REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy za brak opon zimowych można dostać mandat w 2023 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
czy za brak opon zimowych można dostać mandat w 2023 r., mandat za brak opon zimowych w 2023 r.
Czy za brak opon zimowych można dostać mandat w 2023 r.?
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Czy w Polsce można dostać mandat za brak opon zimowych w samochodzie? To pytanie na dziś. Poszukajmy zatem odpowiedzi i już w tym punkcie muszę wskazać, że jednej znaleźć się nie da. Te są co najmniej dwie. Jedna lepsza, druga gorsza dla kierowców.

Opony w samochodzie są jednym z ważniejszych elementów związanych z bezpieczeństwem jazdy. Kierowca musi bowiem pamiętać o tym, że to one decydują o powierzchni styku z nawierzchnią i to za ich sprawą działać mogą wszelakie systemy trakcyjne. A rola opon jest tym większa, że de facto dotykają jezdni wielkością odpowiadającą powierzchnią kartce A4. Tak mały skrawek gwarantuje trakcję w trudnych warunkach drogowych!

REKLAMA

Opony a polskie przepisy drogowe

Niestety polskie przepisy drogowe niezwykle oszczędnie odnoszą się do kwestii ogumienia. Określają zaledwie kilka warunków ich stosowania. W głos rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia liczy się to, aby opony:

  • były pneumatyczne i miały nośność dostosowaną do nacisku koła oraz były dostosowane do maksymalnej prędkości pojazdu – par. 11 ust. 5,
  • miały prawidłowe ciśnienie powietrza zgodne z wytycznymi producenta ogumienia i samochodu – par. 11 ust. 5,
  • nie miały różnej rzeźby bieżnika na jednej osi – par. 11 ust. 7 pkt 1,
  • nie wykazywały granicznego zużycia bieżnika za pomocą specjalnego wskaźnika, ewentualnie aby głębokość klocków bieżnika nie była mniejsza niż 1,6 mm – par. 11 ust. 7 pkt 4,
  • nie nosiły śladów pęknięć odsłaniających osnowę – par. 11 ust. 7 pkt 5,
  • nie były wyposażone w elementy przeciwślizgowe wystające z bieżnika – par. 11 ust. 7 pkt 6.

Czy za brak opon zimowych można dostać mandat?

REKLAMA

Żaden z powyższych punktów nie odnosi się do kwestii ogumienia sezonowego czy obowiązku jego stosowania w aucie. Wniosek może być zatem jeden. W Polsce nie ma obowiązku montażu ogumienia zimowego. A skoro nie ma obowiązku, nie może być też kary. Nie da się zatem dostać mandatu za brak zimówek w samochodzie. Tyle że brak kary to dopiero połowa informacji. Druga część jest taka, że choć jazda na zimówkach obowiązkowa nie jest, to tak właściwie jest! Decyduje o tym rozsądek.

Cztery opony dotykają asfaltu powierzchnią odpowiadającą kartce A4. Pomyślcie zatem, co się stanie, gdy dodatkowo będą to opony letnie, a na dworze panować będzie mróz i opady śniegu. W takim przypadku samochód może mieć problem z wyjechaniem z miejsca parkingowego. Nie wspominam już nawet o skręcaniu czy hamowaniu. Opony letnie na śniegu zatrzymają pojazd z prędkości 40 km/h na dystansie dwukrotnie dłuższym niż ogumienie zimowe! To tworzy dramatycznie wysokie zagrożenie dla pasażerów pojazdu, ale także innych użytkowników drogi. Bez zimówek zimą nie ma zatem jazdy. Kierowcy muszą to sobie zakodować.

A gdyby nadal argumentów waszym zdaniem było zbyt mało, warto zdać sobie sprawę z jeszcze jednej rzeczy. Policjant być może mandatu za brak zimówek nie wystawi. Sąd jednak już może was za taki czyn ukarać. I są takie przypadki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy sąd może ukarać kierowcę za brak opon zimowych w aucie?

REKLAMA

Przepisy nie mówią w sposób bezpośredni o obowiązku jazdy na oponach zimowych. Czy to jednak musi oznaczać, że ten rzeczywiście nie występuje? To wszystko kwestia konkretnego przypadku, a i interpretacji przepisów. A te zdarzają się i mniej korzystne. Modelowa dotyczy jednego z postanowień Sądu Najwyższego (z dnia 23 lutego 2011 r. III KK 276/10). Sprawa dotyczyła wypadku ze skutkiem śmiertelnym. Auto sprawcy podczas jazdy zimą nie miało ogumienia zimowego.

To zdaniem sądu stanowiło naruszenie art. 66 ust. 1 pkt. 1 i 6 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Skutkiem takiej sytuacji było niezachowanie ostrożności. Co oznacza z kolei naruszenie opisane w art. 9 par. 2 ustawy Kodeks karny. W efekcie kierujący poniósł de facto odpowiedzialność za brak opon zimowych. Oczywiście w tym punkcie warto pamiętać o jednym. Powyższa podstawa prawna nie stanie się wykładnią podczas kontroli drogowej. Gdy jednak sprawa np. zdarzenia drogowego trafi do sądu, postanowienie SN może już być kluczowym czynnikiem dla wyroku.

Ile wynosi mandat za opony w 2023 r.?

Za brak zimówek kierowca nie dostanie kary podczas kontroli drogowej. To prawie pewne. Za stan ogumienia może już jednak zostać ukarany przez policjanta i to bez poszukiwania korzystnej interpretacji przepisów. Złamanie któregokolwiek z wymogów stawianych przez rozporządzenie dotyczące wyposażenia pojazdów (zarówno w przypadku opon letnich, jak i zimowych) oznacza dla kierowcy możliwość wystąpienia aż trzech typów sankcji. Mowa o tym, że:

  • kontrola drogowa może się zakończyć mandatem opiewającym na kwotę od 20 do 3000 zł. Podstawę do wystawienia kary daje art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń.
  • policjant zatrzyma dowód rejestracyjny pojazdu na podstawie art. 132 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy Prawo o ruchu drogowym. Jego odzyskanie stanie się możliwe dopiero po wymianie ogumienia na nowe.
  • diagnosta nie przedłuży ważności badania technicznego z uwagi na kiepski stan ogumienia.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA