REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lampa ostrzegawcza zamiast trójkąta ostrzegawczego. Jeszcze nielegalna. Jeszcze...

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
samochodowa lampa ostrzegawcza, lampa ostrzegawcza zamiast trójkąta ostrzegawczego, lampa ostrzegawcza zamiast trójkąta ostrzegawczego w samochodzie
Lampa ostrzegawcza zamiast trójkąta ostrzegawczego. Jeszcze nielegalna. Jeszcze...
Osram

REKLAMA

REKLAMA

Nowy trójkąt ostrzegawczy jest widoczny dookoła pojazdu z odległości sięgającej nawet kilometra! A do tego często nie kosztuje więcej niż 40 zł. Stary trójkąt może już zatem powoli planować emeryturę?

Trójkąt mógłby ustąpić miejsca lampie ostrzegawczej. Technologia w służbie bezpieczeństwu

REKLAMA

Każdy samochód zarejestrowany aktualnie w Polsce musi być wyposażony w trójkąt ostrzegawczy. Wyraźnie mówi o tym par. 11 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Przepis mówi konkretnie o "trójkącie do ustawiania na drodze, przeznaczonym do ostrzegania o obecności unieruchomionego pojazdu". Trójkąt wykonany jest z materiału odbijającego światła pojazdów. Odblaski sprawiają, że widoczny jest z dużej odległości nawet w nocy.

REKLAMA

Trójkąt ostrzegawczy gwarantuje bezpieczeństwo w razie awarii pojazdu lub wypadku. Spokojnie można zatem powiedzieć, że dziś jest... kultowy. Niedługo może jednak odejść do lamusa. Bo w kwestii ostrzegania innych kierujących Europa ma nowy pomysł. A właściwie to z pomysłem przyszła do niej technologia.

Jakie są możliwości samochodowych lamp ostrzegawczych?

REKLAMA

Nowym pomysłem na ostrzeganie w razie awarii pojazdu lub wypadku jest lampa ostrzegawcza V16. Urządzenie sygnalizujące ma kompaktowe rozmiary. Przypomina "koguta" stosowanego w nieoznakowanym radiowozie, który policjant może za pomocą magnesu zaczepić na dachu. Emituje jednak smugę światła pomarańczowego i robi to w zakresie 360 stopni. Po umieszczeniu go na elemencie nadwozia, sygnał ostrzegawczy jest zatem widoczny w każdym kierunku jazdy. Imponująco wyglądają także możliwości lampy. Bo światło jest emitowane na odległość wynoszącą nawet 1000 metrów. Z równego kilometra inni kierowcy dostrzegą pojazd stojący na poboczu.

Lampa musi być wyposażona w baterię wewnętrzną. Aktualnie spotykane produkty są w stanie pracować na jednym ładowaniu nawet 30 minut. A do tego mieszczą się w schowku na rękawiczki. Lampa ostrzegawcza przyszłości mogłaby mieć jednak dużo szerszą funkcjonalność. Bo wiele wskazuje na to, że mogłaby zostać wyposażona w moduł GSM. W efekcie nawiązywałaby kontakt ze służbami ratunkowymi. Na bieżąco informowałaby o położeniu pojazdu i mogła naprowadzić np. na miejsce zdarzenia policję, straż i pogotowie.

Ważne

Lampa po włączeniu będzie co 100 sekund wysyłać informację o lokalizacji pojazdu do służb ratunkowych. Urządzenie otrzyma licencję na darmowy dostęp do sieci.

Zastąpienie trójkąta ostrzegawczego lampą dziś oznacza nawet 3 tys. zł mandatu

Lampy ostrzegawcze do samochodów są już dostępne. Można je kupić np. w sieci. Są też produkowane przez takie firmy, jak np. Osram. Problem z ich drogowym zastosowaniem niestety jest taki, że nie do końca okazują się legalne. Przepisy nie mówią słowem o tego typu urządzeniach. Dlatego, choć teoretycznie mogą zostać homologowane do użytku drogowego przez organy krajowe, w chwili obecnej mogą uzupełnić system ostrzegania, a nie zastąpić trójkąt ostrzegawczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla przykładu: gdyby w Polsce kierowca ostrzegał o postoju uszkodzonego pojazdu lampą, a nie trójkątem, mógłby dostać mandat karny. I to pomimo faktu, że w ten sposób jego pojazd stałby się bardziej widoczny na drodze. Taki oto paradoks! A mandat za brak trójkąta jest dotkliwy. Kierowca dostanie od 20 do nawet 3000 zł grzywny.

Lampa ostrzegawcza zamiast trójkąta ostrzegawczego. To wymaga zmian w prawie

Na razie przepisy europejskie nie znają pojęcia lampy ostrzegawczej. To jednak może się niedługo zmienić. I lawina już ruszyła. Pierwszym krajem, który dopuścił stosowania lampy zamiast trójkąta ostrzegawczego, jest Hiszpania. Przepisy w tym zakresie zaczęły obowiązywać 1 lipca 2021 r. Powiem więcej, już 1 stycznia 2026 r. trójkąt ostrzegawczy złożony z odblasków zostanie wykasowany w tym kraju. Kierowca będzie musiał posiadać wyłącznie lampę ostrzegawczą. Tylko ona uchroni go przed mandatem w czasie kontroli drogowej.

I Hiszpania stała się właśnie kamieniem inicjującym lawinę. Bo lampą V16 zainteresowała się właśnie Unia Europejska. Parlament Europejski zwrócił się do Komisji Europejskiej z pytaniem o prawne usankcjonowanie stosowania LED-owych "trójkątów ostrzegawczych" na terenie całej wspólnoty. To ułatwiłoby proces dopuszczania rozwiązania do użytkowania w poszczególnych państwach. Być może nawet sprawiłoby, że np. w Polsce – idąc tropem Hiszpanii – urządzenia te stałyby się obowiązkowe.

Obowiązkowe znaczy zatem mniej więcej tyle, że kierowcy musieliby je kupić. To na szczęście nie stanowi nadmiernego wydatku. Lampy ostrzegacze można kupić już dziś. I na ogół kosztują od 40 do 100 zł.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA