REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od samochodu 2024. Ile może wynieść? Kto go zapłaci?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
podatek od samochodu 2024, kto zapłaci podatek od samochodu 2024, ile wynosi podatek od samochodu 2024, podatek od samochodu 2026
Podatek od samochodu 2024. Ile może wynieść? Kto go zapłaci?

REKLAMA

REKLAMA

Podatek od starego samochodu rozgrzewa internet. Czy informacje na jego temat są prawdziwe? Niestety tak. Pomysł jest zawarty w KPO. Dużo gorsza informacja jest jednak taka, że nie będzie jednego podatku od samochodu. Opłaty będą aż dwie. Pierwsza w roku 2024, a druga w roku 2026.

Polska ma poważny problem z Krajowym Planem Odbudowy. Co prawda w jego ramach może dostać blisko 160 mld zł, ale pieniądze te nie pojawią się bezwarunkowo. Zawarliśmy w założeniach problemu pewne obietnice, które teraz niestety trzeba będzie spełnić. A jedną z nich jest właśnie podatek od starych samochodów.

REKLAMA

Kto zapłaci podatek od starego samochodu?

Ciężko mówić o jednym podatku od samochodu. Bo opłaty tak naprawdę będą dwie. Obydwie zaczną obowiązywać w dwóch różnych okresach. Mowa o:

  • podatku od samochodu w 2024 r., który zapłaci jednorazowo kupujący pojazd z silnikiem spalinowym.
  • podatku od samochodu w 2026 r., który zapłaci każdy posiadacz starego samochodu. Tu opłata będzie obowiązywała rocznie. Co roku trzeba będzie ją wnosić. Według KPO wejdzie w życie dokładnie w II kwartale roku 2026.

Kto zapłaci podatek od samochodu?

Kluczowe stwierdzenie dotyczy tego, że podatek będzie odnosił się do właścicieli samochodów z silnikiem spalinowym. To oznacza, że zapłacą go kierowcy posiadający auto napędzane za pomocą benzyny, oleju napędowego czy LPG. Powiem więcej, dotyczy także właścicieli klasycznych hybryd, jak i hybryd plug-in. Również w ich przypadku udział w tworzeniu siły napędowej mają bowiem motory spalinowe. Unikną go wyłącznie właściciele aut elektrycznych i wodorowych. W kwestii aut spalinowych zwolnienie z opłaty ma dotyczyć pojazdów wojskowych i zabytkowych.

Skąd pomysł na podatek od samochodu?

Podatek od starego samochodu ma stanowić formę "motywacji" dla kierowców. Ma "zachęcać" ich do przesiadki na zeroemisyjne środki transportu. Rząd zadeklarował w KPO podjęcie takich działań z prostego powodu. Park samochodowy w Polsce jest wyjątkowo stary. Według różnych szacunków aż 41 proc. samochodów nad Wisłą ma ponad 20 lat. To oznacza mniej więcej tyle, że spełniają maksymalnie normę emisji spalin Euro 2. Obecnie salony sprzedaży opuszczają pojazdy spełniające normę Euro 6.

Ważne

Różnica między normą Euro 2 a Euro 6 dotyczy m.in. sześciokrotnego obniżenia emisji tlenków węgla, pięciokrotnego obniżenia emisji tlenków azotu i ograniczenia emisji cząstek stałych. W Euro 2 cząstki stałe nie musiały być ograniczane wcale.

I pomysł na podatek od starych samochodów sam w sobie nowy czy unikalny nie jest. Podobne rozwiązania funkcjonują w Europie. Dobry przykład dotyczy chociażby Niemiec. Kierowcy w Polsce mogli się zatem domyślać, że w unijnym dążeniu do elektryfikacji transportu, prędzej lub później zajrzy także do naszego kraju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile może wynieść podatek od samochodu w 2024 r.?

REKLAMA

Na razie ciężko mówić o konkretnych kwotach. Zwłaszcza że jeszcze w zeszłym roku rząd zaprzeczał, że podatek od starych samochodów w ogóle się pojawi. Jak tłumaczył wtedy premier Mateusz Morawiecki, "pisząc ten zapis, mieliśmy raczej na myśli raczej preferencje dla właścicieli elektryków".

Z dużo mniejszym problemem będą się mierzyć kierowcy w roku 2024. Bo podatek od samochodu płacony po jego zakupie może przyjąć formę np. powrotu opłaty recyklingowej. Ta została wycofana w roku 2016 i wynosiła 500 zł. Większy problem odnosi się do podatku od samochodu w roku 2026. Tu opłata będzie wnoszona cyklicznie, a jej stawka bazowa została określona w projekcie ustawy o podatku od samochodów na 500 zł. Im starsze auto, tym większą wielokrotność tej właśnie kwoty zapłaci rocznie właściciel.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA