REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektroniczne prawo jazdy ważne za granicą? Rusza pilotażowy program

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elektroniczne prawo jazdy ważne za granicą, elektroniczne prawo jazdy w UE
Elektroniczne prawo jazdy ważne za granicą? Rusza pilotażowy program
gov.pl

REKLAMA

REKLAMA

Polacy mają już cyfrowy portfel dokumentów. Teraz podobny pomysł chce stworzyć Unia Europejska. Dla przykładu elektroniczne prawo jazdy byłoby w takim przypadku ważne na terenie wszystkich krajów, które włączą się do akcji.

Jest pewna kategoria, w której Polacy nie wypadają naprawdę źle w Unii Europejskiej. I dotyczy ona elektronizacji dokumentów tożsamości i usług rządowych. Mamy w końcu aplikację mObywatel, w której dostępne jest elektroniczne czy też wirtualne prawo jazdy. Podobnym pomysłem do naszego zainteresowała się właśnie UE.

REKLAMA

REKLAMA

Czy elektroniczne prawo jazdy będzie ważne za granicą?

Mowa oczywiście o pilotażowym programie ANTS Potential. Chodzi w nim o przetestowanie ogólnounijnego elektronicznego dokumentu, a właściwie to pilotażowego transgranicznego portfela cyfrowego. I nie chodzi wyłącznie o prawo jazdy. Testowany będzie także elektroniczny dowód osobisty. Za sprawą aplikacji posiadającej specjalny certyfikat mieszkaniec UE będzie miał dostęp do e-usług rządowych i e-recept, ale także uzyska podpis elektroniczny. Poza tym może otworzyć rachunek bankowy, zarejestrować kartę SIM do telefonu czy otrzyma też mobilne prawo jazdy.

Kluczowy dla całej akcji jest też aspekt szerokiego zasięgu. Bo ma dotyczyć aż 19 krajów Unii Europejskiej oraz Ukrainy. 19 krajów, w tym Polski. Mówimy oczywiście o fazie testów. To oznacza, że mogą do niej przystąpić urzędy, banki czy np. wypożyczalnie samochodów. I te instytucje zrobią to na ochotnika. Czas na przesłanie zgłoszeń do udziału w programie mają do 10 listopada 2023 r.

Transgraniczny portfel cyfrowy w Europie. Pomysł przypomina mObywatela

Na razie ilość informacji dotyczących działania transgranicznego portfela cyfrowego jest mocno limitowana. Rozwiązanie można jednak wyobrazić sobie w taki sposób, że obywatelom udostępniona zostanie aplikacja, w której będą mogli potwierdzić tożsamość i uzyskać cyfrowe dokumenty. Zgłaszające się do programu instytucje z kolei dostaną narzędzia do sprawdzania takich dokumentów i weryfikowania ich prawdziwości. Mogą to być urządzenia odczytujące np. kody QR lub oprogramowanie, które wgrają do posiadanych już komputerów.

REKLAMA

W skrócie idea transgranicznego portfela cyfrowego bardzo mocno przypomina... polskiego mObywatela. Będzie działać na bardzo podobnej zasadzie, jednak osiągnie zasięg obejmujący nie jeden, a 20 krajów. To raz. Dwa w ramach testów ograniczona będzie też funkcjonalność rozwiązania. O ile np. mObywatelem można się wylegitymować w urzędzie czy podczas kontroli drogowej, o tyle elektroniczne prawo jazdy dostępne w unijnej apce pozwoli np. na bezproblemowe wyjęcie samochodu. Podczas kontroli drogowej stanie się bezwartościowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy unijne, cyfrowe prawo jazdy mogłoby wejść w życie?

Testy rozwiązania ANTS Potential rozpoczęły się w czerwcu 2023 r. Potrwają do kwietnia 2025 r. W tym czasie unijne organy mają sprawdzić działanie systemu oraz wprowadzić w nim ulepszenia, które w przyszłości mogłyby wprowadzić w pełni funkcjonalny transgraniczny portfel cyfrowy. Kiedy to mogłoby nastąpić? Nie wcześniej niż po kwietniu 2025 r. To jest więcej niż pewne. Choć dużo i tak zależy od sprawności działania rozwiązania czy dostrzeżonych w czasie pilotażowego programu zagrożeń.

Na koniec jeszcze jedno pytanie. Czy stworzenie ogólnoeuropejskiego dokumentu cyfrowego może oznaczać, że prawo jazdy w aplikacji mObywatel będzie kiedyś honorowane np. przez niemieckich policjantów? To raczej wątpliwe. UE i Ukraina chcą stworzyć własny dokument. Jego pojawienie się może raczej zastąpić mObywatela czy mPrawo jazdy. Nie sprawi, że ten nagle zacznie obowiązywać w całej Europie. A przeszkodą mogą się stać certyfikaty, ale także dostęp do bazy. Bazy, która musiałaby mieć ogólnoeuropejski charakter.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA