REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lampa ostrzegawcza zamiast trójkąta ostrzegawczego. Jeszcze nielegalna. Jeszcze...

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
samochodowa lampa ostrzegawcza, lampa ostrzegawcza zamiast trójkąta ostrzegawczego, lampa ostrzegawcza zamiast trójkąta ostrzegawczego w samochodzie
Lampa ostrzegawcza zamiast trójkąta ostrzegawczego. Jeszcze nielegalna. Jeszcze...
Osram

REKLAMA

REKLAMA

Nowy trójkąt ostrzegawczy jest widoczny dookoła pojazdu z odległości sięgającej nawet kilometra! A do tego często nie kosztuje więcej niż 40 zł. Stary trójkąt może już zatem powoli planować emeryturę?

Trójkąt mógłby ustąpić miejsca lampie ostrzegawczej. Technologia w służbie bezpieczeństwu

REKLAMA

Każdy samochód zarejestrowany aktualnie w Polsce musi być wyposażony w trójkąt ostrzegawczy. Wyraźnie mówi o tym par. 11 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Przepis mówi konkretnie o "trójkącie do ustawiania na drodze, przeznaczonym do ostrzegania o obecności unieruchomionego pojazdu". Trójkąt wykonany jest z materiału odbijającego światła pojazdów. Odblaski sprawiają, że widoczny jest z dużej odległości nawet w nocy.

REKLAMA

Trójkąt ostrzegawczy gwarantuje bezpieczeństwo w razie awarii pojazdu lub wypadku. Spokojnie można zatem powiedzieć, że dziś jest... kultowy. Niedługo może jednak odejść do lamusa. Bo w kwestii ostrzegania innych kierujących Europa ma nowy pomysł. A właściwie to z pomysłem przyszła do niej technologia.

Jakie są możliwości samochodowych lamp ostrzegawczych?

REKLAMA

Nowym pomysłem na ostrzeganie w razie awarii pojazdu lub wypadku jest lampa ostrzegawcza V16. Urządzenie sygnalizujące ma kompaktowe rozmiary. Przypomina "koguta" stosowanego w nieoznakowanym radiowozie, który policjant może za pomocą magnesu zaczepić na dachu. Emituje jednak smugę światła pomarańczowego i robi to w zakresie 360 stopni. Po umieszczeniu go na elemencie nadwozia, sygnał ostrzegawczy jest zatem widoczny w każdym kierunku jazdy. Imponująco wyglądają także możliwości lampy. Bo światło jest emitowane na odległość wynoszącą nawet 1000 metrów. Z równego kilometra inni kierowcy dostrzegą pojazd stojący na poboczu.

Lampa musi być wyposażona w baterię wewnętrzną. Aktualnie spotykane produkty są w stanie pracować na jednym ładowaniu nawet 30 minut. A do tego mieszczą się w schowku na rękawiczki. Lampa ostrzegawcza przyszłości mogłaby mieć jednak dużo szerszą funkcjonalność. Bo wiele wskazuje na to, że mogłaby zostać wyposażona w moduł GSM. W efekcie nawiązywałaby kontakt ze służbami ratunkowymi. Na bieżąco informowałaby o położeniu pojazdu i mogła naprowadzić np. na miejsce zdarzenia policję, straż i pogotowie.

Ważne

Lampa po włączeniu będzie co 100 sekund wysyłać informację o lokalizacji pojazdu do służb ratunkowych. Urządzenie otrzyma licencję na darmowy dostęp do sieci.

Zastąpienie trójkąta ostrzegawczego lampą dziś oznacza nawet 3 tys. zł mandatu

Lampy ostrzegawcze do samochodów są już dostępne. Można je kupić np. w sieci. Są też produkowane przez takie firmy, jak np. Osram. Problem z ich drogowym zastosowaniem niestety jest taki, że nie do końca okazują się legalne. Przepisy nie mówią słowem o tego typu urządzeniach. Dlatego, choć teoretycznie mogą zostać homologowane do użytku drogowego przez organy krajowe, w chwili obecnej mogą uzupełnić system ostrzegania, a nie zastąpić trójkąt ostrzegawczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla przykładu: gdyby w Polsce kierowca ostrzegał o postoju uszkodzonego pojazdu lampą, a nie trójkątem, mógłby dostać mandat karny. I to pomimo faktu, że w ten sposób jego pojazd stałby się bardziej widoczny na drodze. Taki oto paradoks! A mandat za brak trójkąta jest dotkliwy. Kierowca dostanie od 20 do nawet 3000 zł grzywny.

Lampa ostrzegawcza zamiast trójkąta ostrzegawczego. To wymaga zmian w prawie

Na razie przepisy europejskie nie znają pojęcia lampy ostrzegawczej. To jednak może się niedługo zmienić. I lawina już ruszyła. Pierwszym krajem, który dopuścił stosowania lampy zamiast trójkąta ostrzegawczego, jest Hiszpania. Przepisy w tym zakresie zaczęły obowiązywać 1 lipca 2021 r. Powiem więcej, już 1 stycznia 2026 r. trójkąt ostrzegawczy złożony z odblasków zostanie wykasowany w tym kraju. Kierowca będzie musiał posiadać wyłącznie lampę ostrzegawczą. Tylko ona uchroni go przed mandatem w czasie kontroli drogowej.

I Hiszpania stała się właśnie kamieniem inicjującym lawinę. Bo lampą V16 zainteresowała się właśnie Unia Europejska. Parlament Europejski zwrócił się do Komisji Europejskiej z pytaniem o prawne usankcjonowanie stosowania LED-owych "trójkątów ostrzegawczych" na terenie całej wspólnoty. To ułatwiłoby proces dopuszczania rozwiązania do użytkowania w poszczególnych państwach. Być może nawet sprawiłoby, że np. w Polsce – idąc tropem Hiszpanii – urządzenia te stałyby się obowiązkowe.

Obowiązkowe znaczy zatem mniej więcej tyle, że kierowcy musieliby je kupić. To na szczęście nie stanowi nadmiernego wydatku. Lampy ostrzegacze można kupić już dziś. I na ogół kosztują od 40 do 100 zł.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

REKLAMA

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

REKLAMA

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA