REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kierowca może wziąć udział w kursie redukującym 6 punktów karnych, gdy nie zapłacił mandatu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy kierowca może wziąć udział w kursie redukującym 6 punktów karnych, gdy nie zapłacił mandatu
Czy kierowca może wziąć udział w kursie redukującym 6 punktów karnych, gdy nie zapłacił mandatu?
KWP GORZOW
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Kierowca dostał mandat i punkty, ale grzywy nie zapłacił. Czy zatem może udać się na kurs redukujący 6 punktów karnych? Może. Tylko czy po nim punkty znikną z ewidencji w CEPiK? To świetne pytanie. A odpowiedź na nie może być tylko jedna.

Szkolenie w WORD-zie nie zawsze skasuje kierowcy 6 punktów karnych

Kierowcy masowo rzucili się na kursy redukujące 6 punktów karnych. I czasami robią to mocno na wyrost. Powód? Gdy punkty karne naliczały się w dniu popełnienia wykroczenia, sprawa była prosta. Dziś już jednak nie musi tak być. A to mocno komplikuje położenie kierujących. Sztampowy przykład? Kierowca dostał mandat i punkty, ale grzywny nie opłacił. Czy taka sytuacja sprawi, że po kursie punkty karne znikną, czy nie? Odpowiedź jest kluczowa, bo może się okazać, że kierujący nie ma innych punktów. W efekcie 1000 zł wydanych na kurs pójdzie w przysłowiowe błoto.

REKLAMA

Dla przypomnienia, szkolenie redukujące punkty karne kosztuje od 850 do 1100 zł. W zależności od wybranego WORD-u. Dodatkowo trwa 8 godzin wykładowych oraz składa się z zajęcia praktycznego.

Czy na szkoleniu w WORD-zie można zredukować punkty, gdy nie opłaciło się mandatu?

REKLAMA

Punkty karne są wprowadzane przez policjantów do bazy ewidencyjnej CEPiK. Tyle że początkowo stają się "martwe". Widać je, doliczają się do limitu 24 punktów, ale nie biegnie ich przedawnienie. To "startuje" dopiero w momencie opłacenia grzywny. W związku z tym kierowca, który mandatu nie zapłacił, a chce zredukować 6 punktów z danego wykroczenia na mocy kursu, nie będzie mógł tego zrobić. W sensie może wziąć udział w kursie i zapłaci za ten udział, ale zaświadczenie wydane przez WORD nie sprawi, że punkty znikną z ewidencji. Nie będzie to możliwe do momentu opłacenia grzywny.

Powód? Kurs redukujący 6 punktów karnych powoduje wykasowanie z ewidencji wykroczeń najwcześniej wprowadzonych do bazy. Wpisy stają się natomiast prawomocne i rusza bieg ich przedawnienia dopiero po pojawieniu się informacji o opłaceniu grzywny.

Szkolenie redukujące 6 punktów karnych a wyrok sądu

REKLAMA

W jeszcze trudniejszym położeniu znajdują się osoby, które miały kontrolę drogową, ale nie przyjęły mandatu. W takiej sytuacji policjanci dopisali do ich konta punkty karne, są to jednak tzw. punkty tymczasowe. Nie powodują one chwilowo przekroczenia limitu punktów. Chwilowo, a konkretnie do momentu rozstrzygnięcia sądowego. Sprawę na wniosek policjantów rozstrzygnie sędzia. I dopiero po prawomocnej decyzji, punkty staną się aktywne lub też znikną na stałe. Staną się aktywne, gdy kierowca zostanie uznanym za winnego wykroczenia. Znikną z ewidencji, gdy sąd uniewinni kierującego.

Na takie rozstrzygniecie, czasami trzeba poczekać kilkanaście miesięcy. Dopiero wtedy ruszy bieg przedawnienia punktów karnych i dopiero wtedy będzie można je zredukować. Do momentu uprawomocnienia się rozstrzygnięcia, nie ma fizycznej możliwości ich zredukowania. Nie da się tego zrobić na przyszłość. Zatem jeżeli dane wykroczenie i dane punkty są jedynymi na koncie kierującego, sam kurs nie przyniesie żadnych skutków na jego koncie w bazie CEPiK.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nieskuteczne szkolenie redukujące 6 punktów. Kierowca może wziąć w nim udział

Kierowca ma punkty tymczasowe lub nie opłacił mandatu i nie ma możliwości zredukowania 6 punktów karnych. Czy to oznacza, że nie może przystąpić do szkolenia w WORD-zie? Teoretycznie może. W końcu jego celem jest zapoznanie kierowców z przyczynami wypadków drogowych, psychologicznymi aspektami zachowania się kierującego pojazdem w ruchu drogowym oraz uświadomienie skutków naruszania przepisów ruchu drogowego. Poznanie tych okoliczności będzie w takim przypadku jedynym skutkiem udziału w kursie. Nie przełoży się on w żaden sposób na konto punktowe prowadzącego. To będzie szkolenie nieskuteczne. Warto, aby kierowcy zdawali sobie z tego sprawę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA