REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wracają kontrole na granicy ze Słowacją. Czy twoje auto też skontrolują?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wracają kontrole na granicy ze Słowacją, jakie samochody będą kontrolowane na granicy ze Słowacją, kontrola graniczna Słowacja
Wracają kontrole na granicy ze Słowacją. Czy twoje auto też skontrolują?
Straż Graniczna

REKLAMA

REKLAMA

Na granicy między Polską a Słowacją ponownie pojawią się strażnicy graniczni. Ci nie będą obserwować ruchu, a zatrzymywać pojazdy i je kontrolować. Na jakich autach się skupią i co ma na celu przywrócenie kontroli granicznych? O tym w tym materiale.

rozwiń >

Powrót kontroli granicznych to odpowiedź na kryzys migracyjny

Polska znajduje się w strefie Schengen. To oznacza mniej więcej tyle, że na naszej granicy ze Słowacją, nie znajduje się zewnętrzna granica UE. Kontroli granicznych nie powinno zatem być. Czemu zatem decyzją rządu zostały przywrócone? Powód jest prosty. Chodzi o kryzys migracyjny i jego nasilanie się. A najlepiej obrazują to dane udostępnione przez straż graniczną. Dla przykładu karpacki oddział w tym roku ujawnił i zatrzymał 149 nielegalnych migrantów. W analogicznym okresie ubiegłego roku takich przypadków było 13. Wzrost przekroczył zatem 100 proc. Stąd działania rządu.

REKLAMA

Ważne

Kto zostanie uznany za nielegalnego migranta? Osoba, która pochodzi spoza strefy Schengen, nie będzie w stanie okazać paszportu lub nie posiada wizy na pobyt w strefie.

Czemu kontrole wracają akurat na granicy ze Słowacją?

Nielegalni migranci próbują się wedrzeć na teren Unii Europejskiej głównie przez granicę między Polską i Białorusią. Tak, to w dużej mierze prawda. Kanał białoruski nie jest jednak jedynym, którym decydują się podróżować Syryjczycy czy Afgańczycy. Bo równie często wybieraną trasą jest tzw. szlak bałkański. To droga wyznaczona przez takie kraje, jak Turcja, Bułgaria, Rumunia, Węgry, Słowacja, Polska i Niemcy. Powoli zaczyna on odgrywać coraz ważniejszą rolę. A jako że afera wizowa nie wpływa najlepiej na wizerunek polskiego rządu, postanowił on podjąć stanowcze działania w tym zakresie. Przywraca zatem kontrole graniczne i chce podjąć próbę doszczelnienia granicy między Słowacją a Polską.

Na czym mają polegać wyrywkowe kontrole graniczne?

Oczywiście nie będą to regularne kontrole, w których pojawią się budki graniczne, celnicy, kontrola dokumentów każdego podróżującego i kontrola każdego pojazdu. Do kontroli zapraszane będą wybrane pojazdy. Ma ona mieć charakter wyrywkowy tak, aby pozwoliła na wyłapywanie nielegalnych imigrantów, ale mimo wszystko nie paraliżowała ruchu drogowego między obydwoma krajami. Gdzie będą prowadzone wyrywkowe kontrole graniczne? Na terenie zlikwidowanych przejść. Tam straż graniczna ma ustawiać patrole. Funkcjonariusze będą obserwować przejeżdżające pojazdu i wybierać te, którym warto uważniej się przyjrzeć. Choć patrol może pojawić się wszędzie. Równie dobrze kilkadziesiąt km od granicy.

Kontrole graniczne od 4 października 2023 r. 8 przejść drogowych

Od północy 4 października 2023 r. obostrzenia na granicy ze Słowacją zostały nasilone. Pojazdy będą mogły przejeżdżać między Słowacją a Polską wyłącznie po dedykowanych przejściach drogowych. Punktów takich jest 8. W pozostałych miejscach obowiązuje zakaz wjazdu na teren Polski. Podczas przekraczania granicy kierujący pojazdem będzie musiał okazać dokumenty auta, a do tego swój dowód osobisty lub paszport. Dokument tożsamości lub paszport będą musieli pokazać celnikowi także wszyscy pasażerowie znajdujący się w pojeździe.

Tu trzy kluczowe fakty:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Kontrole na razie zostały przywrócone na 10 dni. Docelowo prawdopodobnie zostaną jednak przedłużone. Maksymalnie do 2 miesięcy.
  2. Kontrole graniczne powróciły, ale tylko na kierunku wjazdowym do Polski. Muszą je odbyć auta poruszające się ze Słowacji lub innych krajów przez Słowację.
  3. Dostępnych jest 8 drogowych punktów granicznych. Te znajdują się w Barwinku i Radoszycach (woj. podkarpackie), Muszynce, Piwnicznej Zdroju, Jurgowie i Chyżnych (woj. małopolskie), Korbielowie i Zwardoniu (woj. śląskie).

Czy powrót kontroli granicznych uszczelni granicę ze Słowacją?

Nie ulega żadnym wątpliwościom, że przywrócenie kontroli granicznych na przejściach między Polską a Słowacją to typowy przykład bezsensownego działania pozorowanego. Granica w ten sposób stanie się tak szczelna dla imigrantów, jak płot za 2 mld zł zbudowany między Polską a Białorusią. Nie ochroni nas. Powód? Przemytnicy po prostu zmienią trasę. Zamiast przejeżdżać ze Słowacji do Polski, pojadą ze Słowacji do Czech i dopiero do Polski, ewentualnie bezpośrednio z Czech w kierunku Niemiec. Nikt bowiem nie ma chyba wątpliwości co do tego, że nielegalni imigranci wcale nie chcą się dostać do naszego kraju. Polska jest dla nich wyłącznie korytarzem tranzytowym. Im zależy bardziej na zachodzie Europy.

Jakie samochody będą sprawdzać celnicy?

REKLAMA

Zarządzenie premiera przekazane do MSWiA wskazuje na kilka typów pojazdów, którym straż graniczna ma się przyglądać w sposób szczególny. Mowa przede wszystkim o autach dostawczych, busach i autobusach. To te środki transportu, które bardzo dobrze nadają się do nielegalnego przewozu ludzi przez granicę. Zatrzymywane będą głównie "podejrzanie wyglądające pojazdy".

Co to znaczy podejrzanie wyglądające pojazdy? Uwagę strażników skupić może dziwne zachowanie kierującego, karnacja pasażerów wskazująca na ich południowe pochodzenie czy fakt przewożenia dużej ilości bagaży. Na tej podstawie zatrzymany może być nie tylko bus czy autobus. Istnieje również możliwość skontrolowania samochodu osobowego. Podczas samej kontroli strażnicy sprawdzą dokumenty pojazdu i każdego z pasażerów. Poza tym zajrzą do bagażnika, ewentualnie luku bagażowego.

W którym kierunku realizowane będą kontrole na granicy ze Słowacją?

Kontrole graniczne na granicy między Polską a Słowacją zostały przywrócone w jednym kierunku. W kierunku do Polski. Właśnie dlatego zajmują się nimi polskie służby, a nie słowackie. Pojazdy poruszające się w przeciwnym kierunku nie będą kontrolowane wcale.

Czy zwykły kierowca musi się obawiać kontroli na granicy ze Słowacją?

Kierowca podróżujący samochodem osobowym samotnie lub z rodziną raczej nie musi obawiać się kontroli granicznej w drodze ze Słowacji do Polski. Nawet gdyby do takiej doszło, będzie ona miała charakter rutynowy i potrwa kilka minut. Wystarczy, że kierowca i pasażerowie podróżujący autem okażą dowody osobiste lub paszporty i zezwolą funkcjonariuszom straży granicznej na sprawdzenie bagaży.

Czy kontrole graniczne na granicy ze Słowacją są legalne?

Działania w tym zakresie są stuprocentowo legalne i wpisują się w prawo europejskie. Każde państwo leżące w strefie Schengen ma możliwość przywrócenia kontroli granicznych na swojej granicy z uwagi na wyjątkową sytuację. Środek ten ma mieć jednak charakter ostateczny i tymczasowy. Dodatkowo nie ma możliwości, aby był stosowany bezterminowo. Kontrole graniczne na trasach łączących Polskę ze Słowacją są zatem rozwiązaniem krótkookresowym.

Drogowe przejścia graniczne ze Słowacją

Straż graniczna nie ma łatwego zadania. Bo mówiąc o drogowych przejściach granicznych ze Słowacją, możemy rozmawiać nawet o blisko 60. punktach! Czy każdy z nich uda się kontrolować z wystarczającą sumiennością? To zdecydowanie wątpliwe. SG raczej nie posiada tak dużych sił i mocy przerobowych. Dlatego pewnie strażnicy skupią się na głównych przejazdach. Na liście znajdą się takie punkty, jak:

  • Skalité – Zwardoń,
  • Novoť – Ujsoły,
  • Oravská Polhora – Korbielów,
  • Trstená – Chyżne,
  • Suchá Hora – Chochołów,
  • Tatranská Javorina – Łysa Polana,
  • Podspády – Jurgów,
  • Lysá nad Dunajcom – Sromowce Wyżne,
  • Mníšek pod Popradom – Piwniczna,
  • Čirč – Leluchów,
  • Kurov – Muszynka,
  • Becherov – Konieczna,
  • Vyšný Komárnik – Barwinek,
  • Palota – Radoszyce.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

REKLAMA

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA

Kontrole na granicy to gigantyczne kary dla firm przewozowych. Jak ich unikać?

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Polska również zdecydowała o wprowadzeniu kontroli granic. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA