REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mandat za światła we mgle. Możliwości jest wiele

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
mandat za światła we mgle, jazda we mgle mandat, światła pojazdu w czasie jazdy we mgle
Mandat za światła we mgle. Możliwości jest wiele
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Jesienne mgły stają się popularnym zjawiskiem. A gdy przejrzystość powietrza spada, kierowca powinien widzieć taką właśnie kontrolkę na tablicy zegarów. Co ona oznacza? Że kierujący zna przepisy, chce się do nich stosować, dba o bezpieczeństwo i... nie musi się obawiać kontroli drogowej i mandatu!

rozwiń >

Mgła na drodze. Kierowca widzi gorzej. Gorzej widać też i jego

REKLAMA

Jesień jest okresem naprawdę trudnym z drogowego punktu widzenia. Droga często jest wilgotna, a do tego zalegają na niej śliskie liście. Poza tym szybciej zapada zmrok oraz często występują opady deszczu, mżawki i mgły. Dziś skupimy się na tych ostatnich. Bo mgła oznacza nie tylko gorszą widoczność. Ona oznacza też szereg innych wyzwań. W tym związane z taką kwestią, aby pojazd był widzialny dla innych użytkowników drogi.

REKLAMA

Co mówią zatem przepisy? Zaczynają od wymogu niezwykle podstawowego. Kierujący w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza powinien przede wszystkim zachować szczególną ostrożność – mówi o tym art. 30 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Najlepiej, żeby zdjął nogę z gazu, zaczął uważnie obserwować otoczenie pojazdu i planował potencjalne manewry podejmowane przez innych użytkowników drogi.

Warunki zmniejszonej przejrzystości powietrza, czyli co? To właśnie mgła, ale też opady deszczu, mżawka czy np. zadymienie występujące w związku z pożarem.

Jakie światła włączyć podczas jazdy we mgle?

Pojawiła się mgła, kierowca włączył szczególną ostrożność. Na tym koniec? Oczywiście, że nie. Krokiem drugim jest bowiem włączenie właściwych świateł. Właściwych, czyli jakich? Złudzeń co do tego nie pozostawia art. 30 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Mówi on wyraźnie o tym, że "kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany włączyć światła mijania". Nie do jazdy dziennej, a mijania. Świateł do jazdy dziennej można co prawda używać od świtu do zmierzchu, ale wyłącznie w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. Mówi o tym wyraźnie art. 51 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Ważne

Kontrolka, o której piszę w leadzie tego materiału to zatem kontrolka informująca o tym, że w pojeździe działają światła mijania.

Czemu światła mijania, a nie do jazdy dziennej? Po pierwsze dlatego, że te mocniej oświetlą kierowcy drogę. Więcej zobaczy we mgle. Po drugie dlatego, że pojazd stanie się lepiej widoczny na drodze dla innych jej użytkowników, w tym pieszych czy kierujących autami jadącymi z przeciwnego kierunku jazdy. Pamiętanie o włączeniu świateł mijania jest o tyle kluczowe, że np. system automatycznej zmiany świateł może na mgłę nie zareagować. Kierowca często musi zmienić tryb pracy reflektorów ręcznie. A gdy tego nie zrobi, może zostać ukarany mandatem i tworzy zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

mandat za światła we mgle, jazda we mgle mandat, światła pojazdu w czasie jazdy we mgle

Mandat za światła we mgle. Możliwości jest wiele

Infor

Kiedy we mgle włączyć światła przeciwmgielne?

Światła przeciwmgłowe przednie można włączyć przede wszystkim w tym pojeździe, który jest w nie wyposażony. Nawet dziś w niższych segmentach rynkowych stanowią one element wyposażenia dodatkowego. W przeciwieństwie do świateł przeciwmgłowych tylnych, które stanowią wymóg podstawowy stawiany przez przepisy określające warunki techniczne pojazdów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Kiedy włączyć światła przeciwmgielne przednie? W przypadku mgły można je włączyć za każdym razem. Przepis, a konkretnie art. 30 ust. 1 pkt 1 litr. a ustawy Prawo o ruchu drogowym, nie przewiduje żadnych wymogów dotyczących natężenia zmniejszonej przejrzystości powietrza.
  • Kiedy włączyć światła przeciwmgielne tylne? Przepis, a konkretnie art. 30 ust. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym, mówi o tym, że tylnych świateł przeciwmgłowych można używać, gdy zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 m. Gdy widoczność się poprawi, kierujący pojazdem jest obowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła.

Czy do świateł przeciwmgłowych muszą być włączone mijania? Muszą. Tego zresztą wymaga komputer sterujący światłami w aucie. Bez włączonych świateł mijania, kierowca nie uruchomi ani świateł przeciwmgielnych przednich, ani tylnych.

Czy we mgle używać świateł drogowych?

REKLAMA

Przepisy bardzo dokładnie określają zasady używania tzw. świateł długich. Można je włączyć w czasie od zmierzchu do świtu i na nieoświetlonych drogach – mówi o tym art. 51 ust. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Jeżeli zatem mgła pojawi się w nocy i nie ma żadnego auta jadącego z przeciwnego kierunku jazdy, kierowca może je uruchomić w pojeździe w czasie mgły? Praktycznie nie. Nie, bo światła drogowe są na tyle intensywne, że ich promień będzie się rozpraszać w kroplach wody zawieszonych w powietrzu. To przyniesie skutek odwrotny do zamierzonego.

Kierowca podczas jazdy we mgle i po włączeniu świateł długich, zamiast zobaczyć więcej, będzie widział mniej. Przed maską jego auta pojawi się bowiem biała ściana. A do tego kierujący może oślepiać innych użytkowników drogi i nawet nie będzie o tym wiedział. Światła drogowe nie są dostosowane do używania w warunkach ograniczonej przejrzystości powietrza.

mandat za światła we mgle, jazda we mgle mandat, światła pojazdu w czasie jazdy we mgle

Mandat za światła we mgle. Możliwości jest wiele

Infor

Nie tylko mgła. Światła to wymóg też w czasie deszczu

O warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza decyduje nie tylko mgła. To także intensywny deszcz, lekki deszcz czy nawet mżawka. Pojawienie się takich warunków w czasie podróży nakłada na kierowcę cztery obowiązki. I są to dokładnie te same obowiązki, co powyżej.

  • Po pierwsze powinien przełączyć światła do jazdy dziennej na światła mijania.
  • Po drugie może włączyć też światła przeciwmgłowe przednie.
  • Po trzecie gdy widoczność spadnie poniżej 50 metrów, może włączyć światła przeciwmgłowe tylne.
  • Po czwarte nie powinien używać świateł drogowych.

Warto wrócić też na chwilę do świateł przeciwmgłowych przednich. Zasady ich używania są dwie. Można je włączyć:

  • w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami (np. zadymieniem nad drogą) – mówi o tym art. 30 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza – mówi o tym art. 51 ust. 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Jaki jest mandat za światła we mgle?

Nie ma jednego mandatu za używanie świateł pojazdu we mgle. Wersji kary jest co najmniej kilka. Grzywna? Kierujący powinien przygotować się na karę wynoszącą od 100 do nawet 300 zł. Choć to i tak lepsza część informacji. Bo w skrajnym przypadku policjanci dopiszą do jego konta nawet 6 punktów karnych. Mandat za światła we mgle może oznaczać:

  • 200 zł i 2 punkty karne za jazdę na światłach do jazdy dziennej we mgle,
  • 100 zł i 2 punkty karne za nieprawidłowe używanie świateł przeciwmgłowych przednich,
  • 100 zł i 2 punkty karne za nieprawidłowe używanie świateł przeciwmgłowych tylnych,
  • 300 zł i 6 punktów karnych za jazdę na światłach dziennych po zmierzchu,
  • od 150 do 300 zł i 3 punkty karne za niewłączenie świateł w pojeździe w czasie zatrzymania lub postoju w warunkach niedostatecznej widoczności,
  • 200 zł i 4 punkty karne za włączenie świateł drogowych w czasie jazdy we mgle.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA