REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz wjazdu do Polski i UE dla samochodów zarejestrowanych w Rosji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
zakaz wjazdu do Polski i UE dla samochodów zarejestrowanych w Rosji, zakaz wjazdu do Polski dla samochodów zarejestrowanych w Rosji
Zakaz wjazdu do Polski i UE dla samochodów zarejestrowanych w Rosji
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Samochody zarejestrowane w Rosji dostały właśnie zakaz wjazdu na teren UE. 17 września 2023 r. stosowne przepisy zaczęły obowiązywać w Polsce. Co oznaczają? Czy przewidują jakieś wyjątki? O tym w naszym poradniku.

rozwiń >

Zakaz wjazdu do Polski dla samochodów z Rosji

REKLAMA

Żaden samochód osobowy zarejestrowany w Rosji nie może wjechać na teren państwa polskiego. Nie ma znaczenia, od strony którego kraju próbuje przekroczyć granicę. Nie ma również znaczenia fakt, iż za kierownicą pojazdu zarejestrowanego w Rosji nie siedzi Rosjanin. Liczy się tylko pochodzenie pojazdu. Jak je ustalić? Dokonuje się tego na podstawie faktu, iż samochód został zarejestrowany w Rosji i posiada rosyjskie tablice rejestracyjne. To jedyna przesłanka.

REKLAMA

Zakaz aktualnie został rozszerzony o samochody prywatne. Mowa o pojazdach przeznaczonych zasadniczo do przewozu 10 osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (z nadwoziem typu kombi) oraz samochodami wyścigowymi. Wcześniej podobny zakaz dotyczył pojazdów ciężarowych, ale i naczep czy przyczep.

Ważne

Podstawą do wprowadzenia zakaz wjazdu do Polski dla samochodów zarejestrowanych w Rosji jest rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (Dz.U. L 229 z 31.7.2014z późn. zm.).

Jest też zakaz przywozu samochodów osobowych zarejestrowanych w Rosji

REKLAMA

W języku oficjalnym mówi się nie tyle o zakazie wjazdu do Polski dla samochodów z Rosji. Mówi się o zakazie przywozu samochodów osobowych zarejestrowanych w Rosji. To oznacza dużo szerszą kwalifikację prawną. Bo w pojęcie to łapie się zatem także zakaz zakupu, przywozu lub przekazywania do Unii Europejskiej, bezpośrednio lub pośrednio, samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu 10 osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (z nadwoziem typu kombi) oraz samochodami wyścigowymi jeżeli pochodzą one z Rosji lub są wywożone z Rosji.

W skrócie nawet jeżeli Rosjanin przekaże w darowiźnie swój samochód lub go sprzeda np. Polakowi, ten nie będzie mógł nim przekroczyć granicy. Rosyjskie tablice rejestracyjne i w tych przypadkach są dyskwalifikujące.

Od kiedy obowiązuje zakaz wjazdu do Polski dla aut zarejestrowanych w Rosji?

Zakazu przywozu samochodów osobowych zarejestrowanych w Rosji obowiązuje w Polsce od północy 17 września 2023 r. Dla przykładu Litwa zastosowała się do unijnej regulacji już w poniedziałek 11 września 2023 r. Na razie zakaz ma obowiązywać bezterminowo. Nie jest to zatem rodzaj sankcji chwilowej, a długotrwałej. Przepisy nie zostaną odwołane do momentu, w którym sytuacja wojenna między Rosją a Ukrainą się nie ustabilizuje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kierowca z Rosji nie chce zawrócić. Co dalej?

Procedura wygląda następująco. Gdy samochód zarejestrowany w Rosji dotrze do polskiej granicy, zostanie zawrócony przez celników. Nie ma możliwości, żeby został odprawiony i to bez względu na fakt czy będzie chciał przejechać przez granicę w Kaliningradzie, czy np. na Białorusi. Co jednak w sytuacji, w której kierowca zawrócić nie będzie chciał? Służby są przygotowane na taką możliwość. Pojazd zostanie zajęty przez jednostkę celno-skarbową, a kierujący w skrajnym przypadku będzie aresztowany.

Jakie są wyjątki od zakazu wjazdu do Polski dla samochodów z Rosji?

Zakaz wjazdu do Polski dla samochodów zarejestrowanych w Rosji nie będzie obowiązywał tak naprawdę wyłącznie w dwóch przypadkach. Mowa o:

  • sytuacji, w której kierujący na granicy okaże wizę tranzytową, która będzie dotyczyć przejazdu do i z Kaliningradu. To jedyna możliwość, aby granicę przekroczył pojazd prywatny.
  • samochodach należących do służb konsularnych. Te z pewnością również zostaną wyjęte spod obowiązywania ograniczeń.

Zakaz wjazdu, a auta znajdujące się już na terenie UE

Zakaz wjazdu na teren UE dla samochodów zarejestrowanych w Rosji ma oznaczać doszczelnienie sankcji. To kara o sporej dozie dolegliwości. Zakaz obowiązuje w przypadku Polski od 17 września 2023 r. Co jednak z pojazdami, które przekroczyły granicę wcześniej? Tu kierujący muszą się przygotować na dwa scenariusze.

  • Po pierwsze użytkownicy takich pojazdów będą mieli pół roku na opuszczenie terytorium UE. Jeżeli nie zastosują się do tego nakazu, w razie kontroli drogowej pojazd przejmie służba skarbowa, a kierowca i pasażerowie będą deportowani.
  • Po drugie taki samochód i tak będzie nie do sprzedania. Bo nawet jeżeli pojazd znajduje się już na terenie UE, cały czas dotyczy go zakaz zakupu. Właściciel nie będzie zatem w stanie sprzedać pojazdu, a nawet jeżeli to zrobi, nowy właściciel nie będzie miał możliwości jego przerejestrowania.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA