REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo jazdy plus, czyli darmowe prawo jazdy dla uczniów. Kto, co i dlaczego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
prawo jazdy plus, darmowe prawo jazdy dla uczniów
Prawo jazdy plus, czyli darmowe prawo jazdy dla uczniów. Kto, co i dlaczego?
Pixabay

REKLAMA

REKLAMA

Polacy uwielbiają słowo "darmowy". Jeszcze mocniej kochają je jednak politycy, zwłaszcza w okresie kampanii wyborczej. PiS przedstawiło zatem swój kolejny pomysł. A tym jest darmowe prawo jazdy dla uczniów. Na czym polega program prawo jazdy plus?

rozwiń >

Nowa obietnica przedwyborcza. Darmowe prawo jazdy dla uczniów

Podczas spotkania z mieszkańcami Wrocławia obecna Marszałek Sejmu – Elżbieta Witek przedstawiła propozycje dla młodych. Jedną z nich jest darmowe prawo jazdy dla uczniów. Hasło odbiło się szerokim echem w mediach społecznościowych. Pomysł przez wielu jest popierany i przez wielu krytykowany. Tyle że w obecnej chwili jest jedynie konceptem wolno rzuconym w przestrzeń. Bo PiS rzeczywiście znalazł dla niego miejsce w 300-stronnicowym programie. Tyle że świadczenie "prawo jazdy plus" jest opisane za pomocą niezwykle lakonicznego zdania.

REKLAMA

  • Każdy osiemnastolatek będzie mógł odbyć w szkole bezpłatny kurs na prawo jazdy – ze szczegółów byłoby na tyle... W chwili obecnej jest to bardziej luźna myśl, niż konkretna propozycja.

Jaka kategoria prawa jazdy ma być darmowa dla uczniów?

Nietrudno domyślać się, że zarówno w założeniach programowych, jak i wypowiedzi Marszałek Witek chodzi o prawo jazdy kategorii B. Nie bez przyczyny Pani Elżbieta mówiła bowiem we Wrocławiu o uczniach po uzyskaniu przez nich pełnoletniości. Choć cały czas poruszamy się w sferze domysłów i niedopowiedzeń. Bo szczegółów nie ma i pewnie prędko nie będzie.

Darmowe prawo jazdy dla uczniów, czyli tak właściwie to co?

REKLAMA

Obietnica partii rządzącej jest prosta. Każdy uczeń szkoły średniej, który ukończy 18. rok życia, będzie miał prawo do darmowego kursu na prawo jazdy. Samego kursu. Egzamin na prawo jazdy nie będzie już darmowy. Za odbycie sprawdzianu wiedzy i umiejętności w WORD-zie uczeń nadal będzie musiał zapłacić z własnej kieszeni. Choć to akurat stanowi najmniejszą przeszkodę. Zwłaszcza że to kurs w przypadku starania się o uprawnienia do kierowania pojazdami stanowi największy wydatek.

Warto wyjaśnić, jakie konkretnie prawo jazdy będzie darmowe dla uczniów. Zapowiadająca propozycję marszałek Witek tego nie określiła. Z 99-procentową pewnością można jednak powiedzieć, że darmowe będzie prawo jazdy kategorii B. Ostatni z warunków dotyczy... chęci. Marszałek Witek przekonuje, że kurs w OSK może przejść każdy 18-latek, który będzie tego chciał. To zatem możliwość dla chętnych, a nie obowiązek dla każdego.

Jak miałoby wyglądać darmowe prawo jazdy dla uczniów?

Darmowe prawo jazdy dla uczniów brzmi dobrze. Niestety z tym hasłem jest trochę jak z rowerami na Placu Czerwonym w kawale Radia Erewań. I faktów, z których warto zdawać sobie sprawę, jest co najmniej kilka. Kluczowe opisujemy poniżej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Darmowe prawo jazdy dla uczniów, czy też program prawo jazdy plus jest na razie chwytliwym hasłem. Niczym więcej. Nie wiadomo bowiem nawet, na jakiej zasadzie ta darmowość miałaby polegać. Uczeń dostanie refundację kosztów szkolenia na kierowcę, kurs będzie finansowany za pośrednictwem szkoły, refundację będzie otrzymywać OSK czy może na zasadzie przetargu wyłaniany będzie jeden ośrodek, który będzie szkolił wszystkich 18-latków? Nie wiemy tego.

Kiedy pojawi się darmowe prawo jazdy dla uczniów?

Darmowe prawo jazdy dla uczniów w programie PiS zostało przewidziane na rok 2030. Znając zatem realia i poślizgi we wprowadzaniu kolejnych reguł prawnych, przywilej nie będzie obowiązywał ani w przyszłej, ani jeszcze kolejnej kadencji Sejmu. Być może wjedzie w życie, ale dopiero za dwie kadencje. Rozmowa o tej kwestii dziś nie ma zatem absolutnie żadnego sensu.

Czy dziś uczniowie też dostają darmowe prawo jazdy?

Znam szkoły, w których już dziś uczniowie otrzymują darmowy kurs na prawo jazdy po osiągnięciu pełnoletniości. W mojej miejscowości są co najmniej dwie takie. Powiem więcej, aktualnie uczeń dostaje nie tylko darmowy kurs. Może również liczyć na darmowy pierwszy egzamin. Szkoła opłaca go za niego. Dopiero gdy nie uda mu się zaliczyć pierwszego egzaminu, za każdy kolejny musi zapłacić ze swojej kieszeni. Rozwiązanie wskazane przez Marszałek Witek i zaproponowane w programie PiS będzie zatem zakrojone na szerszą skalę, ale zdecydowanie nie jest nowatorskie czy innowacyjne.

Ile kosztuje prawo jazdy w Polsce?

Zdobycie uprawnień do kierowania pojazdami oznacza tak naprawdę szereg wydatków. Pierwszym, podstawowym i najwyższym jest zdecydowanie ukończenie kursu w szkole nauki jazdy. Ten kosztuje od 2400 do nawet 3900 zł. Dużo zależy od wybranego OSK, ale także i miasta. Na tym koniec? A właśnie nie, bo konieczne jest również zdobycie oświadczenia o braku przeciwwskazań do kierowania. Wystawia je lekarz w czasie wizyty, która kosztuje 200 zł (ustawowo określona stawka – bez widełek). Poza tym konieczne jest zrobienie zdjęć. To kosztuje jakieś 50 zł i opłacenie egzaminu w części praktycznej i teoretycznej. Opłata w WORD-zie to dziś 250 zł.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA