REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
mandat za światła we mgle, jazda we mgle mandat, światła pojazdu w czasie jazdy we mgle
Mandat za światła we mgle. Możliwości jest wiele
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Jesienne mgły stają się popularnym zjawiskiem. A gdy przejrzystość powietrza spada, kierowca powinien widzieć taką właśnie kontrolkę na tablicy zegarów. Co ona oznacza? Że kierujący zna przepisy, chce się do nich stosować, dba o bezpieczeństwo i... nie musi się obawiać kontroli drogowej i mandatu!

rozwiń >

Mgła na drodze. Kierowca widzi gorzej. Gorzej widać też i jego

Jesień jest okresem naprawdę trudnym z drogowego punktu widzenia. Droga często jest wilgotna, a do tego zalegają na niej śliskie liście. Poza tym szybciej zapada zmrok oraz często występują opady deszczu, mżawki i mgły. Dziś skupimy się na tych ostatnich. Bo mgła oznacza nie tylko gorszą widoczność. Ona oznacza też szereg innych wyzwań. W tym związane z taką kwestią, aby pojazd był widzialny dla innych użytkowników drogi.

REKLAMA

REKLAMA

Co mówią zatem przepisy? Zaczynają od wymogu niezwykle podstawowego. Kierujący w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza powinien przede wszystkim zachować szczególną ostrożność – mówi o tym art. 30 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Najlepiej, żeby zdjął nogę z gazu, zaczął uważnie obserwować otoczenie pojazdu i planował potencjalne manewry podejmowane przez innych użytkowników drogi.

Warunki zmniejszonej przejrzystości powietrza, czyli co? To właśnie mgła, ale też opady deszczu, mżawka czy np. zadymienie występujące w związku z pożarem.

Jakie światła włączyć podczas jazdy we mgle?

Pojawiła się mgła, kierowca włączył szczególną ostrożność. Na tym koniec? Oczywiście, że nie. Krokiem drugim jest bowiem włączenie właściwych świateł. Właściwych, czyli jakich? Złudzeń co do tego nie pozostawia art. 30 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Mówi on wyraźnie o tym, że "kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany włączyć światła mijania". Nie do jazdy dziennej, a mijania. Świateł do jazdy dziennej można co prawda używać od świtu do zmierzchu, ale wyłącznie w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. Mówi o tym wyraźnie art. 51 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Ważne

Kontrolka, o której piszę w leadzie tego materiału to zatem kontrolka informująca o tym, że w pojeździe działają światła mijania.

Czemu światła mijania, a nie do jazdy dziennej? Po pierwsze dlatego, że te mocniej oświetlą kierowcy drogę. Więcej zobaczy we mgle. Po drugie dlatego, że pojazd stanie się lepiej widoczny na drodze dla innych jej użytkowników, w tym pieszych czy kierujących autami jadącymi z przeciwnego kierunku jazdy. Pamiętanie o włączeniu świateł mijania jest o tyle kluczowe, że np. system automatycznej zmiany świateł może na mgłę nie zareagować. Kierowca często musi zmienić tryb pracy reflektorów ręcznie. A gdy tego nie zrobi, może zostać ukarany mandatem i tworzy zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

REKLAMA

mandat za światła we mgle, jazda we mgle mandat, światła pojazdu w czasie jazdy we mgle

Mandat za światła we mgle. Możliwości jest wiele

Infor

Kiedy we mgle włączyć światła przeciwmgielne?

Światła przeciwmgłowe przednie można włączyć przede wszystkim w tym pojeździe, który jest w nie wyposażony. Nawet dziś w niższych segmentach rynkowych stanowią one element wyposażenia dodatkowego. W przeciwieństwie do świateł przeciwmgłowych tylnych, które stanowią wymóg podstawowy stawiany przez przepisy określające warunki techniczne pojazdów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Kiedy włączyć światła przeciwmgielne przednie? W przypadku mgły można je włączyć za każdym razem. Przepis, a konkretnie art. 30 ust. 1 pkt 1 litr. a ustawy Prawo o ruchu drogowym, nie przewiduje żadnych wymogów dotyczących natężenia zmniejszonej przejrzystości powietrza.
  • Kiedy włączyć światła przeciwmgielne tylne? Przepis, a konkretnie art. 30 ust. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym, mówi o tym, że tylnych świateł przeciwmgłowych można używać, gdy zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 m. Gdy widoczność się poprawi, kierujący pojazdem jest obowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła.

Czy do świateł przeciwmgłowych muszą być włączone mijania? Muszą. Tego zresztą wymaga komputer sterujący światłami w aucie. Bez włączonych świateł mijania, kierowca nie uruchomi ani świateł przeciwmgielnych przednich, ani tylnych.

Czy we mgle używać świateł drogowych?

Przepisy bardzo dokładnie określają zasady używania tzw. świateł długich. Można je włączyć w czasie od zmierzchu do świtu i na nieoświetlonych drogach – mówi o tym art. 51 ust. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Jeżeli zatem mgła pojawi się w nocy i nie ma żadnego auta jadącego z przeciwnego kierunku jazdy, kierowca może je uruchomić w pojeździe w czasie mgły? Praktycznie nie. Nie, bo światła drogowe są na tyle intensywne, że ich promień będzie się rozpraszać w kroplach wody zawieszonych w powietrzu. To przyniesie skutek odwrotny do zamierzonego.

Kierowca podczas jazdy we mgle i po włączeniu świateł długich, zamiast zobaczyć więcej, będzie widział mniej. Przed maską jego auta pojawi się bowiem biała ściana. A do tego kierujący może oślepiać innych użytkowników drogi i nawet nie będzie o tym wiedział. Światła drogowe nie są dostosowane do używania w warunkach ograniczonej przejrzystości powietrza.

mandat za światła we mgle, jazda we mgle mandat, światła pojazdu w czasie jazdy we mgle

Mandat za światła we mgle. Możliwości jest wiele

Infor

Nie tylko mgła. Światła to wymóg też w czasie deszczu

O warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza decyduje nie tylko mgła. To także intensywny deszcz, lekki deszcz czy nawet mżawka. Pojawienie się takich warunków w czasie podróży nakłada na kierowcę cztery obowiązki. I są to dokładnie te same obowiązki, co powyżej.

  • Po pierwsze powinien przełączyć światła do jazdy dziennej na światła mijania.
  • Po drugie może włączyć też światła przeciwmgłowe przednie.
  • Po trzecie gdy widoczność spadnie poniżej 50 metrów, może włączyć światła przeciwmgłowe tylne.
  • Po czwarte nie powinien używać świateł drogowych.

Warto wrócić też na chwilę do świateł przeciwmgłowych przednich. Zasady ich używania są dwie. Można je włączyć:

  • w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami (np. zadymieniem nad drogą) – mówi o tym art. 30 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza – mówi o tym art. 51 ust. 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Jaki jest mandat za światła we mgle?

Nie ma jednego mandatu za używanie świateł pojazdu we mgle. Wersji kary jest co najmniej kilka. Grzywna? Kierujący powinien przygotować się na karę wynoszącą od 100 do nawet 300 zł. Choć to i tak lepsza część informacji. Bo w skrajnym przypadku policjanci dopiszą do jego konta nawet 6 punktów karnych. Mandat za światła we mgle może oznaczać:

  • 200 zł i 2 punkty karne za jazdę na światłach do jazdy dziennej we mgle,
  • 100 zł i 2 punkty karne za nieprawidłowe używanie świateł przeciwmgłowych przednich,
  • 100 zł i 2 punkty karne za nieprawidłowe używanie świateł przeciwmgłowych tylnych,
  • 300 zł i 6 punktów karnych za jazdę na światłach dziennych po zmierzchu,
  • od 150 do 300 zł i 3 punkty karne za niewłączenie świateł w pojeździe w czasie zatrzymania lub postoju w warunkach niedostatecznej widoczności,
  • 200 zł i 4 punkty karne za włączenie świateł drogowych w czasie jazdy we mgle.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA