REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lampa ostrzegawcza zamiast trójkąta ostrzegawczego. Jeszcze nielegalna. Jeszcze...

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
samochodowa lampa ostrzegawcza, lampa ostrzegawcza zamiast trójkąta ostrzegawczego, lampa ostrzegawcza zamiast trójkąta ostrzegawczego w samochodzie
Lampa ostrzegawcza zamiast trójkąta ostrzegawczego. Jeszcze nielegalna. Jeszcze...
Osram

REKLAMA

REKLAMA

Nowy trójkąt ostrzegawczy jest widoczny dookoła pojazdu z odległości sięgającej nawet kilometra! A do tego często nie kosztuje więcej niż 40 zł. Stary trójkąt może już zatem powoli planować emeryturę?

Trójkąt mógłby ustąpić miejsca lampie ostrzegawczej. Technologia w służbie bezpieczeństwu

REKLAMA

Każdy samochód zarejestrowany aktualnie w Polsce musi być wyposażony w trójkąt ostrzegawczy. Wyraźnie mówi o tym par. 11 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Przepis mówi konkretnie o "trójkącie do ustawiania na drodze, przeznaczonym do ostrzegania o obecności unieruchomionego pojazdu". Trójkąt wykonany jest z materiału odbijającego światła pojazdów. Odblaski sprawiają, że widoczny jest z dużej odległości nawet w nocy.

REKLAMA

Trójkąt ostrzegawczy gwarantuje bezpieczeństwo w razie awarii pojazdu lub wypadku. Spokojnie można zatem powiedzieć, że dziś jest... kultowy. Niedługo może jednak odejść do lamusa. Bo w kwestii ostrzegania innych kierujących Europa ma nowy pomysł. A właściwie to z pomysłem przyszła do niej technologia.

Jakie są możliwości samochodowych lamp ostrzegawczych?

REKLAMA

Nowym pomysłem na ostrzeganie w razie awarii pojazdu lub wypadku jest lampa ostrzegawcza V16. Urządzenie sygnalizujące ma kompaktowe rozmiary. Przypomina "koguta" stosowanego w nieoznakowanym radiowozie, który policjant może za pomocą magnesu zaczepić na dachu. Emituje jednak smugę światła pomarańczowego i robi to w zakresie 360 stopni. Po umieszczeniu go na elemencie nadwozia, sygnał ostrzegawczy jest zatem widoczny w każdym kierunku jazdy. Imponująco wyglądają także możliwości lampy. Bo światło jest emitowane na odległość wynoszącą nawet 1000 metrów. Z równego kilometra inni kierowcy dostrzegą pojazd stojący na poboczu.

Lampa musi być wyposażona w baterię wewnętrzną. Aktualnie spotykane produkty są w stanie pracować na jednym ładowaniu nawet 30 minut. A do tego mieszczą się w schowku na rękawiczki. Lampa ostrzegawcza przyszłości mogłaby mieć jednak dużo szerszą funkcjonalność. Bo wiele wskazuje na to, że mogłaby zostać wyposażona w moduł GSM. W efekcie nawiązywałaby kontakt ze służbami ratunkowymi. Na bieżąco informowałaby o położeniu pojazdu i mogła naprowadzić np. na miejsce zdarzenia policję, straż i pogotowie.

Ważne

Lampa po włączeniu będzie co 100 sekund wysyłać informację o lokalizacji pojazdu do służb ratunkowych. Urządzenie otrzyma licencję na darmowy dostęp do sieci.

Zastąpienie trójkąta ostrzegawczego lampą dziś oznacza nawet 3 tys. zł mandatu

Lampy ostrzegawcze do samochodów są już dostępne. Można je kupić np. w sieci. Są też produkowane przez takie firmy, jak np. Osram. Problem z ich drogowym zastosowaniem niestety jest taki, że nie do końca okazują się legalne. Przepisy nie mówią słowem o tego typu urządzeniach. Dlatego, choć teoretycznie mogą zostać homologowane do użytku drogowego przez organy krajowe, w chwili obecnej mogą uzupełnić system ostrzegania, a nie zastąpić trójkąt ostrzegawczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla przykładu: gdyby w Polsce kierowca ostrzegał o postoju uszkodzonego pojazdu lampą, a nie trójkątem, mógłby dostać mandat karny. I to pomimo faktu, że w ten sposób jego pojazd stałby się bardziej widoczny na drodze. Taki oto paradoks! A mandat za brak trójkąta jest dotkliwy. Kierowca dostanie od 20 do nawet 3000 zł grzywny.

Lampa ostrzegawcza zamiast trójkąta ostrzegawczego. To wymaga zmian w prawie

Na razie przepisy europejskie nie znają pojęcia lampy ostrzegawczej. To jednak może się niedługo zmienić. I lawina już ruszyła. Pierwszym krajem, który dopuścił stosowania lampy zamiast trójkąta ostrzegawczego, jest Hiszpania. Przepisy w tym zakresie zaczęły obowiązywać 1 lipca 2021 r. Powiem więcej, już 1 stycznia 2026 r. trójkąt ostrzegawczy złożony z odblasków zostanie wykasowany w tym kraju. Kierowca będzie musiał posiadać wyłącznie lampę ostrzegawczą. Tylko ona uchroni go przed mandatem w czasie kontroli drogowej.

I Hiszpania stała się właśnie kamieniem inicjującym lawinę. Bo lampą V16 zainteresowała się właśnie Unia Europejska. Parlament Europejski zwrócił się do Komisji Europejskiej z pytaniem o prawne usankcjonowanie stosowania LED-owych "trójkątów ostrzegawczych" na terenie całej wspólnoty. To ułatwiłoby proces dopuszczania rozwiązania do użytkowania w poszczególnych państwach. Być może nawet sprawiłoby, że np. w Polsce – idąc tropem Hiszpanii – urządzenia te stałyby się obowiązkowe.

Obowiązkowe znaczy zatem mniej więcej tyle, że kierowcy musieliby je kupić. To na szczęście nie stanowi nadmiernego wydatku. Lampy ostrzegacze można kupić już dziś. I na ogół kosztują od 40 do 100 zł.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

REKLAMA

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA