REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kierowca może wziąć udział w kursie redukującym 6 punktów karnych, gdy nie zapłacił mandatu?

Czy kierowca może wziąć udział w kursie redukującym 6 punktów karnych, gdy nie zapłacił mandatu
Czy kierowca może wziąć udział w kursie redukującym 6 punktów karnych, gdy nie zapłacił mandatu?
KWP GORZOW
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Kierowca dostał mandat i punkty, ale grzywy nie zapłacił. Czy zatem może udać się na kurs redukujący 6 punktów karnych? Może. Tylko czy po nim punkty znikną z ewidencji w CEPiK? To świetne pytanie. A odpowiedź na nie może być tylko jedna.

Szkolenie w WORD-zie nie zawsze skasuje kierowcy 6 punktów karnych

Kierowcy masowo rzucili się na kursy redukujące 6 punktów karnych. I czasami robią to mocno na wyrost. Powód? Gdy punkty karne naliczały się w dniu popełnienia wykroczenia, sprawa była prosta. Dziś już jednak nie musi tak być. A to mocno komplikuje położenie kierujących. Sztampowy przykład? Kierowca dostał mandat i punkty, ale grzywny nie opłacił. Czy taka sytuacja sprawi, że po kursie punkty karne znikną, czy nie? Odpowiedź jest kluczowa, bo może się okazać, że kierujący nie ma innych punktów. W efekcie 1000 zł wydanych na kurs pójdzie w przysłowiowe błoto.

REKLAMA

REKLAMA

Dla przypomnienia, szkolenie redukujące punkty karne kosztuje od 850 do 1100 zł. W zależności od wybranego WORD-u. Dodatkowo trwa 8 godzin wykładowych oraz składa się z zajęcia praktycznego.

Czy na szkoleniu w WORD-zie można zredukować punkty, gdy nie opłaciło się mandatu?

Punkty karne są wprowadzane przez policjantów do bazy ewidencyjnej CEPiK. Tyle że początkowo stają się "martwe". Widać je, doliczają się do limitu 24 punktów, ale nie biegnie ich przedawnienie. To "startuje" dopiero w momencie opłacenia grzywny. W związku z tym kierowca, który mandatu nie zapłacił, a chce zredukować 6 punktów z danego wykroczenia na mocy kursu, nie będzie mógł tego zrobić. W sensie może wziąć udział w kursie i zapłaci za ten udział, ale zaświadczenie wydane przez WORD nie sprawi, że punkty znikną z ewidencji. Nie będzie to możliwe do momentu opłacenia grzywny.

Powód? Kurs redukujący 6 punktów karnych powoduje wykasowanie z ewidencji wykroczeń najwcześniej wprowadzonych do bazy. Wpisy stają się natomiast prawomocne i rusza bieg ich przedawnienia dopiero po pojawieniu się informacji o opłaceniu grzywny.

Szkolenie redukujące 6 punktów karnych a wyrok sądu

W jeszcze trudniejszym położeniu znajdują się osoby, które miały kontrolę drogową, ale nie przyjęły mandatu. W takiej sytuacji policjanci dopisali do ich konta punkty karne, są to jednak tzw. punkty tymczasowe. Nie powodują one chwilowo przekroczenia limitu punktów. Chwilowo, a konkretnie do momentu rozstrzygnięcia sądowego. Sprawę na wniosek policjantów rozstrzygnie sędzia. I dopiero po prawomocnej decyzji, punkty staną się aktywne lub też znikną na stałe. Staną się aktywne, gdy kierowca zostanie uznanym za winnego wykroczenia. Znikną z ewidencji, gdy sąd uniewinni kierującego.

REKLAMA

Na takie rozstrzygniecie, czasami trzeba poczekać kilkanaście miesięcy. Dopiero wtedy ruszy bieg przedawnienia punktów karnych i dopiero wtedy będzie można je zredukować. Do momentu uprawomocnienia się rozstrzygnięcia, nie ma fizycznej możliwości ich zredukowania. Nie da się tego zrobić na przyszłość. Zatem jeżeli dane wykroczenie i dane punkty są jedynymi na koncie kierującego, sam kurs nie przyniesie żadnych skutków na jego koncie w bazie CEPiK.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nieskuteczne szkolenie redukujące 6 punktów. Kierowca może wziąć w nim udział

Kierowca ma punkty tymczasowe lub nie opłacił mandatu i nie ma możliwości zredukowania 6 punktów karnych. Czy to oznacza, że nie może przystąpić do szkolenia w WORD-zie? Teoretycznie może. W końcu jego celem jest zapoznanie kierowców z przyczynami wypadków drogowych, psychologicznymi aspektami zachowania się kierującego pojazdem w ruchu drogowym oraz uświadomienie skutków naruszania przepisów ruchu drogowego. Poznanie tych okoliczności będzie w takim przypadku jedynym skutkiem udziału w kursie. Nie przełoży się on w żaden sposób na konto punktowe prowadzącego. To będzie szkolenie nieskuteczne. Warto, aby kierowcy zdawali sobie z tego sprawę.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA