REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lampa ostrzegawcza zamiast trójkąta ostrzegawczego. Jeszcze nielegalna. Jeszcze...

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
samochodowa lampa ostrzegawcza, lampa ostrzegawcza zamiast trójkąta ostrzegawczego, lampa ostrzegawcza zamiast trójkąta ostrzegawczego w samochodzie
Lampa ostrzegawcza zamiast trójkąta ostrzegawczego. Jeszcze nielegalna. Jeszcze...
Osram

REKLAMA

REKLAMA

Nowy trójkąt ostrzegawczy jest widoczny dookoła pojazdu z odległości sięgającej nawet kilometra! A do tego często nie kosztuje więcej niż 40 zł. Stary trójkąt może już zatem powoli planować emeryturę?

Trójkąt mógłby ustąpić miejsca lampie ostrzegawczej. Technologia w służbie bezpieczeństwu

REKLAMA

Każdy samochód zarejestrowany aktualnie w Polsce musi być wyposażony w trójkąt ostrzegawczy. Wyraźnie mówi o tym par. 11 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Przepis mówi konkretnie o "trójkącie do ustawiania na drodze, przeznaczonym do ostrzegania o obecności unieruchomionego pojazdu". Trójkąt wykonany jest z materiału odbijającego światła pojazdów. Odblaski sprawiają, że widoczny jest z dużej odległości nawet w nocy.

REKLAMA

Trójkąt ostrzegawczy gwarantuje bezpieczeństwo w razie awarii pojazdu lub wypadku. Spokojnie można zatem powiedzieć, że dziś jest... kultowy. Niedługo może jednak odejść do lamusa. Bo w kwestii ostrzegania innych kierujących Europa ma nowy pomysł. A właściwie to z pomysłem przyszła do niej technologia.

Jakie są możliwości samochodowych lamp ostrzegawczych?

REKLAMA

Nowym pomysłem na ostrzeganie w razie awarii pojazdu lub wypadku jest lampa ostrzegawcza V16. Urządzenie sygnalizujące ma kompaktowe rozmiary. Przypomina "koguta" stosowanego w nieoznakowanym radiowozie, który policjant może za pomocą magnesu zaczepić na dachu. Emituje jednak smugę światła pomarańczowego i robi to w zakresie 360 stopni. Po umieszczeniu go na elemencie nadwozia, sygnał ostrzegawczy jest zatem widoczny w każdym kierunku jazdy. Imponująco wyglądają także możliwości lampy. Bo światło jest emitowane na odległość wynoszącą nawet 1000 metrów. Z równego kilometra inni kierowcy dostrzegą pojazd stojący na poboczu.

Lampa musi być wyposażona w baterię wewnętrzną. Aktualnie spotykane produkty są w stanie pracować na jednym ładowaniu nawet 30 minut. A do tego mieszczą się w schowku na rękawiczki. Lampa ostrzegawcza przyszłości mogłaby mieć jednak dużo szerszą funkcjonalność. Bo wiele wskazuje na to, że mogłaby zostać wyposażona w moduł GSM. W efekcie nawiązywałaby kontakt ze służbami ratunkowymi. Na bieżąco informowałaby o położeniu pojazdu i mogła naprowadzić np. na miejsce zdarzenia policję, straż i pogotowie.

Ważne

Lampa po włączeniu będzie co 100 sekund wysyłać informację o lokalizacji pojazdu do służb ratunkowych. Urządzenie otrzyma licencję na darmowy dostęp do sieci.

Zastąpienie trójkąta ostrzegawczego lampą dziś oznacza nawet 3 tys. zł mandatu

Lampy ostrzegawcze do samochodów są już dostępne. Można je kupić np. w sieci. Są też produkowane przez takie firmy, jak np. Osram. Problem z ich drogowym zastosowaniem niestety jest taki, że nie do końca okazują się legalne. Przepisy nie mówią słowem o tego typu urządzeniach. Dlatego, choć teoretycznie mogą zostać homologowane do użytku drogowego przez organy krajowe, w chwili obecnej mogą uzupełnić system ostrzegania, a nie zastąpić trójkąt ostrzegawczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla przykładu: gdyby w Polsce kierowca ostrzegał o postoju uszkodzonego pojazdu lampą, a nie trójkątem, mógłby dostać mandat karny. I to pomimo faktu, że w ten sposób jego pojazd stałby się bardziej widoczny na drodze. Taki oto paradoks! A mandat za brak trójkąta jest dotkliwy. Kierowca dostanie od 20 do nawet 3000 zł grzywny.

Lampa ostrzegawcza zamiast trójkąta ostrzegawczego. To wymaga zmian w prawie

Na razie przepisy europejskie nie znają pojęcia lampy ostrzegawczej. To jednak może się niedługo zmienić. I lawina już ruszyła. Pierwszym krajem, który dopuścił stosowania lampy zamiast trójkąta ostrzegawczego, jest Hiszpania. Przepisy w tym zakresie zaczęły obowiązywać 1 lipca 2021 r. Powiem więcej, już 1 stycznia 2026 r. trójkąt ostrzegawczy złożony z odblasków zostanie wykasowany w tym kraju. Kierowca będzie musiał posiadać wyłącznie lampę ostrzegawczą. Tylko ona uchroni go przed mandatem w czasie kontroli drogowej.

I Hiszpania stała się właśnie kamieniem inicjującym lawinę. Bo lampą V16 zainteresowała się właśnie Unia Europejska. Parlament Europejski zwrócił się do Komisji Europejskiej z pytaniem o prawne usankcjonowanie stosowania LED-owych "trójkątów ostrzegawczych" na terenie całej wspólnoty. To ułatwiłoby proces dopuszczania rozwiązania do użytkowania w poszczególnych państwach. Być może nawet sprawiłoby, że np. w Polsce – idąc tropem Hiszpanii – urządzenia te stałyby się obowiązkowe.

Obowiązkowe znaczy zatem mniej więcej tyle, że kierowcy musieliby je kupić. To na szczęście nie stanowi nadmiernego wydatku. Lampy ostrzegacze można kupić już dziś. I na ogół kosztują od 40 do 100 zł.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA