

Czy powrót kontroli granicznych uszczelni granicę ze Słowacją?

Nie ulega żadnym wątpliwościom, że przywrócenie kontroli granicznych na przejściach między Polską a Słowacją to typowy przykład bezsensownego działania pozorowanego. Granica w ten sposób stanie się tak szczelna dla imigrantów, jak płot za 2 mld zł zbudowany między Polską a Białorusią. Nie ochroni nas. Powód? Przemytnicy po prostu zmienią trasę. Zamiast przejeżdżać ze Słowacji do Polski, pojadą ze Słowacji do Czech i dopiero do Polski, ewentualnie bezpośrednio z Czech w kierunku Niemiec. Nikt bowiem nie ma chyba wątpliwości co do tego, że nielegalni imigranci wcale nie chcą się dostać do naszego kraju. Polska jest dla nich wyłącznie korytarzem tranzytowym. Im zależy bardziej na zachodzie Europy.

Jakie samochody będą sprawdzać celnicy?

REKLAMA

Zarządzenie premiera przekazane do MSWiA wskazuje na kilka typów pojazdów, którym straż graniczna ma się przyglądać w sposób szczególny. Mowa przede wszystkim o autach dostawczych, busach i autobusach. To te środki transportu, które bardzo dobrze nadają się do nielegalnego przewozu ludzi przez granicę. Zatrzymywane będą głównie "podejrzanie wyglądające pojazdy".

Co to znaczy podejrzanie wyglądające pojazdy? Uwagę strażników skupić może dziwne zachowanie kierującego, karnacja pasażerów wskazująca na ich południowe pochodzenie czy fakt przewożenia dużej ilości bagaży. Na tej podstawie zatrzymany może być nie tylko bus czy autobus. Istnieje również możliwość skontrolowania samochodu osobowego. Podczas samej kontroli strażnicy sprawdzą dokumenty pojazdu i każdego z pasażerów. Poza tym zajrzą do bagażnika, ewentualnie luku bagażowego.

W którym kierunku realizowane będą kontrole na granicy ze Słowacją?

Kontrole graniczne na granicy między Polską a Słowacją zostały przywrócone w jednym kierunku. W kierunku do Polski. Właśnie dlatego zajmują się nimi polskie służby, a nie słowackie. Pojazdy poruszające się w przeciwnym kierunku nie będą kontrolowane wcale.

Czy zwykły kierowca musi się obawiać kontroli na granicy ze Słowacją?

Kierowca podróżujący samochodem osobowym samotnie lub z rodziną raczej nie musi obawiać się kontroli granicznej w drodze ze Słowacji do Polski. Nawet gdyby do takiej doszło, będzie ona miała charakter rutynowy i potrwa kilka minut. Wystarczy, że kierowca i pasażerowie podróżujący autem okażą dowody osobiste lub paszporty i zezwolą funkcjonariuszom straży granicznej na sprawdzenie bagaży.

Czy kontrole graniczne na granicy ze Słowacją są legalne?

Działania w tym zakresie są stuprocentowo legalne i wpisują się w prawo europejskie. Każde państwo leżące w strefie Schengen ma możliwość przywrócenia kontroli granicznych na swojej granicy z uwagi na wyjątkową sytuację. Środek ten ma mieć jednak charakter ostateczny i tymczasowy. Dodatkowo nie ma możliwości, aby był stosowany bezterminowo. Kontrole graniczne na trasach łączących Polskę ze Słowacją są zatem rozwiązaniem krótkookresowym.

Drogowe przejścia graniczne ze Słowacją

Straż graniczna nie ma łatwego zadania. Bo mówiąc o drogowych przejściach granicznych ze Słowacją, możemy rozmawiać nawet o blisko 60. punktach! Czy każdy z nich uda się kontrolować z wystarczającą sumiennością? To zdecydowanie wątpliwe. SG raczej nie posiada tak dużych sił i mocy przerobowych. Dlatego pewnie strażnicy skupią się na głównych przejazdach. Na liście znajdą się takie punkty, jak:

  • Skalité – Zwardoń,
  • Novoť – Ujsoły,
  • Oravská Polhora – Korbielów,
  • Trstená – Chyżne,
  • Suchá Hora – Chochołów,
  • Tatranská Javorina – Łysa Polana,
  • Podspády – Jurgów,
  • Lysá nad Dunajcom – Sromowce Wyżne,
  • Mníšek pod Popradom – Piwniczna,
  • Čirč – Leluchów,
  • Kurov – Muszynka,
  • Becherov – Konieczna,
  • Vyšný Komárnik – Barwinek,
  • Palota – Radoszyce.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA