REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Można stracić prawo jazdy za wyprzedzanie na pasach. To nie żadna prawna fikcja

Można stracić prawo jazdy za wyprzedzanie na pasach, utrata prawa jazdy za wyprzedzanie na przejściu dla pieszych
Można stracić prawo jazdy za wyprzedzanie na pasach. To nie żadna prawna fikcja
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Mógł przyjąć 1500 zł mandatu i mieć spokój. Wolał, żeby sprawa trafiła do sądu. Sędzia dał mu jeszcze wyższą grzywnę i odebrał uprawnienia do kierowania pojazdami. Powód? Podstawą kontroli drogowej było wyprzedzanie na pasach.

Dwa pasy w jednym kierunku i wyprzedzanie. To pułapka na kierowców!

Zakaz wyprzedzania pojazdów na przejściach dla pieszych nie jest nowym wynalazkiem drogowym. Obowiązuje od lat. Mówi o nim art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. W tym punkcie warto jednak wspomnieć o kluczowej rzeczy. Bo kierowcy bardzo często błędnie interpretują stwierdzenie "wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim". Wyprzedzaniem jest nie tylko przejechanie na przeciwległą część jezdni. Wyprzedzaniem jest też przejechanie pasem lewym obok pojazdu, który jedzie pasem prawym wolniej.

REKLAMA

REKLAMA

  • Zakaz wyprzedzania na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim obowiązuje tylko na przejściach, na których ruch nie jest kierowany. Gdy pojawia się sygnalizacja świetlna lub gdy ruchem kieruje policjant, zakaz przestaje obowiązywać.
  • Bezpośrednio przed pasami, czyli tak właściwie to gdzie? Tu definicja jest mocno płynna. Czasami mówi się, że granicę wyznacza np. znak A-16, który jest ustawiany w miastach na 100 metrów przed przejściem dla pieszych.

Czemu obowiązuje zakaz wyprzedzania na przejściu dla pieszych?

Wyprzedzanie bezpośrednio przed pasami jest manewrem skrajnie niebezpiecznym. Powód? Kierujący wychylając się zza innego pojazdu, nie ma pełnego oglądu sytuacji. Może nie dostrzec w porę pieszego wchodzącego właśnie na pasy. I tragedia gotowa... Właśnie dlatego policjanci z pełną stanowczością reagują na tego typu wykroczenia. I identycznie zareagowali kilka dni temu w Tychach. Na drodze posiadającej dwa pasy ruchu w jednym kierunku, kierujący Passatem jadąc lewym pasem ruchu, na wysokości przejścia dla pieszych przejechał szybciej obok pojazdu jadącego pasem prawym. Policjanci dostrzegli ten czyn i postanowili zatrzymać kierowcę Volkswagena.

W tym punkcie historia się zagęszcza. Bo nie do końca wiadomo, kto był mocniej zaskoczony. Czy kierujący Volkswagenem, który został oskarżony o wyprzedzanie na przejściu dla pieszych, czy może policjanci, gdy usłyszeli, że kierujący nie posypuje głowy popiołem i odmawia przyjęcia mandatu. Sprawa trafiła zatem do sądu. I sąd ją rozstrzygnął.

Mandatu za wyprzedzanie na pasach nie przyjął. Sąd zabrał mu prawo jazdy...

Kierujący Volkswagenem najwyraźniej myślał, że w sądzie kara zostanie złagodzona. Nie została. Nie przyjął 1500 zł mandatu, dostał zatem 2000 zł grzywny. A do tego musi pokryć koszty postępowania sądowego. Na tym jednak nie koniec, bo sędzia uznał zachowanie prowadzącego Passatem za stworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. W efekcie zdecydował się na wstrzymanie mu uprawnień do kierowania pojazdami na okres 6 miesięcy. Sytuację można zatem podsumować tylko mądrym, ludowym powiedzeniem. W tym przypadku ewidentnie stryjek zamienił siekierkę na kijek...

REKLAMA

Ważne

O zagrożeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego mówi art. 86 ustawy Kodeks wykroczeń. Par. 1 tego zapisu mówi o karze grzywny. Par. 3 wskazuje na możliwość orzeczenia zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych.

Kluczowe pytanie brzmi: "Co z punktami karnymi w takiej sytuacji?" Kierujący Volkswagenem również i od nich się nie wywinął. Bo policjanci, sporządzając wniosek do sądu, wprowadzili 15 punktów karnych na konto prowadzącego w ewidencji w CEPiK. Punkty te były jednak tymczasowe. Po uprawomocnieniu się orzeczenia sądowego wejdą w życie i uaktywnią się w bazie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyprzedzanie na pasach. Czasami policjanci od razu kierują sprawę do sądu

Utrata prawa jazdy za wyprzedzanie przed pasami lub na nich nie jest w Polsce mitem. Jasno pokazuje to powyższy przykład. A do listy już dopisał się kolejny kierujący. Mowa o kierowcy czarnego Ferrari, który został zatrzymany przez zielonogórskich funkcjonariuszy. Ten prowadzący nie dostał jednak prawa odmowy przyjęcia mandatu. Policjanci bowiem nie zaproponowali mu żadnej grzywny. Od razu skierowali wniosek o ukaranie do sądu. Tym bardziej że prowadzący nie tylko wyprzedził włoskim bolidem inny pojazd na pasach. Na domiar złego jechał 75 km/h na pięćdziesiątce. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie zatem raczej murowany.

Parafrazując popularne swojego czasu memy, można stwierdzić: nie bądźcie jak kierowca Passata czy Ferrari. Nie wyprzedzajcie na pasach i bezpośrednio przed nimi. To się po prostu nie opłaca. I z uwagi na bezpieczeństwo, i potencjalne konsekwencje.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA