REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo jazdy plus, czyli darmowe prawo jazdy dla uczniów. Kto, co i dlaczego?

prawo jazdy plus, darmowe prawo jazdy dla uczniów
Prawo jazdy plus, czyli darmowe prawo jazdy dla uczniów. Kto, co i dlaczego?
Pixabay

REKLAMA

REKLAMA

Polacy uwielbiają słowo "darmowy". Jeszcze mocniej kochają je jednak politycy, zwłaszcza w okresie kampanii wyborczej. PiS przedstawiło zatem swój kolejny pomysł. A tym jest darmowe prawo jazdy dla uczniów. Na czym polega program prawo jazdy plus?
rozwiń >

Nowa obietnica przedwyborcza. Darmowe prawo jazdy dla uczniów

Podczas spotkania z mieszkańcami Wrocławia obecna Marszałek Sejmu – Elżbieta Witek przedstawiła propozycje dla młodych. Jedną z nich jest darmowe prawo jazdy dla uczniów. Hasło odbiło się szerokim echem w mediach społecznościowych. Pomysł przez wielu jest popierany i przez wielu krytykowany. Tyle że w obecnej chwili jest jedynie konceptem wolno rzuconym w przestrzeń. Bo PiS rzeczywiście znalazł dla niego miejsce w 300-stronnicowym programie. Tyle że świadczenie "prawo jazdy plus" jest opisane za pomocą niezwykle lakonicznego zdania.

REKLAMA

  • Każdy osiemnastolatek będzie mógł odbyć w szkole bezpłatny kurs na prawo jazdy – ze szczegółów byłoby na tyle... W chwili obecnej jest to bardziej luźna myśl, niż konkretna propozycja.

Jaka kategoria prawa jazdy ma być darmowa dla uczniów?

Nietrudno domyślać się, że zarówno w założeniach programowych, jak i wypowiedzi Marszałek Witek chodzi o prawo jazdy kategorii B. Nie bez przyczyny Pani Elżbieta mówiła bowiem we Wrocławiu o uczniach po uzyskaniu przez nich pełnoletniości. Choć cały czas poruszamy się w sferze domysłów i niedopowiedzeń. Bo szczegółów nie ma i pewnie prędko nie będzie.

Darmowe prawo jazdy dla uczniów, czyli tak właściwie to co?

REKLAMA

Obietnica partii rządzącej jest prosta. Każdy uczeń szkoły średniej, który ukończy 18. rok życia, będzie miał prawo do darmowego kursu na prawo jazdy. Samego kursu. Egzamin na prawo jazdy nie będzie już darmowy. Za odbycie sprawdzianu wiedzy i umiejętności w WORD-zie uczeń nadal będzie musiał zapłacić z własnej kieszeni. Choć to akurat stanowi najmniejszą przeszkodę. Zwłaszcza że to kurs w przypadku starania się o uprawnienia do kierowania pojazdami stanowi największy wydatek.

Warto wyjaśnić, jakie konkretnie prawo jazdy będzie darmowe dla uczniów. Zapowiadająca propozycję marszałek Witek tego nie określiła. Z 99-procentową pewnością można jednak powiedzieć, że darmowe będzie prawo jazdy kategorii B. Ostatni z warunków dotyczy... chęci. Marszałek Witek przekonuje, że kurs w OSK może przejść każdy 18-latek, który będzie tego chciał. To zatem możliwość dla chętnych, a nie obowiązek dla każdego.

Jak miałoby wyglądać darmowe prawo jazdy dla uczniów?

Darmowe prawo jazdy dla uczniów brzmi dobrze. Niestety z tym hasłem jest trochę jak z rowerami na Placu Czerwonym w kawale Radia Erewań. I faktów, z których warto zdawać sobie sprawę, jest co najmniej kilka. Kluczowe opisujemy poniżej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Darmowe prawo jazdy dla uczniów, czy też program prawo jazdy plus jest na razie chwytliwym hasłem. Niczym więcej. Nie wiadomo bowiem nawet, na jakiej zasadzie ta darmowość miałaby polegać. Uczeń dostanie refundację kosztów szkolenia na kierowcę, kurs będzie finansowany za pośrednictwem szkoły, refundację będzie otrzymywać OSK czy może na zasadzie przetargu wyłaniany będzie jeden ośrodek, który będzie szkolił wszystkich 18-latków? Nie wiemy tego.

Kiedy pojawi się darmowe prawo jazdy dla uczniów?

Darmowe prawo jazdy dla uczniów w programie PiS zostało przewidziane na rok 2030. Znając zatem realia i poślizgi we wprowadzaniu kolejnych reguł prawnych, przywilej nie będzie obowiązywał ani w przyszłej, ani jeszcze kolejnej kadencji Sejmu. Być może wjedzie w życie, ale dopiero za dwie kadencje. Rozmowa o tej kwestii dziś nie ma zatem absolutnie żadnego sensu.

Czy dziś uczniowie też dostają darmowe prawo jazdy?

Znam szkoły, w których już dziś uczniowie otrzymują darmowy kurs na prawo jazdy po osiągnięciu pełnoletniości. W mojej miejscowości są co najmniej dwie takie. Powiem więcej, aktualnie uczeń dostaje nie tylko darmowy kurs. Może również liczyć na darmowy pierwszy egzamin. Szkoła opłaca go za niego. Dopiero gdy nie uda mu się zaliczyć pierwszego egzaminu, za każdy kolejny musi zapłacić ze swojej kieszeni. Rozwiązanie wskazane przez Marszałek Witek i zaproponowane w programie PiS będzie zatem zakrojone na szerszą skalę, ale zdecydowanie nie jest nowatorskie czy innowacyjne.

Ile kosztuje prawo jazdy w Polsce?

Zdobycie uprawnień do kierowania pojazdami oznacza tak naprawdę szereg wydatków. Pierwszym, podstawowym i najwyższym jest zdecydowanie ukończenie kursu w szkole nauki jazdy. Ten kosztuje od 2400 do nawet 3900 zł. Dużo zależy od wybranego OSK, ale także i miasta. Na tym koniec? A właśnie nie, bo konieczne jest również zdobycie oświadczenia o braku przeciwwskazań do kierowania. Wystawia je lekarz w czasie wizyty, która kosztuje 200 zł (ustawowo określona stawka – bez widełek). Poza tym konieczne jest zrobienie zdjęć. To kosztuje jakieś 50 zł i opłacenie egzaminu w części praktycznej i teoretycznej. Opłata w WORD-zie to dziś 250 zł.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA