Strefy czystego transportu a LPG. Zakaz wjazdu do SCT z gazem?
REKLAMA
REKLAMA
- SCT w Polsce. Jest nowelizacja, będą strefy
- Strefy czystego transportu a LPG. Co mówią przepisy?
- SCT bez samochodów z LPG? Nie do końca...
- Ile ma kosztować wjazd do strefy czystego transportu?
SCT w Polsce. Jest nowelizacja, będą strefy
Aby rozstrzygnąć czy samochody napędzane LPG wjadą do stref czystego transportu w Polsce, trzeba zajrzeć do ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Chodzi konkretnie o jej ostatnią nowelizację z roku 2021, w ramach której na nowo określone zostały przepisy wskazujące na kształt SCT.
REKLAMA
Strefy czystego transportu a LPG. Co mówią przepisy?
REKLAMA
No dobrze, a więc samochody z LPG będą mogły wjechać do stref czystego transportu, które zaczną być tworzone w Polsce? Odpowiedź na tak zadane pytanie przynosi art. 39 ust. 1 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Co on mówi? Że:
"W celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko na terenie gminy można ustanowić strefę czystego transportu obejmującą drogi, których zarządcą jest gmina, do której zakazuje się wjazdu pojazdów samochodowych w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym innych niż elektryczne, napędzane wodorem i napędzane gazem ziemnym."
Ustawa słowem nie wspomina o samochodach napędzanych gazem LPG. Czyli auta z instalacją gazową nie dostaną dostępu do SCT.
SCT bez samochodów z LPG? Nie do końca...
Całe szczęście jest jeszcze art. 39 ust. 5 w/w ustawy. A ten mówi o tym, że rada gminy może dopuścić wjazd do strefy, w godzinach 9-17 w okresie nie dłuższym niż 3 lata od dnia ustanowienia strefy, pojazdów innych. Tutaj kluczowym czynnikiem pewnie okaże się minimalna wartość emisji spalin.
Ile ma kosztować wjazd do strefy czystego transportu?
No dobrze, ale jakie tak właściwie opłaty oznacza wjazd do strefy czystego transportu? To także reguluje w/w ustawa konkretnie w art. 39 ust. 7. W przypadku opłaty jednorazowej kwota nie może przekroczyć 2,50 zł za godzinę. W przypadku opłaty abonamentowej za jeden miesiąc kwota nie może przekroczyć 500 zł. Opłatę za wjazd do strefy czystego transportu pobiera wójt, burmistrz albo prezydent miasta, prawdopodobnie przez specjalnie powołaną firmę lub jedną ze spółek miejskich. Na co można wydać te środki? Listę określa art. 39 ust. 6 i zakłada ona:
- oznakowanie strefy czystego transportu,
- zakup autobusów zeroemisyjnych,
- zakup tramwajów,
- zakup innych środków transportu zbiorowego,
- finansowanie programów wsparcia zakupu rowerów elektrycznych.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.