REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec używanych instalacji LPG? A to dopiero początek nowelizacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
koniec używanych instalacji LPG, koniec z montażem używanych instalacji LPG, nowe przepisy dotyczące LPG w aucie, nowe wymogi dotyczące LPG w aucie
Koniec używanych instalacji LPG? A to dopiero początek nowelizacji
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Rządzący przygotowali kolejną zmianę dla aut z LPG. Od teraz będą musiały być wyposażane w dodatkową tabliczkę. Kogo dotyczy ten wymóg? I kiedy wejdzie w życie? Poszukajcie odpowiedzi w naszym materiale.
rozwiń >

Nowe przepisy o instalacjach LPG. Kierowcy z nowymi obowiązkami

REKLAMA

Rynek instalacji LPG jest w Polsce ogromny. Jak szacuje GUS, aut przerobionych na zasilanie gazem może być w naszym kraju nawet 3,4 mln. Takiej popularności alternatywnego paliwa trudno się dziwić. Wystarczy jedno spojrzenie na ceny paliw. Nawet te sztucznie obniżone przed wyborami. A skoro skala LPG w autach w Polsce jest tak duża, wszelkie zmiany przepisów w tym zakresie są tak ważne.

REKLAMA

No dobrze, a więc o czym kierowcy powinni wiedzieć? Tym razem nowelizacja jest dokonywana na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 września 2023 r. w sprawie homologacji montażu dodatkowej instalacji zasilania gazem. Nowe przepisy zmieniają poniekąd zasady użytkowania układów. Nakładają na gazowników, ale też i kierowców dodatkowe wymogi. Kluczowe wymogi, których niespełnienie może narobić kierującemu kłopotów.

Po pierwsze pojawią się nowe wzory wyciągów z dodatkowymi zabezpieczeniami i numerami. Gazownicy muszą uważać na błędne wypełnienie dokumentów, bo w przeciwnym razie właściciel auta będzie miał poważny problem. Po drugie w samochodach po montażu LPG trzeba będzie umieszczać trwale na nadwoziu lub ramie pojazdu oraz w miejscu łatwo dostępnym i widocznym tabliczkę zawierającą numer świadectwa homologacji, ale także m.in. nazwę warsztatu, który zamontował instalację i nazwę instalatora.

Co nowe przepisy oznaczają dla starych instalacji gazowych?

Kierowcy pewnie zastanawiają się nad tym czy obowiązek stosowania nowej tabliczki obejmie także auta, które LPG już posiadają. Odpowiedź w tym przypadku może być jednak i brzmi: NIE. Prawo nie działa wstecz. Nowelizacja nie może zatem obejmować samochodów, które już dziś jeżdżą po drogach z zalegalizowanymi instalacjami LPG.

Warto też pamiętać o tym, że pisząc o używanej instalacji LPG, mam na myśli taką, która została zamontowana w pojeździe po wyciągnięciu jej z innego auta. Nie mówię o takiej, która pierwotnie była zamontowana w danym pojeździe i jest w nim od kilku lat używana.

Nowe przepisy dla starych kierowców nie oznaczają zatem nic. Są po prostu aktualizacją, której w zasadzie nie muszą znać. Dla kierowców, którzy LPG dopiero zamontują, oznacza tak naprawdę jedno. Chodzi o... wyższy koszt montażu LPG. Przygotowanie i założenie takiej tabliczki w samochodzie gazownik będzie musiał bowiem doliczyć do rachunku za usługę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy nowe przepisy o LPG wchodzą w życie?

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 września 2023 r. w sprawie homologacji montażu dodatkowej instalacji zasilania gazem weszło w życie 27 września 2023 r. Nowe zasady montażu układów nie pojawią się jednak od razu. Rządzący wyznaczyli okres przejściowy. Ten potrwa aż do 17 maja 2024 r. To tego dnia nowe obowiązki zostaną nałożone przez gazowników instalujących układy zasilania LPG w pojazdach.

Czy nowe przepisy rzeczywiście zabiją używane instalacje LPG?

No i tu powstaje kilka wątpliwości. Przepisy mówiące o konieczności umieszczania w pojeździe tabliczki informacyjnej, mogą być ważnym krokiem w stronę doszczelnienia przepisów dotyczących braku możliwości montażu instalacji LPG z drugiej ręki. Tyle że:

  • w sytuacji, w której tabliczka jest umieszczona na podwoziu pojazdu, a nie elementach instalacji (tylko też niby na których miałaby zostać przyczepiona?), nadal tworzy to pole do kreatywnych interpretacji. Policjanci pewnie będą sprawdzać, czy jest tabliczka. Nikt nie będzie wnikał czy odnosi się do konkretnego pojazdu, konkretnej instalacji i konkretnego warsztatu montującego. "Kreatywni" kierowcy nadal zatem mogą montować używane LPG i płacić warsztatowi za wbicie tabliczki oraz wydanie koniecznych do rejestracji dokumentów.
  • na razie nie zmieniły się przepisy dotyczące przeglądów technicznych. A więc aktualny stan rzeczy jest taki, że tabliczka po prostu musi być. Diagnosta mimo jej obecności podczas przeglądu będzie wymagał okazania papierowej wersji świadectwa homologacji. Może ta sprawa zostanie wyprostowana w terminie późniejszym.

Plakietka LPG w zasadzie nic nie zmienia

REKLAMA

Mając na uwadze powyższe, nie do końca wiadomo, co zmiana może mieć na celu. Tym bardziej że już obecne przepisy wydają się dość szczelne. W końcu kierowca do legalnego użytkowania LPG i braku problemów podczas przeglądu czy kontroli drogowej, musi wbić nowy rodzaj zasilania do dowodu rejestracyjnego. Aby to jednak stało się możliwe, najpierw musi okazać w referacie komunikacji fakturę lub rachunek wystawiony przez warsztat za montaż LPG oraz wyciąg ze świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej pojazd do zasilania gazem.

Nowa plakietka nic nie zmienia w tym przypadku i pewnie nie zmieni. Utrudni natomiast życie kierowcy, który po kilku latach eksploatacji LPG postanowi usunąć. Pewnie nie tak łatwo będzie się jej pozbyć... Przeciwdziałanie ukrywaniu śladów, powiecie? Bzdura. Przecież informacja o LPG i tak znajduje się w CEPiK. Na osi czasu pojawi się data zamontowania układu i jego wymontowania. Tu nie ma zatem co ukrywać.

Czy można założyć używaną instalację LPG?

Montaż używanej instalacji LPG w samochodzie jest nielegalny. Polskie przepisy nie przewidują możliwości ponownego zamontowania części, które już były eksploatowane w innym pojeździe. Tyle jednak przepisy. Co z praktyką? W praktyce kierowcy są naprawdę kreatywni. Mają dwa sposoby na obejście przepisów.

  • Bardziej sprytni montują używane LPG, po czym znajdują przyjaznego klientowi gazownika, który wystawia wszystkie konieczne dokumenty. W razie problemów z instalacją gazownik zawsze może powiedzieć, że klient po wyjechaniu z warsztatu dokonał własnoręcznie modyfikacji. Nikt mu nic nie udowodni.
  • Mniej sprytni montują używaną instalację LPG, a następnie ją eksploatują. Nie zgłaszają jej w referacie komunikacji, ale w ten sposób pchają się na widelec...

Niezalegalizowana instalacja LPG sprawia, że samochód nie spełnia warunków technicznych. Nie przejdzie zatem przeglądu lub jego kierowca straci dowód rejestracyjny w czasie kontroli drogowej. A możliwy jest też i mandat sięgający nawet 5000 zł.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA