REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo jazdy plus, czyli darmowe prawo jazdy dla uczniów. Kto, co i dlaczego?

prawo jazdy plus, darmowe prawo jazdy dla uczniów
Prawo jazdy plus, czyli darmowe prawo jazdy dla uczniów. Kto, co i dlaczego?
Pixabay

REKLAMA

REKLAMA

Polacy uwielbiają słowo "darmowy". Jeszcze mocniej kochają je jednak politycy, zwłaszcza w okresie kampanii wyborczej. PiS przedstawiło zatem swój kolejny pomysł. A tym jest darmowe prawo jazdy dla uczniów. Na czym polega program prawo jazdy plus?
rozwiń >

Nowa obietnica przedwyborcza. Darmowe prawo jazdy dla uczniów

Podczas spotkania z mieszkańcami Wrocławia obecna Marszałek Sejmu – Elżbieta Witek przedstawiła propozycje dla młodych. Jedną z nich jest darmowe prawo jazdy dla uczniów. Hasło odbiło się szerokim echem w mediach społecznościowych. Pomysł przez wielu jest popierany i przez wielu krytykowany. Tyle że w obecnej chwili jest jedynie konceptem wolno rzuconym w przestrzeń. Bo PiS rzeczywiście znalazł dla niego miejsce w 300-stronnicowym programie. Tyle że świadczenie "prawo jazdy plus" jest opisane za pomocą niezwykle lakonicznego zdania.

REKLAMA

  • Każdy osiemnastolatek będzie mógł odbyć w szkole bezpłatny kurs na prawo jazdy – ze szczegółów byłoby na tyle... W chwili obecnej jest to bardziej luźna myśl, niż konkretna propozycja.

Jaka kategoria prawa jazdy ma być darmowa dla uczniów?

Nietrudno domyślać się, że zarówno w założeniach programowych, jak i wypowiedzi Marszałek Witek chodzi o prawo jazdy kategorii B. Nie bez przyczyny Pani Elżbieta mówiła bowiem we Wrocławiu o uczniach po uzyskaniu przez nich pełnoletniości. Choć cały czas poruszamy się w sferze domysłów i niedopowiedzeń. Bo szczegółów nie ma i pewnie prędko nie będzie.

Darmowe prawo jazdy dla uczniów, czyli tak właściwie to co?

REKLAMA

Obietnica partii rządzącej jest prosta. Każdy uczeń szkoły średniej, który ukończy 18. rok życia, będzie miał prawo do darmowego kursu na prawo jazdy. Samego kursu. Egzamin na prawo jazdy nie będzie już darmowy. Za odbycie sprawdzianu wiedzy i umiejętności w WORD-zie uczeń nadal będzie musiał zapłacić z własnej kieszeni. Choć to akurat stanowi najmniejszą przeszkodę. Zwłaszcza że to kurs w przypadku starania się o uprawnienia do kierowania pojazdami stanowi największy wydatek.

Warto wyjaśnić, jakie konkretnie prawo jazdy będzie darmowe dla uczniów. Zapowiadająca propozycję marszałek Witek tego nie określiła. Z 99-procentową pewnością można jednak powiedzieć, że darmowe będzie prawo jazdy kategorii B. Ostatni z warunków dotyczy... chęci. Marszałek Witek przekonuje, że kurs w OSK może przejść każdy 18-latek, który będzie tego chciał. To zatem możliwość dla chętnych, a nie obowiązek dla każdego.

Jak miałoby wyglądać darmowe prawo jazdy dla uczniów?

Darmowe prawo jazdy dla uczniów brzmi dobrze. Niestety z tym hasłem jest trochę jak z rowerami na Placu Czerwonym w kawale Radia Erewań. I faktów, z których warto zdawać sobie sprawę, jest co najmniej kilka. Kluczowe opisujemy poniżej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Darmowe prawo jazdy dla uczniów, czy też program prawo jazdy plus jest na razie chwytliwym hasłem. Niczym więcej. Nie wiadomo bowiem nawet, na jakiej zasadzie ta darmowość miałaby polegać. Uczeń dostanie refundację kosztów szkolenia na kierowcę, kurs będzie finansowany za pośrednictwem szkoły, refundację będzie otrzymywać OSK czy może na zasadzie przetargu wyłaniany będzie jeden ośrodek, który będzie szkolił wszystkich 18-latków? Nie wiemy tego.

Kiedy pojawi się darmowe prawo jazdy dla uczniów?

Darmowe prawo jazdy dla uczniów w programie PiS zostało przewidziane na rok 2030. Znając zatem realia i poślizgi we wprowadzaniu kolejnych reguł prawnych, przywilej nie będzie obowiązywał ani w przyszłej, ani jeszcze kolejnej kadencji Sejmu. Być może wjedzie w życie, ale dopiero za dwie kadencje. Rozmowa o tej kwestii dziś nie ma zatem absolutnie żadnego sensu.

Czy dziś uczniowie też dostają darmowe prawo jazdy?

Znam szkoły, w których już dziś uczniowie otrzymują darmowy kurs na prawo jazdy po osiągnięciu pełnoletniości. W mojej miejscowości są co najmniej dwie takie. Powiem więcej, aktualnie uczeń dostaje nie tylko darmowy kurs. Może również liczyć na darmowy pierwszy egzamin. Szkoła opłaca go za niego. Dopiero gdy nie uda mu się zaliczyć pierwszego egzaminu, za każdy kolejny musi zapłacić ze swojej kieszeni. Rozwiązanie wskazane przez Marszałek Witek i zaproponowane w programie PiS będzie zatem zakrojone na szerszą skalę, ale zdecydowanie nie jest nowatorskie czy innowacyjne.

Ile kosztuje prawo jazdy w Polsce?

Zdobycie uprawnień do kierowania pojazdami oznacza tak naprawdę szereg wydatków. Pierwszym, podstawowym i najwyższym jest zdecydowanie ukończenie kursu w szkole nauki jazdy. Ten kosztuje od 2400 do nawet 3900 zł. Dużo zależy od wybranego OSK, ale także i miasta. Na tym koniec? A właśnie nie, bo konieczne jest również zdobycie oświadczenia o braku przeciwwskazań do kierowania. Wystawia je lekarz w czasie wizyty, która kosztuje 200 zł (ustawowo określona stawka – bez widełek). Poza tym konieczne jest zrobienie zdjęć. To kosztuje jakieś 50 zł i opłacenie egzaminu w części praktycznej i teoretycznej. Opłata w WORD-zie to dziś 250 zł.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 fotoradarów z największą zarejestrowaną liczbą wykroczeń w 2024 r.

W 2024 r. 457 fotoradarów zarejestrowało 691,3 tys. wykroczeń. Gdzie najczęściej dochodziło do naruszenia przepisów? Który fotoradar zarejestrował najwięcej wykroczeń w 2024 r.? Poniżej prezentujemy 5 fotoradarów z największą zarejestrowaną liczbą wykroczeń w 2024 r.

5 miejsc, gdzie najczęściej dostaniesz mandat za naruszenie prędkości

W 2024 r. 62 urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości zarejestrowały 366,2 tys. wykroczeń. Gdzie najczęściej kierowcy przekraczali prędkość? Poniżej prezentujemy listę 5 miejsc, w których urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości zarejestrowały największą liczbę naruszeń w 2024 r.

5 skrzyżowań, na których kierowcy najczęściej dostają mandaty

5 skrzyżowań, na których kierowcy najczęściej dostają mandaty. W 2024 r. 45 urządzeń RedLight działających na skrzyżowaniach, zarejestrowało 62 tys. wykroczeń. Które lokalizacje zarejestrowały największą liczbę naruszeń? Co z systemem RedLight na przejazdach kolejowo-drogowych?

Odcinkowy pomiar prędkości we Wrocławiu już działa!

Odcinkowy pomiar prędkości we Wrocławiu już działa! Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, tym razem został uruchomiony we Wrocławiu.

REKLAMA

Nowy fotoradar sieje postrach w Warszawie. Ponad 7840 zarejestrowanych wykroczeń w niecały miesiąc

Nowy fotoradar sieje postrach w Warszawie. Ponad 7840 zarejestrowanych wykroczeń w niecały miesiąc. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o najświeższych statystykach dotyczących wykroczeń przekroczenia dozwolonej prędkości.

Uwaga kierowcy! Jest ostrzeżenie przed opadami śniegu i ślizgawicą

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej ostrzega: dziś w nocy i jutro rano opady deszczu będą zamarzały. Jest duże prawdopodobieństwo oblodzenia. Należy więc zachować szczególną ostrożność na drodze i nie tylko. Śnieg spadnie w niedzielę.

Jakiego samochodu szukają Polacy, gdy chcą wymienić pojazd [RAPORT]

Polacy planujący wymianę samochodu rozglądają się raczej za opcją używaną z silnikiem spalinowym. Tak deklaruje 55 proc. ankietowanych raportu Santander Consumer Multirent. Jakie kwoty mają w planach przeznaczyć?

Nie słabnie popyt na nowe samochody. W listopadzie do grona liderów, w tym Toyoty, dołączył nieoczekiwanie Ford

Popyt na nowe auta – zarówno osobowe jak i dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony nie słabnie. W tej drugiej kategorii listopad przyniósł niespodziankę – Renault na fotelu lidera zajmowanym przez tę markę od niepamiętnego czasu zastąpił Ford.

REKLAMA

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

REKLAMA