REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektroniczne prawo jazdy w aplikacji mObywatel za granicą. Sprawdzi się czy nie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elektroniczne prawo jazdy w aplikacji mObywatel za granicą, elektroniczne prawo jazdy podczas wyjazdu za granicę, tymczasowe prawo jazdy za granicą
Elektroniczne prawo jazdy w aplikacji mObywatel za granicą. Sprawdzi się czy nie?
gov.pl

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce od kilku lat mamy elektroniczne prawo jazdy w aplikacji mObywatel. Cyfrowa wersja zastępuje fizyczny dokument. Tylko czy w każdej sytuacji i zawsze? Kluczowy jest przypadek, w którym kierujący wyjedzie za granicę. Sprawdź, co wtedy.

Czym jest elektroniczne prawo jazdy?

REKLAMA

Administracja państwowa w Polsce zaczyna doganiać XXI wiek. Skutek? Dziś podczas jazdy samochodem kierujący nie musi mieć przy sobie dokumentu prawa jazdy. Wystarczy mu dowód osobisty, ewentualnie wirtualne prawo jazdy w aplikacji mObywatel. Elektroniczna wersja zwiera dokładnie te same informacje, które posiada klasyczne prawko. Pokazuje dane kierującego i jego zdjęcie, rodzaj posiadanych uprawnień do kierowania, datę ich ważności i kody ograniczeń.

REKLAMA

Kiedy policjanci mogą honorować dokument pokazany w komórce? Tylko w jednym przypadku. Gdy jest on wyświetlany przez rządową aplikację mObywatel – w takim przypadku jest traktowany na równi z fizycznym prawem jazdy. Program powstał bowiem w oparciu o certyfikat, który wyklucza fałszerstwo czy zmianę np. zdjęcia. Cyfrowe prawo jazdy nie będzie honorowane np. w przypadku, w którym kierowca w czasie kontroli drogowej pokaże policjantom tylko zdjęcie prawdziwego prawa jazdy, ewentualnie screen wykonany z aplikacji mObywatel.

Elektroniczne prawo jazdy podczas wyjazdu za granicę

Kierowca ma prawo jazdy w aplikacji mObywatel. Dochodzi zatem do wniosku, że nie będzie brał ze sobą fizycznej wersji dokumentu podczas wyjazdu za granicę. Lepiej zostawić go w domu, bo zawsze da się go zgubić. To jednak poważny błąd. Aplikacja mObywatel być może ma charakter rządowy, nie będzie jednak honorowana po opuszczeniu granic Polski. Po opuszczeniu kraju staje się bezwartościowa. Jej zapisami nie będzie się sugerował żaden urzędnik czy policjant.

Skutek? Kierowca, wyjeżdżając z Polski, musi wziąć ze sobą fizyczne prawo jazdy. Identycznie jak dowód rejestracyjny pojazdu i potwierdzenie posiadania aktualnej polisy OC. Gdy dokument zgubił, wirtualne prawo jazdy w mObywatelu nadal nie uratuje go w czasie zagranicznej kontroli drogowej. Musi poczekać z wyjazdem do momentu, w którym referat komunikacji wyda mu wtórnik dokumentu.

Tymczasowe prawo jazdy podczas wyjazdu za granicę

REKLAMA

Na mocy jednej z ostatnich nowelizacji przepisów drogowych w Polsce wprowadzone zostało tymczasowe elektroniczne prawo jazdy. To dokument, który jest dostępny w aplikacji mObywatel. Kierujący może go ściągnąć zaraz po zdanym egzaminie na prawo jazdy. Tymczasowe prawko uprawnia go do kierowania pojazdami zdobytej właśnie kategorii do momentu, w którym kierujący odbierze fizyczną wersję dokumentu w wydziale komunikacji. Od tego momentu będzie objęty przepisami zwalniającymi go z konieczności posiadania przy sobie prawa jazdy w czasie kontroli drogowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Status tymczasowego elektronicznego prawa jazdy określa art. 4 ust. 1a ustawy o kierujących pojazdami. Kierowca w czasie kontroli drogowej jest zobowiązany okazać go funkcjonariuszom. Może korzystać z niego w ramach określonej daty ważności, a więc nie dłużej niż 30 dni od momentu zdania egzaminu na prawo jazdy. Kluczowe w tym przypadku jest jednak to, że tymczasowe prawo jazdy działa tylko na terytorium Polski. Za granicą nie ma żadnej mocy prawnej. Zagraniczni policjanci nie będą honorować elektronicznych dokumentów okazywanych przez kierującego w aplikacji mObywatel.

Tymczasowe elektroniczne prawo jazdy nie działa za granicą. A więc kierowca po zdaniu egzaminu i przed odebraniem fizycznej wersji prawa jazdy może jeździć tylko po drogach krajowych. Nie ma uprawnień do kierowania poza granicami Polski.

Mandat za elektroniczne prawo jazdy za granicą

Wirtualne prawo jazdy to uprawnienie, z którego kierowca może korzystać wyłącznie podczas podróżowania po kraju. Za granicą staje się nieważne. W efekcie kierowca, który z aplikacją w komórce będzie chciał wylegitymować się przed zagranicznymi policjantami, będzie miał tak naprawdę trzy opcje.

  • Po pierwsze będzie mógł poprosić kogoś, kto na miejsce kontroli drogowej dowiezie fizyczne prawo jazdy. W przypadku tymczasowego prawa jazdy to oczywiście nie stanie się możliwe.
  • Po drugie kierowca i np. pojazd mogą zostać zatrzymani przez zagranicznych policjantów do czasu wyjaśnienia sprawy.
  • Po trzecie będzie musiał ponieść konsekwencje za jazdę bez uprawnień. To musi oznaczać wysoką grzywnę oraz możliwość odholowania pojazdu na parking depozytowy. Kierujący dalej nie pojedzie. W świetle zagranicznych przepisów nie ma bowiem do tego uprawnień.

Czy elektroniczne prawo jazdy może kiedyś obowiązywać za granicą?

Odpowiedź na to pytanie pozostaje tak naprawdę otwarta. Dużo zależy od tego czy np. Unia Europejska wypracuje wspólny standard dla tego typu dokumentów. Ten musi być jednolity w każdym z krajów, a do tego być oparty o jedno narzędzie programowe. Konieczne jest też stworzenie terminali obsługujących "czytanie" dokumentów oraz bazy, w której ewentualne cyfrowe dokumenty mogłyby być weryfikowane.

Światełko w tunelu pojawiło się np. w Finlandii. Tam w sierpniu 2023 r. rozpoczęły się testy elektronicznego paszportu. I te wydają się obiecujące. Na razie jednak mają wyjątkowo wąski zakres. Dotyczą wyłącznie podróży lotniczej linią Finnair z Finlandii do Wielkiej Brytanii (Londynu, Manchesteru i Edynburga) oraz w drodze powrotnej. W lutym 2024 r. do testów dołączą również kierunki lotnicze realizowane do Chorwacji.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA