REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od samochodu 2024. Ile może wynieść? Kto go zapłaci?

podatek od samochodu 2024, kto zapłaci podatek od samochodu 2024, ile wynosi podatek od samochodu 2024, podatek od samochodu 2026
Podatek od samochodu 2024. Ile może wynieść? Kto go zapłaci?

REKLAMA

REKLAMA

Podatek od starego samochodu rozgrzewa internet. Czy informacje na jego temat są prawdziwe? Niestety tak. Pomysł jest zawarty w KPO. Dużo gorsza informacja jest jednak taka, że nie będzie jednego podatku od samochodu. Opłaty będą aż dwie. Pierwsza w roku 2024, a druga w roku 2026.

Polska ma poważny problem z Krajowym Planem Odbudowy. Co prawda w jego ramach może dostać blisko 160 mld zł, ale pieniądze te nie pojawią się bezwarunkowo. Zawarliśmy w założeniach problemu pewne obietnice, które teraz niestety trzeba będzie spełnić. A jedną z nich jest właśnie podatek od starych samochodów.

REKLAMA

REKLAMA

Kto zapłaci podatek od starego samochodu?

Ciężko mówić o jednym podatku od samochodu. Bo opłaty tak naprawdę będą dwie. Obydwie zaczną obowiązywać w dwóch różnych okresach. Mowa o:

  • podatku od samochodu w 2024 r., który zapłaci jednorazowo kupujący pojazd z silnikiem spalinowym.
  • podatku od samochodu w 2026 r., który zapłaci każdy posiadacz starego samochodu. Tu opłata będzie obowiązywała rocznie. Co roku trzeba będzie ją wnosić. Według KPO wejdzie w życie dokładnie w II kwartale roku 2026.

Kto zapłaci podatek od samochodu?

Kluczowe stwierdzenie dotyczy tego, że podatek będzie odnosił się do właścicieli samochodów z silnikiem spalinowym. To oznacza, że zapłacą go kierowcy posiadający auto napędzane za pomocą benzyny, oleju napędowego czy LPG. Powiem więcej, dotyczy także właścicieli klasycznych hybryd, jak i hybryd plug-in. Również w ich przypadku udział w tworzeniu siły napędowej mają bowiem motory spalinowe. Unikną go wyłącznie właściciele aut elektrycznych i wodorowych. W kwestii aut spalinowych zwolnienie z opłaty ma dotyczyć pojazdów wojskowych i zabytkowych.

Skąd pomysł na podatek od samochodu?

Podatek od starego samochodu ma stanowić formę "motywacji" dla kierowców. Ma "zachęcać" ich do przesiadki na zeroemisyjne środki transportu. Rząd zadeklarował w KPO podjęcie takich działań z prostego powodu. Park samochodowy w Polsce jest wyjątkowo stary. Według różnych szacunków aż 41 proc. samochodów nad Wisłą ma ponad 20 lat. To oznacza mniej więcej tyle, że spełniają maksymalnie normę emisji spalin Euro 2. Obecnie salony sprzedaży opuszczają pojazdy spełniające normę Euro 6.

REKLAMA

Ważne

Różnica między normą Euro 2 a Euro 6 dotyczy m.in. sześciokrotnego obniżenia emisji tlenków węgla, pięciokrotnego obniżenia emisji tlenków azotu i ograniczenia emisji cząstek stałych. W Euro 2 cząstki stałe nie musiały być ograniczane wcale.

I pomysł na podatek od starych samochodów sam w sobie nowy czy unikalny nie jest. Podobne rozwiązania funkcjonują w Europie. Dobry przykład dotyczy chociażby Niemiec. Kierowcy w Polsce mogli się zatem domyślać, że w unijnym dążeniu do elektryfikacji transportu, prędzej lub później zajrzy także do naszego kraju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile może wynieść podatek od samochodu w 2024 r.?

Na razie ciężko mówić o konkretnych kwotach. Zwłaszcza że jeszcze w zeszłym roku rząd zaprzeczał, że podatek od starych samochodów w ogóle się pojawi. Jak tłumaczył wtedy premier Mateusz Morawiecki, "pisząc ten zapis, mieliśmy raczej na myśli raczej preferencje dla właścicieli elektryków".

Z dużo mniejszym problemem będą się mierzyć kierowcy w roku 2024. Bo podatek od samochodu płacony po jego zakupie może przyjąć formę np. powrotu opłaty recyklingowej. Ta została wycofana w roku 2016 i wynosiła 500 zł. Większy problem odnosi się do podatku od samochodu w roku 2026. Tu opłata będzie wnoszona cyklicznie, a jej stawka bazowa została określona w projekcie ustawy o podatku od samochodów na 500 zł. Im starsze auto, tym większą wielokrotność tej właśnie kwoty zapłaci rocznie właściciel.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA