REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy za brak opon zimowych można dostać mandat w 2023 r.?

czy za brak opon zimowych można dostać mandat w 2023 r., mandat za brak opon zimowych w 2023 r.
Czy za brak opon zimowych można dostać mandat w 2023 r.?
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Czy w Polsce można dostać mandat za brak opon zimowych w samochodzie? To pytanie na dziś. Poszukajmy zatem odpowiedzi i już w tym punkcie muszę wskazać, że jednej znaleźć się nie da. Te są co najmniej dwie. Jedna lepsza, druga gorsza dla kierowców.

Opony w samochodzie są jednym z ważniejszych elementów związanych z bezpieczeństwem jazdy. Kierowca musi bowiem pamiętać o tym, że to one decydują o powierzchni styku z nawierzchnią i to za ich sprawą działać mogą wszelakie systemy trakcyjne. A rola opon jest tym większa, że de facto dotykają jezdni wielkością odpowiadającą powierzchnią kartce A4. Tak mały skrawek gwarantuje trakcję w trudnych warunkach drogowych!

REKLAMA

Opony a polskie przepisy drogowe

Niestety polskie przepisy drogowe niezwykle oszczędnie odnoszą się do kwestii ogumienia. Określają zaledwie kilka warunków ich stosowania. W głos rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia liczy się to, aby opony:

  • były pneumatyczne i miały nośność dostosowaną do nacisku koła oraz były dostosowane do maksymalnej prędkości pojazdu – par. 11 ust. 5,
  • miały prawidłowe ciśnienie powietrza zgodne z wytycznymi producenta ogumienia i samochodu – par. 11 ust. 5,
  • nie miały różnej rzeźby bieżnika na jednej osi – par. 11 ust. 7 pkt 1,
  • nie wykazywały granicznego zużycia bieżnika za pomocą specjalnego wskaźnika, ewentualnie aby głębokość klocków bieżnika nie była mniejsza niż 1,6 mm – par. 11 ust. 7 pkt 4,
  • nie nosiły śladów pęknięć odsłaniających osnowę – par. 11 ust. 7 pkt 5,
  • nie były wyposażone w elementy przeciwślizgowe wystające z bieżnika – par. 11 ust. 7 pkt 6.

Czy za brak opon zimowych można dostać mandat?

REKLAMA

Żaden z powyższych punktów nie odnosi się do kwestii ogumienia sezonowego czy obowiązku jego stosowania w aucie. Wniosek może być zatem jeden. W Polsce nie ma obowiązku montażu ogumienia zimowego. A skoro nie ma obowiązku, nie może być też kary. Nie da się zatem dostać mandatu za brak zimówek w samochodzie. Tyle że brak kary to dopiero połowa informacji. Druga część jest taka, że choć jazda na zimówkach obowiązkowa nie jest, to tak właściwie jest! Decyduje o tym rozsądek.

Cztery opony dotykają asfaltu powierzchnią odpowiadającą kartce A4. Pomyślcie zatem, co się stanie, gdy dodatkowo będą to opony letnie, a na dworze panować będzie mróz i opady śniegu. W takim przypadku samochód może mieć problem z wyjechaniem z miejsca parkingowego. Nie wspominam już nawet o skręcaniu czy hamowaniu. Opony letnie na śniegu zatrzymają pojazd z prędkości 40 km/h na dystansie dwukrotnie dłuższym niż ogumienie zimowe! To tworzy dramatycznie wysokie zagrożenie dla pasażerów pojazdu, ale także innych użytkowników drogi. Bez zimówek zimą nie ma zatem jazdy. Kierowcy muszą to sobie zakodować.

A gdyby nadal argumentów waszym zdaniem było zbyt mało, warto zdać sobie sprawę z jeszcze jednej rzeczy. Policjant być może mandatu za brak zimówek nie wystawi. Sąd jednak już może was za taki czyn ukarać. I są takie przypadki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy sąd może ukarać kierowcę za brak opon zimowych w aucie?

REKLAMA

Przepisy nie mówią w sposób bezpośredni o obowiązku jazdy na oponach zimowych. Czy to jednak musi oznaczać, że ten rzeczywiście nie występuje? To wszystko kwestia konkretnego przypadku, a i interpretacji przepisów. A te zdarzają się i mniej korzystne. Modelowa dotyczy jednego z postanowień Sądu Najwyższego (z dnia 23 lutego 2011 r. III KK 276/10). Sprawa dotyczyła wypadku ze skutkiem śmiertelnym. Auto sprawcy podczas jazdy zimą nie miało ogumienia zimowego.

To zdaniem sądu stanowiło naruszenie art. 66 ust. 1 pkt. 1 i 6 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Skutkiem takiej sytuacji było niezachowanie ostrożności. Co oznacza z kolei naruszenie opisane w art. 9 par. 2 ustawy Kodeks karny. W efekcie kierujący poniósł de facto odpowiedzialność za brak opon zimowych. Oczywiście w tym punkcie warto pamiętać o jednym. Powyższa podstawa prawna nie stanie się wykładnią podczas kontroli drogowej. Gdy jednak sprawa np. zdarzenia drogowego trafi do sądu, postanowienie SN może już być kluczowym czynnikiem dla wyroku.

Ile wynosi mandat za opony w 2023 r.?

Za brak zimówek kierowca nie dostanie kary podczas kontroli drogowej. To prawie pewne. Za stan ogumienia może już jednak zostać ukarany przez policjanta i to bez poszukiwania korzystnej interpretacji przepisów. Złamanie któregokolwiek z wymogów stawianych przez rozporządzenie dotyczące wyposażenia pojazdów (zarówno w przypadku opon letnich, jak i zimowych) oznacza dla kierowcy możliwość wystąpienia aż trzech typów sankcji. Mowa o tym, że:

  • kontrola drogowa może się zakończyć mandatem opiewającym na kwotę od 20 do 3000 zł. Podstawę do wystawienia kary daje art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń.
  • policjant zatrzyma dowód rejestracyjny pojazdu na podstawie art. 132 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy Prawo o ruchu drogowym. Jego odzyskanie stanie się możliwe dopiero po wymianie ogumienia na nowe.
  • diagnosta nie przedłuży ważności badania technicznego z uwagi na kiepski stan ogumienia.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA