REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektroniczne prawo jazdy w aplikacji mObywatel za granicą. Sprawdzi się czy nie?

Elektroniczne prawo jazdy w aplikacji mObywatel za granicą, elektroniczne prawo jazdy podczas wyjazdu za granicę, tymczasowe prawo jazdy za granicą
Elektroniczne prawo jazdy w aplikacji mObywatel za granicą. Sprawdzi się czy nie?
gov.pl

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce od kilku lat mamy elektroniczne prawo jazdy w aplikacji mObywatel. Cyfrowa wersja zastępuje fizyczny dokument. Tylko czy w każdej sytuacji i zawsze? Kluczowy jest przypadek, w którym kierujący wyjedzie za granicę. Sprawdź, co wtedy.

Czym jest elektroniczne prawo jazdy?

Administracja państwowa w Polsce zaczyna doganiać XXI wiek. Skutek? Dziś podczas jazdy samochodem kierujący nie musi mieć przy sobie dokumentu prawa jazdy. Wystarczy mu dowód osobisty, ewentualnie wirtualne prawo jazdy w aplikacji mObywatel. Elektroniczna wersja zwiera dokładnie te same informacje, które posiada klasyczne prawko. Pokazuje dane kierującego i jego zdjęcie, rodzaj posiadanych uprawnień do kierowania, datę ich ważności i kody ograniczeń.

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy policjanci mogą honorować dokument pokazany w komórce? Tylko w jednym przypadku. Gdy jest on wyświetlany przez rządową aplikację mObywatel – w takim przypadku jest traktowany na równi z fizycznym prawem jazdy. Program powstał bowiem w oparciu o certyfikat, który wyklucza fałszerstwo czy zmianę np. zdjęcia. Cyfrowe prawo jazdy nie będzie honorowane np. w przypadku, w którym kierowca w czasie kontroli drogowej pokaże policjantom tylko zdjęcie prawdziwego prawa jazdy, ewentualnie screen wykonany z aplikacji mObywatel.

Elektroniczne prawo jazdy podczas wyjazdu za granicę

Kierowca ma prawo jazdy w aplikacji mObywatel. Dochodzi zatem do wniosku, że nie będzie brał ze sobą fizycznej wersji dokumentu podczas wyjazdu za granicę. Lepiej zostawić go w domu, bo zawsze da się go zgubić. To jednak poważny błąd. Aplikacja mObywatel być może ma charakter rządowy, nie będzie jednak honorowana po opuszczeniu granic Polski. Po opuszczeniu kraju staje się bezwartościowa. Jej zapisami nie będzie się sugerował żaden urzędnik czy policjant.

Skutek? Kierowca, wyjeżdżając z Polski, musi wziąć ze sobą fizyczne prawo jazdy. Identycznie jak dowód rejestracyjny pojazdu i potwierdzenie posiadania aktualnej polisy OC. Gdy dokument zgubił, wirtualne prawo jazdy w mObywatelu nadal nie uratuje go w czasie zagranicznej kontroli drogowej. Musi poczekać z wyjazdem do momentu, w którym referat komunikacji wyda mu wtórnik dokumentu.

REKLAMA

Tymczasowe prawo jazdy podczas wyjazdu za granicę

Na mocy jednej z ostatnich nowelizacji przepisów drogowych w Polsce wprowadzone zostało tymczasowe elektroniczne prawo jazdy. To dokument, który jest dostępny w aplikacji mObywatel. Kierujący może go ściągnąć zaraz po zdanym egzaminie na prawo jazdy. Tymczasowe prawko uprawnia go do kierowania pojazdami zdobytej właśnie kategorii do momentu, w którym kierujący odbierze fizyczną wersję dokumentu w wydziale komunikacji. Od tego momentu będzie objęty przepisami zwalniającymi go z konieczności posiadania przy sobie prawa jazdy w czasie kontroli drogowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Status tymczasowego elektronicznego prawa jazdy określa art. 4 ust. 1a ustawy o kierujących pojazdami. Kierowca w czasie kontroli drogowej jest zobowiązany okazać go funkcjonariuszom. Może korzystać z niego w ramach określonej daty ważności, a więc nie dłużej niż 30 dni od momentu zdania egzaminu na prawo jazdy. Kluczowe w tym przypadku jest jednak to, że tymczasowe prawo jazdy działa tylko na terytorium Polski. Za granicą nie ma żadnej mocy prawnej. Zagraniczni policjanci nie będą honorować elektronicznych dokumentów okazywanych przez kierującego w aplikacji mObywatel.

Tymczasowe elektroniczne prawo jazdy nie działa za granicą. A więc kierowca po zdaniu egzaminu i przed odebraniem fizycznej wersji prawa jazdy może jeździć tylko po drogach krajowych. Nie ma uprawnień do kierowania poza granicami Polski.

Mandat za elektroniczne prawo jazdy za granicą

Wirtualne prawo jazdy to uprawnienie, z którego kierowca może korzystać wyłącznie podczas podróżowania po kraju. Za granicą staje się nieważne. W efekcie kierowca, który z aplikacją w komórce będzie chciał wylegitymować się przed zagranicznymi policjantami, będzie miał tak naprawdę trzy opcje.

  • Po pierwsze będzie mógł poprosić kogoś, kto na miejsce kontroli drogowej dowiezie fizyczne prawo jazdy. W przypadku tymczasowego prawa jazdy to oczywiście nie stanie się możliwe.
  • Po drugie kierowca i np. pojazd mogą zostać zatrzymani przez zagranicznych policjantów do czasu wyjaśnienia sprawy.
  • Po trzecie będzie musiał ponieść konsekwencje za jazdę bez uprawnień. To musi oznaczać wysoką grzywnę oraz możliwość odholowania pojazdu na parking depozytowy. Kierujący dalej nie pojedzie. W świetle zagranicznych przepisów nie ma bowiem do tego uprawnień.

Czy elektroniczne prawo jazdy może kiedyś obowiązywać za granicą?

Odpowiedź na to pytanie pozostaje tak naprawdę otwarta. Dużo zależy od tego czy np. Unia Europejska wypracuje wspólny standard dla tego typu dokumentów. Ten musi być jednolity w każdym z krajów, a do tego być oparty o jedno narzędzie programowe. Konieczne jest też stworzenie terminali obsługujących "czytanie" dokumentów oraz bazy, w której ewentualne cyfrowe dokumenty mogłyby być weryfikowane.

Światełko w tunelu pojawiło się np. w Finlandii. Tam w sierpniu 2023 r. rozpoczęły się testy elektronicznego paszportu. I te wydają się obiecujące. Na razie jednak mają wyjątkowo wąski zakres. Dotyczą wyłącznie podróży lotniczej linią Finnair z Finlandii do Wielkiej Brytanii (Londynu, Manchesteru i Edynburga) oraz w drodze powrotnej. W lutym 2024 r. do testów dołączą również kierunki lotnicze realizowane do Chorwacji.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA