REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec używanych instalacji LPG? A to dopiero początek nowelizacji

koniec używanych instalacji LPG, koniec z montażem używanych instalacji LPG, nowe przepisy dotyczące LPG w aucie, nowe wymogi dotyczące LPG w aucie
Koniec używanych instalacji LPG? A to dopiero początek nowelizacji
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Rządzący przygotowali kolejną zmianę dla aut z LPG. Od teraz będą musiały być wyposażane w dodatkową tabliczkę. Kogo dotyczy ten wymóg? I kiedy wejdzie w życie? Poszukajcie odpowiedzi w naszym materiale.

rozwiń >

Nowe przepisy o instalacjach LPG. Kierowcy z nowymi obowiązkami

Rynek instalacji LPG jest w Polsce ogromny. Jak szacuje GUS, aut przerobionych na zasilanie gazem może być w naszym kraju nawet 3,4 mln. Takiej popularności alternatywnego paliwa trudno się dziwić. Wystarczy jedno spojrzenie na ceny paliw. Nawet te sztucznie obniżone przed wyborami. A skoro skala LPG w autach w Polsce jest tak duża, wszelkie zmiany przepisów w tym zakresie są tak ważne.

REKLAMA

REKLAMA

No dobrze, a więc o czym kierowcy powinni wiedzieć? Tym razem nowelizacja jest dokonywana na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 września 2023 r. w sprawie homologacji montażu dodatkowej instalacji zasilania gazem. Nowe przepisy zmieniają poniekąd zasady użytkowania układów. Nakładają na gazowników, ale też i kierowców dodatkowe wymogi. Kluczowe wymogi, których niespełnienie może narobić kierującemu kłopotów.

Po pierwsze pojawią się nowe wzory wyciągów z dodatkowymi zabezpieczeniami i numerami. Gazownicy muszą uważać na błędne wypełnienie dokumentów, bo w przeciwnym razie właściciel auta będzie miał poważny problem. Po drugie w samochodach po montażu LPG trzeba będzie umieszczać trwale na nadwoziu lub ramie pojazdu oraz w miejscu łatwo dostępnym i widocznym tabliczkę zawierającą numer świadectwa homologacji, ale także m.in. nazwę warsztatu, który zamontował instalację i nazwę instalatora.

Co nowe przepisy oznaczają dla starych instalacji gazowych?

Kierowcy pewnie zastanawiają się nad tym czy obowiązek stosowania nowej tabliczki obejmie także auta, które LPG już posiadają. Odpowiedź w tym przypadku może być jednak i brzmi: NIE. Prawo nie działa wstecz. Nowelizacja nie może zatem obejmować samochodów, które już dziś jeżdżą po drogach z zalegalizowanymi instalacjami LPG.

REKLAMA

Warto też pamiętać o tym, że pisząc o używanej instalacji LPG, mam na myśli taką, która została zamontowana w pojeździe po wyciągnięciu jej z innego auta. Nie mówię o takiej, która pierwotnie była zamontowana w danym pojeździe i jest w nim od kilku lat używana.

Nowe przepisy dla starych kierowców nie oznaczają zatem nic. Są po prostu aktualizacją, której w zasadzie nie muszą znać. Dla kierowców, którzy LPG dopiero zamontują, oznacza tak naprawdę jedno. Chodzi o... wyższy koszt montażu LPG. Przygotowanie i założenie takiej tabliczki w samochodzie gazownik będzie musiał bowiem doliczyć do rachunku za usługę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy nowe przepisy o LPG wchodzą w życie?

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 września 2023 r. w sprawie homologacji montażu dodatkowej instalacji zasilania gazem weszło w życie 27 września 2023 r. Nowe zasady montażu układów nie pojawią się jednak od razu. Rządzący wyznaczyli okres przejściowy. Ten potrwa aż do 17 maja 2024 r. To tego dnia nowe obowiązki zostaną nałożone przez gazowników instalujących układy zasilania LPG w pojazdach.

Czy nowe przepisy rzeczywiście zabiją używane instalacje LPG?

No i tu powstaje kilka wątpliwości. Przepisy mówiące o konieczności umieszczania w pojeździe tabliczki informacyjnej, mogą być ważnym krokiem w stronę doszczelnienia przepisów dotyczących braku możliwości montażu instalacji LPG z drugiej ręki. Tyle że:

  • w sytuacji, w której tabliczka jest umieszczona na podwoziu pojazdu, a nie elementach instalacji (tylko też niby na których miałaby zostać przyczepiona?), nadal tworzy to pole do kreatywnych interpretacji. Policjanci pewnie będą sprawdzać, czy jest tabliczka. Nikt nie będzie wnikał czy odnosi się do konkretnego pojazdu, konkretnej instalacji i konkretnego warsztatu montującego. "Kreatywni" kierowcy nadal zatem mogą montować używane LPG i płacić warsztatowi za wbicie tabliczki oraz wydanie koniecznych do rejestracji dokumentów.
  • na razie nie zmieniły się przepisy dotyczące przeglądów technicznych. A więc aktualny stan rzeczy jest taki, że tabliczka po prostu musi być. Diagnosta mimo jej obecności podczas przeglądu będzie wymagał okazania papierowej wersji świadectwa homologacji. Może ta sprawa zostanie wyprostowana w terminie późniejszym.

Plakietka LPG w zasadzie nic nie zmienia

Mając na uwadze powyższe, nie do końca wiadomo, co zmiana może mieć na celu. Tym bardziej że już obecne przepisy wydają się dość szczelne. W końcu kierowca do legalnego użytkowania LPG i braku problemów podczas przeglądu czy kontroli drogowej, musi wbić nowy rodzaj zasilania do dowodu rejestracyjnego. Aby to jednak stało się możliwe, najpierw musi okazać w referacie komunikacji fakturę lub rachunek wystawiony przez warsztat za montaż LPG oraz wyciąg ze świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej pojazd do zasilania gazem.

Nowa plakietka nic nie zmienia w tym przypadku i pewnie nie zmieni. Utrudni natomiast życie kierowcy, który po kilku latach eksploatacji LPG postanowi usunąć. Pewnie nie tak łatwo będzie się jej pozbyć... Przeciwdziałanie ukrywaniu śladów, powiecie? Bzdura. Przecież informacja o LPG i tak znajduje się w CEPiK. Na osi czasu pojawi się data zamontowania układu i jego wymontowania. Tu nie ma zatem co ukrywać.

Czy można założyć używaną instalację LPG?

Montaż używanej instalacji LPG w samochodzie jest nielegalny. Polskie przepisy nie przewidują możliwości ponownego zamontowania części, które już były eksploatowane w innym pojeździe. Tyle jednak przepisy. Co z praktyką? W praktyce kierowcy są naprawdę kreatywni. Mają dwa sposoby na obejście przepisów.

  • Bardziej sprytni montują używane LPG, po czym znajdują przyjaznego klientowi gazownika, który wystawia wszystkie konieczne dokumenty. W razie problemów z instalacją gazownik zawsze może powiedzieć, że klient po wyjechaniu z warsztatu dokonał własnoręcznie modyfikacji. Nikt mu nic nie udowodni.
  • Mniej sprytni montują używaną instalację LPG, a następnie ją eksploatują. Nie zgłaszają jej w referacie komunikacji, ale w ten sposób pchają się na widelec...

Niezalegalizowana instalacja LPG sprawia, że samochód nie spełnia warunków technicznych. Nie przejdzie zatem przeglądu lub jego kierowca straci dowód rejestracyjny w czasie kontroli drogowej. A możliwy jest też i mandat sięgający nawet 5000 zł.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA