REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od samochodu 2024. Ile może wynieść? Kto go zapłaci?

podatek od samochodu 2024, kto zapłaci podatek od samochodu 2024, ile wynosi podatek od samochodu 2024, podatek od samochodu 2026
podatek od samochodu 2024, kto zapłaci podatek od samochodu 2024, ile wynosi podatek od samochodu 2024, podatek od samochodu 2026
Podatek od samochodu 2024. Ile może wynieść? Kto go zapłaci?

REKLAMA

REKLAMA

Podatek od starego samochodu rozgrzewa internet. Czy informacje na jego temat są prawdziwe? Niestety tak. Pomysł jest zawarty w KPO. Dużo gorsza informacja jest jednak taka, że nie będzie jednego podatku od samochodu. Opłaty będą aż dwie. Pierwsza w roku 2024, a druga w roku 2026.

Polska ma poważny problem z Krajowym Planem Odbudowy. Co prawda w jego ramach może dostać blisko 160 mld zł, ale pieniądze te nie pojawią się bezwarunkowo. Zawarliśmy w założeniach problemu pewne obietnice, które teraz niestety trzeba będzie spełnić. A jedną z nich jest właśnie podatek od starych samochodów.

REKLAMA

Kto zapłaci podatek od starego samochodu?

Ciężko mówić o jednym podatku od samochodu. Bo opłaty tak naprawdę będą dwie. Obydwie zaczną obowiązywać w dwóch różnych okresach. Mowa o:

  • podatku od samochodu w 2024 r., który zapłaci jednorazowo kupujący pojazd z silnikiem spalinowym.
  • podatku od samochodu w 2026 r., który zapłaci każdy posiadacz starego samochodu. Tu opłata będzie obowiązywała rocznie. Co roku trzeba będzie ją wnosić. Według KPO wejdzie w życie dokładnie w II kwartale roku 2026.

Kto zapłaci podatek od samochodu?

Kluczowe stwierdzenie dotyczy tego, że podatek będzie odnosił się do właścicieli samochodów z silnikiem spalinowym. To oznacza, że zapłacą go kierowcy posiadający auto napędzane za pomocą benzyny, oleju napędowego czy LPG. Powiem więcej, dotyczy także właścicieli klasycznych hybryd, jak i hybryd plug-in. Również w ich przypadku udział w tworzeniu siły napędowej mają bowiem motory spalinowe. Unikną go wyłącznie właściciele aut elektrycznych i wodorowych. W kwestii aut spalinowych zwolnienie z opłaty ma dotyczyć pojazdów wojskowych i zabytkowych.

Skąd pomysł na podatek od samochodu?

Podatek od starego samochodu ma stanowić formę "motywacji" dla kierowców. Ma "zachęcać" ich do przesiadki na zeroemisyjne środki transportu. Rząd zadeklarował w KPO podjęcie takich działań z prostego powodu. Park samochodowy w Polsce jest wyjątkowo stary. Według różnych szacunków aż 41 proc. samochodów nad Wisłą ma ponad 20 lat. To oznacza mniej więcej tyle, że spełniają maksymalnie normę emisji spalin Euro 2. Obecnie salony sprzedaży opuszczają pojazdy spełniające normę Euro 6.

Ważne

Różnica między normą Euro 2 a Euro 6 dotyczy m.in. sześciokrotnego obniżenia emisji tlenków węgla, pięciokrotnego obniżenia emisji tlenków azotu i ograniczenia emisji cząstek stałych. W Euro 2 cząstki stałe nie musiały być ograniczane wcale.

I pomysł na podatek od starych samochodów sam w sobie nowy czy unikalny nie jest. Podobne rozwiązania funkcjonują w Europie. Dobry przykład dotyczy chociażby Niemiec. Kierowcy w Polsce mogli się zatem domyślać, że w unijnym dążeniu do elektryfikacji transportu, prędzej lub później zajrzy także do naszego kraju.

Ile może wynieść podatek od samochodu w 2024 r.?

REKLAMA

Na razie ciężko mówić o konkretnych kwotach. Zwłaszcza że jeszcze w zeszłym roku rząd zaprzeczał, że podatek od starych samochodów w ogóle się pojawi. Jak tłumaczył wtedy premier Mateusz Morawiecki, "pisząc ten zapis, mieliśmy raczej na myśli raczej preferencje dla właścicieli elektryków".

Z dużo mniejszym problemem będą się mierzyć kierowcy w roku 2024. Bo podatek od samochodu płacony po jego zakupie może przyjąć formę np. powrotu opłaty recyklingowej. Ta została wycofana w roku 2016 i wynosiła 500 zł. Większy problem odnosi się do podatku od samochodu w roku 2026. Tu opłata będzie wnoszona cyklicznie, a jej stawka bazowa została określona w projekcie ustawy o podatku od samochodów na 500 zł. Im starsze auto, tym większą wielokrotność tej właśnie kwoty zapłaci rocznie właściciel.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(34)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • jESZYQ
    2023-11-01 06:38:40
    Im starszy, tym więcej. Co za kolejna bzdura. Cala masa jeździ "nowych" aut, co to pod maską ruina, a z tyłu jak z koksownika. Całkiem sporo ludzi dba o swoje stare auta, bo chcą lub najzwyczajniej nie mają wyjścia. Politycy jak zwykle oderwani od rzeczywistosci i gdzie niby mam tego elektryka ładować? W obecnej sytuacji pozostawiono nam wybór, ale bez możliwości. Bandyci.
    2
    pokażodpowiedzi (1)
  • osvojvb
    2023-11-02 14:56:18
    Lobbing branży motoryzacyjnej. Badania wyraźnie wskazują, że jeżdżenie i naprawianie jak najdłużej starego auta jest bardziej ekologiczne niż produkowanie nowego. Jak już wyciąganie kasy od ludzi zasłaniają ekologią.
    0
  • Posłuszny niewolnik
    2023-11-03 07:30:43
    Gratuluję Wam, drodzy kierowcy wyboru pomiędzy dżumą, a cholerą w obecnych wyborach. A trzymanie się w Unii Europejskiej spowoduje, że staniemy się kolejnym wasalem wielkich Niemiec i Francji. Podatek od biedy, ciekawe ile Wam trzeba, żeby w końcu się zbuntować i wyjść na ulicę strajkować?
    9
    pokażodpowiedzi (2)
  • Zmartwiony
    2023-11-03 09:42:52
    Haracz nie podatek. I nie zachęć do ekologii tylko do napchania kabzy producentom.
    0
  • Anon
    2023-11-02 09:35:28
    1. Dzięki przyśrubowaniu kontroli liczników można opłatę oprzeć na rocznym przebiegu (w przypadku sprzedaży auta/ect oświadczenie z wpisanym przebiegiem do dnia sprzedaży) 2. Stawka powinna mieć górny limit. Np. do 2000 zł za bardzo stary samochód i/lub z kadzącym silnikiem. Często przekroczy to wartość pojazdu, może z 20 latka na 11 latka się przesiądzie. 3. Starsze auta ale zadbane, test spalin na kontroli > zmniejszenie opłaty Wtedy kierowcy zadbanych aut jeżdżący mało nie zapłacą za dużo, a stare zadymiarze z silnikami 4.0 "diesel musi dymić" zapłacą sporo.. I to było by uczciwe rozwiązanie.
    9
    pokażodpowiedzi (2)
  • Andrzej Polak
    2023-11-02 17:48:11
    To wina Tuska
    5
    pokażodpowiedzi (2)
  • zydu
    2023-11-02 13:00:24
    bravo TUSK :)
    22
    pokażodpowiedzi (1)
  • olo
    2023-11-03 12:54:35
    Jeśli to wejdzie to ja idę do sądu i pozywam Skarb Państwa za odebranie mi możliwości swobodnego poruszania się co gwarantuje mi art 52 konstytucji.
    0
    pokażodpowiedzi (1)
  • marek
    2023-11-03 12:40:38
    I co dziwić się że towar w sklepach coraz droższy że bilety coraz droższe ? NA CO IDA TE PIENIĄDZE !!!!
    1
    pokażodpowiedzi (1)
  • Rafał
    2023-10-31 14:54:38
    ************
    2
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jakie diesle wjadą do strefy czystego transportu? Te silniki oznaczają spokój na lata

Nie wszystkie diesle nie będą mogły wjechać do stref czystego transportu. Są takie, których właściciele nie muszą się obawiać zakazu wjazdu do SCT przez długie lata! Co jednak z cenami diesli?

Zmiany dla kierowców w 2024 r. Lista jest długa. Szykuje się kolejna rewolucja w przepisach

Pojawią się strefy czystego transportu, konfiskata samochodu pijanych kierowców oraz obowiązkowa kamera na kierownicy i czarna skrzynka w aucie. A to dopiero początek zmian dla kierowców, które przyniesie 366 dni 2024 r. W tym materiale znajdziesz pełną listę nowości.

Mandat za brak płynu do spryskiwaczy w 2023 r. Czy płyn jest obowiązkowy?

Czy mandat za brak płynu do spryskiwaczy jest jedynie mitem kreowanym przez kierowców? I czym sam płyn do spryskiwaczy jest obowiązkowy w aucie? To dwa kluczowe pytania, które zostały postawione przed tym materiałem.

Jak zrobić odmrażacz do szyb w domu? To proste i tanie

Odmrażacze do szyb samochodowych biją rekordy popularności wśród kierowców zimą. Temu nie można się dziwić. Jedno psiknięcie wystarczy, aby szron zniknął. Bez skrobania! Czy taki płyn można jednak zrobić w domu? Sposób jest bardzo prosty, ale i tani.

REKLAMA

Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

REKLAMA

Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

REKLAMA