REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek używania odblasków przez pieszych w 2023 r. Policja przypomina

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
obowiązek używania odblasków przez pieszych w 2023 r., odblaski dla pieszych, obowiązek używania odblasków przez pieszych
Obowiązek używania odblasków przez pieszych w 2023 r. Policja przypomina
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Pieszy bez odblasku idący w nocy poza miastem wzdłuż drogi staje się praktycznie niewidoczny dla kierowców. To tworzy realne zagrożenie dla jego bezpieczeństwa i bezpieczeństwa ruchu drogowego. I może oznaczać też mandat dla pieszego. Bo odblask to nie możliwość, a obowiązek.

Jesienna pogoda w pełni. To oznacza szybciej zapadający zmrok i gorsze warunki drogowe. A w takiej sytuacji piesi poruszający się po drogach poza miastem stają się naprawdę słabo widoczni. Jak poprawić poziom ich bezpieczeństwa? To skutecznie mogą zrobić elementy odblaskowe. O obowiązku ich stosowania przypomina policja.

REKLAMA

Pieszy z odblaskiem jest widoczny z odległości 150 metrów

REKLAMA

Gdy pieszy, rowerzysta lub kierujący np. hulajnogą elektryczną porusza się po nieoświetlonej drodze poza miastem, jest słabo widoczny dla kierowców. Prowadzący dostrzega taką osobę w ostatniej chwili. W efekcie często nie jest w stanie właściwie i odpowiednio wcześnie zareagować. Nie może zwolnić czy zaplanować manewru omijania. To tworzy realne zagrożenie wypadkiem i to z tego powodu często dochodzi do tragedii.

Osoba ubrana w odzież o stonowanych ciemnych kolorach bez elementów odblaskowych jest widoczna wieczorem z odległości zaledwie około 40 metrów. Natomiast pieszego mającego odblaski można dostrzec nawet z odległości ponad 150 metrów. To potężna różnica. Dlatego piesi powinni zadbać o elementy odblaskowe na odzieży, butach czy plecaku. A w razie ich braku, mogą zastosować odblaskową opaskę. Ta jest dostępna w praktycznie każdym większym markecie i kosztuje kilka złotych.

Czy piesi mają obowiązek noszenia odblasków?

REKLAMA

Stosowanie elementów odblaskowych przez niechronionych użytkowników drogi to nie opcja, a obowiązek. Wyraźnie mówi o nim art. 11 ust. 4a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Przepis stwierdza, że "pieszy poruszający się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym jest obowiązany używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu, chyba że porusza się po drodze dla pieszych, drodze dla pieszych i rowerów lub drodze dla rowerów".

Pieszy idący po drodze poza terenem zabudowanym po zmierzchu tylko w jednej sytuacji nie musi mieć odblasków. Wtedy, gdy porusza się po chodniku. Gdy idzie poboczem, taki obowiązek ma nadal.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile wynosi mandat za brak odblasków?

Niestosowanie się do obowiązku używania elementów odblaskowych, w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu drogowego, przez pieszego poruszającego się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, oznacza wykroczenie. Podstawą do wystawienia mandatu przez funkcjonariuszy w takim przypadku jest art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń. Grzywna wynosi 100 zł. Gdyby jednak pieszy nie przyjął mandatu, sąd będzie mógł już wlepić mu karę opiewającą nawet na 3 tys. zł.

Warto pamiętać o tym, że gdy pieszy bez odblasków przyczyny się do powstania zdarzenia drogowego, może się również stać współwinnym. W takim przypadku dostanie mandat i poniesie część odpowiedzialności cywilnej związanej z usunięciem skutków zdarzenia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA