REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy jest możliwe odebranie samochodu za przekroczenie prędkości?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
czy jest możliwe odebranie samochodu za przekroczenie prędkości, konfiskata samochodu za prędkość, odebranie samochodu za prędkość
Czy jest możliwe odebranie samochodu za przekroczenie prędkości?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy policjant może zabrać kierowcy samochód za przekroczenie prędkości? Może! Tyle że na razie policjant, ale nie w Polsce. Pójście w tym kierunku w naszym kraju jest jednak możliwe. Trzeba oczywiście na to jeszcze nieco poczekać.

rozwiń >

Polacy nie stosują się do ograniczeń prędkości

Polacy stosują się do ograniczeń prędkości przede wszystkim w trzech miejscach. Za tablicą informującą o obecności fotoradaru, za tablicą informującą o odcinkowym pomiarze prędkości i w miejscu, w którym inny kierujący ostrzeże ich o kontroli prędkości przy pomocy tzw. suszarki. W pozostałych miejscach stosują często własne limity. I jasno pokazują to statystyki. Dla przykładu dane Komendy Głównej Policji jasno pokazują, że w roku 2017 kierowcy w Polsce dostali ponad 1,7 mln mandatów za prędkość. Drugim w kolejności wykroczeniem było nieprawidłowe zachowanie wobec pieszych. Tyle że ilość kar w tym przypadku okazała się aż o trzy czwarte niższa!

REKLAMA

Kierowcy przekraczają prędkość. Pomimo astronomicznych kar

REKLAMA

Możecie w tym punkcie powiedzieć o tym, że dziś dane z pewnością są inne. Kierujący zwolnili, a zachęciły ich do tego astronomiczne mandaty. Prawda jest jednak taka, że media motoryzacyjne nieustannie bombardują nas informacją mówiącą o kolejnych rekordach pobijanych przez kierowców. I wymienię w tym punkcie tylko kilka najciekawszych. 27-latek z Pasłęka dostał 35 tys. zł mandatu i 197 punktów karnych, 32-latek z Jastrzębia-Zdroju otrzymał 32,5 tys. zł, a 32-latek z Pszczyny 27 tys. zł i 205 punktów karnych.

Kierowcy w Polsce wcale nie zwolnili. Powiem więcej, tzw. niedostosowanie prędkości do warunków ruchu drogowego nadal jest jedną z głównych przyczyn wypadków drogowych. W Europie coraz śmielej pojawia się zatem pomysł, aby piratów drogowych karach dodatkową sankcją. Tą mogłaby się stać konfiskata pojazdu. Kierowca dostałby mandat i punkty karne, a następnie musiałby oddać funkcjonariuszowi kluczyki do auta. Pojazd trafiłby na parking depozytowy.

Będziemy zabierać auta za alkohol. Może za prędkość też powinniśmy?

Podstawy do narodzenia się koncepcji kary polegającej na odebraniu samochodu za przekroczenie prędkości są tak naprawdę dwie. Po pierwsze mowa o przepisach, które zaczną obowiązywać w Polsce już w przyszłym roku. Tyle że wtedy pojazdy tracić będą pijani, a nie przekraczający prędkość. Po drugie takie właśnie przepisy obowiązują w kilku krajach europejskich. Dobrym przykładem jest:

  • Austria – tu auto traci się np. za przekroczenie dozwolonej prędkości w niebezpiecznych warunkach, takich jak śliska nawierzchnia, dwukrotne przekroczenie dozwolonej prędkości czy jazdę po odebraniu prawa jazdy z powodu przekroczenia prędkości,
  • Dania – tu auto traci się np. za podwójne przekroczenie dopuszczalnej prędkości,
  • Francja – tu auto traci się np. za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h.

Można stracić auto za prędkość?

A więc, czy możliwa jest konfiskata samochodu za przekroczenie prędkości? W Polsce nie. Przynajmniej jeszcze nie. W Austrii, Danii czy Francji już tak. Auto stracą nie tylko krajowi kierowcy, ale także zagraniczni przebywający na terytorium tego kraju. Dlatego jadąc po drogach w tych państwach, warto dużo uważniej niż w Polsce obserwować prędkościomierz zamontowany w pojeździe. W przeciwnym razie może się okazać, że kierowca nie będzie miał czym wrócić do Polski...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie są kary za przekroczenie prędkości w Polsce?

Oczywiście nie jest tak, że kary za przekroczenie dopuszczalnej prędkości w Polsce są niskie. Takie w żadnym razie nie są. Kierujący dostanie mandat i punkty karne. W skrajnym przypadku może również stracić prawo jazdy. Zanim jednak opowiem o ostatniej z sankcji, warto przypomnieć kwoty wskazywane przez taryfikator kar. Przekroczenie dopuszczalnej prędkości:

  • do 10 km/h – mandat 50 zł i 1 punkt karny,
  • o 11–15 km/h – mandat 100 zł i 2 punkty karne,
  • o 16–20 km/h – mandat 200 zł i 3 punkty karne,
  • o 21–25 km/h – mandat 300 zł i 5 punktów karnych,
  • o 26–30 km/h – mandat 400 zł i 7 punktów karnych,
  • o 31–40 km/h – mandat 800 zł i 9 punktów karnych,
  • o 41–50 km/h – mandat 1000 zł i 11 punktów karnych,
  • o 51–60 km/h – mandat 1500 zł i 13 punktów karnych,
  • o 61–70 km/h – mandat 2000 zł i 14 punktów karnych,
  • o 71 km/h i więcej – mandat 2500 zł i 15 punktów karnych.

Oczywiście kierowcy cały czas muszą mieć też w pamięci tzw. warunki recydywy. W przypadku przekroczenia prędkości o więcej niż 31 km/h i w sytuacji, w której będzie to wykroczenie popełnione po raz drugi w ostatnich 2 latach, wartość mandatu rośnie dwukrotnie.

Kiedy można stracić prawo jazdy za prędkość?

Scenariusz taki jest możliwy w aż trzech przypadkach. Kierowca straci prawo jazdy w przypadku, w którym:

  • będzie kierować pojazdem z prędkością przekraczającą dopuszczalną o więcej niż 50 km/h na obszarze zabudowanym. Uprawnienia zostaną wstrzymane na 3 miesiące – art. 135 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • dopisane za przekroczenie prędkości punkty karne sprawią, iż na koncie kierującego w bazie CEK pojawią się więcej, niż 24 punkty (lub 20 punktów) za naruszenie przepisów ruchu drogowego – art. 135 ust. 1 pkt 1 lit. c i d ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • skala przekroczenie prędkości sprawi, że kierowca nie dostanie mandatu, a policjanci skierują wniosek o ukaranie do sądu. W takim przypadku będzie mógł stracić uprawnienia do kierowania na okres od 6 miesięcy do 3 lat – art. 86 par. 3 ustawy Kodeks wykroczeń.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA