REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo jazdy plus, czyli darmowe prawo jazdy dla uczniów. Kto, co i dlaczego?

prawo jazdy plus, darmowe prawo jazdy dla uczniów
Prawo jazdy plus, czyli darmowe prawo jazdy dla uczniów. Kto, co i dlaczego?
Pixabay

REKLAMA

REKLAMA

Polacy uwielbiają słowo "darmowy". Jeszcze mocniej kochają je jednak politycy, zwłaszcza w okresie kampanii wyborczej. PiS przedstawiło zatem swój kolejny pomysł. A tym jest darmowe prawo jazdy dla uczniów. Na czym polega program prawo jazdy plus?

rozwiń >

Nowa obietnica przedwyborcza. Darmowe prawo jazdy dla uczniów

Podczas spotkania z mieszkańcami Wrocławia obecna Marszałek Sejmu – Elżbieta Witek przedstawiła propozycje dla młodych. Jedną z nich jest darmowe prawo jazdy dla uczniów. Hasło odbiło się szerokim echem w mediach społecznościowych. Pomysł przez wielu jest popierany i przez wielu krytykowany. Tyle że w obecnej chwili jest jedynie konceptem wolno rzuconym w przestrzeń. Bo PiS rzeczywiście znalazł dla niego miejsce w 300-stronnicowym programie. Tyle że świadczenie "prawo jazdy plus" jest opisane za pomocą niezwykle lakonicznego zdania.

REKLAMA

REKLAMA

  • Każdy osiemnastolatek będzie mógł odbyć w szkole bezpłatny kurs na prawo jazdy – ze szczegółów byłoby na tyle... W chwili obecnej jest to bardziej luźna myśl, niż konkretna propozycja.

Jaka kategoria prawa jazdy ma być darmowa dla uczniów?

Nietrudno domyślać się, że zarówno w założeniach programowych, jak i wypowiedzi Marszałek Witek chodzi o prawo jazdy kategorii B. Nie bez przyczyny Pani Elżbieta mówiła bowiem we Wrocławiu o uczniach po uzyskaniu przez nich pełnoletniości. Choć cały czas poruszamy się w sferze domysłów i niedopowiedzeń. Bo szczegółów nie ma i pewnie prędko nie będzie.

Darmowe prawo jazdy dla uczniów, czyli tak właściwie to co?

Obietnica partii rządzącej jest prosta. Każdy uczeń szkoły średniej, który ukończy 18. rok życia, będzie miał prawo do darmowego kursu na prawo jazdy. Samego kursu. Egzamin na prawo jazdy nie będzie już darmowy. Za odbycie sprawdzianu wiedzy i umiejętności w WORD-zie uczeń nadal będzie musiał zapłacić z własnej kieszeni. Choć to akurat stanowi najmniejszą przeszkodę. Zwłaszcza że to kurs w przypadku starania się o uprawnienia do kierowania pojazdami stanowi największy wydatek.

Warto wyjaśnić, jakie konkretnie prawo jazdy będzie darmowe dla uczniów. Zapowiadająca propozycję marszałek Witek tego nie określiła. Z 99-procentową pewnością można jednak powiedzieć, że darmowe będzie prawo jazdy kategorii B. Ostatni z warunków dotyczy... chęci. Marszałek Witek przekonuje, że kurs w OSK może przejść każdy 18-latek, który będzie tego chciał. To zatem możliwość dla chętnych, a nie obowiązek dla każdego.

REKLAMA

Jak miałoby wyglądać darmowe prawo jazdy dla uczniów?

Darmowe prawo jazdy dla uczniów brzmi dobrze. Niestety z tym hasłem jest trochę jak z rowerami na Placu Czerwonym w kawale Radia Erewań. I faktów, z których warto zdawać sobie sprawę, jest co najmniej kilka. Kluczowe opisujemy poniżej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Darmowe prawo jazdy dla uczniów, czy też program prawo jazdy plus jest na razie chwytliwym hasłem. Niczym więcej. Nie wiadomo bowiem nawet, na jakiej zasadzie ta darmowość miałaby polegać. Uczeń dostanie refundację kosztów szkolenia na kierowcę, kurs będzie finansowany za pośrednictwem szkoły, refundację będzie otrzymywać OSK czy może na zasadzie przetargu wyłaniany będzie jeden ośrodek, który będzie szkolił wszystkich 18-latków? Nie wiemy tego.

Kiedy pojawi się darmowe prawo jazdy dla uczniów?

Darmowe prawo jazdy dla uczniów w programie PiS zostało przewidziane na rok 2030. Znając zatem realia i poślizgi we wprowadzaniu kolejnych reguł prawnych, przywilej nie będzie obowiązywał ani w przyszłej, ani jeszcze kolejnej kadencji Sejmu. Być może wjedzie w życie, ale dopiero za dwie kadencje. Rozmowa o tej kwestii dziś nie ma zatem absolutnie żadnego sensu.

Czy dziś uczniowie też dostają darmowe prawo jazdy?

Znam szkoły, w których już dziś uczniowie otrzymują darmowy kurs na prawo jazdy po osiągnięciu pełnoletniości. W mojej miejscowości są co najmniej dwie takie. Powiem więcej, aktualnie uczeń dostaje nie tylko darmowy kurs. Może również liczyć na darmowy pierwszy egzamin. Szkoła opłaca go za niego. Dopiero gdy nie uda mu się zaliczyć pierwszego egzaminu, za każdy kolejny musi zapłacić ze swojej kieszeni. Rozwiązanie wskazane przez Marszałek Witek i zaproponowane w programie PiS będzie zatem zakrojone na szerszą skalę, ale zdecydowanie nie jest nowatorskie czy innowacyjne.

Ile kosztuje prawo jazdy w Polsce?

Zdobycie uprawnień do kierowania pojazdami oznacza tak naprawdę szereg wydatków. Pierwszym, podstawowym i najwyższym jest zdecydowanie ukończenie kursu w szkole nauki jazdy. Ten kosztuje od 2400 do nawet 3900 zł. Dużo zależy od wybranego OSK, ale także i miasta. Na tym koniec? A właśnie nie, bo konieczne jest również zdobycie oświadczenia o braku przeciwwskazań do kierowania. Wystawia je lekarz w czasie wizyty, która kosztuje 200 zł (ustawowo określona stawka – bez widełek). Poza tym konieczne jest zrobienie zdjęć. To kosztuje jakieś 50 zł i opłacenie egzaminu w części praktycznej i teoretycznej. Opłata w WORD-zie to dziś 250 zł.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA