REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Można stracić prawo jazdy za wyprzedzanie na pasach. To nie żadna prawna fikcja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Można stracić prawo jazdy za wyprzedzanie na pasach, utrata prawa jazdy za wyprzedzanie na przejściu dla pieszych
Można stracić prawo jazdy za wyprzedzanie na pasach. To nie żadna prawna fikcja
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Mógł przyjąć 1500 zł mandatu i mieć spokój. Wolał, żeby sprawa trafiła do sądu. Sędzia dał mu jeszcze wyższą grzywnę i odebrał uprawnienia do kierowania pojazdami. Powód? Podstawą kontroli drogowej było wyprzedzanie na pasach.

Dwa pasy w jednym kierunku i wyprzedzanie. To pułapka na kierowców!

Zakaz wyprzedzania pojazdów na przejściach dla pieszych nie jest nowym wynalazkiem drogowym. Obowiązuje od lat. Mówi o nim art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. W tym punkcie warto jednak wspomnieć o kluczowej rzeczy. Bo kierowcy bardzo często błędnie interpretują stwierdzenie "wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim". Wyprzedzaniem jest nie tylko przejechanie na przeciwległą część jezdni. Wyprzedzaniem jest też przejechanie pasem lewym obok pojazdu, który jedzie pasem prawym wolniej.

REKLAMA

  • Zakaz wyprzedzania na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim obowiązuje tylko na przejściach, na których ruch nie jest kierowany. Gdy pojawia się sygnalizacja świetlna lub gdy ruchem kieruje policjant, zakaz przestaje obowiązywać.
  • Bezpośrednio przed pasami, czyli tak właściwie to gdzie? Tu definicja jest mocno płynna. Czasami mówi się, że granicę wyznacza np. znak A-16, który jest ustawiany w miastach na 100 metrów przed przejściem dla pieszych.

Czemu obowiązuje zakaz wyprzedzania na przejściu dla pieszych?

REKLAMA

Wyprzedzanie bezpośrednio przed pasami jest manewrem skrajnie niebezpiecznym. Powód? Kierujący wychylając się zza innego pojazdu, nie ma pełnego oglądu sytuacji. Może nie dostrzec w porę pieszego wchodzącego właśnie na pasy. I tragedia gotowa... Właśnie dlatego policjanci z pełną stanowczością reagują na tego typu wykroczenia. I identycznie zareagowali kilka dni temu w Tychach. Na drodze posiadającej dwa pasy ruchu w jednym kierunku, kierujący Passatem jadąc lewym pasem ruchu, na wysokości przejścia dla pieszych przejechał szybciej obok pojazdu jadącego pasem prawym. Policjanci dostrzegli ten czyn i postanowili zatrzymać kierowcę Volkswagena.

W tym punkcie historia się zagęszcza. Bo nie do końca wiadomo, kto był mocniej zaskoczony. Czy kierujący Volkswagenem, który został oskarżony o wyprzedzanie na przejściu dla pieszych, czy może policjanci, gdy usłyszeli, że kierujący nie posypuje głowy popiołem i odmawia przyjęcia mandatu. Sprawa trafiła zatem do sądu. I sąd ją rozstrzygnął.

Mandatu za wyprzedzanie na pasach nie przyjął. Sąd zabrał mu prawo jazdy...

Kierujący Volkswagenem najwyraźniej myślał, że w sądzie kara zostanie złagodzona. Nie została. Nie przyjął 1500 zł mandatu, dostał zatem 2000 zł grzywny. A do tego musi pokryć koszty postępowania sądowego. Na tym jednak nie koniec, bo sędzia uznał zachowanie prowadzącego Passatem za stworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. W efekcie zdecydował się na wstrzymanie mu uprawnień do kierowania pojazdami na okres 6 miesięcy. Sytuację można zatem podsumować tylko mądrym, ludowym powiedzeniem. W tym przypadku ewidentnie stryjek zamienił siekierkę na kijek...

Ważne

O zagrożeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego mówi art. 86 ustawy Kodeks wykroczeń. Par. 1 tego zapisu mówi o karze grzywny. Par. 3 wskazuje na możliwość orzeczenia zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych.

Kluczowe pytanie brzmi: "Co z punktami karnymi w takiej sytuacji?" Kierujący Volkswagenem również i od nich się nie wywinął. Bo policjanci, sporządzając wniosek do sądu, wprowadzili 15 punktów karnych na konto prowadzącego w ewidencji w CEPiK. Punkty te były jednak tymczasowe. Po uprawomocnieniu się orzeczenia sądowego wejdą w życie i uaktywnią się w bazie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyprzedzanie na pasach. Czasami policjanci od razu kierują sprawę do sądu

REKLAMA

Utrata prawa jazdy za wyprzedzanie przed pasami lub na nich nie jest w Polsce mitem. Jasno pokazuje to powyższy przykład. A do listy już dopisał się kolejny kierujący. Mowa o kierowcy czarnego Ferrari, który został zatrzymany przez zielonogórskich funkcjonariuszy. Ten prowadzący nie dostał jednak prawa odmowy przyjęcia mandatu. Policjanci bowiem nie zaproponowali mu żadnej grzywny. Od razu skierowali wniosek o ukaranie do sądu. Tym bardziej że prowadzący nie tylko wyprzedził włoskim bolidem inny pojazd na pasach. Na domiar złego jechał 75 km/h na pięćdziesiątce. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie zatem raczej murowany.

Parafrazując popularne swojego czasu memy, można stwierdzić: nie bądźcie jak kierowca Passata czy Ferrari. Nie wyprzedzajcie na pasach i bezpośrednio przed nimi. To się po prostu nie opłaca. I z uwagi na bezpieczeństwo, i potencjalne konsekwencje.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA