REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Punkty karne za jazdę bez uprawnień. Można je dostać czy nie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
punkty karne za jazdę bez uprawnień, punkty karne za jazdę bez uprawnień 2023, punkty karne za jazdę bez prawa jazdy
Punkty karne za jazdę bez uprawnień. Można je dostać czy nie?
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Jazda bez uprawnień oznacza sytuację, w której kierujący prowadzi taki typ pojazdu, na który nie posiada prawa jazdy. Czy w takiej sytuacji policjanci mogą wlepić mu punkty karne? Wydawało się, że nie. Wydawało się...

Bez prawa jazdy nie ma punktów karnych?

REKLAMA

W sytuacji, w której kierowca posiada prawo jazdy kat. B, a prowadzi pojazd o DMC większym niż 3,5 tony czy motocykl, jest traktowany jak osoba bez prawa jazdy. Nie posiada bowiem konkretnych uprawnień. Uprawnienia, a nie prawo jazdy, to bowiem poprawny termin z punktu widzenia przepisów. Podstawą kary w tym przypadku jest oczywiście mandat.

REKLAMA

Co jednak z punktami karnymi? Teoretycznie przyjmuje się, że skoro kierowca nie posiada uprawnień, punktów karnych dostać nie może. Bo niby jak... Takiej kwalifikacji czynu nie ma nawet ujętej w taryfikatorze punktów karnych. To jednak ogląd mocno jednostronny i prawdziwy przede wszystkim w tym przypadku, w którym kierowca nie posiada prawa jazdy wcale. Nie ma żadnej kategorii uprawnień. Sytuacja może się zmienić wtedy, gdy prawo jazdy ma, ale prowadził pojazd nie tej kategorii, co trzeba.

Ważne

Osoba, która nigdy nie zdobyła prawa jazdy i została zatrzymana przez policję na prowadzeniu pojazdu, punktów karnych dostać nie może. Nie ma bowiem nawet konta w bazie Centralnej Ewidencji Kierowców. Tam są gromadzone informacje o punktach karnych.

Czy można dostać punkty karne za jazdę bez uprawnień?

REKLAMA

Prowadzenie pojazdu mechanicznego bez posiadania rodzaju uprawnień koniecznych dla danego typu środka transportu, jest jednym z typów wykroczeń, które zostały opisane w nowym taryfikatorze mandatów. Zapis taki pojawia się w pozycji H 21. A skoro wykroczenie jest wpisane na listę, ma także dopisaną wartość punktową. W takim przypadku do konta kierującego w bazie CEPiK policjanci dopiszą 10 punktów karnych. Tyle że będą one miały jedynie charakter punktów karnych tymczasowych.

Czym są punkty karne tymczasowe? To takie punkty, które, choć zostały dopisane do bazy i zaliczają się do limitu, chwilowo nie są aktywne. Nie będzie ich widać w spisie punktów aktywnych. Taka sytuacja wynika z działania prostego mechanizmu. W przypadku kierowania bez uprawnień policjanci muszą skierować sprawę do sądu. To sędzia wymierzy kierowcy karę. W efekcie dopiero po stwierdzeniu winy kierującego i uprawomocnieniu się orzeczenia, punkty karne staną się aktywne, ale z datą wsteczną. A więc datą dopisania ich do ewidencji jako tymczasowych.

W sytuacji, w której po uaktywnieniu się punktów okaże się, że w dniu kontroli kierowca przekroczył limit 24 punktów karnych, straci prawo jazdy. Nie będzie miało znaczenie to, że do czasu rozstrzygnięcia sądowego część z wcześniej aktywnych np. przedawniła się lub została zredukowana.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jazda bez prawa jazdy. Punkty na początek. Potem sprawa w sądzie

Powyższy scenariusz wcale nie jest scenariuszem nierealnym. Podobną sytuację opisała ostatnio redakcja serwisu prawodrogowe.pl. Materiał przytaczał historię jednego z jej czytelników, który za jazdę z niewłaściwymi uprawnieniami dostał 10 punktów karnych. A warto pamiętać o jednym, same punkty karne nie wyczerpują całej kary. Bo jak już wspominałem, gdy kierowca posiadający kat. B poprowadzi np. motocykl, policjanci nie wystawią mandatu. Karę wlepi prowadzącemu sąd. Taki wniosek można wysnuć z penalizującego to wykroczenie art. 94 ustawy Kodeks wykroczeń. Konkretnie chodzi o par. 3, który w ramach kary obligatoryjnie przewiduje zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych. Ten może rozpatrywać tylko sąd, a więc automatycznie i on uzyskuje możliwość wskazania wartości grzywny.

Kara za jazdę bez uprawnień. Punkty, grzywna i zakaz prowadzenia

Podsumowując, kierowca ma prawo jazdy kategorii B, ale prowadził np. ciężarówkę. Jaka go zatem spotka kara? Na nią złożą się trzy elementy. Mowa konkretnie o:

  • 10 punktach karnych dopisanych do jego konta w CEPiK na podstawie punktu H 21 taryfikatora mandatów.
  • grzywnie wynoszącej od 1,5 do 30 tys. zł wlepionej przez sąd – mówi o tym art. 94 par. 1 ustawy Kodeks wykroczeń.
  • zakazie prowadzenia pojazdów mechanicznych, który będzie obowiązywał przez okres od 6 miesięcy do nawet 3 lat – mówi o tym art. 94 par. 3 ustawy Kodeks wykroczeń.

Warto pamiętać o tym, że punkty karne staną się aktywne dopiero po uprawomocnieniu się orzeczenia. Po jakim czasie przedawnią się? Gdy orzeczenie zostało wydane po 17 września 2023 r. po roku od uprawomocnienia się orzeczenia, ale po warunkiem, że kierowca opłaci grzywnę. W przypadku orzeczeń wydanych przed tą datą termin przedawnienia jest dwuletni.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA