REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektroniczne prawo jazdy ważne za granicą? Rusza pilotażowy program

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elektroniczne prawo jazdy ważne za granicą, elektroniczne prawo jazdy w UE
Elektroniczne prawo jazdy ważne za granicą? Rusza pilotażowy program
gov.pl

REKLAMA

REKLAMA

Polacy mają już cyfrowy portfel dokumentów. Teraz podobny pomysł chce stworzyć Unia Europejska. Dla przykładu elektroniczne prawo jazdy byłoby w takim przypadku ważne na terenie wszystkich krajów, które włączą się do akcji.

Jest pewna kategoria, w której Polacy nie wypadają naprawdę źle w Unii Europejskiej. I dotyczy ona elektronizacji dokumentów tożsamości i usług rządowych. Mamy w końcu aplikację mObywatel, w której dostępne jest elektroniczne czy też wirtualne prawo jazdy. Podobnym pomysłem do naszego zainteresowała się właśnie UE.

REKLAMA

Czy elektroniczne prawo jazdy będzie ważne za granicą?

REKLAMA

Mowa oczywiście o pilotażowym programie ANTS Potential. Chodzi w nim o przetestowanie ogólnounijnego elektronicznego dokumentu, a właściwie to pilotażowego transgranicznego portfela cyfrowego. I nie chodzi wyłącznie o prawo jazdy. Testowany będzie także elektroniczny dowód osobisty. Za sprawą aplikacji posiadającej specjalny certyfikat mieszkaniec UE będzie miał dostęp do e-usług rządowych i e-recept, ale także uzyska podpis elektroniczny. Poza tym może otworzyć rachunek bankowy, zarejestrować kartę SIM do telefonu czy otrzyma też mobilne prawo jazdy.

Kluczowy dla całej akcji jest też aspekt szerokiego zasięgu. Bo ma dotyczyć aż 19 krajów Unii Europejskiej oraz Ukrainy. 19 krajów, w tym Polski. Mówimy oczywiście o fazie testów. To oznacza, że mogą do niej przystąpić urzędy, banki czy np. wypożyczalnie samochodów. I te instytucje zrobią to na ochotnika. Czas na przesłanie zgłoszeń do udziału w programie mają do 10 listopada 2023 r.

Transgraniczny portfel cyfrowy w Europie. Pomysł przypomina mObywatela

REKLAMA

Na razie ilość informacji dotyczących działania transgranicznego portfela cyfrowego jest mocno limitowana. Rozwiązanie można jednak wyobrazić sobie w taki sposób, że obywatelom udostępniona zostanie aplikacja, w której będą mogli potwierdzić tożsamość i uzyskać cyfrowe dokumenty. Zgłaszające się do programu instytucje z kolei dostaną narzędzia do sprawdzania takich dokumentów i weryfikowania ich prawdziwości. Mogą to być urządzenia odczytujące np. kody QR lub oprogramowanie, które wgrają do posiadanych już komputerów.

W skrócie idea transgranicznego portfela cyfrowego bardzo mocno przypomina... polskiego mObywatela. Będzie działać na bardzo podobnej zasadzie, jednak osiągnie zasięg obejmujący nie jeden, a 20 krajów. To raz. Dwa w ramach testów ograniczona będzie też funkcjonalność rozwiązania. O ile np. mObywatelem można się wylegitymować w urzędzie czy podczas kontroli drogowej, o tyle elektroniczne prawo jazdy dostępne w unijnej apce pozwoli np. na bezproblemowe wyjęcie samochodu. Podczas kontroli drogowej stanie się bezwartościowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy unijne, cyfrowe prawo jazdy mogłoby wejść w życie?

Testy rozwiązania ANTS Potential rozpoczęły się w czerwcu 2023 r. Potrwają do kwietnia 2025 r. W tym czasie unijne organy mają sprawdzić działanie systemu oraz wprowadzić w nim ulepszenia, które w przyszłości mogłyby wprowadzić w pełni funkcjonalny transgraniczny portfel cyfrowy. Kiedy to mogłoby nastąpić? Nie wcześniej niż po kwietniu 2025 r. To jest więcej niż pewne. Choć dużo i tak zależy od sprawności działania rozwiązania czy dostrzeżonych w czasie pilotażowego programu zagrożeń.

Na koniec jeszcze jedno pytanie. Czy stworzenie ogólnoeuropejskiego dokumentu cyfrowego może oznaczać, że prawo jazdy w aplikacji mObywatel będzie kiedyś honorowane np. przez niemieckich policjantów? To raczej wątpliwe. UE i Ukraina chcą stworzyć własny dokument. Jego pojawienie się może raczej zastąpić mObywatela czy mPrawo jazdy. Nie sprawi, że ten nagle zacznie obowiązywać w całej Europie. A przeszkodą mogą się stać certyfikaty, ale także dostęp do bazy. Bazy, która musiałaby mieć ogólnoeuropejski charakter.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

REKLAMA

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA