REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kierowca może wziąć udział w kursie redukującym 6 punktów karnych, gdy nie zapłacił mandatu?

Czy kierowca może wziąć udział w kursie redukującym 6 punktów karnych, gdy nie zapłacił mandatu
Czy kierowca może wziąć udział w kursie redukującym 6 punktów karnych, gdy nie zapłacił mandatu
Czy kierowca może wziąć udział w kursie redukującym 6 punktów karnych, gdy nie zapłacił mandatu?
KWP GORZOW
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Kierowca dostał mandat i punkty, ale grzywy nie zapłacił. Czy zatem może udać się na kurs redukujący 6 punktów karnych? Może. Tylko czy po nim punkty znikną z ewidencji w CEPiK? To świetne pytanie. A odpowiedź na nie może być tylko jedna.

Szkolenie w WORD-zie nie zawsze skasuje kierowcy 6 punktów karnych

Kierowcy masowo rzucili się na kursy redukujące 6 punktów karnych. I czasami robią to mocno na wyrost. Powód? Gdy punkty karne naliczały się w dniu popełnienia wykroczenia, sprawa była prosta. Dziś już jednak nie musi tak być. A to mocno komplikuje położenie kierujących. Sztampowy przykład? Kierowca dostał mandat i punkty, ale grzywny nie opłacił. Czy taka sytuacja sprawi, że po kursie punkty karne znikną, czy nie? Odpowiedź jest kluczowa, bo może się okazać, że kierujący nie ma innych punktów. W efekcie 1000 zł wydanych na kurs pójdzie w przysłowiowe błoto.

REKLAMA

Dla przypomnienia, szkolenie redukujące punkty karne kosztuje od 850 do 1100 zł. W zależności od wybranego WORD-u. Dodatkowo trwa 8 godzin wykładowych oraz składa się z zajęcia praktycznego.

Czy na szkoleniu w WORD-zie można zredukować punkty, gdy nie opłaciło się mandatu?

REKLAMA

Punkty karne są wprowadzane przez policjantów do bazy ewidencyjnej CEPiK. Tyle że początkowo stają się "martwe". Widać je, doliczają się do limitu 24 punktów, ale nie biegnie ich przedawnienie. To "startuje" dopiero w momencie opłacenia grzywny. W związku z tym kierowca, który mandatu nie zapłacił, a chce zredukować 6 punktów z danego wykroczenia na mocy kursu, nie będzie mógł tego zrobić. W sensie może wziąć udział w kursie i zapłaci za ten udział, ale zaświadczenie wydane przez WORD nie sprawi, że punkty znikną z ewidencji. Nie będzie to możliwe do momentu opłacenia grzywny.

Powód? Kurs redukujący 6 punktów karnych powoduje wykasowanie z ewidencji wykroczeń najwcześniej wprowadzonych do bazy. Wpisy stają się natomiast prawomocne i rusza bieg ich przedawnienia dopiero po pojawieniu się informacji o opłaceniu grzywny.

Szkolenie redukujące 6 punktów karnych a wyrok sądu

REKLAMA

W jeszcze trudniejszym położeniu znajdują się osoby, które miały kontrolę drogową, ale nie przyjęły mandatu. W takiej sytuacji policjanci dopisali do ich konta punkty karne, są to jednak tzw. punkty tymczasowe. Nie powodują one chwilowo przekroczenia limitu punktów. Chwilowo, a konkretnie do momentu rozstrzygnięcia sądowego. Sprawę na wniosek policjantów rozstrzygnie sędzia. I dopiero po prawomocnej decyzji, punkty staną się aktywne lub też znikną na stałe. Staną się aktywne, gdy kierowca zostanie uznanym za winnego wykroczenia. Znikną z ewidencji, gdy sąd uniewinni kierującego.

Na takie rozstrzygniecie, czasami trzeba poczekać kilkanaście miesięcy. Dopiero wtedy ruszy bieg przedawnienia punktów karnych i dopiero wtedy będzie można je zredukować. Do momentu uprawomocnienia się rozstrzygnięcia, nie ma fizycznej możliwości ich zredukowania. Nie da się tego zrobić na przyszłość. Zatem jeżeli dane wykroczenie i dane punkty są jedynymi na koncie kierującego, sam kurs nie przyniesie żadnych skutków na jego koncie w bazie CEPiK.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nieskuteczne szkolenie redukujące 6 punktów. Kierowca może wziąć w nim udział

Kierowca ma punkty tymczasowe lub nie opłacił mandatu i nie ma możliwości zredukowania 6 punktów karnych. Czy to oznacza, że nie może przystąpić do szkolenia w WORD-zie? Teoretycznie może. W końcu jego celem jest zapoznanie kierowców z przyczynami wypadków drogowych, psychologicznymi aspektami zachowania się kierującego pojazdem w ruchu drogowym oraz uświadomienie skutków naruszania przepisów ruchu drogowego. Poznanie tych okoliczności będzie w takim przypadku jedynym skutkiem udziału w kursie. Nie przełoży się on w żaden sposób na konto punktowe prowadzącego. To będzie szkolenie nieskuteczne. Warto, aby kierowcy zdawali sobie z tego sprawę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie. RPO ma wątpliwości: nieracjonalne zróżnicowanie właścicieli aut na benzynę i z silnikiem Diesla

    Rzecznik Praw Obywatelskich ma wątpliwości prawne odnośnie zasad na jakich ma działać strefa czystego transportu (STC) w Warszawie. Dlatego skierował 27 lutego 2024 r. wystąpienie do Biura Zarządzania Ruchem Drogowym Urzędu m. st. Warszawy. Z uchwały Rady m. st. Warszawy w sprawie STC wynika, że (w zakresie wyłączeń od zakazu wjazdu), pojazdy z silnikami benzynowymi mogą spełniać niższe normy emisji szkodliwych substancji w stosunku do pojazdów z silnikami Diesla. Rzecznik Praw Obywatelskich ma obawy, czy takie zróżnicowanie spełnia standardy konstytucyjne, które gwarantują obywatelom prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Ponadto RPO zwrócił uwagę na fakt, że czasowe prawo do wjazdu do stołecznej strefy czystego transportu samochodami niespełniającymi europejskich wymogów norm spalania ma przysługiwać mieszkańcom Warszawy, którzy w niej rozliczają podatki. Ale nie wyjaśniono powodów pominięcia tych mieszkańców, którzy nie rozliczają się w stolicy albo też dopiero to uczynią. 

    Uniknięcie mandatu metodą na Ukraińca. Czyli sposób Polaków na grzywny z fotoradaru

    Polscy kierowcy znaleźli lukę w przepisach. Mają sposób uniknięcia mandatu z fotoradaru. Metoda nazywa się metodą na Ukraińca. Na czym polega i przede wszystkim czy jest skuteczna?

    Nowe tachografy staną się standardem w 2024 r. Za brak urządzenia nawet 12 000 kary

    Inteligentne tachografy staną się standardem w ciężarówkach jeszcze w tym roku. W takie właśnie urządzenia trzeba będzie wyposażyć pojazdy. Wszystkie w ruchu międzynarodowym! Brak tachografu G2 może oznaczać nawet 12 000 zł mandatu.

    Wzrost opłaty za przegląd nieunikniony. Ile będzie kosztować badanie techniczne w 2024 r.? Pojawia się kilka kwot

    Zmiana wysokości opłat za przegląd techniczny jest tylko kwestią czasu. Aktualne stawki były ustalone 20 lat temu. W tym czasie inflacja sięgnęła 85 proc. Czy o tyle wzrośnie opłata w SKP? To mogą wyjaśnić rządowe konsultacje.

    REKLAMA

    Rewolucyjne przepisy drogowe w 2024 r. Kierowcy będą musieli nawet... dziwnie otwierać drzwi

    Unia Europejska chce, aby kierowca na egzaminie otwierał drzwi w aucie za pomocą chwytu holenderskiego. Skąd wziął się ten absurdalny pomysł? Co tak naprawdę daje dziwne otwieranie drzwi? I jakie jeszcze zmiany w przepisach szykuje UE?

    Budują stacje ładowania na potęgę. Powerdot postawi w Polsce w sumie 1750 punktów ładowania dla elektryków

    Kierowcy mogli nie słyszeć o firmie Powerdot, ale jej ładowarki z pewnością już widzieli. To one stoją przy sklepach Biedronka. 600 punktów przed marketami tej sieci to jednak ułamek planów firmy dla Polski.

    Kiedy pieszy, przechodząc przez jezdnię poza pasami, również ma pierwszeństwo?

    Pasy są azylem dla pieszych przechodzących przez jezdnię? Tak, ale nie tylko one. Polskie przepisy drogowe przewidują bowiem przypadki, w których pieszy będzie miał pierwszeństwo także podczas przechodzenia przez jezdnię poza pasami. Oto i one.

    Mandat za telefon na pasach w 2024 r. Kara dotyczy tylko przejść dla pieszych?

    Pieszy może dostać mandat za używanie telefonu podczas przechodzenia przez przejście. W tym punkcie rodzi się jednak kilka pytań. Ile wynosi kara? Kiedy konkretnie można dostać mandat? I czy dotyczy to tylko przejść dla pieszych? Odpowiedzmy.

    REKLAMA

    Ile kosztuje Opel Corsa Hybrid w 2024 r.? Oto cennik MHEV-a 100 KM i 136 KM

    Piąta generacja Opla Corsy otrzymała niedawno lifting. Wraz z nim pojawiły się nowe wersje napędowe. Właśnie do sprzedaży w Polsce wszedł model o zasilaniu spalinowo-elektrycznym. A trzeba za niego zapłacić... No właśnie, ile?

    Wrocław z nowym odcinkowym pomiarem prędkości. Kamery mają eliminować piratów drogowych na wjazdówce do miasta

    Wjazd do Wrocławia od al. Sobieskiego będzie kolejnym punktem, w którym ustawiony zostanie odcinkowy pomiar prędkości. OPP to nowy pomysł władz miasta. Wcześniej chciały one ograniczyć na tym odcinku dopuszczalną prędkość z 70 do 50 km/h. To jednak nie spodobało się kierowcom.

    REKLAMA