REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kierowca może wziąć udział w kursie redukującym 6 punktów karnych, gdy nie zapłacił mandatu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy kierowca może wziąć udział w kursie redukującym 6 punktów karnych, gdy nie zapłacił mandatu
Czy kierowca może wziąć udział w kursie redukującym 6 punktów karnych, gdy nie zapłacił mandatu?
KWP GORZOW
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Kierowca dostał mandat i punkty, ale grzywy nie zapłacił. Czy zatem może udać się na kurs redukujący 6 punktów karnych? Może. Tylko czy po nim punkty znikną z ewidencji w CEPiK? To świetne pytanie. A odpowiedź na nie może być tylko jedna.

Szkolenie w WORD-zie nie zawsze skasuje kierowcy 6 punktów karnych

Kierowcy masowo rzucili się na kursy redukujące 6 punktów karnych. I czasami robią to mocno na wyrost. Powód? Gdy punkty karne naliczały się w dniu popełnienia wykroczenia, sprawa była prosta. Dziś już jednak nie musi tak być. A to mocno komplikuje położenie kierujących. Sztampowy przykład? Kierowca dostał mandat i punkty, ale grzywny nie opłacił. Czy taka sytuacja sprawi, że po kursie punkty karne znikną, czy nie? Odpowiedź jest kluczowa, bo może się okazać, że kierujący nie ma innych punktów. W efekcie 1000 zł wydanych na kurs pójdzie w przysłowiowe błoto.

REKLAMA

REKLAMA

Dla przypomnienia, szkolenie redukujące punkty karne kosztuje od 850 do 1100 zł. W zależności od wybranego WORD-u. Dodatkowo trwa 8 godzin wykładowych oraz składa się z zajęcia praktycznego.

Czy na szkoleniu w WORD-zie można zredukować punkty, gdy nie opłaciło się mandatu?

Punkty karne są wprowadzane przez policjantów do bazy ewidencyjnej CEPiK. Tyle że początkowo stają się "martwe". Widać je, doliczają się do limitu 24 punktów, ale nie biegnie ich przedawnienie. To "startuje" dopiero w momencie opłacenia grzywny. W związku z tym kierowca, który mandatu nie zapłacił, a chce zredukować 6 punktów z danego wykroczenia na mocy kursu, nie będzie mógł tego zrobić. W sensie może wziąć udział w kursie i zapłaci za ten udział, ale zaświadczenie wydane przez WORD nie sprawi, że punkty znikną z ewidencji. Nie będzie to możliwe do momentu opłacenia grzywny.

Powód? Kurs redukujący 6 punktów karnych powoduje wykasowanie z ewidencji wykroczeń najwcześniej wprowadzonych do bazy. Wpisy stają się natomiast prawomocne i rusza bieg ich przedawnienia dopiero po pojawieniu się informacji o opłaceniu grzywny.

Szkolenie redukujące 6 punktów karnych a wyrok sądu

W jeszcze trudniejszym położeniu znajdują się osoby, które miały kontrolę drogową, ale nie przyjęły mandatu. W takiej sytuacji policjanci dopisali do ich konta punkty karne, są to jednak tzw. punkty tymczasowe. Nie powodują one chwilowo przekroczenia limitu punktów. Chwilowo, a konkretnie do momentu rozstrzygnięcia sądowego. Sprawę na wniosek policjantów rozstrzygnie sędzia. I dopiero po prawomocnej decyzji, punkty staną się aktywne lub też znikną na stałe. Staną się aktywne, gdy kierowca zostanie uznanym za winnego wykroczenia. Znikną z ewidencji, gdy sąd uniewinni kierującego.

REKLAMA

Na takie rozstrzygniecie, czasami trzeba poczekać kilkanaście miesięcy. Dopiero wtedy ruszy bieg przedawnienia punktów karnych i dopiero wtedy będzie można je zredukować. Do momentu uprawomocnienia się rozstrzygnięcia, nie ma fizycznej możliwości ich zredukowania. Nie da się tego zrobić na przyszłość. Zatem jeżeli dane wykroczenie i dane punkty są jedynymi na koncie kierującego, sam kurs nie przyniesie żadnych skutków na jego koncie w bazie CEPiK.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nieskuteczne szkolenie redukujące 6 punktów. Kierowca może wziąć w nim udział

Kierowca ma punkty tymczasowe lub nie opłacił mandatu i nie ma możliwości zredukowania 6 punktów karnych. Czy to oznacza, że nie może przystąpić do szkolenia w WORD-zie? Teoretycznie może. W końcu jego celem jest zapoznanie kierowców z przyczynami wypadków drogowych, psychologicznymi aspektami zachowania się kierującego pojazdem w ruchu drogowym oraz uświadomienie skutków naruszania przepisów ruchu drogowego. Poznanie tych okoliczności będzie w takim przypadku jedynym skutkiem udziału w kursie. Nie przełoży się on w żaden sposób na konto punktowe prowadzącego. To będzie szkolenie nieskuteczne. Warto, aby kierowcy zdawali sobie z tego sprawę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA